2025-05-02
12:54
Då är beslutet alltså inte taget, den 7 maj har inte varit än.
... Visa mer
2025-03-11
13:14
1Gilla
Nej det finns ingen sådan inställning idag men registrera gärna ett önskemål så kan jag göra det från min sida också.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-27
19:46
1Gilla
Hej @Martina E, Jag reagerar på datumet du angett, 2024???? Bortsett från denna parantes så har jag följande frågor: Stämmer momsrapporten utan diffar? Har du gjort en avstämning för att se att reskontran är korrekt och att alla journaler skrivits ut? Avstämningen kör du i programmet. //Davor P
... Visa mer
2025-02-14
15:50
Hej Linköping, Om du går till utskrifter --> spärning --> väljer Ackumulator och fyller i "ArbetadTid_Tim - Arbetad tid i timmar", period 2024-01-01 - 2024-12-31 så är det möjligt att få fram antalet timmar för året, därefter kan du dela med 1615 för att räkna ut "totala medarbetare" När det gäller total bruttolön så kan du faktiskt gå in på arbetsgivardeklarationen på Skatteverket och klicka dig vidare till "visa sammanställning för flera redovisningsperioder", där inne ska du hitta ruta 411 "avgiftspliktig bruttolön utom förmåner", du väljer såklart 2024-01 - 2024-12 och bockar i "visa även belopp från detaljerad beräkning". Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-01-30
11:18
1Gilla
Tackar för snabbt svar @catarina ScF
... Visa mer
2024-12-06
10:41
Då blir det att ringa supporten.... Mina idéer är slut tyvärr 😢 //Davor P
... Visa mer
2024-12-02
07:38
Hej @Maud Therese 76, Har du ändrat på något annat sedan förra inläsningen av underlaget? Vad har du för program som skapar SIE filen? Vad är det för program som läser in filen? //Davor P
... Visa mer
2024-11-26
09:32
Det du kan prova med är att via Excel och Power Querry göra liten handpåläggning så att du får siffrorna separerade med momsen för sig. När du fått rätt på siffrorna sparar du om filen som XML och importerar till Administration. Det kan krävas lite jobb att få det till att fungera. men det arbetet görs ju normalt en gång och sen är det "bara" att läsa in "originalfilen" till Excel och sen spara en bearbetad fil för inläsning. Det jag är osäker på är om det finns några extra kontrollfunktioner mellan programmen för att säkerställa att filerna inte manipulerats. Jag vet att filer som skall läsas in till bankgirot har en del extra kontroller för att säkerställa att filen är korrekt och inte "skadad". Om du skall läsa in filer ofta kan det definitivt vara mödan värt att lägga ner lite tid på ett skapa ett makro för behandling av materialet. //Davor P
... Visa mer
2024-11-14
14:35
Tusen tack för ditt svar! Mvh Naiomi
... Visa mer
2024-11-13
15:01
Hör med banken om de kan ta emot filer anpassade till antingen NORDEA eller HANDELSBANKEN. Vi kör själva en "utomstående bank" och de hänvisade till att vi skulle använda os av inställningar för Handelsbanken för att få det till att fungera. Detta gällde visserligen Administration 2000, men det borde vara något snarlikt förfarande även för dig. //Davor P
... Visa mer
2024-11-12
10:47
2 Gillar
Registerreparationen löste det! Tack!
... Visa mer
2024-11-01
11:32
1Gilla
Tack för detta @AccountantfromHell_singland.
... Visa mer
2024-10-22
16:03
Hej @Christel9, Jag är inte helt säker på att detta är till någon hjälp, men jag chansar. Inne på den anställdes uppgifter under flik 6 - RAPPORTERING verkar det som att du skall kunna lägga upp olika KOSTNADSSTÄLLE. Det kan vara så att du här skall ändra från KST 100 till KST 300. Detta skall du även kunna göra i samband med en nyanställning. Dock är jag fortfarande inte säker på att du får korrekt beräkning av pensionsavgiften på individnivå då dessa beräkningar är rätt luddiga i mina ögon. Framförallt om det gäller ITP2..... Hoppas detta hjälper dig vidare ett halvt steg i rätt riktning... //Davor P
... Visa mer
2024-10-10
09:24
Du kan ju lägga själva backupen mot Dropbox eller OneDrive och behålla arbetsfilerna på "servern" Du får inte en fullständig backup varje sekund, men det bör ändå ge rätt bra säkerhet.
... Visa mer
2024-09-25
16:15
1Gilla
Hej @HelenJonsall, Jag tror att det enklaste är att göra en kredit verifikation och därefter kopiera din ursprungliga verifikation och lägga den i rätt serie. Ett tips är att om möjligt bara ha en serie för manuella verifikationer och lägga övriga som låsta. Det kan dock innebära att du får gå in i företagsinställningarna och ändra vilken serie du vill ha öppen. Om du INTE har godkänt verifikationen kan du gå in och ändra serie innan du godkänner verifikatet. Lycka till! //Davor P
... Visa mer
2024-09-12
09:03
1Gilla
Hej @SandraLindelofs
Vi kan nog inte hjälpa dig så mycket mer här i forumet än förslaget du fick från Davor. Om du inte redan har pratat med våra kunniga kollegor på supporten, rekommenderar jag att du ringer oss så kan vi titta närmare på ditt ärende.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2024-08-30
09:02
OK, tack för tipset! Synd bara att det i Visma inte går att lägga på fakturadagen som egentligen är rätt sätt att bokföra på, så valutavinst/förlust ger en rättvisande bild.
