2025-03-11
13:11
1Gilla
Min tanke var att få med detta med automatik via en inställning någonstans i programmet. Idag går det ju att lägga lite koder eller variabler när man sparar diverse rapporter för att inte skriva ut allt på papper längre. Eftersom fakturanummer plockas upp borde det (i min värld) även gå att lägga till ytterligare parametrar såsom leverantörs namn. Informationen går ju att få fram når kan skapar rapporter eller fakturamallar, så det borde inte vara så svårt att få till det om det inte finns.... //Davor P
... Visa mer
2025-03-11
07:49
1Gilla
Hej alla glada, Jag vill ändra på texten som skrivs i samband med en periodisering. Kan jag ha både löpnummer och leverantörs/kunds namn på utskriften. Idag står det bara periodisering av levfaktura XXXX Det jag vill ha är "Periodisering av levfaktura XXXX - "Leverantör ZZZZ" på utskriften. Eftersom jag har många periodiseringar och revisorn hade lite svårt att följa så vill jag ha med leverantörsnamnet eller kundnamnet på utskriften. Jag misstänker att FAKTURANUMMER är knutet till någon form av parameter så att detta kommer med automatiskt. Finns det något liknande för att få med namnet på leverantören eller kunden? Tack på förhand, //Davor P
... Visa mer
2025-02-27
19:46
1Gilla
Hej @Martina E, Jag reagerar på datumet du angett, 2024???? Bortsett från denna parantes så har jag följande frågor: Stämmer momsrapporten utan diffar? Har du gjort en avstämning för att se att reskontran är korrekt och att alla journaler skrivits ut? Avstämningen kör du i programmet. //Davor P
... Visa mer
2025-01-30
11:18
1Gilla
Tackar för snabbt svar @catarina ScF
... Visa mer
2025-01-29
15:16
Hej på er, Går det att i efterhand skapa en SIE fil som man kan läsa in till Visma Administration? Jag har gjort lite förändringar i samband med nytt bokföringsår, men var lite för snabb med att godkänna en lönekörning utan att låta programmet skapa en SIE fil. Kan man rätta till detta UTAN att bryta upp körningen? Går det inte får jag leva med att en lön får stansas in manuellt.... //Davor P
... Visa mer
2025-01-24
10:30
1Gilla
Stort tack för hjälpen @CarinaEsp Eftersom det fortfarande går att ta ut FORA uppgifter på tjänstemännen kombinerade jag dessa två listor och räknade bort tjänstemännen. Bugar o bockar för hjälpen💐
... Visa mer
2025-01-24
09:54
Har något hänt med denna fråga? Det gick ju att få lite siffror via rapporteringen till FORA, men sedan det rapporteras MÅNADSVIS kommer det inte någon sammanställning på årsbasis längre. Någon som har något förslag? //Davor P
... Visa mer
2024-12-06
10:41
Då blir det att ringa supporten.... Mina idéer är slut tyvärr 😢 //Davor P
... Visa mer
2024-12-06
10:17
Använder du 2-faktor autentisering? Går du via Visma Administration eller webbtjänsterna? Är den nya datorn "betrodd"? //Davor P
... Visa mer
2024-12-06
08:39
Har du kollat dina val av tjänster? Det kan vara så att KREDITUPPLYSNING inte är markerat. Sen kan det även vara så att du måste ha behörigheten administratör och inte enbart användare för att det skall fungera. //Davor P
... Visa mer
2024-12-02
07:38
Hej @Maud Therese 76, Har du ändrat på något annat sedan förra inläsningen av underlaget? Vad har du för program som skapar SIE filen? Vad är det för program som läser in filen? //Davor P
... Visa mer
2024-11-26
09:32
Det du kan prova med är att via Excel och Power Querry göra liten handpåläggning så att du får siffrorna separerade med momsen för sig. När du fått rätt på siffrorna sparar du om filen som XML och importerar till Administration. Det kan krävas lite jobb att få det till att fungera. men det arbetet görs ju normalt en gång och sen är det "bara" att läsa in "originalfilen" till Excel och sen spara en bearbetad fil för inläsning. Det jag är osäker på är om det finns några extra kontrollfunktioner mellan programmen för att säkerställa att filerna inte manipulerats. Jag vet att filer som skall läsas in till bankgirot har en del extra kontroller för att säkerställa att filen är korrekt och inte "skadad". Om du skall läsa in filer ofta kan det definitivt vara mödan värt att lägga ner lite tid på ett skapa ett makro för behandling av materialet. //Davor P
... Visa mer
2024-11-22
08:29
Min tanke var att man läser in XML filen i Excel eller en XML editor av något slag och den vägen delar på siffrorna så att du får materialet ex moms direkt vid importen till Administration från Tid. Dock kan det vara så att programmen gör en extra säkerhetskontroll av något slag som gör att det inte går att redigera filen och därefter importera den..... Jag hoppas att du får en lösning på ditt probem. //Davor P
... Visa mer
2024-11-21
12:18
Hej @NashNet Kan du inte läsa in XML filen i Excel och där separera momsen från totalen? Jag arbetar in te med Visma Tid så jag vet inte hur den hanterar det hela. Annars bör det väl gå att få underlaget ex moms direkt på något sätt. Ring till Vismas Support så bör de nog kunna ge dig ett bättre svar än vad jag gissar mig till... //Davor P
... Visa mer
2024-11-13
15:36
1Gilla
Om du registrerar frånvaron via KALENDARIET bör du kunna markera att det skall slås samman med föregående sjukperiod. Då fortsätter den räkna vidare på sjukavdrag 15-90. Det kan vara så att du i ett kollektivavtal har en skrivning att arbetsgivaren betalar 10% av lönen för tjänstemän under X antal skukdagar. Då räknar programmet med dessa 10 procenten per KALENDERDAG som hen är sjukskriven. //Davor P
... Visa mer
2024-11-13
15:01
Hör med banken om de kan ta emot filer anpassade till antingen NORDEA eller HANDELSBANKEN. Vi kör själva en "utomstående bank" och de hänvisade till att vi skulle använda os av inställningar för Handelsbanken för att få det till att fungera. Detta gällde visserligen Administration 2000, men det borde vara något snarlikt förfarande även för dig. //Davor P
... Visa mer
2024-11-13
13:39
1Gilla
Hej @Naiomi Programmet bör göra rätt och dra av följande: Under arbetsgivarens sjukperiod de första 14 kalenderdagarna görs avdrag med ej arbetade timmar (80 timmar vid heltid). Karensavdraget beräknas på 8 timmars arbete. Den anställde får sjukersättning för dag 2-14 med 80% av timlönen (Månadslön/174 har jag för mig) 13/30 av månadslönen dras av eftersom beräkningen görs per kalenderdag och inte arbetsdag. //Davor P
... Visa mer
2024-11-12
09:33
Annars kan du prova köra en registerreparation innan dö testar mitt andra förslag.
