2017-10-31
12:57
Det du temporärt kan göra är att du som TEXT skriver in minusposten. då får du inte systemet till att sparka bakut. Sen får du (för lagerhanteringen) eventuellt lägga in artikeln på fakturan men se till att den raden INTE skrivs ut på papper genom att ta bort bocken för utskrift på berörd rad. Jag vet att det är en omständlig väg, men det funkar...... //Davor P
... Visa mer
2017-10-20
09:05
Det funkar fortfarande på samma sätt. Kopiera in allt i ny mapp och kör vidare. Glöm bara inte bort att byta namn på kopian i företagsinställningarna.... //Davor P
... Visa mer
2017-10-17
13:16
1Gilla
Inkommande faktura: 4420 D 2275 2647 D 568,75 2617 K 568,75 Utgående faktura OM kund är vanligt företag: (Påslag 5%) 3010 K 2388,75 2641 K 597,19 Utgående faktura OM kund är "Byggare" 3231 K 2388,75 OBS att följande måste finnas på din faktura: Omvänd momsskyldighet byggtjänster Mottagarens VAT OBS 2 Detta med omvänd moms förutsätter att du är byggare..... Annars skall elektrikern fakturera dig med vanlig moms. //Davor
... Visa mer
2017-10-16
13:01
1Gilla
Hej, Eftersom du har omvänd moms på fakturan brukar man i avtalet ha en liten skrivning om att du har rätt till entreprenörsarvode på ett par procent (5-10% är det normala) i enlighet med AB06 eller dylikt. Du behandlar det som en "vanlig faktura" med omvänd moms och sen skapar du din egen faktura till slutkund med den moms som gäller. Om det är ett "vanligt" företag lägger du på 25% moms är det en byggare är det som vanligt omvänd moms. //Davor P
... Visa mer
2017-10-12
08:45
Då har jag gjort vad jag kan och får leva med "felet" under innevarande verksamhetsår. //Davor
... Visa mer
2017-10-12
08:22
1Gilla
Jag misstänker att du får göra en liten rockad där. Om du ändrar på förbrukningen istället till MWh och sätter priset till 228,40 kr så har du samma totalsumma. //Davor P
... Visa mer
2017-10-12
07:12
Det enda du kan påverka är vilka förfallna fakturor som skall tas med på påminnelsen. Resten är ren information till kunden vad hen har för obetalda fakturor. //Davor P
... Visa mer
2017-10-12
05:26
1Gilla
Ligger förfallodatumet på rätt år? Det kan vara så att fakturan ligger utanför datumet som du valt under flik 1 i UTBETALNINGAR Visar du ALLA fakturor eller EJ betalda fakturor. Kan det vara så att du redan skickat med betalningen i en LB-fil? I så fall titta under BETALNINGAR på väg. Hoppas att något av detta kan hjälpa dig vidare. //Davor P
... Visa mer
2017-10-12
05:14
1Gilla
Har du bockat i ATTESTERAD på fakturan? //Davor P
... Visa mer
2017-10-11
05:15
Det är inga problem att ha programmet tillgängligt i två datorer. DOCK måste du ha Windows PRO i datorerna för att det skall fungera. Windows Home har inte stöd för en den funktioner som krävs för att det skall fungera. På dator 1 installerar du Administration med stöd för flera användare/datorer. Detta gör att dator 1 delar ut resurser i nätverket så att du från dator 2 (och alla andra datorer i systemet) kan installera en klient på övriga datorer. Dator 1 måste då "alltid" vara igång för att övriga datorer skall kunna jobba. Installationen ställer även en del krav på Dator 1 som kommer få jobba ganska hårt när flera användare är inne samtidigt. Tänk även på att du förmodligen måste utöka med fler användarlicenser om mer än en person skall jobba i systemet åt gången. Hojta till om du vill ha mer information kring installationen. //Davor P
... Visa mer
2017-10-10
05:08
1Gilla
Vid import av data från Visma 2000 får jag ett felmeddelande på grund av att jag varit lite oförsiktig när jag skapade en leverantör och tog med citationstecken i företagsnamnet. Detta gör att den automatiska importen inte fungerar utan jag måste gå via SIE fil med följd att jag inte får med mig uppgifter från reskontran. Går detta att lösa på ett av följande sätt: * Plocka bort citationstecknet i leverantörsnamnet permanent * Separat import av data från reskontrorna //Davor P
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Ekonomiöversikt
2017-10-09
09:23
Vad har du för layout på resultatet? Prova att ändra till INTERNT PROJEKTRESULTAT. //Davir P
... Visa mer
2017-10-02
14:58
1Gilla
precis. Rekommenderar varmt att du även använder möjligheten att fakturera i programmet och skapa journaler efter faktureringen. minskar du ner på knappandet en hel del...