... Visa mer
2024-08-22
14:47
Jag vet inte om de har kvar möjligheten till att ha en egen integration som man inte har för avsikt att använda mer än för eget bruk till en lägre avgift. Hör med dem på Visma - https://vismaspcs.se/partners-och-aterforsaljare/utveckla/villkor
... Visa mer
2024-08-16
14:19
Hej, Gå in under inställningar och avmarkera automatisk överföring av reskontra till bokföringen först. Skapa sen en kreditfaktura som är spegelvänd. Kör ut en fakturajournal och kontrollera att den stämmer innan du godkänner den. Nu har du fått rätt på reskontran. Gå in under inställningar och ändra tillbaka så att journalerna bokförs automatiskt. ändra konteringen på den bokföringsjournal så att momsen blir rätt och allt annat stämmer med "önskemålen" På det här viset stämmer din reskontra och bokföringen blir som du vill ha den. //Davor P
... Visa mer
2024-08-16
14:03
On du fått ett bakkonto nummer ned clearingnummer kan du testa betala i euro dit. Ange kontonumret i BG rutan. Andra alternativet är att ange IBAN och lägga det som en utlandsbetalning. Se bara till att det hanteras som en SEPA betalning. Annars riskerar du en extra avgift för utlandsbetalningen. Hör med din bank innan du gör betalningen så blir det sannolikt rätt från början. //Davor P
... Visa mer
2024-07-30
10:58
1Gilla
När du kör momskollen bör du kunna klicka på raden med information om vad programmet tror är fel. Om du klickar på raden med felet får du upp en "momsruta" med detaljerad information hur programmet har beräknat momsen. Du ser då vilken momskod som programmet tycker är problemet och även vilken verifikation du skall korrigera. Du kan välja att antingen korrigera direkt på verifikatet eller skapa en ändringsverifikation. Jag hoppas att detta hjälper dig vidare //Davor P
... Visa mer
2024-07-25
10:54
Hej @CarinaB, Jag är inte helt hundra på att du inte skall räkna med moms på transporten, men det är i sammanhanget irrelevant.... Ändra raderna på momskontona och ta bort beloppet för frakt. -({total}-{frakt})*0,25 ({total}-{frakt})*0,25 Jag har INTE provat detta, men det bör fungera... //Davor P
... Visa mer
2024-07-19
11:32
Hej,
Utöver tidigare svar så bör du ta i beaktning att enligt Skatteverket ska man i vissa fall redovisa moms på denna typ av inköp trots att man inte är momsregistrerad:
"I det fall du är en företagare som inte är momsregistrerad och köper tjänster från företag i andra EU-länder som omfattas av huvudregeln och ska beskattas i Sverige så måste du registrera dig för moms. Även om du inte bedriver någon momspliktig verksamhet kommer du behöva redovisa svensk moms på inköpet i en momsdeklaration. Du måste därför momsregistrera dig och redovisa utgående moms på inköpet i din momsdeklaration. Du får inte göra avdrag för ingående moms".
Då detta beror på typ av tjänst samt att det finns undantag rekommenderar jag dig att dubbelkolla med Skatteverket vad som gäller i just ditt fall.
Trevlig helg!
/Pamela
... Visa mer
2024-07-16
08:07
Hej @Davor P1
Jag lyckas inte få till det hos mig men testa att du slår en signal till supporten och hör om du kan få några bra tips och annars kanske du kan boka en tid hos någon av våra kunniga lönekonsulter som brukar ha lösningar på det mesta.
Tid hos lönespecialisterna kan du boka antingen via supporten eller på vår hemsida.
Hoppas det löser sig.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-10
10:52
Hej @Werner För att fakturan ska bli ansökningsbar krävs att din kund har betalat hela sin del av fakturan samt att du har registrerat det i systemet. Det går inte att göra en bortskrivning av kundens del, utan för att kunna ansöka till SKV så måste den vara betald, inte bortskriven. Läs mer om de olika statusarna i avsnittet Skattereduktion, fliken Översikt fakturor
Om bortskrivningen/betalningen inte är journalförd kan du gå in på själva fakturan och radera betalraden och göra om betalningen, i annat fall behöver du kreditera fakturan och göra om den igen. Alternativt att du ansöker manuellt denna gången.
Ha det fint
/Tinna
... Visa mer
2024-06-28
10:16
30 st är kanske lite många för att hantera manuellt. Får man en hyffsat rättvisande bild genom automatisering i löneprogrammet så är det ju bra. Blir ju bara problem om det ofta är folk som går över taket. Oavsett så måste man ju ändå göra en korrekt beräkning i samband med bokslut.
... Visa mer
2024-06-17
13:01
Hej @Davor P1
Detta är inget du visar på själva lönekörningen utan du betalar ut hela slutlönen i en klumpsumma precis som vanligt. Ingen särskild uppdelning eller specifik markering behövs alltså på själva lönekörningen.
När du rapporterar till Fora för denna månad, väljer du att hänföra den del av slutlönen som avser sparade semesterdagar. Detta ska fördelas på 12 månader. Om anställningen har varit kortare än 12 månader, fördelar du istället på det antal månader som anställningen har varat.
