2018-08-24
12:04
Starta om serverdatorn (om du har licens för flera användare) Prova sen att köra en säkerhetskopia //Davor P
... Visa mer
2018-08-22
13:51
Prova att reparera programmet
... Visa mer
2018-08-20
13:31
1Gilla
Lägg det som FÖRSKOTT TILL LEVERANTÖR. (Har inte kontot i huvudet.....) När du sen får fakturan så drar du moms och "allt annat" som vid vanlig faktura.
... Visa mer
2018-08-20
06:20
1Gilla
Skall detta vidarefaktureras ut på entreprenörerna? Då hade jag lagt det på konto 4600 - Legoarbete, underentreprenad Skall du själv stå för dessa kostnader? Lägg det ändå på ett 4-konto eftersom det drabbar en arbetsplats och inte är en "kontorskostnad" Om du använder dig av resultatenheter eller projekt skall det vidare ut på dessa kostnadsbärare. //Davor P
... Visa mer
2018-08-15
06:34
1Gilla
Jag misstänker att det någonstans i hanteringen smugit sig in ett citationstecken på fel sätt eller att det inte finns någon info mellan två "".... Detta har jag råkat ut för ofta och man får "tvätta" filen genom att öppna SIE filen och kontrollera vad som kan tänkas vara fel..... Om möjligt kopiera den felaktiga raden samt 2 rader före och efter så kan jag försöka hjälpa dig på traven. Eftersom detta är redan i början av filen kan det bli att du får upprepa proceduren att par gången innan filen blir inläst korrekt..... //Davor P
... Visa mer
2018-08-13
04:50
1Gilla
Ett annat alternativ är att lägga upp denna information som snabbtexter på en textrad. Detta ger ingen automatik, men du får ändå med dig svensk moms och utländska betalningsuppgifter. Den andra varianten är att ALLTID få med sig dessa uppgifter genom att lägga till detta i utskriftsmallen.
... Visa mer
2018-07-12
13:41
1Gilla
Kan du inte ta hela diffen som en kursvinst/förlust och boka detta i sin helhet mot 3960?
... Visa mer
2018-07-03
06:53
1Gilla
Jag förutsätter att hela kedjan är byggbolag och att det är byggtjänster som gäller. Skulle det däremot röra sig om en ren varutransport är det normala momsregler som gäller. Detta gäller även BYGGNADSSTÄLLNINGAR även om man kan tycka att detta är en byggtjänst..... INKÖP K 2440 - Lev.skulder D 4420 - Inköp tjänster omvänd moms D 4410 - Inköp varor omvänd moms D 2647 - Ingående moms omvänd byggmoms K 2617 - Utgående moms 25% omvänd byggmoms FÖRSÄLJNING D 1510 - Kundfordr. K 3231 - Försäljn. omv byggmoms //Davor P
... Visa mer
2018-07-02
09:44
2 Gillar
Självklart kan man använda excel även till detta. Om du vill kunna se det på ett ställe och dessutom hålla reda på både råvaror, halvfabrikat och färdiga varor kan det bli lite väl mycket att hålla reda på samt en hel del extra knappande. Frågan är vilket som i längden är billigast......
... Visa mer
2018-07-02
09:15
1Gilla
Om det är så att du kör med ADM 500 så kan det vara så att detta program inte kan hantera lager på ett bra sätt. Du får överväga lägga en slant på uppgradering till ADM 1000 där du har lagerhantering. //Davor P
... Visa mer
2018-06-29
07:25
Det blir till att eventuellt gå över till 1000 tyvärr...... Blir dyrare men man får bättre kontroll och struktur på saker och ting. Kan kosta runt 6 000 och uppgradera och därefter en extra tusenlapp eller två per år.
... Visa mer
2018-06-29
06:24
Där fick du mig svarslös 😉 Jag misstänker att du förmodligen får snickra ihop en egen rapport för detta där du kan välja både Resultatenhet och projekt/objekt. Det som gör denna lite knepig är att resultatenhet är styrd på bokföringsåret och projekt kan löpa på flera år.
... Visa mer
2018-06-29
05:49
1Gilla
I mina ögon verkar det som att du bör kunna använda dig av PROJEKT. Du har ju möjlighet att lägga upp fakturorna med följande märkningar Projekt Resultatenhet --------- ------------------- NEJ NEJ NEJ JA JA NEJ JA JA Detta gör att du kan följa både säljarna separat och Projekten eller OBJEKTEN separat. Sen kan du även göra inställningar i kontoplanen om du vill ha tvingande eller valfri uppdelning på projekt respektive resultatenhet. Hoppas att detta hjälper dig lite på traven. //D
... Visa mer
2018-06-28
11:45
1Gilla
Dock kvarstår problemet att för att du skall få med dig ODF filen så måste fakturan komma via Autoinvoice. Det går inte att komma runt detta problem utan att antingen skicka fakturrna till inläsning via papper eller PDF till inläsningscentralen. När fakturan är färdigbehandlad får du filerna via Autoinvoice och kan läsa in dem i programmet. Skall du göra på något annat sätt måste du ha en integrationslösning med ett tilläggsprogram som hanterar alla fakturor, både de som kommer via Autoinvoice och alla andra (papper eller PDF)
... Visa mer
2018-06-28
11:15
Det blir dock lite svårare...... Du kan inte lägga det direkt i en mapp på servern. Fakturorna som skall läsas in MÅSTE vara i formatet XML. Pdf används för att skriva ut det på skärmen eller på en skrivare, men Visma kan inte hantera detta format. Om du vill sköta hanteringen själv och inte vill byta adress får du själv ha en rutin som vidarebefordrar alla fakturor till "inläsningscentralen" eller köpa ett program som är integrerat tillsammans med Visma.
... Visa mer
2018-06-28
10:57
1Gilla
Du bör kunna utse vem som helst som ordförande för årsmötet. Samma sak borde det vara med protokollförare. Detta oavsett om de är aktieägare eller inte Däremot tror jag att den som skall vara justerare måste vara en aktieägare eller sitta i styrelsen. När det gäller Årsredovisningen så har jag för mig att samtliga styrelseledamöter skall underteckna årsredovisningen. //Davor P
... Visa mer
2018-06-28
10:53
1Gilla
Jag tror att du får aktivera tjänsten i Visma Administration och då skall leverantörerna skicka fakturorna till den adress du får från Visma. Gå in på ARKIV - Företagsinställningar - Min sida/Internettjänster - Visma Autoinvoice Under Inställningar för att ta emot dokument bockar du i Ta emot e-fakturor SAMT Ta emot PDF/Pappersfaktura som E-faktura När du godkänt lite avtal kommer du se en adress och en mailadress som dina leverantörer skall använda för att skicka in fakturorna till er. Tänk på att den i vissa lägen (vid stora fakturavolymer) kan vara idé att jämföra med programvaruleverantörer som exempelvis Swinx som erbjuder likartad tjänst för en fast månadskostnad istället för att betala per faktura. //Davor P
... Visa mer
2018-06-28
08:48
Jag använde Inexchanges tjänster innan de började samarbeta med Visma och har därigenom tillgång till materialet även inne på Inexchange. Detta gäller både kund och leverantörsfakturor. Väl inne i Inexchange kan du hämta alla fakturor och maila dem vidare. Om du använder dig av någon form av fakturrahanteringsprogram som till exempel Swinx ScanLev så kan du via programmet få en mycket bra överblick av dina fakturor och välja om du vill spara en eller flera som PDF filer för vidare behandling. Merparten av fakturorna som kommer in via Autoinvoice sparas i någon mapp i Visma så du bör eventuellt kunna kopiera dessa filer för vidare hantering. //Davor P
... Visa mer
2018-06-28
07:11
1Gilla
En resultatenhet löper per bokföringsår. Ett projekt kan löpa över flera år. Hur vill du använda OBJEKT? Skall den löpa från år till år? //Davor P
... Visa mer
2018-06-28
07:08
1Gilla
Det bör de göra. Har själv fakturerat Malmö Stad och deras förvaltningar och det har gått utan problem de senaste 3-4 åren. //Davor P
... Visa mer
2018-06-20
08:00
Där finns i dagsläget ingen automatisk valutakontroll i Visma. Man är tyvärr tvungen att manuellt lägga in den kursen som gäller när fakturan anländer eller skapas samt lägga in kursen som gäller vid betalningstillfället. Det är "alltid" ett lotteri med valutor. Skall du kunna göra beräkningarna "säkrare" får du köra med terminsaffär på valutan och därigenom ha en fast växelkurs under en bestämd period. Detta är tyvärr också förenat med risker då du aldrig vet vad som händer under tiden..... //Davor P
... Visa mer
2018-06-19
12:44
1Gilla
Eftersom du skickar in filer till bankgirot rekommenderar jag att du pratar med din bank så att du även får en "returfil" som du läser in i visma för att pricka av betalningarna med automatik. Då slipper du dessa problem med att du har ett passerat datum på en betalning. De blir avprickade per betaldatum automatiskt. Detta fungerar dock inte alltid med utlandsbetalningar, nen de svenska betalningarna fungerar det klockrent på. Kostnaden för denna returfil sparar du in "på en kafferast" i mina ögon.... //Davor P
... Visa mer
2018-06-18
17:28
1Gilla
Du behöver inte skapa en mapp per backup. Programmet lägger till datum i filnamnet.
... Visa mer
2018-06-18
08:31
1Gilla
Det kan ha att göra med att du har åäö i sökvägen Har du skrivrättigheter i katalogen du vill spara i? Prova döpa om säkerhetskopiering till backup. Detta kan eventuellt lösa problemet. //Davor P
... Visa mer
2018-06-07
06:43
2 Gillar
Hela 30-34 serien är öppna för fritt val. Jag tror att du kör 3041 - Försäljning tjänst eller 3051 Försäljning varor. Båda dessa ligger mot 25% moms (momskod 05)
... Visa mer
2018-06-05
13:54
1Gilla
Du skall behandla detta som en faktura till slutkund inklusive moms. 1940 D 2 000 000 SEK 3010 K 1 600 000 SEK 2611 K 400 000 SEK Mäklaren som förmedlat kunden tar bara betalt för sina tjänster. Slutkunden betalar kalaset inklusive moms. Av din uppställning kan det vara så att slutkunden skall betala 2,5 MSEK, men det är lite otydligt i din beskrivning. //Davor P
... Visa mer
2018-06-04
09:29
1Gilla
Kör igenom "hela proceduren som vanligt". När du kommer till att skicka in ärendet till SKV så stannar du där. Programmet har du förberett allt åt dig. När du sen får pengarna går du vidare till färdigställ beslut. //Davor P
... Visa mer
2018-06-01
05:53
Fördelen med att göra en helt ny installation är att man blir av med gammalt onödigt "skräp" som gör datorn slöare. Nackdelen är att det tar ett antal timmar med att installera allt från ruta ett.... //Davor P
... Visa mer
2018-06-01
05:47
1Gilla
Ett tips är att kontrollera med jämna mellanrum om kunden ändrat så att de kan ta emot fakturor via AutoInvoice. Ett annat tips är att kontrollera med Inexchange som är Vismas samarbetspartner. Jag skapade ett konto (och betalade för premiumkonto) strax innan tillkännagivandet att Autoinvoice lanseras..... Därifrån kan man även snappa upp leverantörer som har lite speciella krav på EDI fakturorna. Detta gäller exempelvis Transportstyrelsen. Man sparar en hel del tid på fakturahanteringen om man slipper "gå över ån efter vatten" och kan få fakturaflödet direkt från Visma till kund eller från leverantör. En annan fördel med att skicka via Autoinvoice istället för e-post är att eventuella bilagor kommer med direkt. Vissa företag vill ha både faktura och underlag i EN fil och inte flera... //Davor P
... Visa mer
2018-05-30
13:51
Det kan ha ett par olika orsaker. Jag förmodar att det rör sig om ett aktiebolag. Om bolaget betalar fakturan omgående och det är FÖRSTA ansökan så göms denna från träfflistan (eller vad man vill kalla det). Om man får en ny ansökan mot sig syns båda uppgifterna. //Davor P
... Visa mer
2018-05-28
08:38
Det finns två vägar att gå. 1. Kloning via extern docka. Deltaco har en docka (MAP-GD35U3) som du kan stoppa in håddiskarna i för att kopiera allt utan att använda en dator. Läs dock NOGGRANNT manualen så att du kör kloningnen åt rätt håll och inte kopierar den tomma hårddisken till originalet. Denna kostar ett par hundralappar och har även fördelen att den är användbar i andra sammanhang där man vill kontrollera innehåll på diskar som verkar vara skadade. 2. Kloning med hjälp av dator I detta fall kopplar du den nya disken via en kabel till en USB port. Förslagsvis Corsair cloning kit (CSSD-UPGRADEKIT) Hoppas att detta hjälper dig vidare. Oavsett vilken variant du använder så ta ALLTID en backup innan du börjar.... //Davor P
... Visa mer
2018-05-28
05:12
Första frågan är om du kör på en vanlig dator med Windows 10 eller en "riktig" server med Windows Server operativsystem. Anledning till den frågar är att man normalt i en server har någon form av säkerhet med antingen speglade diskar eller RAID5 konfiguration för att säkra upp det som finns i servern. Har du en speglad hårddisk kan du byta diskarna efter att speglingen byggts upp först på den ena nya disken och sen på den andra. Detta tar ett antal timmar för datorn, men du har inga dataförluster och du behöver inte installera om allt på servern. Det andra alternativet är att du klonar den existerande disken via mjukvara av något slag. Flera varianter finns på marknaden. Tredje alternativet är att börja om från noll. Ta en säkerhetskopia av Visma Administration INKLUSIVE systemsäkerhetskopia. Hör av dig så kan jag hjälpa dig vidare med det alternativ som du tycker är lämpligast. //Davor P
... Visa mer
2018-05-22
11:37
Om du har så många betalningar hade jag rekommenderat att du kör med LB-rutin med filöverföring. Då får hamnar alla betalningar som du skickat iväg till banken med status PÅ VÄG när filen har skapats. När den betalningen är gjord hämtar du ner en fil med de betalningar som banken utfört. Denna läser du in i Visma. Då ändras statusen på fakturan från På väg till BETALD. Därigenom har du besparat dig en hel del arbete tror jag. //Davor P
... Visa mer
2018-05-17
14:09
2 Gillar
Det kan vara så att du la in detta EFTER att fakturan skapades. Gå in under BETALNINGAR och kontrollera att bankgirot och OCR ligger på rätt ställen.
... Visa mer
2018-05-17
13:55
Det kan även vara så att det i uppdateringen av programmet i samband med GDPR läggs detta upp som standard..... Annars får Visma lägga in det BUMS 😉
... Visa mer
2018-05-17
13:52
Fritext på fakturan. Du kan skapa "standardtexter" som du lägger in på lämpligt ställe på fakturan. Gå in på ARKIV - Inställningar - Företagsinställningar Klicka på + tecknet vid FÖRSÄLJNING och sen vidare till RADTEXTER Här kan du skapa en kod och text som skall fyllas i när koden används. //Davor P
... Visa mer
2018-05-17
13:30
1Gilla
Har du programmet installerat på en server med flera användare? Då kan det vara så att någon kollega jobbar med den ordern och då blir den låst för övriga användare. //Davor P
... Visa mer
2018-05-17
08:12
Jag förutsätter att du lägger in detta när du skapar fakturan med ROT/RUT avdrag. Ändra din utskriftsmall till SILVER. Denna mall får du ändra lite så att din egen logga kommer med på fakturorna. I denna mall får man med personuppgifter för R?T ansökan. //Davor P
... Visa mer
2018-05-14
12:53
3 Gillar
Det är helt rätt som du påpekar att man får totalsumman per transaktionsdatum om man gör denna ändring. Dock kan det ibland vara lättare att följa en specifik faktura om man kör ut en verifikation per transaktion. Kör man dessutom med flera verifikationsserier kan man ännu lättare följa fakturaflödet för att vid behov felsöka efter felaktiga belopp.
... Visa mer
2018-05-14
11:46
1Gilla
Genom att ta ut journalerna vid varje transaktionsdatum är att du får med en extra kontroll. Tar du först ut journalen på skärmen så ser du hur mycket pengar som betalats ut för aktuell dag och kan direkt jämföra med kontoutdraget. Sen är det bara att skriva ut och journalföra om allt stämmer.
... Visa mer
2018-05-14
11:31
2 Gillar
Får du inte en "retur-fil" från banken? Normalt kan man hämta en fil som heter något i stil med "lb-ater_bgnr_20180514_120012.txt" Då får du ner alla transaktionerna varje bankdag och du läser in denna via BETALNINGAR - UTBETALNINGAR Klicka på "Läs in återrapporteringsfil" Välj nu den fil du laddat ner från din bank och klicka vidare för att läsa in filen. Nu bör du se hur många betalningar som finns i filen. Klickar du på OK så bör du nu se lite mer detaljer kring de betalningar som finns i filen. Om du tar för vana att skriva ut journaler varje gång du gjort en utbetalning så bör ditt banksaldo överensstämma med bokföringen. //Davor P
... Visa mer
2018-05-08
12:21
Clearingnummer-bankkonto eller hur delar man upp siffrorna?
... Visa mer
2018-05-07
05:20
Vad gäller priser får du kolla med Visma. Dessa har jag noll koll på....... Vidare när det gäller själva programmet så tror jag att du får problem med HOME versionen. Du måste ha professional på den datorn där du skall ha huvudprogrammet och denna dator måste vara igång för att dator två skall kunna komma åt informationen. Att huvudprogrammet på en laptop är inte något jag rekommenderar utan denna hade jag lagt på en stationär dator. Sen kan båda laptopparna koppla upp sig mot servern utan problem. Nästa lilla krux är att samtliga datorer måste dela samma nätverk. Att jobba hemifrån mot huvuddatorn går att göra men det är till att hålla tungan i rätt mun.... Säkerheten måste ses över ordentligt om man skall kunna koppla upp sig på distans. Hela "kalaset" med extra dator och extra licens kan hamna på runt 15 000 (dator 10 och program 5). Jag lägger då lite extra krut på datorn som får jobba ganska mycket.... Processor lägst i5 (8e generationen helst) och gärna 16 GB arbetsminne. 8 funkar men absolut inte under 8. Datorn bör även köra på nyare SSD diskar som är snabbare än de äldre mekaniska hårddiskarna. Det lokala nätverket i huset bör klara 1 Gbit överföringshastighet, men du kan klara dig på 100 Mbit om ni inte är många i nätverket. Detta är hastigheten mellan datorerna på kontoret. Funderar du på att låta någon jobba på distans bör både kontoret och fjärrdatorn ha en uppkoppling på 100 Mbit. Gamla ADSL varianter kommer bli väldigt segt tyvärr. //Davor P
... Visa mer
2018-05-04
12:45
Har tyvärr inte kläm på det. Prova kolla i hjälpen (och tala om hur du gjorde så slipper jag själv leta.....)
... Visa mer
2018-05-04
12:30
Det du är ute efter är avtalsfakturering, men jag är osäker på om det finns i 1000 eller om man måste ha Administration 2000. Funktionen skall då finnas under FÖRSÄLJNING //Davor P
... Visa mer
2018-05-04
12:27
1Gilla
Finns det något sätt att betala via LB-rutin direkt till bankkonto inom Sverige? Det går ju att göra via lön, men har inte sett att detta stöds via Administration. Har jag missat något? //Davor P
... Visa mer
2018-04-24
06:36
1Gilla
Det skall inte vara några problem att radera gamla projekt. Däremot går det inte att återanvända samma projektnummer. Samtidigt är det i mina ögon mindre troligt att du skulle förbruka alla kombinationer som går att använda för att döpa projekt. //Davor P
... Visa mer
2018-04-20
13:43
1Gilla
Jag misstänker att det har att göra med att filen klassas som ett original och skall sparas som bokföringsmaterial. Av den anledningen tas det inte bort per automatik. Om jag är ute och cyklar ställer jag upp på ditt resonemang dock. //Davor P
... Visa mer
2018-04-17
05:51
Kan du inte få denna information på fliken FÖRETAGSTERMOMETERN? Här kan du i dagsläget få följande information: Förfallna fakturor före vecka 16 Förfaller under vecka 16 Förfaller under vecka 17, 18,19 och 20 Förfaller efter vecka 20 //Davor P
... Visa mer
2018-04-13
09:03
1Gilla
Normalt har du inga kopplingar till momskoder i dessa kontklasser. Får du några avvikelser när du kör momskoll? //Davor P
... Visa mer
2018-04-11
11:57
1Gilla
Detta är ARBETSMINNET. Jag hade rekommenderat att du utökar detta till åtminstone 8 GB. Klarar datorn av mer hade jag stoppat in så mycket det bara går och plånboken tillåter. Har du en bärbar dator är risken stor att du max kan ha 8 GB i datorn. Stationära kan i de flesta fall klara 16 GB. Prislappen för denna "operation" hamnar på 500 kr för bärbar (4 GB minne) upp emot 1600 kr för 16 GB. För en stationär dator hamnar du på mellan 500 och 1600 kr för 16 GB. Slår du på riktigt stort blir du av med 3600 kr för 32 GB minne. Kör du "bara" Visma administration kommer du långt med 8 GB arbetsminne. Ett annat alternativ är att byta en äldre mekanisk hårddisk till en nyare SSD disk som är snabbare, men då är det kanske idé att fundera på att byta dator. Är datorn mer än 4-5 år gammal är det definitivt läge att överväga en ny dator om inte 4 GB minne räcker för att snabba upp den en hel del....
... Visa mer
2018-04-11
10:07
3 Gillar
Detta är utrymmet på hårddisken (vanligtvis C:) Klicka på UTFORSKAREN (eller håll ner WINDOWS-knappen och tryck ner E) Klicka på DEN HÄR DATORN Nu bör du få upp alla datorns enheter. Ställ dig med muspekaren ovanför hårddisk C: Nu bör du få upp en ruta med information om hur mycket utrymme som är ledigt och total kapacitet. //Davor P
... Visa mer
2018-04-09
06:36
Ska du klara dig utan papper har du två vägar att gå: 1. Skaffa en integrationslösning via exempelvis SWINX eller dylikt 2. Aktivera AutoInvoice i programmet och välj att använda Vismas inläsningscentral. Beroende på antalet fakturor som skall hanteras blir kostnaderna varierande. Har du många fakturor varje månad kan en integrationslösning bli billigare i längden. Kör du via Autoinvoice talar du om för alla som skickar fakturor till dig via mail eller post att du har en särskild postadress för fakturor. Då blir alla fakturor inlästa och du får in dem via autoinvoice till 100% //Davor P
... Visa mer
2018-04-03
05:29
Frågan dock fortfarande i viss mån obesvarad..... Jag vill kunna ställa in så att jag kan välja ANKOMSTDATUM istället för fakturadatum vid inläsning till Visma. Båda datumen finns i XML filen vad jag kan se så det borde inte vara en alltför stor apparat att vid inläsning använda sig av SKAPAD_DATUM istället för FAKTURA_DATUM som parameter vid inläsningen. Kanske något för utvecklarna att kika på lite.... //Davor P
... Visa mer
2018-03-28
13:42
rätt datum? Ibland kan det smyga sig in en liten slamkrypare på datumet. Dock brukar programmet varna innan, men det kan hända att man missar detta. Annars be supporten kolla på det.
... Visa mer
2018-03-28
11:43
Fördelen med detta upplägg är att man vid en egen utskrift eller "spara till PDF" kan få med alla underlag och inte enbart fakturakopian. //Davor P
... Visa mer
2018-03-28
10:28
Vilket konto har "drabbats av" resterande belopp? Har detta konto rätt momskod? //Davor P
... Visa mer
2018-03-28
09:09
Kommer den för sent (typ efter 2 månader) får jag lägga det i periodiseringen. Det är inte där problemet uppkommer. Problemet är Momslagens skrivning om NÄR jag får lyfta momsen. Vad jag förstår så är det strikt juridiskt så att det är ANKOMSTDATUM som styr och inte tryckt fakturadatum på fakturan. Eller har jag fått något om bakfoten? //D
... Visa mer
2018-03-28
08:43
1Gilla
Enligt bokföringslagen är det ANKOMSTDATUM som gäller när det är dags att lyfta momsen. Detta gör att jag ofta får fakturor som är "bakåtdaterade" från leverantörerna. Ett exempel: Fakturan är utställd 2018-02-28 Den ankommer via betalväxel 2018-03-01 Vilket datum skall man då bokföra efter? Går det att på något sätt få ANKOMSTDATUM som bokföringsdatum istället för fakturadatum? Vad gäller kredittiden "30 dagar netto" lämnar jag utanför denna gång...