... Visa mer
2024-11-12
08:55
Hej @ErikRönn, Förs är frågan ÄR fakturan betald, eller skall den vara kvar i reskontran? Om du går in på själva fakturan, finns det någon rad för hur betalningen gjorts? När du eventuellt skall göra betalningen kan det vara bra att ta en backup INNAN du försöker göra det jag föreslår. Koppla loss reskontran från den automatiska överföringen till bokföringen (Arkiv-Företagsinställningar-bokföring-GRUNDUPPGIFTER) genom att bocka i BOKFÖR JOURNALER OCH MOMSRAPPORTER MANUELLT temporärt. Gör betalningen av fakturan och skriv ut journalen. Nu har du korrigerat reskontran men inte rört bokföringen. Om allt ser rätt ut nu ser du till att gå tillbaka under företagsinställningar och tar bort bocken för manuell hantering av journaler. Hoppas detta löser ditt problem. Återkom annars så försöker jag hitta på något annat som kanske fungerar.... //Davor P
... Visa mer
2024-11-01
11:32
1Gilla
Tack för detta @AccountantfromHell_singland.
... Visa mer
2024-11-01
11:08
Här vill jag nog ha lite förtydligande @Joachim E ...... I mitt fall har jag köpt en prenumeration av mjukvara som jag vill periodisera jag använder följande konto: 5421 - inköpskonto och momskod 20 - Inköp av vara från eu-land 25% 2614 - Utgående moms EU 2617 - Ingående moms EU Försöker jag periodisera på konto 5421 får jag avvikelse i momsrapporten. //Davor P
... Visa mer
2024-10-22
16:03
Hej @Christel9, Jag är inte helt säker på att detta är till någon hjälp, men jag chansar. Inne på den anställdes uppgifter under flik 6 - RAPPORTERING verkar det som att du skall kunna lägga upp olika KOSTNADSSTÄLLE. Det kan vara så att du här skall ändra från KST 100 till KST 300. Detta skall du även kunna göra i samband med en nyanställning. Dock är jag fortfarande inte säker på att du får korrekt beräkning av pensionsavgiften på individnivå då dessa beräkningar är rätt luddiga i mina ögon. Framförallt om det gäller ITP2..... Hoppas detta hjälper dig vidare ett halvt steg i rätt riktning... //Davor P
... Visa mer
2024-10-10
09:24
Du kan ju lägga själva backupen mot Dropbox eller OneDrive och behålla arbetsfilerna på "servern" Du får inte en fullständig backup varje sekund, men det bör ändå ge rätt bra säkerhet.
... Visa mer
2024-10-08
14:45
Har den inte skapats, eller är den inte delad? Ibland ställer brandväggar till det en aning....
... Visa mer
2024-09-25
16:15
1Gilla
Hej @HelenJonsall, Jag tror att det enklaste är att göra en kredit verifikation och därefter kopiera din ursprungliga verifikation och lägga den i rätt serie. Ett tips är att om möjligt bara ha en serie för manuella verifikationer och lägga övriga som låsta. Det kan dock innebära att du får gå in i företagsinställningarna och ändra vilken serie du vill ha öppen. Om du INTE har godkänt verifikationen kan du gå in och ändra serie innan du godkänner verifikatet. Lycka till! //Davor P
... Visa mer
2024-08-30
07:41
1Gilla
Jag har efterlyst samma funktion, att automatiskt läsa in valutakurser från exempelvis Riksbanken eller ECB så att man på det viset får korrekt valutakurser in i programmet. Jag läser alltid in kurserna mot ANKOMSTDATUM och inte när leverantören lagt det på lådan. Detta görs konsekvent för att enklare kunna hantera valutorna. //Davor P
... Visa mer
2024-08-22
14:47
Jag vet inte om de har kvar möjligheten till att ha en egen integration som man inte har för avsikt att använda mer än för eget bruk till en lägre avgift. Hör med dem på Visma - https://vismaspcs.se/partners-och-aterforsaljare/utveckla/villkor
... Visa mer
2024-08-22
14:27
Jag har för mig att de har någon form av licensavgift för att du skall kunna koppla det som du vill. Med denna licensavgift har jag för mig att de även släpper "all" dokumentation så att man kan koppla ihop det hela. //Davor P
... Visa mer
2024-08-22
11:08
Hej @SandraLindelofs Gå in under ARKIV - Sökvägar/filnamn Under flik 1 kan du välja STANDARDSÖKVÄG och STANDARDFILNAMN I rutan STANDARDFILNAMN har du en pil i listrutan där du kan välja ett par alternativ på vad filen skall ha för filnamn när den skapar filerna. Jag misstänker att där just nu står #DATUM# Om du istället väljer #UTSKRIFTSNAMN# tror jag att du får det som du egentligen vill. Ha en fortsatt bra dag! //Davor P
... Visa mer
2024-08-19
16:17
Hej @metaglinn, Det finns två vägar att gå. Antingen läser man in artiklarna i Visma ELLER webshopen. Sen vill det till att det finns en integration mellan shop och Visma Administration. Jag har för mig att när jag själv sysslade med E-handel för att par år sedan så hade vi shopen som primärt artikelregister. Via shopen läste vi in artiklar och ordrar till Administration. Sen lät vi Visma Administration skapa fakturorna med de uppgifter som kom från shopen. Hoppas att detta hjälper dig vidare. Primärt hade jag rekommenderat dig att du kontaktar e-handerlsleverantören och hör dem dem hur integrationen ser ut. Det är förmodligen där du får börja nysta i det hela. Vi hade en 2-vägs kommunikation mellan Visma och webb. Detta var visserligen för 10 år sedan så ett och annat kan ha ändrats under den tiden..... //Davor P
... Visa mer
2024-08-16
14:23
Hej, Hur importerar du in artikelregistret till web shopen? Kommer dessa uppgifter på fil från er leverantör? Hör med leverantören om de har en prisfil som är anpassad för Visma Administration. //Davor P
... Visa mer
2024-08-16
14:19
Hej, Gå in under inställningar och avmarkera automatisk överföring av reskontra till bokföringen först. Skapa sen en kreditfaktura som är spegelvänd. Kör ut en fakturajournal och kontrollera att den stämmer innan du godkänner den. Nu har du fått rätt på reskontran. Gå in under inställningar och ändra tillbaka så att journalerna bokförs automatiskt. ändra konteringen på den bokföringsjournal så att momsen blir rätt och allt annat stämmer med "önskemålen" På det här viset stämmer din reskontra och bokföringen blir som du vill ha den. //Davor P
... Visa mer
2024-08-16
14:03
On du fått ett bakkonto nummer ned clearingnummer kan du testa betala i euro dit. Ange kontonumret i BG rutan. Andra alternativet är att ange IBAN och lägga det som en utlandsbetalning. Se bara till att det hanteras som en SEPA betalning. Annars riskerar du en extra avgift för utlandsbetalningen. Hör med din bank innan du gör betalningen så blir det sannolikt rätt från början. //Davor P
... Visa mer
2024-07-30
10:58
1Gilla
När du kör momskollen bör du kunna klicka på raden med information om vad programmet tror är fel. Om du klickar på raden med felet får du upp en "momsruta" med detaljerad information hur programmet har beräknat momsen. Du ser då vilken momskod som programmet tycker är problemet och även vilken verifikation du skall korrigera. Du kan välja att antingen korrigera direkt på verifikatet eller skapa en ändringsverifikation. Jag hoppas att detta hjälper dig vidare //Davor P
... Visa mer
2024-07-25
10:54
Hej @CarinaB, Jag är inte helt hundra på att du inte skall räkna med moms på transporten, men det är i sammanhanget irrelevant.... Ändra raderna på momskontona och ta bort beloppet för frakt. -({total}-{frakt})*0,25 ({total}-{frakt})*0,25 Jag har INTE provat detta, men det bör fungera... //Davor P
... Visa mer
2024-07-18
15:30
Hej @Veranika 1, Du tar upp hela fakturans belopp på ett konto som INTE är knutet till moms eller så ändrar du i inställningarna så att kontot inte tas med i momsberäkningen. Om det är så att du har en aktiv automatfördelning på kontot får du ta bort det. //Davor P
... Visa mer
2024-07-15
10:19
Går det att använda funktionerna MIN/MAX på något sätt så att man får med sig en löneart om avgiften överstiger 7,5 basbelopp så att det adderas 30% avgift på överskjutande del (egentligen 25,5% eftersom programmet räknar 4,5% på hela summan som standard)
... Visa mer
2024-07-12
14:21
Går det på något sätt att i Lön 600 hantera beräkning av avgifter när man överskrider en brytpunkt på lön?
I dagsläget kan programmet beräkna en avgift eller kostnad baserad på procentsats av ett värde. Går det även att lägga en trappa i beräkningarna så att när ett värde överskrids ändras beräkningsformeln?
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2024-06-28
10:12
1Gilla
Det ser ju trevligt ut. Jag har 30 kollektivare så därför har jag lagt det direkt i löneprogrammet som lönearter. Jag får ut samma resultat inklusive löneskatt och det kommer med på bokföringsordern.
... Visa mer
2024-06-28
08:37
Hej, Jag har beräkningen på individnivå inklusive löneskatten. Det som just nu vållar lite bekymmer är när deras lön överstiger 47 625 kr. Beräkningen görs på ett par egna lönearter för att undvika beräkningar utanför programmet. Eftersom jag kör med Byggavtalet har jag lagt in våra procentsatser. Varifrån tar du siffermaterialet till din beräkning i Excel? Tack på förhand, //Davor P
... Visa mer
2024-06-27
14:04
Hej på er,
Har någon en "patentare" på hur man får med korrekt FORA avgift nu när man månadsrapporterar och en anställd går över brytpunkten 7,5 basbelopp.
Jag vill fånga upp även denna avgift eftersom man betalar 30% avgift till Fora för den delen som överstiger brytpunkten. Denna var ju inte så viktig tidigare när man slog ut beloppet på ett helt år, men nu kommer man väldigt fort över brytpunkten i byggbranschen dessvärre.
Hur beräknar jag 30% överskottet?
Jag får alltid med mig 4,5% av totalbeloppet
25,5% tillägg på delen över 47 625 skall beräknas
Skall jag skapa en separat löneart till detta?
Tack på förhand,
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2024-06-17
08:08
Enligt FORA så kan semester på slutlön också hänföras till tidigare månad.
Hur får jag med detta på lönekörningen? Jag har en medarbetare som sagt upp sig och kommer få sin slutlön nu den 25 juni.
Går detta att få med per automatik, eller är det handpåläggning som gäller?
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2024-03-19
09:52
Har någon av er därute gjort ändringar på procentsatsen för FORA avgifter på lönearterna 1240 - 1243 för att ta höjd för extra pensionsavsättningar som många kollektivavtal har? Byggnads har bland annat i skrivande stund en extra pensionsavsättning på 1,4% som från 1 maj skall bli 1,5% Anledningen till frågan är att jag vill ha med mig avgiften för särskild löneskatt på pensionsavsättningar direkt på lönekörningen varje månad. På sanna sätt vill jag även kunna få med mig avgifter på tjänstemannasidan och då främst de som tillhör ITP1 där beräkningen görs månadsvis, medan ITP2 använder beräknad årslön. Tack på förhand, //Davor P
... Visa mer
2024-02-23
10:43
Där har du slagit huvudet på spiken. Det var något i denna stil jag sökte. Då bör det väl även göra en snarlik beräkning när det gäller avgifterna till Collectum och få med sig beräkning av löneskatten på pensionerna....
... Visa mer
2024-02-22
10:17
Hej på er,
Nu när det är dags att rapportera FORA avgifter månadsvis undrar jag om någon av er har en bra lösning på hur man skall kunna beräkna en upplupen avgift för detta så att man kan lägga detta direkt på lönekörningen.
I första hand vill jag ha detta direkt i Lön 600. Om detta är alltför svårt är väl alternativet att göra det som en separat bokföringsorder, men det vill jag helst undvika.
Om man skall göra det som en bokföringsorder vore det bra om informationen går att få ut från löneprogrammet på något sätt.
Finns det planer på att lägga detta som en löneart?
Går det att använda eller skapa en egen ackumulator för detta?