Observera att du inte kan hänföra lön i 2023 utan då hänför du endast till januari 2024 men du delar fortfarande värdet på 12 månader om anställningen har varat i minst 12 månader. Om anställningen har varit kortare, fördelar du på de månader som anställningen har varat.
Sammanfattningsvis, processen för att få med semester på slutlön är inte automatiserad på lönekörningen utan kräver manuell hantering vid rapporteringen till Fora.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2024-05-03
09:20
Hej @jennyalden
Om optimeringen har hållit på under så lång tid så är min rekommendation att du startar om din dator. Säkerställ att du arbetar i senaste version av programmet och ta kontakt med supporten om du inte får det att fungera.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-03-25
11:14
Hej @Davor P1
Det ser tyvärr inte ut som om någon annan haft samma funderingar men jag funderar på om det kanske skulle kunna gå att lösa om du skapar egna lönearter? Det kan vara lite klurigt och vill du ha hjälp går det fint att boka tid med våra kunniga lönespecialister som du når här.
Och till er andra forummedlemmar - dela gärna med er till Davor om ni har några tankar kring ämnet.
/Tinna
... Visa mer
2024-02-27
09:07
1Gilla
Hej @Davor P1 , Tack för ditt önskemål. Som du redan har noterat så finns det ingen motsvarighet till dessa lönearter när det gäller Collectum. Frågan har aldrig tidigare ställts så vi kommer se över detta och ifall det blir fler förfrågningar från andra användare. Så fort vi har mer information så kommer vi uppdatera i tråden. Tack igen och ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2023-11-27
15:27
1Gilla
Hej Jag är inte alls arg och namnet på kontot behöver du inte lägga någon vikt vid. Det är momskoden och hur momsen redovisas som är det intressanta i det hela. Momskod 20 (25%) och konto 2645 och 2614 gör att det blir bokfört rätt. Vill du hellre använda ett annat konto än 4000 så gör du det. 4056 inköp varor EG 25 % t ex . Resultatet kommer bli precis detsamma bara namnet på kontot som är annorlunda. Anledningen till att jag valde konto 4000 rär för att många vill ha alla varuinköp på det kontot oavsett om det är från Sverige eller från utlandet. vilket inte är något fel i alls. Är det en momskod från ett EU land (Luxemburg i detta fallet) så skall det redovisas som ett EU inköp. Joachim
... Visa mer
2023-10-02
09:18
Hej Datumen som gäller för just dig hittar du på skatteverkets sida om du loggar in där. Kan variera lite beroende på lite olika saker. Du använder samma skattekonto för alla olika skatter.
... Visa mer
2023-09-29
07:02
Det är alltid den dagen något händer på kontot som skall anges. Eftersom du kan lägga in betalningarna i förväg är det alltid det datum pengarna dras som skall anges. Om du har lite fler transaktioner rekommenderar jag att du använder LB-betalning så att du skickar en fil till banken med alla betalningar. Detta kostar en del visserligen, men du slipper pricka av betalningarna efteråt. Detta sköts av en "returfil" som du läser in i Administration. Då blir rätt faktura markerad med det belopp som betalats. Samma sak gäller för insättningar när dina kunder betalar fakturorna. Beroende på hur många transaktioner du har varje månad får du väga kostnaden för tjänsten mot besparad arbetstid. Om du använder Eekonomi kan det se lite annorlunda ut. Denna del känner jag inte till. //Davor P
... Visa mer
2023-09-14
08:20
Hej @Davor P1
Så här har vi resonerat. Vill du ha ett avdrag på lönespecifikationen som avser en administrativ avgift och även inkludera moms, då skulle du kunna lägga in två olika rader. En för avgiften inklusive moms och en för momsen. Skapa en kopia av löneart 1305 och döpa den till "Utgående moms" samt ändra bokföringskontot till 2611.
Som du skriver i ditt exempel, verkar du vilja inkludera administrativ avgift inklusive moms på en rad “synlig” och sedan administrativ avgift exklusive moms utan bock i “skriv ut” samt utgående moms som inte ska skrivas ut, men då skulle dessa belopp bara ta ut varandra.
Vårt förslag är att du gör ett avdrag på lönen för administrativ avgift samt hanterar bokföringen separat.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-06
09:49
1Gilla
Hej @Jenny Sjöström Sannéus stort tack för informationen 🙂
... Visa mer
2023-05-01
12:20
1Gilla
Tack för info. Jag har ju lagt till infon om avdragen kreditfakturanummer i listläget och då funkar det tydligen inte. Men ser att det blir korrekt i kortläget tackar för den infon. //Helge
... Visa mer
2022-12-22
16:15
Hej!
Jag ser att du frågat denna frågan i en annan tråd, där du fått svar som du kan kika på.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-29
11:16
Hej Gunnar!
Här tror jag att det blir bäst för dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som min kollega Tinna skrev ovan. De har nämligen möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid, vilket jag tror kan behövas i det här fallet.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-24
13:09
Hej!
