2024-07-30
10:58
1Gilla
När du kör momskollen bör du kunna klicka på raden med information om vad programmet tror är fel. Om du klickar på raden med felet får du upp en "momsruta" med detaljerad information hur programmet har beräknat momsen. Du ser då vilken momskod som programmet tycker är problemet och även vilken verifikation du skall korrigera. Du kan välja att antingen korrigera direkt på verifikatet eller skapa en ändringsverifikation. Jag hoppas att detta hjälper dig vidare //Davor P
... Visa mer
2024-07-25
10:54
Hej @CarinaB, Jag är inte helt hundra på att du inte skall räkna med moms på transporten, men det är i sammanhanget irrelevant.... Ändra raderna på momskontona och ta bort beloppet för frakt. -({total}-{frakt})*0,25 ({total}-{frakt})*0,25 Jag har INTE provat detta, men det bör fungera... //Davor P
... Visa mer
2024-07-19
11:32
Hej,
Utöver tidigare svar så bör du ta i beaktning att enligt Skatteverket ska man i vissa fall redovisa moms på denna typ av inköp trots att man inte är momsregistrerad:
"I det fall du är en företagare som inte är momsregistrerad och köper tjänster från företag i andra EU-länder som omfattas av huvudregeln och ska beskattas i Sverige så måste du registrera dig för moms. Även om du inte bedriver någon momspliktig verksamhet kommer du behöva redovisa svensk moms på inköpet i en momsdeklaration. Du måste därför momsregistrera dig och redovisa utgående moms på inköpet i din momsdeklaration. Du får inte göra avdrag för ingående moms".
Då detta beror på typ av tjänst samt att det finns undantag rekommenderar jag dig att dubbelkolla med Skatteverket vad som gäller i just ditt fall.
Trevlig helg!
/Pamela
... Visa mer
2024-07-16
08:07
Hej @Davor P1
Jag lyckas inte få till det hos mig men testa att du slår en signal till supporten och hör om du kan få några bra tips och annars kanske du kan boka en tid hos någon av våra kunniga lönekonsulter som brukar ha lösningar på det mesta.
Tid hos lönespecialisterna kan du boka antingen via supporten eller på vår hemsida.
Hoppas det löser sig.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-10
10:52
Hej @Werner För att fakturan ska bli ansökningsbar krävs att din kund har betalat hela sin del av fakturan samt att du har registrerat det i systemet. Det går inte att göra en bortskrivning av kundens del, utan för att kunna ansöka till SKV så måste den vara betald, inte bortskriven. Läs mer om de olika statusarna i avsnittet Skattereduktion, fliken Översikt fakturor
Om bortskrivningen/betalningen inte är journalförd kan du gå in på själva fakturan och radera betalraden och göra om betalningen, i annat fall behöver du kreditera fakturan och göra om den igen. Alternativt att du ansöker manuellt denna gången.
Ha det fint
/Tinna
... Visa mer
2024-06-28
10:16
30 st är kanske lite många för att hantera manuellt. Får man en hyffsat rättvisande bild genom automatisering i löneprogrammet så är det ju bra. Blir ju bara problem om det ofta är folk som går över taket. Oavsett så måste man ju ändå göra en korrekt beräkning i samband med bokslut.
... Visa mer
2024-06-17
13:01
Hej @Davor P1
Detta är inget du visar på själva lönekörningen utan du betalar ut hela slutlönen i en klumpsumma precis som vanligt. Ingen särskild uppdelning eller specifik markering behövs alltså på själva lönekörningen.
När du rapporterar till Fora för denna månad, väljer du att hänföra den del av slutlönen som avser sparade semesterdagar. Detta ska fördelas på 12 månader. Om anställningen har varit kortare än 12 månader, fördelar du istället på det antal månader som anställningen har varat.
Observera att du inte kan hänföra lön i 2023 utan då hänför du endast till januari 2024 men du delar fortfarande värdet på 12 månader om anställningen har varat i minst 12 månader. Om anställningen har varit kortare, fördelar du på de månader som anställningen har varat.