... Visa mer
2018-03-27
12:50
1Gilla
Då får de på supporten komma med en annan bra lösning som jag ser det. Låter lite konstigt att man inte kan separera dessa två roller på något sätt.
... Visa mer
2018-03-27
12:35
Jag tror att du då får skapa ett separat konto som anställd med annan epost adress än ekonomichefen. Tror inte det går att lösa på något annat sätt. //Davor P
... Visa mer
2018-03-27
11:01
2 Gillar
Om du ändrar från att visa ALLA till exempelvis EJ lev och EJ Fakt bör du få bort alla "onödiga" order från listan. //Davor P
... Visa mer
2018-03-26
09:49
1Gilla
Jag misstänker att det kan vara något strul med datumet på när fakturan skall betalas. Vad har du för datum i journalen? Vad har du för datum på själva fakturan i Visma? När fakturan blir betald bör du kunna registrera betalningen i vanlig ordning. //Davor P
... Visa mer
2018-03-23
07:28
1Gilla
Har du efter ändringen till att enbart visa aktiva leverantörer gått ut till "Listläge" för att spara inställningarna? Eventuellt får du "stänga ner" fliken LEVERANTÖRSFAKTUROR och LEVERANTÖRER efter att du gjort ändringen på leverantörerna och sen öppna upp fliken leverantörsfakturor?
... Visa mer
2018-03-23
07:08
1Gilla
Har du provat att under LEVERANTÖRER enbart visa ENDAST AKTIVA som val? Då "försvinner" de inaktiva leverantörerna när du skriver in leverantörens namn i "leverantörsfaktura" inmatningen. //Davor P
... Visa mer
2018-03-19
07:16
Har du registrerat konto hos Visma? Då kan du logga in på mina sidor och komma åt senaste versionen. Om du inte har registrerat dig kan du registrera dig och den vägen få tillgång till senaste versionen så länge du har ett giltigt serviceavtal. Sen själva mailet. Det är inte så att du av säkerhetsskäl har inaktiverat alla länkar i din e-post. Detta kan göra att det inte går att "se" länken. //Davor P
... Visa mer
2018-03-19
06:09
1Gilla
Jag misstänker att EUBAS99 är en äldre version och att det därför blir lite problem med momskoderna. Du får gå in i kontoplanen om ändra koderna manuellt så att de följer dagens momsrapporter. //Davor P
... Visa mer
2018-03-16
09:25
1Gilla
När det gäller kontoutdrag så är dessa förmodligen från webben. Då är det inställningarna i webbläsaren som "kör över" standardinställningarna som Visma använder. I PDF kan du ställa in egna inställningar som inte påverkar andra program. Det som är lite marigt dock är att vissa saker vill man fortfarande ha utskrivet bara på en sida om man även skriver ut kopior på dokument. Då får man hålla "tungan i rätt mun"....
... Visa mer
2018-03-16
08:58
1Gilla
Detta ställer du in på skrivaren och inte från Visma som standard. Du KAN gå runt problemet, men då får du gå in och göra denna inställning varje gång du skall göra en utskrift..... Den inställning du skall göra beror lite på vad du har för skrivare, men alla inställningar görs via kontrollpanelen och skrivarinställningar. Gå in på utskriftsinställningar (genom att höger-klicka på den skrivaren du skall ändra inställningarna på). Hur du skall gå vidare härifrån beror på skrivarens inställningsmöjligheter. //Davor P
... Visa mer
2018-03-15
11:23
1Gilla
Kontrollera även inställningarna under ARTIKELKONTERINGAR Här kan du knyta rätt leverantör till rätt "drabbat konto" Det bör göra att alla inköp inom EU bokförs på konto 4056 vid köp Du hittar detta under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Artiklar/Lager - Artikelkonteringar Hoppas det hjälper dig vidare på traven. //Davor P
... Visa mer
2018-03-08
08:38
1Gilla
Problemet med de "extra koderna" är att det används för kontroll av filens äkthet.... Sen tror jag att så långe man använder sig av de stora bankerna och får deras bankfil fungerar det för det mesta. Jag har jobbat både mot Swedbank och Sparbanken Syd och de får ju filerna från Bankgirot och deras filer fungerar utan problem. //D
... Visa mer
2018-03-08
06:21
1Gilla
Kolla med Bankgirot hur deras fil ser ut och försök få ut en snarlik layout. Den andra varianten är om Visma har något importfilter för filer från Sharespine. Filen skall se ut något liknande denna: 01BGMAX 0120180306133446241217P 0500BGBGBGBG SEK 2000022370713420 1420000000000009375000325908602772160 26SydGripen Entreprenad AB Stillmansgatan 11 27 21225 28MALMÖ 29005591371835 15000000000000000000095700052500806692018030600032000000000009375000SEK00000001 7000000001000000000000000000000001 Problemet är att när jag klistrar in så blir layouten fel.... Filen bygger på FAST LÄNGD på fälten, därav de många blankstegen. Exakt vilken del av informationen som gör vad kan jag däremot inte svara på...... //Davor P
... Visa mer
2018-03-05
13:39
Genom att periodisera både intäkten och momsen till samma månad får du rätt på alla siffror.