Det är inget som fungerar i programmet och är i dagsläget inte planerat att förändra. Däremot går det att lösa via att ändra din signatur i ditt mejlprogram precis som andra användare har skrivit tidigare här i tråden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2022-10-11
08:03
2 Gillar
Det enda som fattades var att ändra företagsinställningarna så att FÖRSKOTTSSEMESTER är aktiverat.... Allt annat stämde på pricken och nu har jag kunnat ändra uppgifterna och allt fungerar normalt. Tack för hjälpen @Tinne Lestrin
... Visa mer
2022-10-06
11:29
Hej @Fd medlem
Ber om ursäkt för att du inte har fått svar på ditt inlägg.
Även om tråden har några år på nacken så ska det fungera att mejla även kundfakturor till flera epostadresser förutsatt att du använder dig av semikolon enligt instruktionerna ovan. Vi har testat i Outlook och Thunderbird.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-08-26
08:52
Hej Poly!
Beräkningsformeln för betalda semesterdagar är densamma för tjänstemän och kollektivanställda och görs enligt denna formel:
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
I programhjälpen beskriver vi vilka formler som används vid beräkning i de olika semestervillkoren.
Hoppas detta kan underlätta för dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig.
Trevlig helg!
Tinna
... Visa mer
2022-08-22
14:06
Hej Davor!
Kreativt tänkt tyckte vi och självklart vore det skönt för dig att slippa skapa så pass många manuella löneutbetalningar varje månad. Jag har kollat upp detta och med kommandot Betala utan faktura så kan du göra utbetalningar via betalfil utan att du har någon faktura som grund, t ex betalning till skattekontot. Detta gäller dock endast för utbetalningar i svensk valuta och det finns inget fält för IBANnummer utan endast bg/kontonr och pg.
Om du har möjlighet får du gärna lämna ett önskemål till våra produktspecialister. I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha en fin eftermiddag!
//Tinna
... Visa mer
2022-07-21
10:54
Snyggt jobbat och tack för återkoppling.
Glad sommar! //Tinna
... Visa mer
2022-04-26
13:50
1Gilla
Använder du senaste versionen av programmet? De har ändrat namn på tjänsten och en del andra inställningar som eventuellt kan ställa till det lite grann... Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Mina Tjänster Har du rätt användaruppgifter här? Klicka på SYNKRONISERA Om detta inte förbättrar det hela får du gå vidare och kontrollera inställningarna under Digitala Fakturor och Dokument Hoppas att detta hjälper dig vidare och att tjänsten fungerar bättre efter detta. // Davor P
... Visa mer
2022-04-19
14:31
tack då är jag med! 🙂
... Visa mer
2022-04-13
16:34
Hej ludde49!
Orsaken till att du får felmeddelandet kan bero på olika faktorer och är inte helt lätt att klargöra här. Nedan har jag skrivit ned de olika åtgärder som du kan testa att genomföra: 1. Omstart. Ligger man i en servermiljö eller har en integration med ett externt program behöver man starta om med jämna mellanrum, då det kan ligga filer kvar som stör. 2. Gör undantag i brandväggen. Kika gärna på vårt användartips Undantag i antivirusprogram/brandvägg för guidning. 3. Genomför alla windowsuppdateringar på alla datorer inklusive server.
3. Har du Visma Anläggningsregister kan du även behöva testa följande: Gå in i Anläggningsregister och klicka på Arkiv - Företagsunderhåll - Utökad Integration med Visma Administration.
Är bolaget valt så kan ni välja Inget företag - Klicka okej och sen bläddra fram bolaget igen. Skulle inte detta hjälpa prova även att starta om servern.
Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-09
13:28
Vi använder lösning från SWINX i Malmö. Du kan kontakta dem på tel. 040-680 83 30. I deras arsenal finns både fakturahantering och tidsredovisning för projekthantering.
... Visa mer
2022-02-02
12:40
@Davor P1 Tack! Ska bli intressant 😊
... Visa mer
2022-02-01
13:14
Hej @Fd medlem!
Det här ska vi kunna lösa och det är snarlikt som min kollega Tinna skrivit innan.
Gör följande:
Gå in under Försäljning - Fakturahantering
Markera de fakturor du vill spara som en gemensam pdf, eller välj Markera alla om du vill skapa en pdf för alla fakturor som ännu inte är utskrivna.
Välj Skicka fakturor uppe under Kommando.
Klicka på Skrivarinställningar som du hittar genom pilen som pekar nedåt längst upp i dialogrutan. Se även bilden nedan.
Markera rutan Dokument med utskriftsval Pdf sparas i samma pdf-fil.
När du väljer Skicka får du välja vart filen ska sparas och den innehåller samtliga fakturor samt att fakturorna blir markerade som utskrivna och försvinner från listan i fakturahanteringen.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-01-31
15:03
Tack för hjälpen Davor!
... Visa mer
2022-01-31
07:34
Du har verifikationer både inom EU och utanför EU. Jag försöker bena upp den sista från ADOBE, för jag har råkat ut för exakt samma sak med deras faktura. Du måste antingen använda konto 4056 ELLER skapa ett nytt konto för enbart programvaror. Gå in på Kontoplan och klicka in din på konto 5420 Kopiera konto 5420. Du får upp en ruta där du anger nytt kontonummer Ange exempelvis konto 5421 På raden MOMSRAPPORTKOD väljer du 20 - Inköp av varor från annat EU-land 25%. Jag har konterat på följande sätt själv: KONTO TEXT DEBET KREDIT KOMMENTAR 2440 Lev.skulder 1956,00 Tot. fakturabelopp 5421 Eu-inköp program 1956,00 2614 Utg. moms EU-tjänst 489,00 2645 Ing. moms EU 489,00 Återigen är det viktigt att det på fakturan står 0% moms och ditt företags momsnummer. Ett tips är att skapa en konteringsmall som du använder till detta varje gång köpet skall registreras. Om du har en mer omfattande redovisning och vill underlätta ditt bokslutsarbete hade jag rekommenderat att du använder leverantörsreskontran om administration 200 har stöd för det. annars kan det vara värt en fundering att uppgradera till nästa steg. //Davor P
... Visa mer
2022-01-26
12:21
1Gilla
Hej Davor!