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2023-11-27
15:16
Hej @Medlem_2020, Hör med Skatteverket vad de anser. Personligen misstänker jag att du i nuläget INTE får dra av ingående moms. Bara för att du handlar på en webbsida med SE som toppdomän betyder det inte att säljaren är ett svenskt företag. Det du kan försöka göra är att kontakta amazon och be dem kreditera ditt köp och skicka en ny faktura MED ditt VAT#. //Davor P
... Visa mer
2023-09-29
07:02
Det är alltid den dagen något händer på kontot som skall anges. Eftersom du kan lägga in betalningarna i förväg är det alltid det datum pengarna dras som skall anges. Om du har lite fler transaktioner rekommenderar jag att du använder LB-betalning så att du skickar en fil till banken med alla betalningar. Detta kostar en del visserligen, men du slipper pricka av betalningarna efteråt. Detta sköts av en "returfil" som du läser in i Administration. Då blir rätt faktura markerad med det belopp som betalats. Samma sak gäller för insättningar när dina kunder betalar fakturorna. Beroende på hur många transaktioner du har varje månad får du väga kostnaden för tjänsten mot besparad arbetstid. Om du använder Eekonomi kan det se lite annorlunda ut. Denna del känner jag inte till. //Davor P
... Visa mer
2023-09-29
06:57
1Gilla
Jag rekommenderar att du betalar in någon dag tidigare. Då ser du definitivt att pengarna kommit in på deras konto i tid. Om du har en nystartad verksamhet rekommenderar jag dock att du försöker få in momsredovisningen så fort som möjligt om du har pengar att få tillbaka. Du måste inte vänta till sista dagen för att lämna in redovisningen..... Den andra fördelen är att om du har en utbetalningsspärr räknar SKV ränta på pengarna från den dagen du betalat in pengar till skattekontot tills de räknar av det belopp du skall ha betalat in den 12:e i månaden. Att i dagsläget försöka ha ett litet plus på skattekontot är inte fel.... Tillgodoräntan ligger för närvarande på 2,25% och den är dessutom skattefri. Det motsvarar en ränta på 3,21% om du skulle betalat skatt på räntan. Detta kan du ju jämföra med den bankränta du har från din bank. Tuggar du däremot på en checkkredit är läget lite annorlunda.... // Davor P
... Visa mer
2023-09-27
16:57
Jag vill inte ge dig fel uppgifter genom att gissa mig till vad det är som gäller just för DIG. Gå in på Skatteverket (https://skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/lamnamomsdeklaration.4.8cd61f61691938ed1a478.html) Länken kanske inte fungerar. I så fall gå via deras startsida och klicka in på MINA SIDOR. Därifrån kommer du vidare till rätt ställe. När du väl är inloggad kommer du se exakt vilken period du skall redovisa och när. Det finns en risk att du skall göra första redovisningen för SEPTEMBER enbart. Denna skall då vara inne senast 12 november. Nästa period är kvartalet oktober till december och denna skall vara redovisad senast 12 februari. Har du lite tur har de slagit ihop det lite så att du skall redovisa allt den 12 februari 2024, men det ser du när du är inloggad. Eftersom jag inte vet vad det är för bolagsform eller om du även är registrerad som arbetsgivare. Sen kan det vara så att du skall betala in f-skatt också.... //Davor P
... Visa mer
2023-09-27
14:12
@fredde_54 Detta bör du se om du loggar in på Skatteverket eller eventuellt på din f-skattsedel. I samband med att du gjorde momsregistreringen bör du fått informationen från SKV. Beroende på din omsättning kan det ligga årsvis, kvartalsvis eller månadsvis. När du är inne på SKV och momsdelen bör du se när du skall redovisa momsen nästa gång.
... Visa mer
2023-09-27
12:26
Det bästa är att du följer de "direktiv" som skatteverket gett dig. Generellt är det aldrig bra att bara betala in diverse skatter utan att lämna in en redovisning. Det du visserligen vinner på detta är att du (om du har utbetalningsspärr aktiv) får rätt bra ränta på pengarna du skickar in till SKV. Se efter på din anmälan när du registrerade dig för moms vad det är som gäller. I samband med att du lämnar in din momsredovisning ser du hur mycket du skall betala in. Annars nallar du på din likviditet som kanske behövs för att betala leverantörsfakturor istället för att få ränta på pengarna och ha dem låsta. Då kanske du blir tvungen att ta till en checkkredit som definitivt är dyrare än den ränta du får på skattekontot. //Davor P
... Visa mer
2023-09-13
10:08
Jag har kontaktat Skatteverket i detta. Eftersom det rör sig om en administrativ avgift så är det belagt med 25% moms. Går det att lägga det hela i två steg? 1305X Administrativ bankavgift inkl. moms 1305Y Utgående moms - EJ PÅ LÖNESPEC 1305Z Administrativ avgift - EJ PÅ LÖNESPEC TEXT Moms ingår med XX kronor Det som händer när jag kopierar konto 1305 är att samtliga poster kommer som nettoavdrag och de tar ut varandra när jag försöker få debet och kredit att balansera.....
... Visa mer
2023-09-12
13:05
Vi har ett antal medarbetare som av olika anledningar vill ha sina löner utbetalade till utländska konton. Detta medför ju dessvärre en fördyrande handpåläggning för oss då inget lönepeprogram eller redovisningsprogram kan hantera löneutbetalningarna på fil.
Varje utbetalning måste stansas manuellt med alla risker den extra handpåläggningen måste göras.
I ett led att försöka förmå medarbetarna att skaffa svenska konton kommer vi lägga på en administrativ avgift för vår hantering. Denna hantering är dessvärre belagd med moms och denna kan jag inte "trolla bort".
Hur kan jag på ett enkelt sätt få med denna utgående moms på lönebeskedet och sen även vidare till bokföringen?
//Davor P
... Visa mer
2023-09-05
08:49
2 Gillar
Hej @Marica, Visma fakturerar månadsvis om man kommer över en tröskel på X kronor. Var den gränsen går vet jag inte, men de lägger alla typer av fakturor som skickas via dem på en och samma faktura. Det kan innefatta följande: Löner Inkommande leverantörsfakturor Utgående kundfakturor //Davor P
... Visa mer
2023-01-25
14:56
Har ni rätt behörighet i programmet? Varje användare skall ha en inloggning till Mina Sidor och användaren skall ha behörighet att använda DIGITALA FAKTUROR OCH DOKUMENT. Dessa ändringar görs av den som har administratörsrättigheter till övriga användare. //Davor P
... Visa mer
2022-11-28
08:06
1Gilla
Det jag reagerar på @Fd medlem är att det verkar vara olika belopp på samma fakturanummer. Bortsett från detta är det dock väldigt märkligt att programmet släpper igenom detta utan att varna. Definitivt något Visma bör slänga en blick på. //Davor P
... Visa mer
2022-10-11
08:03
2 Gillar
Det enda som fattades var att ändra företagsinställningarna så att FÖRSKOTTSSEMESTER är aktiverat.... Allt annat stämde på pricken och nu har jag kunnat ändra uppgifterna och allt fungerar normalt. Tack för hjälpen @Tinne Lestrin
... Visa mer
2022-10-03
08:01
Jag har missat registrera förskottssemester på en anställd i samband med anställningen. Hur kan jag korrigera detta?