... Visa mer
2017-10-02
14:54
Det du vill ha tag på finns inte i Visma tyvärr..... Det man får göra är att ha in integrationslösning som kan scanna alla leverantörsfakturor. Jag kan rekommendera SWINX SCANLEV (www.swinx.se) Då blir du även av med en massa pappersfakturor. I Swinx väljer du vem eller vilka som skall attestera fakturan. Samtidigt får du en bra överblick över fakturor knutna till projekt eller resultatenhet på ett mycket smidigt sätt. Givetvis finns fler aktörer så lita inte blint på mig.... //Davor P
... Visa mer
2017-10-02
11:21
3010 3041 3051 Jag tror att jag kört på 3051 för varor.
... Visa mer
2017-10-02
09:15
1Gilla
Har du "använt" kreditfakturan? Borde ju bli rätt belopp om du lägger kredit-fakturan som "betald" i systemet. Jag förmodar att kreditfakturan förfaller tidigare än huvudfakturan. //Davor P
... Visa mer
2017-10-02
09:07
1Gilla
Vad får du för belopp av programmet? Det normala är ju att kredit-fakturan dras av och resten av beloppet ligger till grund för ränteberäkningen. Jag rekommenderar att du kör på det belopp som programmets ränteberäkning visar. //Davor P
... Visa mer
2017-09-28
12:47
2 Gillar
Du hanterar det som vanlig svensk försäljning. Kunden skall hanteras som svensk kund i registret. Inga extra kryssrutor ifyllda. //Davor P
... Visa mer
2017-09-28
10:02
Hej, Det går inte! Anledningen till detta är att du måste kunna följa hanteringen för att bibehålla god redovisningssed. Om du sparar som PDF har du ju ett underlag att visa upp utan att behöva skriva ut. Jag förstår ditt resonemang och hoppas att detta är något som Visma ser över så att man i nästa version kan göra en inställning att journaler sparas på fil automatiskt och endast skriver ut bokföringsunderlaget. //Davor P
... Visa mer
2017-09-25
05:03
3 Gillar
Har du kvar kreditfakturan i reskontran? I så fall så skapar du en vanlig faktura INKLUSIVE momsen på samma belopp som motsvarar din kreditfaktura. Lämpligtvis kan du använda konto 3999 som "försäljningskonto". Sen kan du försöka göra en direkt kvittning av dessa två fakturor. Om det inte går att göra en direktkvittning så får du göra en "vanlig" inbetalning och boka bort fakturorna mot varandra den vägen. Ett telefonsamtal till Skatteverket bör ju dessutom ge dig ett definitivt besked på hur du skall hantera momsen eftersom det är en avslutad konkurs och du kan delge handläggaren exakt datum för den avslutade konkursen (om det har någon betydelse för handläggningen av ärendet). //Davor
... Visa mer
2017-09-22
13:55
2 Gillar
Hur gammalt är ärendet? Som jag ser det har du två vägar att gå. Alternativ 1: Skapa en faktura utställd till företaget på samma belopp som kreditfakturan Kvitta dessa mot varandra Alternativ 2: Skapa en "Bortskrivning" och använd denna för att få bort fakturan ur reskontran. Du kan använda konto 3999 - Övriga rörelseintäkter. Då har du "råkat glömma" momsen //Davor
... Visa mer
2017-09-22
13:22
2 Gillar
Verksamheten har med största sannolikhet tagits över av en konkursförvaltare. Kontakta förvaltaren och fråga vad du skall göra. Det andra alternativet är att du helt enkelt reglerar det genom att sätta in pengarna på deras konto och skriver fakturanummer som referens. Därmed har du gjort det som står i din makt. Du kan välja att låtsas som att det regnar till dess konkursförvaltaren hör av sig vilket lär hända relativt snart..... //Davor P
... Visa mer
2017-09-22
06:02
När det gäller kreditupplysningen ändrar du detta under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Min sida/internettjänster - Visma Kreditupplysning. Här kan du ställa in om eller när frågan om kreditupplysning skall komma upp. //Davor P
... Visa mer
2017-09-21
05:12
Hej, En liten fundering kring ditt problem. Har du aktiverat OCR i programinställningarna? Jag arbetar inte själv med OCR hantering så jag kan vara ute och cykla fullständigt.... //Davor P
... Visa mer
2017-09-19
04:47
1Gilla
Eventuellt är halva momsen avdragsgill. Davor P
... Visa mer
2017-09-18
13:20
Men hur kan du ändra org.nr under löpande bokföringsår? Har ni gjort en fusion eller dylikt? då kvarstår alternativet att kontakta supporten så hjälper de dig så att du kan göra ändringen med dem i luren. //Davor P