Jag vill gärna flika in och tipsa om programhjälpens avsnitt Byte av Semestervillkor där vi beskriver vad du ska tänka på vid ett byte.
Ha det fint!
Tinna
... Visa mer
2022-01-17
09:01
Hej!
Jag skulle rekommendera dig att kontrollera det e-postprogram som ligger valt under datorns egna inställningar - Systeminställningar- Standardappar. Det är den e-postklient som Visma Administration pekar emot när du väljer utskriftsvalet - lokal e-post i programmet. Om det ligger ett annat e-post program förvalt idag så behöver du alltså byta till det som du vill använda.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler frågor.
Önskar dig en fin vecka!
/Mariette
... Visa mer
2021-12-21
13:48
Hej Karin!
Vi har felsökt i detta men skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel vid betalningen.
Kontakta gärna våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-19
09:23
1Gilla
Det enklaste att få rätt på detta är att skapa en ändringsverifikation. Gå in på den verifikation du vill rätta Klicka på "Skapa ändringsverifikation" Nu får du upp en ruta där du klickar i kryssrutan "Kopiera verifikationen med omvända tecken" Klicka på OK När du är klar med verifikationen klickar du på "Registrera" //Davor P
... Visa mer
2021-12-17
16:15
Hej Per__42!
Jag har besvarat dina frågor i ditt egna inlägg.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-25
11:20
Hej Davor!
Då vi, som du redan vet, inte har fullt stöd för Byggnadsavtalet behöver du hantera dessa lönearter manuellt.
Vårt förslag är att du använder lönearterna 1201 Traktamente helt (ej skattepliktig) och 1190 Traktamente skattepliktigt (skattepliktig) och kopierar dem. Där kan du lägga in ett annat à-pris. Detta à-pris kan du sedan behöva ändra på lönebeskedet om det är olika från gång till gång beroende på antalet dagar med mera.
Du kan absolut koppla lönearterna till varandra se programhjälpen Koppla löneart
Testa gärna vårt förslag till lösning i Övningsbolaget som följer med programmet så allt blir som du har tänkt dig.
Hoppas att detta kan underlätta för er. /Tinna
... Visa mer
2021-09-30
14:51
Hoppas att det löste sig.
... Visa mer
2021-09-29
12:57
Hej Davor,
Enligt den info som jag har så ska den anställda kunna korrigera detta själv genom att logga in på mina tjänster via vismaonline.com - Klicka på sitt namn uppe till höger - Min Användarprofil och ändra uppgifterna där. Har lite svårt att testa detta själv men om ni inte får det att funka så bara hör av dig igen så kikar vi på det.
/Tinna
... Visa mer
2021-09-17
10:08
1Gilla
Jag skulle säga att semesterrätten är fortfarande 25 dagar. Så det bör stå i avtalet, sedan beror ju antalet betalda dagar på hur man jobbat
... Visa mer
2021-06-18
14:31
Prova kontakta DataPartner (dpab se).De skall enligt uppgift vara duktiga på att få till egendefinierade rapporter. De tar givetvis betalt för det, men jag tror att det kan vara värt ett par kronor..... Har dock INTE själv anlitat dem i detta sammanhang...... //Davor P
... Visa mer
2021-06-02
08:12
2 Gillar
Hej, Det är en fråga som är knepig att svara på. Tycker att du ska ta kontakt med ert arbetsgivarförbund för att få deras hjälp med tolkningen i texten. //Carina
... Visa mer
2021-05-23
19:00
Hej! En ny användare som hittar inte svaret i forumet. Jag skall jobba hemma( ”hyra ut till mig själv ett rum) Kontaktat skatteverket och jag uppfyller alla villkor. Startade enskild firma i april. 1.Kan man fakturera hyran bakom i tiden och hur gör man det i Visma? Skapar man verifikation eller blir det leverantörsskulder? Hur bokför man det? 2.Skall jag skriva en kontrakt med mig själv? Något underlag borde man väl ha? Tusen Tack!! Hoppas någon kan hjälpa mig. Mvh//Danijela
... Visa mer
2021-05-20
08:03
Hej, Detta finns redan. Det du eventuellt får göra är att ändra utskriftsmall till en som har stöd för rot/rut. Den standardmall som finns i programmet får du förmodligen ändra lite på och spara under ett nytt namn där du har lagt in din logga bland annat. Gå in och se efter vad du använder för utskriftsmall först. Därefter kan du gå vidare till nästa del och ändra en lämplig standardmall så att den passar dina egna önskemål. Kontroll av befintlig mall Gå in under ARKIV - INSTÄLLNINGAR - Företagsinställningar Klicka på MALLAR Vad har du för dokumentmall för ORDERERKÄNNANDE? Den bör heta något med STÖD FÖR HUS för att detta skall komma med Detta gäller nog över hela linjen att "alla" mallar skall heta något med STÖD FÖR HUS Ändring av en standardmall till egna behov Gå in under ARKIV - MALLAR/RAPPORTGENERATOR - Utskriftsmallar Klicka på "listrutan med nedåtpil" för att välja vilken sorts utskriftsmall du vill titta närmare på Du kan ställa dig på en mall och klicka på FÖRHANDSGRANSKA Välj ett befintligt ordererkännande på lämplig order som innehåller ROT/RUT arbete Klicka på förhandsgranska När du hittat en mall som du vill utgå ifrån kan du gå vidare genom att KOPIERA mallen välj ett lämpligt namn på mallen, förslagsvis att du lägger företagsnamnet först eller sist i det föreslagna namnet ÄNDRA på den nyskapande filen så att den får en utformning som du trivs med Börja använda din nya mall Gå in under ARKIV - INSTÄLLNINGAR - Företagsinställningar Klicka på MALLAR Välj din nyskapade mall Gör en förhandsgranskning och kontrollera att utskriften blir som du tänkt dig Lycka till! Har du några frågor är det bara att hojta till! //Davor P
... Visa mer
2021-05-06
08:52
Hej @Davor P1
Jag har hittat en sammanställning som jag hoppas kan ge svar på dina frågor.