Medarbetaren anställdes som tjänsteman den 1 mars 2022 och fick då registrerat enbart 5 obetalda semesterdagar för perioden till 31 mars.
För innevarande semserår har han fått 3 betalda och 22 obetalda semesterdagar.
Hur kan jag korrigera detta så har får den obetalda semestern tillgodoräknad som förskottssemester? Han har tagit ut 15 semesterdagar och har fått betalt för 3 dagar och 12 obetalda dagar.
Tack på förhand,
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2022-08-24
15:08
Hej, Du är ute på helt rätt resonemang. Gäller det arbetare eller tjänstemän? Det är lite olika beräkningsgrunder. Har de timlön eller månadslön? Detta påverkar också beräkningen... //Davor P
... Visa mer
2022-08-19
14:57
Jag vill kunna betala ut lön till utländskt konto genom att använda mig av "skicka betalning utan faktura" i administration 2000. Eftersom Visma Lön 600 än så länge inte kan hantera betalning till utlandet måste jag manuellt varje månad lägga in ett 20-tal lönebetalningar manuellt till banken. För att minska handpåläggningen vill jag använda mig av Administration 2000 för att skicka betalningen till banken. Går detta att göra i programmet? Jag lägger i så fall upp de anställda som "leverantörer" så att jag får med deras IBAN nummer med automatik och skall då enbart ange belopp och betaldatum på individen. // Davor P
... Visa mer
2022-07-19
09:45
1Gilla
Hej, Jag tror inte du skall ta med OB när personalen har VAB. Det är försäkringskassan som betalar ut den ersättningen. Du redovisar enbart tiden hen skulle arbetat de båda dagarna. Jag misstänker att du använder kalendariet och ett schema inlagt på den anställda. Arbetstiden/frånvaron blir 6+6 timmar för de båda dagarna. Företaget betalar väl inte för föräldraledigheten? //Davor P
... Visa mer
2022-04-26
13:50
1Gilla
Använder du senaste versionen av programmet? De har ändrat namn på tjänsten och en del andra inställningar som eventuellt kan ställa till det lite grann... Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Mina Tjänster Har du rätt användaruppgifter här? Klicka på SYNKRONISERA Om detta inte förbättrar det hela får du gå vidare och kontrollera inställningarna under Digitala Fakturor och Dokument Hoppas att detta hjälper dig vidare och att tjänsten fungerar bättre efter detta. // Davor P
... Visa mer
2022-04-19
14:08
2 Gillar
Anledningen till denna fråga är i mina ögon enkel. Jag har inte aktiverat Visma Min Lön / Kivra på alla anställda då jag inte har kännedom om de kan ta emot via Kivra En del medarbetare har inte aktiverat Visma Min Lön, men kan ändå ta emot beskeden via Kivra Detta gör att det vore bra om man kunde få denna information i programmet så att jag enklare kan styra om utskicken till Kivra istället för papper. Dessutom måste jag vänta på ett aktivt val från den anställde som måste tala om att de kan/vill ha beskeden i Kivra. Jag vill kunna vara proaktiv och med automatik styra över till Kivra och det aktiva valet hos den anställde är att välja papper istället för Kivra och inte tvärtom. //Davor P
... Visa mer
2022-04-11
07:31
1Gilla
Man kan i senaste versionen av Visma Administration "automatiskt" kontrollera om en faktura mottagare kan ta emot via Kivra. När kommer denna funktion till Visma Lön? Detta hade ju sparat en hel del arbete om kontrollen kunde göras på samma sätt som man gör med FOS vid varje lönekörning om man vill. //Davor P
... Visa mer
2022-02-09
13:28
Vi använder lösning från SWINX i Malmö. Du kan kontakta dem på tel. 040-680 83 30. I deras arsenal finns både fakturahantering och tidsredovisning för projekthantering.
... Visa mer
2022-02-09
12:04
Hej, Jag tror inte att den funktionen du vill ha finns i programmet tyvärr. Vi använder av bland annat den här anledningen en integrations lösning på leverantörsfakturorna. Via denna integration kan du få fram en sammanställning av fakturor enligt önskade kriterier Resultatenhet Projekt Leverantör du kan söka på ett eller flera kriterier för att få fram de fakturor du vill ha i ditt urval och därefter antingen skriva ut dessa eller slå ihop samtliga underlag till en PDF och skicka till kund eller för andra ändamål. //Davor P
... Visa mer
2022-02-02
12:23
Hej @Agronom Andersson, Det som begränsar är kapacitet på kabel eller Wifi. Använder du kabelanslutning ligger den rekommenderade längden på 100 meter kabel. Kör du trådlöst kan väggar ställa till det en aning. Du får helt enkelt prova dig fram lite grann.... //Davor P
... Visa mer
2022-01-31
15:44
1Gilla
@Fd medlem, det är helt krasst en kostnadsfråga. Jag har inte koll på vad terminal licenser kostar dock. Det som ytterligare komplicerar livet är bandbredden. Jag är osäker på hur mycket bandbredd som behövs i terminal läge, men det är definitivt något som den intresserade kan undersöka närmare. //Davor P
... Visa mer
2022-01-31
07:34
Du har verifikationer både inom EU och utanför EU. Jag försöker bena upp den sista från ADOBE, för jag har råkat ut för exakt samma sak med deras faktura. Du måste antingen använda konto 4056 ELLER skapa ett nytt konto för enbart programvaror. Gå in på Kontoplan och klicka in din på konto 5420 Kopiera konto 5420. Du får upp en ruta där du anger nytt kontonummer Ange exempelvis konto 5421 På raden MOMSRAPPORTKOD väljer du 20 - Inköp av varor från annat EU-land 25%. Jag har konterat på följande sätt själv: KONTO TEXT DEBET KREDIT KOMMENTAR 2440 Lev.skulder 1956,00 Tot. fakturabelopp 5421 Eu-inköp program 1956,00 2614 Utg. moms EU-tjänst 489,00 2645 Ing. moms EU 489,00 Återigen är det viktigt att det på fakturan står 0% moms och ditt företags momsnummer. Ett tips är att skapa en konteringsmall som du använder till detta varje gång köpet skall registreras. Om du har en mer omfattande redovisning och vill underlätta ditt bokslutsarbete hade jag rekommenderat att du använder leverantörsreskontran om administration 200 har stöd för det. annars kan det vara värt en fundering att uppgradera till nästa steg. //Davor P
... Visa mer
2022-01-29
11:12
2 Gillar
Hej, Jag tolkar det hela enligt följande: Du har fått en faktura för mobilen MED specificerad moms Det står även någonstans på denna faktura att säljaren redovisar HELA momsen för mobilen på första fakturan. Du har då rätt att dra av hela momsen för mobilen här. Övriga fakturor har moms på trafikavgifterna, men INTE mobilen. Dra momsen på abonnemangskostnaderna Hoppas att detta hjälper dig lite på traven. //Davor P
... Visa mer
2022-01-29
10:38
Då du köpt denna vara INKLUSIVE moms utanför EU tror jag INTE du har rätt att lyfta någon moms. Du kan redovisa detta som om det vore ett inköp i Sverige UTAN MOMS. Eventuellt får du kontakta momsenheten i Australien för att få tillbaka momsen som du betalat. Eftersom du delvis skall använda datorn privat får du ändå inte lyfta hela momsen som ingående moms...... Hade jag varit i ditt ställe hade jag bara kört som inköp utan möjlighet att lyfta momsen. Det går fortare och billigare eftersom du inte behöver lägga ner ett par timmars tid för att "spara" 1500 kr.... //Davor P
... Visa mer
2022-01-29
09:24
1Gilla
Hej, Detta känns igen alltför väl.... Du måste lägga upp ett par "specialkonton" och knyta dessa till EU-moms hantering. Som det är i normalfallet används följande konton för EU-moms: Momsrapport kod 20: 4056 - Inköp råvaror/förnöd, EU, ored Momsrapport kod 21: 4057 - Inköp tjänst annat eu land Det som därefter ser konstigt ut är att du använder konton både för inköp inom EU och UTANFÖR eu på samma verifikat. Detta gör att jag kliar mig i kalufsen lite extra. Från vilket land är varorna köpta? Står det uttryckligen regler för EU moms på fakturan MED ditt VAT nummer på och momssats 0% Med utgång från detta kan jag säkerställa om EU-moms regler skall användas eller om detta är att klassas som ett privat inköp MED moms. //Davor P
... Visa mer
2022-01-26
09:27
Vi har två anställda som kommer övergå till en uppdragsanställning och vi vill lägga semestervillkor 30 på dem efter förändringen. Hur gör man detta på ett bra och smidigt sätt utan att få problem med beräkning av semesterdagar och ersättning? //Davor P
... Visa mer
2021-12-19
09:23
1Gilla
Det enklaste att få rätt på detta är att skapa en ändringsverifikation. Gå in på den verifikation du vill rätta Klicka på "Skapa ändringsverifikation" Nu får du upp en ruta där du klickar i kryssrutan "Kopiera verifikationen med omvända tecken" Klicka på OK När du är klar med verifikationen klickar du på "Registrera" //Davor P
... Visa mer
2021-12-14
05:47
2 Gillar
Hej @Agronom Andersson, Detta går att lösa med VPN, men det kan bli rätt segt system om man har många användare på distans. Vi har själva en lösning via samarbetspartner som står för hela vår IT struktur med decentraliserad server utanför egna lokaler. Du kan kontakta NORDLO AB för vidare öden och äventyr. Har ni själva servern, eller är det en hyrd resurs externt? Hur många användare skall koppla upp sig mot Visma Administration. Kan en terminaluppkoppling mot servern fungera för er? MAX 2 användare åt gången mot servern Ett annat alternativ är Vismas egen samarbetspartner där Administration ligger som en molntjänst som man kopplar upp sig emot. I skrivande stund kommer jag inte på vad företaget som erbjuder tjänsten heter eller vad priset ligger på. Jag tror dock att denna info går att hitta på Vismas webbplats någonstans... Eekonomi kan vara en lösning, men i mina ögon saknas det lite funktioner som finns i Administration. Detta är dock väldigt individuellt från företag till företag vad man har mest behov av, så som alltid är det bra att verkligen gå igenom en kravlista på exakt vilka funktioner man verkligen behöver och vad man kan tänka sig gör avkall på vad gäller funktioner, eller överväga ta in någon form av integration i sitt system. Vissa integrationer kan ställa krav på att övriga delar i systemet ser ut på ett visst sätt dock, så det är väl värt att lägga lite extra tid och resurser på kravlistan. //Davor P
... Visa mer
2021-11-24
12:04
Hur löser jag denna knut?
Vi är ett byggföretag och följer Byggnads kollektivavtal.
I detta kollektivavtal finns det avtalade traktamenten som inte överensstämmer med Skatteverkets skattefria norm.
Detta innebär följaktligen att våra anställda måste ha både skattefria och skattade traktamenten.
Hur löser jag detta på ett smidigt sätt?
Jag har följande lönearter i programmet som "standard":
1190 - Traktamente Skattepliktigt (66 kr) ÄNDRAT VÄRDE
11901 - Förrättningstillägg (116 kr) EGENDEFINIERAT av företrädare före min tid....
1200 - Nattraktamente
1201 - Traktamente Helt (240 kr)
1102 - Traktamente Halvt (120 kr)
Nu till klurigheterna - Var lägger jag upp de olika traktamentena och hur kan jag koppla dessa så att den skattefria delen kommer rätt och den del som skall beskattas kommer dit den skall?
Enligt byggavtalet gäller följande:
Avstånd minst 70 km (mot SKV 50 km) som i sammanhanget kan bortses ifrån då avståndet är 25 mil
Helt traktamente 360 kr/dag, 7 dagar i veckan
Reduceras 35% om arbetsgivaren står för logi av acceptabel standard (234 kr dag)
Skatteverket säger skattefria delen är x dagar/vecka
Nu till knivigheterna......
Vilka lönearter är lämpliga
Beskattningsbart traktamente 100% av 360 kr för dagar SKV inte medger skattefrihet
Går det koppla lönearten på samma sätt som milersättning som beskattas?