... Visa mer
2017-09-18
11:08
Skapa ett nytt företag med nytt org.nr. Det är nog i sin ordning att det inte går att byta organisationsnummer av rent säkerhetsskäl. Har du däremot råkat lägga in fel organisationsnummer från start är det bara att kontakta supporten för att få hjälp med att rätta till det som blivit fel. //Davor P
... Visa mer
2017-09-12
09:49
1Gilla
Hej, Dessvärre tror jag att man enbart kan bifoga en fil. Vill man skicka mer får man sätta ihop dem på ett eller annat sätt. Sen finns det även en maxgräns på hur stor filen får bara, men den biten har jag inte koll på i skrivande stund. //Davor P
... Visa mer
2017-09-11
09:44
Blir det inte lite svårt att i efterhand lägga in uppgifterna från en offert som du inte har kompletta kunduppgifter. Jag tror att du sparar mycket mer tid på att direkt i samband med offerten lägga in kompletta kunduppgifter. Jag vet inte vilken bransch eller typ av verksamhet du bedriver, men jag anser att du vinner mycket på att ha alla uppgifter inlagda på offerten. Sen är det mycket enklare att utifrån en offert skapa en order på den beställning kunden gör (inklusive eventuella ändringar på beställningen) Om du inte gör detta tappar du väldigt mycket med finessen med att använda offerter. Hur skall du annars kunna hålla reda på de olika offerterna om kunden bara mailar in att de accepterar offerten. Då skall du i efterhand gräva i en hög med utgående e-post efter en adress som eventuellt kan ha ändrats på grund av att en kollega accepterat ordern.... Sen skall du knappa in uppgifterna igen och därigenom förlora möjligheten att följa hela kedjan i Visma från offert -> order -> följesedel -> faktura //Davor P
... Visa mer
2017-09-07
14:05
Tackar så mycket. //D
... Visa mer
2017-09-07
13:32
Hej Marie, Tanken är god, men då kan jag inte på ett enkelt sätt särskilja vad som skall debiteras kund och vad som går som omkostnader som INTE kunden skall betala direkt. Eftersom vi använder AB06 regelverk där vi lägger på X% på förbrukat material blir det problem att använda 4010 till "allt".... //Davor
... Visa mer
2017-09-07
12:52
1Gilla
Normalt bokförs ju förbrukningsmaterial på konto 5460. Mitt problem är att 80% av allt förbrukningsmaterial och maskiner används i produktionen. Dock är det sådant som inte faktureras ut på kund, men det används ute på byggena. Har ni ett bättre konto att föreslå, exempelvis kontogrupp 4XXX för att bättre få kontroll på kostnaderna som är direkt hänförda till intäkterna. Sådant som förbrukas på kontoret bör ju fortfarande ligga på 5460 anser jag. Är jag ute och snurrar i nattmössan? //Davor P
... Visa mer
2017-09-06
12:50
1Gilla
Eventuellt kan du ändra innan du skriver ut fakturan och journalför. Om du tar bort bocken för UTSKRIVEN så tror jag att du skall kunna gå in och korrigera innan utskrift och utskick till kund. //Davor
... Visa mer
2017-09-06
11:16
1Gilla
Hej, Jag arbetar inte med Visma Tid, men jag har för mig att du kan välja att skapa ORDER av ett underlag från Visma Tid. På så sätt kan du bearbeta underlaget INNAN det blir en faktura. Skulle det sen bli fel av någon anledning så kan du skapa en kopia av ordern som du sen kan korrigera efter tycke och smak. Genom att skapa en kopia kan du välja vad du vill kopiera från ditt "original" Detta kan eventuellt även fungera i fakturaläge också, men du måste ändå skapa en kopia av den felaktiga fakturan. Jag rekommenderar alla att gå "omvägen" via order då detta sparar en del arbete med skapade fakturor som ibland journalförs väldigt snabbt... //Davor P
... Visa mer
2017-09-06
04:36
1Gilla
Det viktigaste är att du använder samma projektnummer på både inköp och försäljning. Vi använder samma försäljningskonto som "vanlig" försäljning utan att särskilja på om det är direkt eller vidareförsäljning. //Davor P
... Visa mer
2017-09-04
08:29
1Gilla
Jag är inte riktigt säker på vad detta egentligen är, men när jag tittar runt på nätet ser det ut som plaketter av något slag. Pro grundval av detta vill jag klassa detta som reklam/marknadsföring av något slag och lägga det på 59XX //Davor P
... Visa mer
2017-08-25
06:17
1Gilla
Det enda du kan göra är att välja bredden på kolumnerna för att på så sätt minimera "onödiga kolumner" Det är inte den optimala vägen att gå, men det är dessvärre det enda som finns i nuläget mig veterligen... //Davor P
... Visa mer
2017-08-23
09:18
En liten fundering kring detta........ Varför svensk moms när kunden är i Norge? Borde detta inte behandlas som en export? Detta på grund av att Norge inte är i EU.... Då skall du inte ha med någon moms på fakturan utan kunden redovisar momsen vid importen. Är jag ute och cyklar fullständigt? //Davor P
... Visa mer
2017-08-14
13:58
1Gilla
Hej, Jag brukar använda konto 4600 - Legoarbeten och underentreprenad Sen anger du projektnumret du skall använda dig av. Hur hanterar du fakturorna? direkt i bokföringen eller via reskontra? Du vår kontrollera att konto 4600 tillåter användning av projekt. //Davor P
... Visa mer
2017-08-07
10:50
1Gilla
Ja
... Visa mer
2017-08-01
11:42
1Gilla
Hej, Gör en "vanlig" uppgradering av programmet på servern. Efter installationen är det bara att starta programmet från varje klient. I samband med start från klienten så gör programmet självt en uppgradering på varje dator. //Davor P
... Visa mer
2017-07-31
13:42
1Gilla
Enda sättet att få rätt på detta är dessvärre MYCKET OMSTÄNDLIGT och ingenting jag rekommenderar då det kräver att du läser in en gammal säkerhetskopia och sen stansar in allt som hänt efter denna säkerhetskopias skapande....... Har man mycket gott om tålamod så kan man göra det, men det är onödigt arbete...... Det jag istället hade gjort är att lägga in denna ändring i samband med årets bokslut EFTER att du pratat med revisorn och han tycker att man kan göra på detta vis. //Davor P
... Visa mer
2017-07-31
06:49
1Gilla
Ja! Det finns en risk att programmet inte kommer tillåta detta då du riskerar få samma nummer två gånger.... Det du kan göra är att du lägger in årtalet i serien och på så sätt "börjar om" Du har ju i nuläget 4 positioner i numreringen. Hur lång tid har det tagit för att komma upp i 9999? Om det tagit ett par år kan du ju börja med 17001 exempelvis Du bör ju definitivt inte bryta serie mitt under verksamhetsåret dock...... Vidare bör du nog inte ta med ett årtal om du har brutet räkenskapsår. Personligen hade jag bara låtit serien fortsätta i oändlighet för att det skall vara lättare att hålla koll på fakturorna. //Davor P
... Visa mer
2017-07-24
12:06
Har du någon integrationslösning som skickar det via Klarna, eller hur gör du idag? Kan du inte lägga det rätt i kundregistret så att "alla" fakturor går via Klarna? Massuppdateringen görs normalt i kundregistret och det bör följa med till alla outskrivna fakturor. //Davor P
... Visa mer
2017-07-11
06:51
1Gilla
Ett eventuellt sätt att komma runt problemet är följande: På servern: * Schemalägg underhåll av servern så att denna startar om med jämna mellanrum. - Förslagsvis en gång i månaden till att börja med - Se till att ALLA användare är utloggade från servern innan omstart..... * Registervård en gång i veckan På klienterna: Se till att datorerna startas om med jämna mellanrum. Att alltid ha igång datorerna kan ibland ställa till det. Att ha datorn i viloläge är inte heller det allra bästa. Schemalägg omstart veckovis så blir det gjort..... Jag påstår inte att detta kommer göra mirakel för er, men det kan eventuellt hjälpa till och åtminstone förlänga tiden mellan "krascherna" //Davor P
... Visa mer
2017-07-10
07:46
2 Gillar
Jag har modifierat KML74 för att passa mig. Den har som standard följande: 2440 - -TOTAL 4420 - +TOTAL 2647 - +TOTAL*0,25 2617 - - TOTAL*0,25 Sen har jag gjort en ändring och delat upp tjänster så jag har följande: 4420 - TJÄNSTER 4410 - TOTAL - TJÄNSTER //Davor P
... Visa mer
2017-07-10
05:07
2 Gillar
Konto 4410 - VAROR omvänd moms Konto 4420 - TJÄNSTER omvänd moms Sen bör ju programmet självt få rätt på beräkning av momsen OM du anger rätt konteringsmall. Hojta till så kan du få ett förslag på konteringsmall som fungerar så att du på ett enkelt sätt får rätt både på varor och tjänster vid omvänd moms. //Davor P
... Visa mer
2017-07-07
11:42
2 Gillar
OM varorna har använts på ett bygge där omvänd moms gäller så skall även VARORNA gå under samma regler som TJÄNSTERNA. I de flesta fall så har man gjort rätt när man har med både varor och tjänster med omvänd moms. //Davor P
... Visa mer
2017-07-07
05:31
1Gilla
När det gäller Vattenfall KAN det vara så att deras fakturor har följande "fel" Nätavgiften går till ett bolag Förbrukningen går till ett annat bolag. Jag har detta problem med E.ON där det i QR-koden står "fel" organisationsnummer BG är inte knutet till rätt organisationsnummer Har du provat att få fakturorna som EDI och inte inscannade "papperskopior"? //Davor P
... Visa mer
2017-06-28
08:53
1Gilla
Om du lägger in markering att kunden kräver OCR så bör det fungera. OBSERVERA att du då måste lägga in fakturanumret som OCR. Nästa bekymmer är att programmet kommer knorra lite att kontrollsiffran är fel....... //Davor P
... Visa mer
2017-06-22
13:19
Tänk på att Resultatenhet följer bokföringsåret medan projekt kan löpa över flera år. För att få rätt på resterande fnurror tror jag att du får lägga upp det som separata artiklar i registret. Då får du en bättre överblick över kostnaderna. Vidare måste du journalfaktura fakturorna innan de kommer in på projekten. Vidare får du köra ut en utskrift med PROJEKTTRANSAKTIONER. Då kan du välja att få med resultatenheterna separerade på utskriften. //Davor
... Visa mer
2017-06-21
11:31
Ett alternativ är att (om det redan finns prisinläsningsfilter - FLT-fil) är att läsa in textfil från leverantören in till visma för att där göra prisjusteringar i förhållande till leverantörens priser. Du väljer om du vill synkronisera prosukter / priser från olika leverantörer till samma artikel i ditt register. Dock kan det vara värt att se vad Benny på infostep har att erbjuda.... //Davor P
... Visa mer
2017-06-21
09:57
1Gilla
Du bör inte ha några problem med 50 000 artiklar. Har själv kört in artikelregister från elleverantör på sådär 20 000 artiklar. Det största problemet är att datafilen inte kan överstiga 1 GByte har jag för mig. Detta är med brasklappen att de kommer släppa en ny version av Administration och då gå över till SQL databas som kommer medföra ännu större filer kan hanteras. //Davor P
... Visa mer
2017-06-19
06:52
Detta kan synas i reskontran helt klart. Momsen syns aldrig i försäljningsstatistiken. //Davor P
... Visa mer
2017-06-19
06:15
Statistiken ger dig siffrorna EX moms har jag för mig medan journalen ger dig INKL moms har jag för mig. //Davor P
... Visa mer
2017-06-19
05:14
Du kan ändra på detta i programmet, men detta kommer bara gälla framtida journaler. Det går inte att rätta till detta retroaktivt utan att stansa om allt material på nytt, vilket kan vara väldigt onödigt och framförallt dyrt och tidsödande..... Om siffrorna stämmer är det bara att köra vidare som Mikael Pettersson är inne på. //Davor P
... Visa mer
2017-06-13
11:39
1Gilla
Eftersom det rör sig om en försäljning till PRIVATPERSON bör det hanteras som försäljning inom landet. Kör du det mot 3056 kommer momsen inte stämma för dig. Sen får kunden själv begära eventuell tax-free återbäring. //Davor P
... Visa mer
2017-06-13
11:39
1Gilla
Denna gång verkar det ha rört sig om en privatperson utan VAT. I övrigt gör du följande: Gå in på kunden i fråga via kundregistret. Gå in på flik 2 och kryssa i EU-KUND MED VAT-NUMMER I artikelregistret kollar du så att du på KORTKODEN har följande uppgifter inmatade i registret: EU Försäljning - 3046 EU Moms - 2647 Sen bör det funka.... Glöm inte bort att du måste lämna in en periodisk sammanställning EU-försäljning till Skatteverket var 3:e månad. //Davor P
... Visa mer
2017-06-13
08:05
Skapa en kreditfaktura på det belopp du betalar tillbaka. Revisorn lär annars undra varför du betalar tillbaka pengar utan ett underlag.... //Davor P
... Visa mer
2017-06-09
07:27
1Gilla