... Visa mer
2018-03-05
11:00
1Gilla
Skapa en "bortskrivning" som du kan använda när du registrerar betalningen. Sen är frågan om du på något sätt kan få kunden att betala det resterande beloppet. Då är det ju bara att avvakta och boka in restbeloppet när det kommer. //Davor P
... Visa mer
2018-03-01
09:30
1Gilla
Jag tror att du får kontakta Visma supporten så att de får in en backup fil och kan "tvätta den"..... //Davor P
... Visa mer
2018-03-01
07:49
Hur mycket har du betalat på fakturan? Beroende på om du betalat för mycket eller för lite i förhållande till rätt belopp får du antingen skapa en kreditfaktura eller göra en bortskrivning av det felaktiga beloppet och sen korrigera vidare med nytt verifikat. //Davor P
... Visa mer
2018-02-27
12:54
Jag tror att om du anger att växeln /VAN är Inexchange så tror jag att de får rätt på det. Annars ring och kolla med Inexchange som ligger i bakgrunden vad gäller Autoinvoice.... En kvalificerad gissning är att det nog fungerar med Sveorder 2.0..... //Davor P
... Visa mer
2018-02-22
10:47
1Gilla
Beror på hur din kundreskontra ser ut. Jag förutsätter att du har en automatisk överföring av journaler till bokföringen. Jag gör följande antagande kring följden av transaktioner: Faktura 1 - Debetfaktura (10 kr) Faktura 2 - kreditfaktura som bokats fel (1 kr) Faktura 3 - Kredit 1 som skall rätta FAKTURA 2 (1 kr) Faktura 4 - Kredit 2 som skall kreditera faktura 1 delvis (1 kr) Lägg in alla fyra fakturorna i reskontran -------- Nu ska vi försöka rätta till utbetalningar och inbetalningar på kontot Du betalar faktura 1 och 2 på totalt 11 kr Leverantören betalar tillbaka 2 kr ------- Utbetalningar Utbetalning 1 - faktura 1 Utbetalning 2 - faktura 2 --------- Leverantören betalar tillbaka 2 kr Markera faktura 3 och 4 för manuell betalning Du ändrar status från EJ BETALD till BETALD Skriv ut journalen på dessa två betalningar. Nu får du en utbetalningsjournal som ser lite "konstig" ut eftersom du får in pengar och inte pengar ut från kontot, men det är helt i sin ordning På journalen får du bort summorna från reskontran och du behöver inte göra manuella transaktioner. Konto 1940 och 2440 blir rätt utan att du måste knappa något manuellt direkt på dessa konton. //Davor P
... Visa mer
2018-02-22
08:55
1Gilla
Det kan bero på att du inte har kundnummer på alla bolag. Sen får du gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - MIN SIDA/INTERNETTJÄNSTER Klicka på *ÄNDRA" för att kunna lägga in dina inloggningsuppgifter samt spara dessa på rätt ställe. Detta bör resultera i att du inte skall behöva ange inloggning varje gång du skall in och jobba... //Davor P
... Visa mer
2018-02-22
06:31
2 Gillar
Normalt håller man sig till SIE filer för import till Visma. Vad är det för filer du vill läsa in? Vissa får man stansa manuellt. //Davor P
... Visa mer
2018-02-22
06:29
Du kan ju även höra med momsenheten hur du skall göra med momsredovisningen. Är det en mindre summa i förhållande till den totala momsen den månaden skulle jag tippa på att de inte tycker du skall krångla med en rättelse av inlämnad momsdeklaration utan göra ändringen i innevarande månad. Med deras svar som grund är det bara att köra vidare med att lägga ändringen i den momsdeklaration de "tvingar dig till". //Davor P
... Visa mer
2018-02-19
08:45
Det är väl inte så att du skall göra några större förändringar av denna tillgång? Då bör du väl göra en likviditetsbudget och då har du inte med några resultatkonton.... Dessa pengar finns ju under ÅRETS RESULTAT eller BALANSERAT RESULTAT.
... Visa mer
2018-01-31
13:49
1Gilla
Efter att du skapat prislista 2 inklusive moms får du gå vidare och göra en massuppdatering i kundregistret så att alla gamla kunder får prislistan MED moms. När du lägger upp nya kunder kan du även gå in under ARKIV - INSTÄLLNINGAR - FÖRSÄLJNING och flik 2 NORMALVÄRDEN ändra prislista till rätt lista som standard. Sen måste du även ha bockat i rutan för INKLUSIVE MOMS på fakturorna. //Davor P
... Visa mer
2017-12-28
14:37
1Gilla
Normalt får man lägga självfakturan (som vid exempelvis handel med skrot) från köparen som KREDITFAKTURA på leverantören. Får ni ändå momsen att stämma som ni gör idag?