Du kan läsa mer här.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2021-04-23
13:48
1Gilla
Du har alldeles rätt. I mitt specifika behov så har vi bara en valuta per banklista men jag inser att funktionen blir irrelevant om man har flera valutor på samma banklista. Hade dock varit intressant om det funnits fler som har samma behov som jag. /Tomas
... Visa mer
2021-04-20
09:23
Det här är inte något automatiserande, men till en viss del i alla fall: Konteringsmallarna Det finns tre olika typer av konteringsmallar, varav en är för verifikat. Med mallens hjälp kan skapa nytt verifikat, baserat på denna. Du kan välja att makrot stannar upp vid vissa punkter, så du kan manuellt mata in de konton, resultatenheter eller summor du önskar, eller också kan du få mallen att ta de konton och andra siffror som du programmerat i mallen. Min tanke med det hela är att du tar det i två steg; du skapar fakturan och gör journalen. Då har du siffror i bokföringen att basera mallen och innehållet på. Beroende på vad du vill mallen skall prestera, tar du nästa steg. När du väl gjort denna mall, kan du använda den när som helst. Du behöver bara fundera ut, vad den skall göra och hur du vill ha upplägget. Det här är bara en idé jag fick. Det kanske inte alls passar i sammanhanget, men fundera och tänk lite och sug på karamellen. Det kanske kan vara något. Mvh Lena
... Visa mer
2021-04-14
08:52
Hej Patrick,
Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer kontakta dig under dagen.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-24
16:14
Precis, det gäller också att man har en inställning för detta på den anställde i anställningsregistret, på flik 4. Har du inte det så kommer ackumulatorn inte påverka något oavsett om den är markerad eller ej på lönearten.
/My
... Visa mer
2021-03-09
11:56
Ett sätt att komma runt problemet är att du går in under KUNDFAKTUROR Vid behov får du gå in och ändra i kolumninställningarna så att du kan se följande fält: Husarbete - kryssruta Status husarbete Nu kan du skriva ett J i "sökrutan" vid HUSARBETE Du får nu fram alla fakturor som har något med husarbete att göra (ROT/RUT höger-klicka någonstans i rutan med fakturor så att du får upp en meny Klicka på kopiera/exportera tebellinnehåll Markera de fält du vill ha med dit till excel för att "leka vidare" Behöver du mer hjälp är det bara att hojta till. //Davor P
... Visa mer
2021-02-18
12:56
1Gilla
Hej @Davor P1
Tack för dina frågeställningar.
Det är en hel del av dina frågor som är bäst att diskutera med byggnads om men jag ska ändå försöka besvara dina frågor så gott jag kan.
Min känsla är att byggnads borde kunna hjälpa dig få fram vilken sysselsättningsgrad de anställda ska använda sig av om de går enligt det schemat du beskriver.
Har de anställda gått med på arbetstiden med samma månadslön som har heltid för eller är de införstådda att de ska gå ner i tjänst?
När det gäller nettosemestern så tycker jag du kan använda dig att detta då de nu blir intermittenta.
På din sista fråga om helgersättning på arbetsfri dag så är min känsla att detta inte ska utges, men dubbelkolla gärna med byggnads.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2021-02-04
09:15
Tack @Fd medlem , det underlättar verkligen!
... Visa mer
2021-02-02
08:54
1Gilla
Hej Davor och alla ni som är en fena på kollektivaavtalet Byggnads!
Det vore fint om någon som av som själva följer Byggnads ville berätta om hur ni har löst det och ge lite tips till Davor som ofta hjälper andra här i forumet.
Det skulle göra oss glada så välkommen att höra av er! /Tinna
... Visa mer
2021-01-27
13:51
@A_ ITchefen
Så bra att du såg detta, jag har uppdaterat länken nu. Tack för att du kommenterade! 🙂
/My
... Visa mer
2021-01-13
16:39
2 Gillar
Hej, Tack för rekommendationen - Då registrerar jag alla fakturor! Förhoppningsvis underlättar det förutom att ge kronologi och överblick... Jag hoppas att du har rätt gällande delbetalningsrutinen för kreditfaktura från leverantör! Det har hänt någon enda gång att jag gjort en sådan uppdelning, och jag har en notering om detta i min pärm ("Kreditfaktura som ska delas på flera fakturor/betalningar måste läggas i status "På väg" innan man ändrar i Belopp att betala")... Nu kör du visserligen inte i 500, och inte manuellt antar jag... men känner du igen det förfarandet? Det låter iofs inte särskilt krångligt, så jag löser det nog. Men det blir lite längre fram, när jag stansar januari... Först ska jag avsluta december👩💻 Tack så mycket ännu en gång Davor, för en tydlig och pedagogisk förklaring! Nu kommer allt bli både rätt och snyggt gjort🙏😊👍
... Visa mer
2021-01-12
11:10
1Gilla
Det hela har "lösts" genom lite omvägar (tycker jag).... Jag måste koppla det till Administration fast jag vill kunna koppla det mot AUTOINVOICE för att kunna ta in fakturan som EDI. Detta på grund at att vi använder försystem för fakturahanteringen och inte direkt in i Administration. Det känns lite som att gå en omväg, men det är väl något som kan ändras framöver..... //Davor P
... Visa mer
2021-01-10
17:27
Ännu en gång har jag "räddats" av denna lysande stjärna på Vismaforumet!🤩 Tack igen Davor!😀 Du besparade mig nu både jobb och frustration, då jag förutom att göra rätt gärna vill att det också ska se snyggt ut i bokföringen/programmet, vilket det ju gör nu. Man kommer ju inte ens kunna ana denna felregistrering längre!🙏🙇♀️😊 (Och med denna lösning kan jag ju fortsätta att kvitta krediteringar direkt, och sen bara backa dem om kunden gör på annat sätt - Det var ju superenkelt!)👍 (Jag har också ett "problem" gällande en kreditfaktura på en leverantörsfaktura... Jag har tänkt att jag skulle hantera det på ett sätt, men tror att jag kanske ska kasta in frågan här på forumet... Kanske har du Davor, eller någon annan här, någon smidig(-are) lösning åt mig... Tar ev. och gör det imorgon, om jag kan få ihop en vettig beskrivning av problemet...)
... Visa mer
2021-01-10
16:44
Hej,
För ett par år sedan ändrades våra verifikations nummer, en extra verifikation lades till och då blev det ett A först. Vill inte ha det nu när jag ska skapa nytt år 2021. Var ändrar jag det så att det inte automatiskt blir A först?
... Visa mer
2020-12-09
14:57
Hej, Går för dagen idag. Finns kl 06:00 - 15:00 torsdag o fredag på 0321-26679//Anna
... Visa mer
2020-12-08
14:17
Hej!
Jag ber om ursäkt över att svaret du fått från oss inte varit helt korrekt, jag tror det har skett ett missförstånd!
Du behöver inte skapa två fakturor om både tjänst och varan ska vara momsfri utan det går bra att lägga det på en och samma faktura. Markerar du rutan för Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet i huvudet på fakturan så kommer alla artikelrader att hanteras som momsfria.
Däremot rekommenderar vi inte att man använder både artiklar med moms och utan moms när man har den markeringen. Programmet ger då en varning och nämner att det är bättre att man delar upp den i två fakturor, men detta är också bara en rekommendation!
Ha en fortsatt fin dag 🙂
/Jenny
... Visa mer
2020-12-07
11:04
Hej @Veronika2020,
Vad gäller valutakurserna så har det inte skett några förändringar utan du behöver uppdatera dessa manuellt under Arkiv - Inställningar - Valutakurser till aktuell kurs.
/Tinna
... Visa mer
2020-12-04
07:33
1Gilla
Hej, Jag vet inte exakt vad du gjort o detta ärende, så det kan mycket väl vara att mina förslag redan är avklarade i din felsökning. Starta om datorn Starta Visma programmet Klicka på AVBRYT istället för att försöka öppna ett företag Gör en säkerhetskopia av ALLA FÖRETAG (eftersom du inte har något aktivt företag kan du inte välja aktivt företag..... Stäng Visma och starta det igen och försök logga in på ditt företag. Om det fortfarande inte fungerar är det bara att traggla vidare tyvärr.... Kör Visma assistenten Kör alternativen i tur och ordning i assistenten Starta om datorn mellan varje del prova öppna företaget efter varje omstart gå vidare med supportassistenten och kör nästa "reparation" Fungerar det FORTFARANDE inte efter allt detta är det nog dags att rådfråga Visma om du skall installera om programmet...... Jag hoppas du inte skall tappa bort alltför mycket arbetstid på att få det till att fungera normalt. //Davor P
... Visa mer
2020-12-01
15:59
3 Gillar
Det du måste göra är att ändra på ett par ställen för att det skall fungera korrekt. Sen rekommenderar jag att du använder mallarna lite mer "öppna" så att de kan återanvändas vid behov... När du bockar i MOMS får du automatiskt en rad med konto 2641 och i BELOPP kolumnen får du {Moms} som text istället för ett sifferbelopp Momsen matar du in på samma ställe som du matar in TOTAL, fast på rad "2".
... Visa mer
2020-11-16
07:39
1Gilla
Då bidde det lite mer komplicerat, men inte omöjligt. Jag rekommenderar att du kontaktar supporten för vad jag kan se så kan du INTE rensa bort allt. Hur du än vänder och vrider verkar det som att gamla fakturor nyare än 2 år inte går att ta bort själv. Bokföringsår går att radera och mycket annat, men helt går det inte. Om du skall göra det själv får du uppfinna hjulet lite grann igen. Du skapar då en mall som du kan använda på alla nya föreningar. Det innebär lite merarbete en gång enbart. Sen vågar jag inte svara på om supporten gör detta kostnadsfritt till er... //Davor P
... Visa mer
2020-11-09
13:52
1Gilla
Hör med "bånken" om där finns någon inställning som skall göras för att förfallodatumet skall bli rätt efter QR koden. Den andra varianten (som jag definitivt rekommenderar) är att använda filöverföring. Om du har en möjlighet att i samband med registreringen av inkommande faktura läsa QR koden blir det mindre risk för fel. EDI faktura är det absolut bästa sättet att få in fakturorna korrekt och därefter skicka alla betalningar via fil. Detta gör att du stansar uppgifterna EN gång och riskerna för fel minskar. Att banken tar ett par kronor för filöverföring tjänar man rätt snabbt in, både på leverantörer och kundsindan... //Davor P
... Visa mer
2020-11-05
11:58
2 Gillar
Hej Lotta,
Förslaget du fick från Davor är fungerar fint om du lägger in artikeln i ett paket, men inte om du lägger upp den som fristående artikel. Det fungerar mellan offert och order men sedan kommer bocken tillbaka på fakturan och jag tror att det beror på att funktionen "skriv" är framtagen för paketartiklar.
Vad du skulle kunna testa är fältet "Kommentar" som finns både på offert, order och faktura. I fältet för Kommentar kan du göra en anteckning på maximalt 120 tecken. Texten visas enbart här, den kommer inte med på utskrifter eller e-dokument till kunden. Om det finns en kommentar på offerten eller ordern följer den med till kommentarfältet på fakturor.
Prova gärna detta i Övningsbolaget så slipper du testa i ditt skarpa bolag.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2020-11-03
20:57
2 Gillar
Detta tror jag redan går. Välj vilka serier som skall tillåta manuella verifikationer. Övriga är låsta. Ändringar av verifikat kan göras om du inte låst i företagsinställningarna. Genom att använda lösenord på användarna kan man styra vem som kan skapa verifikation i vilken serie //Davor P
... Visa mer
2020-10-27
14:18
1Gilla
Gör så här: Avsluta visma administration I sökrutan (förstoringsglaset) skriv Visma assiist administration I rutan som kommer upp efter att programmet startat kan du beta av alternativen som finns. Avsluta visma assist efter varje körning starta om datorn när du kört assistenten Starta Visma administration Är det fortfarande problem efter att alla steg körts igenom är det dags att kontakta supporten. //Davor P
... Visa mer
2020-10-06
13:13
2 Gillar
Ska du bara kopiera alla priser "rakt av" utan några som helst beräkningar eller justeringar av priserna med någon automatik kan du försöka följande: Gå in på FÖRSÄLJNING - Försäljningsprislistor Klicka på Kopiera Bör vara klart...... Jag rekommenderar att du använder övningsbolaget som "lekstuga" till detta innan du kör skarpt. Skall du korrigera priserna med någon form av automatik med procentsatser eller fasta belopp i skillnad mellan prislistorna kan man använda lite mer avancerade funktioner under PRISINLÄSNING. //Davor P
... Visa mer
2020-08-28
12:21
Hej Ronny,
Gör så att du tar kontakt med supporten så får vi koppla upp och se hur det ser ut hos er.
Välkommen att höra av dig!
Tinna
... Visa mer
2020-08-03
09:45
1Gilla
Hejsan @Fd medlem
Det är så himla viktigt med er säkerhet så vi har valt att följa Microsofts riktlinjer som avråder att installera SQL servern på domänkontrollanten. Microsofts avråder från detta med följande orsaker:
/My
... Visa mer
2020-07-27
09:12
Hej Davor,
ProjektID är ett nyckelfält som du dessvärre inte rår på att ändra inifrån Administrationsprogrammet utan du får, precis som du skriver, laborera i SIE-filen i Anteckningar eller liknande program.
Hoppas det inte är alltför många projekt i din fil.
/Tinna
... Visa mer
2020-07-21
18:42
Tack för ett utförligt svar!
... Visa mer
2020-07-20
10:56
Hur stor är din FTGxx mapp med "allt" material? Själv har jag 8 GB data som vid backup blir 2 GB. då har jag med kundfakturor och leverantörsfakturor som kommer från Autoinvoice med i detta material.
... Visa mer
2020-06-16
08:18
1Gilla
Hej, Det ser ut som att något hänt med fakturamallen. Använder du FAKTURA SILVER - MED STÖD FÖR HUS som utgångspunkt så tror jag att all text kommer med. För att denna skall fungera måste du spara om den under annat namn när du lagt in din eventuella logga eftersom programmet aldrig tillåter att Vismas standardmallar ändras av oss användre. Fungerar inte detta får du återkomma så letar jag vidare..... //Davor P
... Visa mer