Vi kör inte med någon tidsredovisning (Visma Tid e.d) och det kan jag tycka saknas får vår del. Nackdelen är väl att man måste hålla tungan rätt i munnen när man stansar uppgifterna samt att det ställer högre krav på att märkningen blir rätt när man beställer material till projekten. Med tidsredovisningen kan man även få med materialet på ett enkelt sätt. Vissa leverantörer har ju även appar för beställning/självscanning när man plockar ihop materialet. Detta oavsett om man sen fakturerar allt material i klump till kunden eller om de får betala för varje skruv..... Personligen ser jag enbart fördelar med att köra med projektredovisning även om det ger lite extra arbete i ett av leden. Går man sen vidare och även tar tag i alla leverantörsfakturor och scannar in dessa så kan man på ett mycket enkelt sätt delge kunden detaljerad information om alla ingående beställningar i projektet. //Davor P
... Visa mer
2017-06-08
12:05
2 Gillar
Jag rekommenderar varmt övergång till projekt och resultatenheter. Den största skillnaden mellan projekt och resultatenhet är att resultatenheter följer slaviskt bokföringsåret medan projekt kan löpa på flera år. Du kan lägga in budget direkt på projektet och även dela upp det månadsvis för att kunna följa upp det hela på ett smidigt sätt. Beroende på om det är små projekt med enstaka timmar eller stora projekt som löper under lång tid med många anställda involverade kan det även vara värt att se över om man vill köra med Visma Tid eller någon annan tidsredovisning för att ytterligare få rätt på onödiga kostnader som man inte kan debitera kunden (eller så att kunden verkligen betalar för den tid ni arbetat.....) // Davor P
... Visa mer
2017-06-07
07:53
Hej, Jag kan vara ute och cykla en aning, men har du en SRU kod i kontoplanen? Vad är det för kopplingstabell du syftar på? //Davor P
... Visa mer
2017-06-01
07:06
Misstänker att du måste göra lite handpåläggning på varje faktura.... I ditt e-post program får du nog manuellt klistra in en Signatur med logga. DÄREMOT är din fråga väldigt befogad och något som Visma gärna får lägga till till kommande uppdateringar..... Davor P
... Visa mer
2017-05-19
13:23
1Gilla
Mig veterligen går det inte att i dagsläget få den funktion du vill ha. Det är något som utvecklarna får titta på en runda, men i mina ögon vållar ditt önskemål en säkerhetsrisk..... Davor
... Visa mer
2017-05-19
12:32
1Gilla
Det var en helt annan femma..... Du har två alternativ för att logga in i programmet Inloggning med lösenord Inloggning utan lösenord Programmet accepterar inte att man loggar in i programmet och sen får full tillgång till alla bolag utan varje företag har sina egna inställningar. Säkerheten är inte värd något om användarna kan gå in på bolagen när de väl har loggat in en gång i programmet. Det blir tyvärr att välja mellan "pest och kolera" är jag rädd..... //Davor P
... Visa mer
2017-05-19
12:11
1Gilla
Hej LL Spara dina uppgifter (för varje företag separat) genom att gå in på ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - MIN SIDA / INTERNETTJÄNSTER Klicka på ÄNDRA så får du upp en ruta där du skall ange användarnamn och lösenord När du lagt in detta på företag 1 är det bara att klicka på STÄNG, logga in på nästa företag och upprepa proceduren. //Davor P
... Visa mer
2017-05-17
12:24
1Gilla
Då hade jag nog lagt det som varulager om det skall ut till kund //Davor
... Visa mer
2017-05-17
11:47
1Gilla
Hej, Tillbehören till liften - är det något som håller länge eller slitdelar? om det är slitdelar kan du lägga det på 5460 annars lägg det på samma konto som inköpet. Körjournalerna hade jag nog lagt som en fordonskostnad - 5690 Byggsystemet till sist. Är det något som förbrukas vid ett husbygge, eller är det någon form av form eller "mall" som kan användas flera gånger? //Davor P
... Visa mer
2017-05-16
11:56
1Gilla
Inte exakt den bilden. Däremot kan du maila ett reskontrautdrag på följande sätt: Gå in på UTSKRIFTER - RESKONTRA - KUNDRESKONTRALISTA Här kan du sen välja ditt urval på vilka kunder som skall komma med på listan. Scrolla ner till antingen KUNDNUMMER eller NAMN och fyll i de uppgifter som du har. Sen rekommenderar jag att du först kör ut en utskrift mot skärmen och därifrån skriver ut. Om du kör med Windows 10 kan du välja utskrift som PDF fil Alternativt väljer du PDF fil istället för BILDSKÄRM som utskrift. //Davor P
... Visa mer
2017-05-15
04:50
1Gilla
Hej Jan-Erik. Jag har inte själv testat detta, men det kan funka.... https://support.google.com/calendar/answer/41207?hl=se //Davor P
... Visa mer
2017-05-10
13:11
1Gilla
Ingen moms på detta.......
... Visa mer
2017-05-05
13:50
Det finns ett par olika vägar att gå för att få rätt på ditt dilemma. Hur du än vänder och vrider på steken MÅSTE du manuellt godkänna varje mail som skall skickas med faktura.... Jag rekommenderar följande "tågordning" 1. Vid behov gör en massuppdatering av kundregistret så att "alla markerade" får samma inställning. 2. Gå in på MASSUPPDATERA - 3 UTSKRIFTSVAL 3. Klicka i LÅS UPP på raden för FAKTURA 4. Ämdra till E-POST De kunder som du inte har en mailadress upplagd för kommer systemet gnälla lite och be dig mata in en adress som bara gäller vid detta tillfälle. Vill du undvika detta får du gå igenom kundregistret och försäkra dig om att alla kunder har en fungerande adress. Davor P
... Visa mer
2017-05-05
13:09
Jag misstänker att du i så fall får gå in på de fakturor som har statusen UTSKRIVEN och ta bort markeringen för att de är utskrivna. Sen tror jag att du måste markera att du skall skicka dokumenten som E-post innan du försöker skriva ut dem igen. //Davor P
... Visa mer
2017-05-05
09:13
Det kan vara så att de i dag lägger upp en extra licens knuten till huvudlicensen. Det var över 2 år sedan jag fixade detta för vår del så de kan ha ändrat på rutinerna.
... Visa mer
2017-05-05
07:46
Anledningen till att du "behöver" deras licens är för att kunna skicka EDI fakturor via AutoInvoice för att kunna utnyttja fler internet tjänster såsom kreditupplysning och SMS. Varje bolag måste ha ett eget kundnummer hos Visma. Detta kostar dock ingenting att skaffa (har jag för mig...) //D
... Visa mer
2017-05-05
07:35
Kontakta Visma och se om du kan ta över deras licens. De kan även hjälpa dig föra över det företaget så att du får EN inloggning till båda företagens e-tjänster. Det enda du därefter behöver göra är att ändra inloggningsuppgifterna i dialogrutan när du startar företaget. //Davor
... Visa mer
2017-05-05
07:21
Om du vet att det är en säkerhetskopia från ett VISMA program är det bara att köra som LW föreslåt. I annat fall måste du läsa in en SIE fil från den tidigare ägaren. Nackdelen med SIE filer är att du inte får med kund och leverantörsreskontra på ett enkelt sätt. Hoppas att tidigare ägare kört i visma...... Davor P
... Visa mer
2017-05-05
04:55
1Gilla
Lite av denna funktion finns redan via PRISINLÄSNING och "RABATTBREV" Då läser man in alla leverantörens artiklar till Visma (oavsett om det är en lagervara eller inte) På liknande sätt kan man skapa sina prislistor så att man får rabatterna på varje artikel men lite av automatik. Initialt är det lite tidskrävande, men när man gjort förarbetet går det relativt snabbt att ändra både inköpspriser, kalkylpriser och försäljningspriser. Davor P
... Visa mer
2017-04-28
09:54
1Gilla
Hej, Du kan inte fysiskt använda exakt samma filer. Det du kan testa är att kopiera artikelregistret från det ena företaget till det andra. Eventuellt går det att på samma sätt kopiera prislistorna, men jag har inte provat detta själv. En brasklapp är att du fortfarande inte får en automatisk uppdatering av registren, utan du måste fortfarande göra en del manuella operationer varje gång registret i "moderbolaget" har uppdaterats så att "dotterföretaget" får samma artiklar och priser. Det går att göra detta halvautomatiskt med en BAT-fil, men det är att VERKLIGEN hålla tungan i rätt mun.... Om du skall prova att leka med detta rekommenderar jag att du lägger upp Visma i en separat dator så att du verkligen är säker på att allt fungerar innan du börjar köra skarpt. Davor P
... Visa mer
2017-04-24
10:04
1Gilla
Ok, lite svårt att hänga med i svängarna där...... Då måste jag börja om i frågorna..... Vem är köpare av varan/tjänsten? Vem är säljare av varan/tjänsten Lagerförs transaktionen hos säljare eller köpare Sitter du som konsult och bara säljer vidare utan att ta ut provision (vidarefakturering utan påslag)? Davor P
... Visa mer
2017-04-24
06:24
När är fakturan du vill journalföra daterad? Vilket verksamhetsår är inlagt i programmet? När är senaste journalen utskriven?