... Visa mer
2017-12-28
07:58
1Gilla
Eftersom du KÖPER en vara bör det vara en leverantörsfaktura...... Då kan du lägga det som en INKOMMANDE FÖLJESEDEL och då bör du både kunna ge "kunden" Om du hanterar detta som en försäljning blir ju det mesta fel i din bokföring är jag rädd.... //Davor P
... Visa mer
2017-12-13
12:03
2 Gillar
Detta är ju ingående moms så debitera 2641 och kreditera 7570 på denna faktura Det rör ju sig om ett "inkööp" //Davor P
... Visa mer
2017-12-13
11:20
2 Gillar
Har du ROT/RUT avdrag som ligger och "skvalpar"? Dessa kan ibland ge olika besked på likviditetsrapport (där ROT/RUT inte är med) och kundfordringslistan. //Davor P
... Visa mer
2017-12-11
06:05
1Gilla
Har du gjort en uppdatering av Windows? Bytt e-post program? Största sannolikhet har någon inställning ändrats med mailen som gör att det nu strular.... //Davor P
... Visa mer
2017-11-29
10:30
Statusen PÅ VÄG hamnar inte i betalfil utan programmet tror att den kommer att ändras till status BETALD när du manuellt ändrar detta eller läser in en "returfil" från bankgirot. Det är bara betalningar med statusen EJ BETALDA som kan skickas i betalfil. //Davor P
... Visa mer
2017-11-27
10:45
Vad får du upp för fel på momsrapporten? Ibland kan man få lite extra hänvisning till ett verifikationsnummer på den felande summan. //D
... Visa mer
2017-11-27
10:25
Har du lagt transporten på konto 58XX? Momsrapportkoden skall vara TOM eftersom det är en ingående avdragsgill "normal" moms. Det är ingen omvänd moms eller dylikt. //Davor P
... Visa mer
2017-11-27
10:07
Eftersom det är ett inköp rör det sig om INGÅENDE moms och hela det angivna momsbeloppet är avdragsgillt (mig veterligen) Då hamnar all koms på 2641 - ingående moms Sen av ren kuriosa - varför är det inte 6% moms på hela fakturan? //Davor P
... Visa mer
2017-11-23
14:27
Du kan utan problem exportera till excel och manipulera materialet på ett enkelt sätt. DÄREMOT är layouten i nuläget under kritik. Man måste göra en del extra handpåläggning för att få ut informationen på ett tilltalande sätt när man skall presentera det utåt. //Davor P
... Visa mer
2017-11-23
13:01
Ett kort svar är dessvärre "det går inte"..... Det är tyvärr en brist i programmet som tyvärr inte är så lätt att få bukt med. //Davor P
... Visa mer
2017-11-23
12:58
2 Gillar
För att lättare se de kvittningar som gjorts kan det vara bra att använda ett separat konto. Exempelvis 1519 resp 2449. Jag tror att detta redan ligger som standard i programmet utan att man skall behöva ändra - OM du använder administration "fullt ut" //Davor P
... Visa mer
2017-11-20
11:10
1Gilla
Du skall inte skriva in några negativa siffror på fakturan utan bara skriva det som en kommentar på en textrad i stil med: Ni har betalat faktura XXX dubbelt. Ni har YYY kronor tillgodo. När sen kunden betalar nästa faktura så har hen förhoppningsvis dragit av tillgodohavandet. Då gör du en "bortskrivning" mot konto 1680 på YYY kronor. Detta gör att din moms inte påverkas över huvud taget. Kundens moms påverkas inte heller eftersom det rör sig om pengar som kunden "lånat ut" till dig utan att något har sålts. //Davor P
... Visa mer
2017-11-20
10:07
2 Gillar
I samband med att du lägger in periodiseringen så se även till att periodisera momsen. då blir det ju rätt även i det avseendet. Du slipper få fel siffror på moms eller resultatkonton.
... Visa mer
2017-11-09
09:37
Det spelar ingen roll så länge du använder samma konto till båda transaktionerna. Sen underlättar det också att som LW påpekade att du anger samma datum på båda betalningarna.
... Visa mer
2017-11-09
05:53
3 Gillar
Be kunden sluta med detta ofog till nästa gång..... Nu till problemet. KUNDFAKTURAN Använder du dig av fil från Bankgirot eller kör du inbetalningarna manuellt? Beroende på hur du gör hamnar betalningen på olika ställen. Antingen går du in under INBETALNINGAR eller ÅTERRAPPORTERING I båda fallen gör du en BORTSKRIVNING på den betalrad som gäller kundens faktura. Eventuellt får du skapa en ny bortskrivning där du anger konto 1999 OBS konto som "mottagande konto. Sen går vi över till din leverantörsfaktura. Här går du in på själva fakturan och flik 5-BETALNINGAR Ange konto 1999 som UTBETALNINGSKONTO. När du sen bokför journalerna har du blivit av med båda fakturorna. //Davor P
... Visa mer
2017-11-06
06:25
Hej, Om jag förstår dig rätt så kör du Visma Administration och inte eEkonomi. Administration ligger på den datorn som strejkar och då är det omöjligt att komma åt programmet. Nästa problem med detta är att IPad inte kan komma åt informationen i en (även fungerande och startad) dator. Kör du med eEkonomi så får du ta ner appen från Appstore om den finns där. Eftersom jag inte är en "Apple-människa" så vågar jag inte garantera att appen finns där...... //Davor P
... Visa mer