Beskattningsbart traktamente del av 360 (120 kr)
Följdfrågor som jag missat......
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2021-11-07
17:14
Hej @Jan Wester, Vad har du för inställning på din e-post klient? om du har Outlook installerad på datorn bör du kunna skicka mer än en faktura åt gången. Kör du däremot en webb baserad epost klient blir det nog till att skicka meddelandena ett och ett eftersom Visma inte kan känna av e-post programmet på rätt sätt och då kan man inte skicka flera fakturor åt gången har jag för mig. //Davor P
... Visa mer
2021-09-30
14:51
Hoppas att det löste sig.
... Visa mer
2021-09-30
13:35
1Gilla
Jag använder inte 500, men det borde även gälla i 2000 som vi kör med..... Under KUNDER bör du i uppgifterna som skall matas in hitta ett fält med VAT-NR. Här skall du skriva in momsregistreringsnumret på företaget - SEXXXXXXXXXX01 Av erfarenhet vet jag att vissa byggbolag INTE har samma momsnummer som organisationsnumret, så det kan vara något sådant som ställer till det. Jobbar du mot byggbranschen så kan du via bolagets eventuella leverantörsportal få fram korrekta uppgifter för att EDI fakturor via Autoinvoice skall fungera. Det kan ju eventuellt vara så att ditt momsnummer inte ligger i programmet. Titta då under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Flik 1 under företag bär det finnas en ruta för Org,nr och en ruta för VAT. //Davor P
... Visa mer
2021-09-29
10:41
En liten följdfråga på detta är hur jag skall kunna ändra ett felstavat namn på en anställd som har Kivra, men inte Visma Anställd? //Davor P
... Visa mer
2021-09-17
09:41
Jag är lite osäker på om detta är rätt forum, men jag chansar.
Normalt i enlighet med semesterlagen har en nyanställd som påbörjar sin anställning efter 31 augusti ett år endast rätt till 5 obetalda semesterdagar fram till nästa semesterår som börjar 1 april.
Vad anger jag på anställningsavtalet då vi tillämpar provanställning 6 månader och vi därefter normalt inte upprättar nytt anställningsavtal när anställningen övergått till tillsvidare anställning.
År det underförstått att semesterlagens regler tillämpas i detta fall så att man anger semesterrätt 25 dagar?
Vi har kollektivavtal med Byggnads, men detta bör inte påverka något i detta sammanhang.
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
2021-06-18
14:31
Prova kontakta DataPartner (dpab se).De skall enligt uppgift vara duktiga på att få till egendefinierade rapporter. De tar givetvis betalt för det, men jag tror att det kan vara värt ett par kronor..... Har dock INTE själv anlitat dem i detta sammanhang...... //Davor P
... Visa mer
2021-06-02
08:08
Tiderna som sådana är jag införstådd med. Person arbetar normalt mellan 07 och 18. Tiden mellan 17 och 18 är OB tid. Hen går hem kl 16 och tar 2 timmar ut tidbank. Skall han då ha OB ersättning för en timme trots att arbete ej utförs?
... Visa mer
2021-06-01
14:40
Tack för ett snabbt svar @CarinaEsp. Då blir givetvis följdfråga gällande uttag av arbetstidsförkortning. Berättigar denna till Ob-ersättning? //Davor P
... Visa mer
2021-06-01
11:37
Vi har kollektivavtal med Byggnads. I detta avtal räknar man övertid först när den anställde kommit upp i arbetstidsmåttet 40 timmar per helgfri arbetsvecka, eller som i vårt fall efter avtalsförhandlingar 160 timmar per löpande 4-veckors period. Detta innebär att de arbetar 16 arbetsdagar och 4 fridagar per "månad" (10 timmar/arbetsdag)
Har på detta lite frågor:
I maj har det varit "kristi flygare" med röd dag som följd där helgersättning betalas ut. Skall jag då räkna 150 eller 160 timmar innan de får övertid?
En medarbetare har en sjukdag under månaden. Räknas den bort från arbetstidsmåttet 160 timmar för beräkning av övertid?
Medarbetaren har totalt arbetat 162 timmar under maj månad med 2 st icke schemalagda pass á 8 timmar på en lördagar och skall då antingen ha Ob-ersättning eller betraktas som övertid.
Räkas dessa timmar som OB eller övertid?
Hur många timmar är OB berättigade och hur många är övertid? Totalt arbetad tid är 162 timmar.
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
-
Lönehantering
2021-05-20
08:03
Hej, Detta finns redan. Det du eventuellt får göra är att ändra utskriftsmall till en som har stöd för rot/rut. Den standardmall som finns i programmet får du förmodligen ändra lite på och spara under ett nytt namn där du har lagt in din logga bland annat. Gå in och se efter vad du använder för utskriftsmall först. Därefter kan du gå vidare till nästa del och ändra en lämplig standardmall så att den passar dina egna önskemål. Kontroll av befintlig mall Gå in under ARKIV - INSTÄLLNINGAR - Företagsinställningar Klicka på MALLAR Vad har du för dokumentmall för ORDERERKÄNNANDE? Den bör heta något med STÖD FÖR HUS för att detta skall komma med Detta gäller nog över hela linjen att "alla" mallar skall heta något med STÖD FÖR HUS Ändring av en standardmall till egna behov Gå in under ARKIV - MALLAR/RAPPORTGENERATOR - Utskriftsmallar Klicka på "listrutan med nedåtpil" för att välja vilken sorts utskriftsmall du vill titta närmare på Du kan ställa dig på en mall och klicka på FÖRHANDSGRANSKA Välj ett befintligt ordererkännande på lämplig order som innehåller ROT/RUT arbete Klicka på förhandsgranska När du hittat en mall som du vill utgå ifrån kan du gå vidare genom att KOPIERA mallen välj ett lämpligt namn på mallen, förslagsvis att du lägger företagsnamnet först eller sist i det föreslagna namnet ÄNDRA på den nyskapande filen så att den får en utformning som du trivs med Börja använda din nya mall Gå in under ARKIV - INSTÄLLNINGAR - Företagsinställningar Klicka på MALLAR Välj din nyskapade mall Gör en förhandsgranskning och kontrollera att utskriften blir som du tänkt dig Lycka till! Har du några frågor är det bara att hojta till! //Davor P
... Visa mer
2021-04-30
13:24
Eftersom jag är ny på det har med löner kommer jag med en (förmodligen) dum fråga....
Eftersom man i Lön 600 kan få fram väldigt mycket material och information undrar jag vad jag måste spara på papper för att uppfylla lagkrav i lönehanteringen?
Vad bör jag spara på papper?
Vad räcker att ha elektroniskt?
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
-
Lönehantering
2021-04-19
09:28
1Gilla
Det som dock alltid ställer till det är ju att bankfilen aldrig kan ta hänsyn till den verkliga betalkursen i utländsk valuta, såvida du inte har en fix valutakurs via terminsoption. Alla övriga kurser är ju så att säga gissningar eftersom du skickar iväg betalfilen att par dagar före förfallodatum eller betaldatum. Det som dock hade hjälpt är någon form av koppling till banken så att du får dagsaktuella kurser som är dagsfärska, något som inte går att få till i dagsläget mig veterligen.... //Davor P
... Visa mer
2021-04-17
11:27
1Gilla
Hej, Det närmaste jag kan komma på sådär på rak arm är att använda dig av leverantörsskuldlistan där du kan få med dig en kolumn och summering per valuta. Det är kanske inte det mest optimala, men det kan hjälpa lite på vägen. //Davor P
... Visa mer
2021-04-17
11:23
Du har en riktigt trevlig nöt att knäcka. Som programmet är uppbyggt idag går det inte att få någon automatik på fakturanivå. Jag vill få det till att du har två alternativ att göra det på. Första alternativet är att du gör som idag tyvärr. Det andra alternativet är att du skapar en separat periodisering för alla månadens fakturor och lägger i bokföringen. Om du använder dig av flera bokföringsserier är det lättare att få styr på detta. Det blir ändå en hel del handpåläggning hur du än vänder och vrider på det.... //Davor P
... Visa mer
2021-04-14
04:34
Hej, Ja ör det korta svaret på din fråga. Du får in fakturan i programmet precis som en EDI faktura som kommer via "Autoinvoice". Jag är dock i nuläget inte helt säker på om du skall kontakta Visma eller deras samarbetspartner Inexchange som sköter det tekniska bakom kulisserna. Mitt tips är att i första hand kontakta Visma då det är de som har funktionen gentemot dig som kund. //Davor P
... Visa mer
2021-04-11
17:28
1Gilla
Om kontot inte finns kan du lägga upp det själv. Kolla bara så att kontot inte är markerat som inaktiverat i kontoplanen. Detta kan du se genom att kontrollera att ALLA KONTON syns så att det inte bara är aktiva konton som syns. //Davor P
... Visa mer
2021-03-24
15:30
Men detta innebär att man i så fall har ett beslut från SKV på att detta skall göras. Utan beslut skall ackumulatorn inte användas....
... Visa mer
2021-03-24
12:48
Vad händer om jag under flik 2 bockar i "Avdrag för utgifter i arbetet"? Hur/vad påverkas då?
... Visa mer
2021-03-23
07:19
Vi vill lägga upp en löneart för ersättning för privat mobiltelefon. Kostnaden för detta är 500 kr till den anställde per månad. Detta innefattar mobiltelefonen samt ett abonnemang som den anställde själv väljer efter tycke och smak.
Anledningen till den "höga" summan är att det är byggjobbare och därmed finns risk för att mobilen inte håller alltför länge....
Företaget skall betala arbetsgivaravgifter på detta och den anställde får betala skatt.
Då vi tillhör Byggområdet och lönerna skall rapporteras går det inte att lägga detta på samma löneart som timlönen.
Kostnaden skall inte vara semesterlönegrundande eller rapporteras till andra än skatteverket.
Vilken löneart skall jag utgå ifrån för att få alla parametrar rätt?
//Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2021-03-09
11:56
Ett sätt att komma runt problemet är att du går in under KUNDFAKTUROR Vid behov får du gå in och ändra i kolumninställningarna så att du kan se följande fält: Husarbete - kryssruta Status husarbete Nu kan du skriva ett J i "sökrutan" vid HUSARBETE Du får nu fram alla fakturor som har något med husarbete att göra (ROT/RUT höger-klicka någonstans i rutan med fakturor så att du får upp en meny Klicka på kopiera/exportera tebellinnehåll Markera de fält du vill ha med dit till excel för att "leka vidare" Behöver du mer hjälp är det bara att hojta till. //Davor P
... Visa mer
2021-02-12
12:19
Vi har tillsammans med Byggnads och våra medarbetare kommit överens om ett nytt arbetstids schema som vållar lite huvudbry. I enlighet med Byggavtalet har vi schemalagt arbetstiden på ett rullande 4 veckors schema enligt följande: Vecka 1-3 arbetar de 10 timmar/dag, 50 timmar per vecka Vecka 4 ledig Medarbetarna har själva föreslagit detta schema och har accepterats av samtliga parter. Mina frågor kring detta är följande: De arbetar 150 timmar per 4-veckors period och inte 160 som är i enlighet med kollektivavtal Vad har de för sysselsättningsgrad? Från andra avtalsområden har jag för mig att de som arbetar skift eller ständig natt med veckoarbetstid på mellan 34 och 38 ändå anses som heltidsanställda med en sysselsättningsgrad på 100% Frågan är i mina ögon rätt väsentlig då detta påverkar ersättning från socialförsäkringar såsom sjukersättning och A-kassa har jag för mig Semesterberäkningen borde ju också påverkas så att de har en netto semesterrätt som påverkas då var fjärde vecka är arbetsfri. Semestern skall ju fortfarande bara ge dig 5 veckors ledighet. Med det resonemanget bör varje semesterdag "kosta" 1,34 dagar. Samma resonemang bör ju finnas bland deltidsanställda med arbetsfria dagar. Hantering av röd dag på en arbetsfri dag. Detta borde ju resultera i att den anställde inte får helgdagsersättning för denna arbetsfria dag. //Davor P
... Visa mer
2021-01-27
12:06
Eftersom Byggnads kollektivavtal är lite av en snårskog undrar jag om någon har gjort en smart lösning som dessutom är villig att dela med sig av lösningen..... I nuläget är det bara intressant med att använda Visma Lön 600 och inte knyta det hela till ytterligare moduler för tidsredovisning. Det är möjligen ett senare projekt... //Davor P
... Visa mer
2021-01-13
06:08
1Gilla
Ska inte vara några problem som jag ser det. Om du dokumenterar detta som du gjort när du ställde frågan så kan man följa hur du resonerat. //Davor P
... Visa mer