... Visa mer
2017-04-24
05:25
1Gilla
Hej, Gå in under FÖRSÄLJNING / KUNDER Klicka på pilen under "Utskrifttsikonen" så att du får upp en meny Klicka på KUNDSTATISTIK-ARTIKLAR Välj ut vilka kunder som du vill ha utskrift på samt vilka kolumner du vill ha med i utskriften. Välj typ av utskrift (rekommenderar skärm först för att kolla att allt blivit rätt) Davor P
... Visa mer
2017-04-21
20:12
Vad får du för felmeddelande? //Dvor P
... Visa mer
2017-04-19
15:19
2 Gillar
Hur gamla är fakturorna? Efter 3 år är de ju preskriberade har jag för mig. Låt de ligga kvar till preskriptionen infallit och sen är det en "ränteintäkt" som jag ser det. //Davor P
... Visa mer
2017-04-18
14:14
Det andra alternativet är att lägga upp ditt Gmail konto så att du kan komma åt det via Outlook. Hör av dig om du behöver hjälp med inställningarna. Davor P
... Visa mer
2017-04-11
09:40
6 Gillar
När du går in på KUNDLISTAN så har du i översta rutan möjlighet att visa ALLA / ENDAST AKTIVA / WEBBKUNDER Hoppas detta hjälper. Davor P
... Visa mer
2017-04-10
07:12
Du lär åka på förmånsbeskattning om du inte kan visa att du även har ett fordon för privat bruk.... Tänk också på att du INTE kan lyfta någon moms på köpet i bolagets redovisning. //Davor P
... Visa mer
2017-04-07
12:46
Leverantörsfaktura betalningar hamnar alltid i serie U om fakturan stoppas in i L. Dock måste du manuellt hantera fakturan och markera den som betald på det datum inbetalningen kommer in på kontot. //Davor
... Visa mer
2017-04-07
09:15
1Gilla
Gå in på INKÖP - LEVERANTÖRSFAKTUROR och ställ dig på den spärrade fakturan i KORT läge så att du kan redigera den. Ta bort bocken för SPÄRRAD Nu kan du eventuellt direktkvitta fakturorna om du vill eller skicka dem till bankgirot så att mottagaren kan bocka av båda fakturorna i sitt system. Hör efter med leverantören hur ni skall göra så att ni båda gör på samma sätt. Davor P
... Visa mer
2017-04-07
05:34
2 Gillar
Det enkla svaret är förmodligen NEJ...... Anledningen till detta är att transaktionsinformation kanske inte användes tidigare år och då går det inte att i efterhand skapa denna information. Nästa fråga är om informationen från tidigare år importerats via SIE fil eller om allt stansats i samma dator hela tiden. Har informationen lästs in via en backup fil? Davor P
... Visa mer
2017-04-07
05:25
2 Gillar
I det här fallet spelar det ingen roll om det är moms på ursprungsfakturan eller inte. Det som är viktigare vid en vidarefakturering är OM du lägger på något på det vidarefakturerade beloppet samt vem som står som fakturamottagare. Vid vidarefakturerade belopp skall man normalt inte redovisa det ingående momsbeloppet om det är någon moms. Davor P
... Visa mer
2017-04-04
14:58
1Gilla
Leverantörsfaktura journalen hamnar i serie L Betalningarna hamnar i serie U Detta gäller om du ställer in detta under företagsinställning - Företag - Nummerserier Fakturajournal - serie K Inbetalningsjournal - serie I Leverantörsfakturajournal - serie L Utbetalningsjournal - serie U Davor
... Visa mer
2017-04-03
08:17
1Gilla
Du kan under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR sätta ett "lägsta belopp" för när du vill ha en separat "riktig" räntefaktura vid behov. Glöm inte att få med eventuell påminnelseavgift i hanteringen 😉 //Davor
... Visa mer
2017-04-03
08:07
1Gilla
Hur ser det ut om du väljer att lägga räntan på nästa faktura istället för att skapa en räntefaktura? Då kan det kanske lösa problemet. Davor P
... Visa mer
2017-03-30
14:09
2 Gillar
Hej, Jag förutsätter att du då tänker använda dig av kund- och leverantörsreskontran i programmet. Då blir det lite lättare att hantera det hela. Du väljer att antingen lägga in dem på ankomstdatum eller leverantörens utskriftsdatum. När du sen skriver ut journalerna så kommer ju alla leverantörsfakturorna på den serien som du väljer i inställningarna. Jag rekommenderar att du kör med automatisk överföring till bokföringen för att slippa stansa mer än nödvändigt samt att du minskar risken för felstansningar. Davor P
... Visa mer
2017-03-30
07:54
1Gilla
Prova att ändra typsnitt. Var uppstår problemet? - På fliken MIN SIDA? - Generellt i programmet? Davor P
... Visa mer
2017-03-30
04:53
Prova med %ErOrder eller #ERONRDER# Kan dock inte garantera att detta funkar..... Davor P
... Visa mer
2017-03-27
09:49
2 Gillar
Har du kryssat in att projektet är avslutat? det räcker inte att bara fylla i ett datum för när projektet avslutades. När jag har markerat ett projekt som avslutat kan jag inte se projektet eller försöka "fylla på" med nya transaktioner. Har du trots det problem får jag hänvisa dig vidare till supporten..... //Davor
... Visa mer
2017-03-27
09:19
1Gilla
Gå in under BOKFÖRING - PROJEKT och välj att visa aktiva (ej avslutade) projekt. Då bör du få bort alla gamla projekt och du får en mer lätthanterlig lista. Om de fortfarande syns kan det vara så att du glömt markera projektet som avslutat. Davor P
... Visa mer