Sammanfattningsvis, processen för att få med semester på slutlön är inte automatiserad på lönekörningen utan kräver manuell hantering vid rapporteringen till Fora.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2024-05-03
09:20
Hej @jennyalden
Om optimeringen har hållit på under så lång tid så är min rekommendation att du startar om din dator. Säkerställ att du arbetar i senaste version av programmet och ta kontakt med supporten om du inte får det att fungera.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-03-25
11:14
Hej @Davor P1
Det ser tyvärr inte ut som om någon annan haft samma funderingar men jag funderar på om det kanske skulle kunna gå att lösa om du skapar egna lönearter? Det kan vara lite klurigt och vill du ha hjälp går det fint att boka tid med våra kunniga lönespecialister som du når här.
Och till er andra forummedlemmar - dela gärna med er till Davor om ni har några tankar kring ämnet.
/Tinna
... Visa mer
2024-02-27
09:07
1Gilla
Hej @Davor P1 , Tack för ditt önskemål. Som du redan har noterat så finns det ingen motsvarighet till dessa lönearter när det gäller Collectum. Frågan har aldrig tidigare ställts så vi kommer se över detta och ifall det blir fler förfrågningar från andra användare. Så fort vi har mer information så kommer vi uppdatera i tråden. Tack igen och ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2023-11-27
15:27
1Gilla
Hej Jag är inte alls arg och namnet på kontot behöver du inte lägga någon vikt vid. Det är momskoden och hur momsen redovisas som är det intressanta i det hela. Momskod 20 (25%) och konto 2645 och 2614 gör att det blir bokfört rätt. Vill du hellre använda ett annat konto än 4000 så gör du det. 4056 inköp varor EG 25 % t ex . Resultatet kommer bli precis detsamma bara namnet på kontot som är annorlunda. Anledningen till att jag valde konto 4000 rär för att många vill ha alla varuinköp på det kontot oavsett om det är från Sverige eller från utlandet. vilket inte är något fel i alls. Är det en momskod från ett EU land (Luxemburg i detta fallet) så skall det redovisas som ett EU inköp. Joachim
... Visa mer
2023-10-02
09:18
Hej Datumen som gäller för just dig hittar du på skatteverkets sida om du loggar in där. Kan variera lite beroende på lite olika saker. Du använder samma skattekonto för alla olika skatter.
... Visa mer
2023-09-29
07:02
Det är alltid den dagen något händer på kontot som skall anges. Eftersom du kan lägga in betalningarna i förväg är det alltid det datum pengarna dras som skall anges. Om du har lite fler transaktioner rekommenderar jag att du använder LB-betalning så att du skickar en fil till banken med alla betalningar. Detta kostar en del visserligen, men du slipper pricka av betalningarna efteråt. Detta sköts av en "returfil" som du läser in i Administration. Då blir rätt faktura markerad med det belopp som betalats. Samma sak gäller för insättningar när dina kunder betalar fakturorna. Beroende på hur många transaktioner du har varje månad får du väga kostnaden för tjänsten mot besparad arbetstid. Om du använder Eekonomi kan det se lite annorlunda ut. Denna del känner jag inte till. //Davor P
... Visa mer
2023-09-14
08:20
Hej @Davor P1
Så här har vi resonerat. Vill du ha ett avdrag på lönespecifikationen som avser en administrativ avgift och även inkludera moms, då skulle du kunna lägga in två olika rader. En för avgiften inklusive moms och en för momsen. Skapa en kopia av löneart 1305 och döpa den till "Utgående moms" samt ändra bokföringskontot till 2611.
Som du skriver i ditt exempel, verkar du vilja inkludera administrativ avgift inklusive moms på en rad “synlig” och sedan administrativ avgift exklusive moms utan bock i “skriv ut” samt utgående moms som inte ska skrivas ut, men då skulle dessa belopp bara ta ut varandra.
Vårt förslag är att du gör ett avdrag på lönen för administrativ avgift samt hanterar bokföringen separat.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-06
09:49
1Gilla
Hej @Jenny Sjöström Sannéus stort tack för informationen 🙂
... Visa mer
2023-05-01
12:20
1Gilla
Tack för info. Jag har ju lagt till infon om avdragen kreditfakturanummer i listläget och då funkar det tydligen inte. Men ser att det blir korrekt i kortläget tackar för den infon. //Helge
... Visa mer
2022-12-22
16:15
Hej!
Jag ser att du frågat denna frågan i en annan tråd, där du fått svar som du kan kika på.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-29
11:16
Hej Gunnar!
Här tror jag att det blir bäst för dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som min kollega Tinna skrev ovan. De har nämligen möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid, vilket jag tror kan behövas i det här fallet.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer