2016-10-21
11:17
Hej MG Det är inte så att du påbörjat att plocka en Kund/Leverantör när du kommer på att du är i fel programdel? Håkan
... Visa mer
2016-10-19
12:55
1Gilla
Nu har jag varit i kontakt med SPCS och fått hjälp. De hjälpte oss ändra i mallarna så att kundens artikel nr syns. Mycket bra!
... Visa mer
2016-09-08
04:54
2 Gillar
Har du gett de olika användarna olika behörigheter? Detta ligger under ARKIV - ANVÄNDARE - ANVÄNDARE Här får du upp en lista över alla användare som skall ha tillgång till systemet. Se till att rutan BEHÖRIGHETSKONTROLL är ifylld. Gå sen in på varje användare och sätt de olika behörigheterna. Nu bör det fungera.... OBSERVERA att du måste ställa behörigheterna på varje företag för sig. Det går inte att sätta "generell behörighet" för alla företag du har i datorn. Davpr
... Visa mer
2016-09-01
12:07
1Gilla
Hej Davor! Tack för Ditt svar. Jag gör också så nu att jag skriver i upplysningar att ATG-vinster ingår i omsättningen med x kronor. För att få kontrollerna gjorda så fuskar vi med att registrera vinsten på konto kopplat till kod 42, därför att kunden inte har några momsfria intäkter. Då stämmer kontrollen i programmet. Sedan börjar jag med att registrera momsdeklarationen på Internet enligt rapporten utan det som står vid kod 42, och när jag sett att det stämmer så ändrar jag beloppet vid kod 05 till summan av kod 05 och kod 42 från programmets momsrapport. Hälsningar Harry
... Visa mer
2016-08-19
04:51
1Gilla
Hej, Jag har inte någon försäljning av lotter, men jag hade nog redovisat det som "vanlig" försäljning. Är det inte så att ni köper ett antal lotter till varje försäljningstillfälle? Då hade jag nog redovisat det enligt följande: (Har för mig ett det inte är moms på lotteri eller att ni redovisar moms som ideell förening) INKÖP: 4320 D 2440 K betalning till utgivaren av lotter: 1930 K 2440 D FÖRSÄLJNING LOTTER: 1910 D 3320 K vinstutbetalningar: 1910 K 4321 D RETUR AV EJ SÅLDA LOTTER - om detta förekommer...... 4320 K 2440 D Återbetalning från bingologgo: 2440 K 1930 D På detta sätt ser du i bokföringen vad du har för försäljning, vad som är vinster till köparna samt er förtjänst. Davor
... Visa mer
2016-08-16
13:47
1Gilla
Hej Davor. Antydde inte det, utan föreslog löneförskott 1610. Momsen jag föreslog var 1⁄2 på leasingen. Anette
... Visa mer
2017-06-30
13:49
Hej alla! När ni upplever dessa problem, kan ni se om antingen säkerhetskopian eller själva databasfilerna i företagskatalogen och/eller under mappen Gemensamma filer, blir ovanligt stora? Är det t ex någon dbf-fil som börjar närma sig 1 GB? Hur stor blir säkerhetskopian? Återkom gärna med info kring detta så kikar vi vidare på problemet. Tack för era inlägg!
... Visa mer
2017-10-31
13:52
Hej Frippe, Du har fått svar i tråden där du ställt samma fråga Ha en fin dag /Susan
... Visa mer
2016-07-04
08:28
1Gilla
Hej! För att statistiken ska bli rätt måste leverantörsfakturan ligga på rätt leverantör så jag skulle föreslå att kreditera leverantörsfakturan på den felaktiga leverantören och skapa om leverantörsfakturan på den rätta leverantören. Du behöver även göra betalningarna på både kreditfakturan och den nya leverantörsfakturan. Tänk på att sätta rätt datum på både betalningarna och fakturorna. Mvh Johan
... Visa mer
2016-07-04
06:33
Härligt att höra att Assisten rättade till felet! Ha en bra dag! Mvh Johan
... Visa mer
2016-06-22
14:01
Hej ! Ej avdragsgill kostnad 6992, ej momsavdrag, vad jag har lärt mig.
... Visa mer
2016-06-17
09:24
Tack för svaret. Såg att det var annorlunda när jag försökte idag. Nu fungerar det. Tack. Ann
... Visa mer
2016-07-01
08:21
Hej, I dagsläget ser det ut som Carl beskriver. /Mia
... Visa mer
2016-06-15
07:32
Lev skulder o kundfordringar stämmer, när jag gör bokföring/avstämning. Men fel ta bort momsen här? Efter ändring 1930 D 12 333 mot 2999 Kredit o spegelvänt när vi fått igen pengarna!
... Visa mer
2016-06-14
13:07
1Gilla
Tack för svar! Frågade revisorn och han ansåg att hela beloppet som är uppbokat på 1513 ska krediteras mot intäktskontot. Ingen kreditfaktura borde behöva skickas till kund, då fakturan som kund fått har betalats i sin helhet av kunden. Huruvida momsbeloppet ska "begäras" åter från SKV tvista de lärde om ...
... Visa mer
2016-06-07
19:22
2 Gillar
Hej, Tyvärr bara att skicka en kredit och sen skicka rätta uppgifter Du kan dock kontakta mottagaren och kolla om de kan acceptera att du skickar om fakturan med rätt uppgifter. Det mest rätta är dock att skicka en kredit till kunden Davor
... Visa mer
2016-06-07
07:47
Okej! Härligt att det löste sig! Ja jag håller helt med dig. /Elin
... Visa mer
2016-05-30
07:20
1Gilla
Toppen... det gick bra... Tack så mycket...
... Visa mer
2016-05-27
11:25
1Gilla
Hej, För att ha offert-delem måste du ha administration 2 000......
... Visa mer
2017-10-25
12:17
Hej! Jag la också upp ett nytt år (2018) för att lägga in budget. Fick fel ftg form: Ek för i stället för AB. Lugnt tänkte jag - bara att radera. Inget bokfört på 2018 ju. Men se det gick inte då vi har ej avslutade projekt på 2018. Har ca 100 projekt som löper under lång tid. Enl kontakt med support är det antingen att gå in å avsluta alla prj eller behålla den felaktiga kontoplanen. Läste ändå igenom "Bra att veta innan byte av kontoplan" trots dryga 20 år i programmet. Där står inget om att man borde vara extra vaken om man jobbar med projekt 😞 😞 😞 Borde funnits en kontrollfråga i programmet om man väljer annan typ av kontoplan OCH jobbar med prj!
... Visa mer
2016-05-25
10:20
Hej! Nordea införde för ett tag sedan nya riktlinjer för hur filerna som innehåller kreditfakturor skulle vara uppställda. Då vi såg att det skulle innebära en större insats i programmet tillsammans med vetskapen om att det skulle ske flera större förändringar gällande just betalfiler så beslutade vi tillsammans med Nordea att inte stödja kreditfakturor i betalfil. Detta beslut grundade sig främst i att vi inte ville riskera att felaktiga kreditfakturor skickades med i filen och att det därmed skulle bli stopp hos banken. Till hösten 2016 kommer bankerna införa ändringar gällande formaten och vi håller just nu på att se över hur dessa ändringar ska hanteras i Visma Administration. När vi har en bättre bild över hur lösningen kommer se ut i Administration för respektive bank så kommer jag att dela med mig av detta till er!
... Visa mer
2016-05-16
15:31
Hej, Tror att detta ordnar sig automatiskt när LB-filen skapas av Visma. Davor
... Visa mer
2016-05-13
11:22
1Gilla
Hej! Under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Läs in rapport kan du läsa in en rapport som heter Artikelstatistik. På den kan du göra periodurval. I hjälpavsnittet Läs in rapport kan du läsa om hur du läser in rapporten.
... Visa mer
2016-05-13
15:15
Har nog brustit i tålamod och förvärrat processen, tack för svar!
... Visa mer
2016-05-12
11:42
1Gilla
Det är nog integrationslösning som gäller. Vi levererar såna lösningar, maila mig om du vill ha mer info och eller prisuppgift. johan@konsultstockholm.se
... Visa mer
2016-05-06
06:01
1Gilla
Ja det går bra. Det finns importprogram för det.
... Visa mer
2016-04-28
09:12
Tack för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2016-04-26
09:42
1Gilla
Sånt händer.
... Visa mer
2016-04-22
10:34
Ok Tusen tack, gör så!
... Visa mer
2016-04-21
13:07
Tack för tipset men det funkade inte. Kom på att ändra vid utskriften till "Lagervara" uppe i "ordning". Nu kommer bara de varor som är lagervara ut på plocklistan 🙂
... Visa mer
2016-04-22
11:14
Hej! Det vi kan komma fram till är att du i villkorsfältet anger %RADTYP="T", det borde fungera bra för dig. Det som kan inträffa är att det ser ut så här på dina ordrar: 1 Art TEXTRAD 3 Art Det kan alltså inträffa att programmet räknar av en rad för textraden, skulle det inträffa så finns det inget villkor man kan lägga för att rätta till det. Numreringen för raderna ligger kodad i bakgrunden i programmet, men jag tycker att du skall prova och se hur det blir för dig. /Carl
... Visa mer
2016-04-21
12:44
Hej, Det finns två vägar att gå. I båda fallen hade jag först korrigerat verifikationen "1510". Detta för att det alltid blir lite problematiskt när man använder reskontran bara i "ena ledet" Sen skapar du kreditfakturor för de fakturor som blev förväxlade. Skapa nya fakturor på båda kunderna Direktkvittera den fakturan som INTE fick betalningen bokad. Den andra fakturan sätter du kreditfakturan som betald mot OBS-Konto När sen kunden betalar fakturan så registrerar du betalningen mot OBS kontot och INTE mot "1930" Variant två är att du bara gör en bokning av den "felbetalda" fakturan mot OBS kontot. När den sen blir betald av "rätt" kund registrerar du betalningen mot OBS kontot istället för "1930" Hoppas att jag inte rörde till det nu...... Davor
... Visa mer
2016-04-21
13:55
Jag hade gått in på verifikationen och strukit raden för 1930 och lagt till en identisk rad för 1940. Du ser inte detta på själva fakturan, men det blir korrekt i bokföringen.
... Visa mer
2016-04-22
08:31
1Gilla
Hej! För att det skall fungera för dig att skicka kundfakturor via mail till dina kunder måste det finnas ett fast installerat mailprogram, helst outlook på din dator med ett standardkonto förvalt. Du bör i exempelvis outlook, kunna ställa in din hotmail och ange den som standardkonto, därefter skall det gå att skicka fakturor via mailen. Tack för din fråga! /Carl
... Visa mer
2016-04-20
11:05
2 Gillar
Du bör kontakta fakturautställaren och be dem ange VAT #. Sen använder du följande konton: 2615 - Utgående moms EU 2645 - beräknad ingående moms EU 4056 - Inköp vara/tjänst EU Företaget måste även notera DITT företags VAT # så att de kan redovisa försäljningen till danska SKAT. Davor
... Visa mer
2016-04-20
11:12
Dock bör tilläggas att du "måste" ta och "nolla ut" hela fakturan på ett eller annat sätt. Annars kommer momsrapporten inte stämma..... Försäljning 100 kr Moms 25 kr Sen tar du bort bara momsen, -25 kr Detta gör att du har en försäljning på 100 kr som programmet beräknar moms på (25 kr) och tycker att det inte stämmer med vad den förväntar sig.....
... Visa mer
2016-04-20
11:17
Om du inte vill programmera själv så kan vi som är integrationspartner skapa att program för inläsning av order. Maila på info@avazon.se
... Visa mer
2016-04-19
14:14
En variant är att använda fjärrskrivbord så att man kan komma in på datorn med Administration 500. Detta förutsätter dock att man har Windows PRO i datorn. Ett andra alternativ är att använda TEAMVIEWER som gör nästan samma sak. Davor
... Visa mer
2016-04-19
09:13
1Gilla
Hej, Hittar 3 lösningar via https://vismaspcs.se/integrationslosningar Lega Online Bokningssystem Lega är ett Windows-baserat dataprogram gjort för att effektivisera och hantera daglig uthyrningverksamhet inklusive: uthyrning & försäljning, inventarieregister, lagerkontroll, inhyrning, koppling till ekonomisystem, fakturering, service och underhåll. LÄS MER Mycourt Bokningssystem Bokningssystem Mycourt är marknadens mest flexibla och heltäckande onlinebokningssystem med betallösning speciellt framtagen för tennis-, squash- och badmintonklubbar. För spelarna och tränarna - en positiv bokningsupplevelse, för klubbarna - förenklad administration och ökad kostnadseffektivitet. LÄS MER Bokningssystem Bokningssystem Smarta System har bokningssystem för era behov. Våra bokningsmodul kan användas helt för sig själv eller integreras i ert befintliga system. Den levereras med ett användarvänligt gränssnitt och grafisk bokningsöversikt.
... Visa mer
2016-04-19
10:16
Tack för all hjälp! ☺Jag ska titta på det igen och se hur jag ska lösa det hela! Bra tips!
... Visa mer
2016-04-15
12:54
2 Gillar
Hej, Ta kontakt med leverantören och tala om att du har för avsikt att dra krediten mot 2 fakturor. I programmet går du in på BETALNINGAR - UTBETALNING På den "lilla" fakturan på 703 kr ändrar du BELOPP ATT BETALA till 454 kronor (703-249) Markera "lilla" fakturan. Skicka filen till banken för betalning. Då bör denna faktura få statusen BETALNING PÅ VÄG Då bör du få en rest på lilla fakturan på 249 kronor. EVENTUELLT får du journalföra betalningen som gått till banken innan du kan ta hand om restbeloppet, detta är jag lite osäker på. Markera de båda debetfakturorna och kreditfakturan. Dessa bör ju nu ta ut varandra och beloppet att betala blir noll. Klicka på ÄNDRA BETALSTATUS och markera BETALD Nu bör du ha "nollat ut" alla tre fakturorna och de får statusen BETALD. Davor
... Visa mer
2016-04-13
20:19
1Gilla
Hej Hans Svaret på din fråga är dessvärre "NEJ" Dock går det att komma runt problemet på ett av följande sätt: Om man har Windows PRO på datorn hemma kan man köra med FJÄRRSKRIVBORD och styra datorn där hemma från er. Använda program som TEAMVIEWER och styra hemmadatorn. Davor
... Visa mer
2019-01-07
07:03
Hej. Håller med om denna önskan jag skulle vilja ha ett "Kommentarsfält" bakom fliken "inköp" under Artiklar/tjänster, lika som det fält som finns när du skriver en order. Just för att det skulle vara bra att skriva lite extra om ett inköp av en artikel just bakom den fliken.
... Visa mer
2016-04-18
11:14
Hej hej, Tack för återkopplingen! Vi är väldigt glada att kunna erbjuda en scanningtjänst till AutoInvoice och tror den kommer vara till hjälp för många. Sen är behoven olika så dina frågor är helt klart befogade 🙂 I scanningstjänsten i AutoInvoice har du absolut möjlighet att scanna dokument själv. Du mejlar då de scannade underlagen vidare som pdf (t.ex. låter din fysiska scanner e-posta dem vidare) till den unika e-postadress du får när du aktiverar tjänsten. Tjänsten omvandlar då dina pdf-underlag till elektroniskt format (tolkar innehållet). Mer info finns i programhjälpen. Om man jämför med de integrationslösningar som erbjuds av våra samarbetspartners så är den största skillnaden att du där behandlar fakturorna elektroniskt i ett försystem till ekonomisystemet. Syftet är då främst att du i försystemet behandlar/lagrar alla dokument och attesterar dem, i ett eller flera led. När de är färdigattesterade går de vidare till reskontran i ekonomisystemet. Scanningsmöjligheterna till dessa försystem innebär att du antingen scannar in dokumenten själv eller använder en påkopplad inläsningscentral, för att sedan låta försystemet omvandla dem till elektroniskt format. Priset hos någon av våra samarbetspartners beror helt på vilken lösning/leverantör du väljer och vilka avtal de har med sina inläsningscentraler/underleverantörer. Där kan du nog hitta olika varianter av transaktionsavgifter och månadskostnader. En direkt prisskillnad i det fallet kan vara start- och eventuella licenskostnader som tillkommer för attest-/försystemet. I AutoInvoice betalar du kort och gott en transaktionsavgift per faktura.
... Visa mer
2017-03-10
15:49
Hej Jenny! Tyvärr fungerar det inte att lägga upp ledtexter för detta. Jag har testat och får det inte att bli korrekt. Jag får hänvisa till någon av våra partners, som mina kollegor gjort här ovan. Ha en fin helg! /Elin
... Visa mer
2016-04-08
08:39
Hej! Det du skulle kunna göra innan du tar ut momskontrollen i programmet är att du skriver ut Kundreskontralistan/Leverantörsreskontralistan och Utbetalningsjournalen/Inbetalningsjournalen och stämmer av så att alla fakturor finns med, därefter kan du göra momskontrollen.
... Visa mer
2016-04-04
12:42
Hej alla, ...och tack för bra input. Vad gäller Tid och Administration så behöver dessa program inte finnas på samma dator, utan man kan ändå, (bara genom att maila över fakturaunderlaget) få med sig korrekt info. Magnus: Det som din redovisningsbyrå däremot behöver göra för att exempelvis nya kunder, projekt mm ska läggas upp i byråns Admin, är att markera de avsedda markeringsrutorna för just detta i Företagsinställningar, se nedan bild: Tack för era inlägg och synpunkter!
... Visa mer
2016-04-05
06:26
maila mig eller skriv din mail så skickar jag en pdf där du kan se hur fakturan kommer se ut först, johan@konsultstockholm.se
... Visa mer
2016-03-31
08:16
Hej, För att komplettera Davors utmärkta svar ovan. Avtalsfakturering finns i fyra av våra lösningar, eEkonomi Administration 1000 Administration 2000 Visma Förening Tack för din fråga. /Victor
... Visa mer
2016-03-31
06:16
Hej, Lite funderingar kring ditt problem. 1. Har du under FÖRETAGSINSÄLLNINGAR - FÖRSÄLJNING kryssat i att du fakturerar husarbete? 2. Har du skapat en prislista INKLUSIVE moms till privatpersoner? Alla priser till privatpersoner bör vara angivna inkl. moms för att inte få problem i efterhand med kunden gällande det offererade priset....... När du sen skapar ordern eller fakturan så måste du kryssa i rutan för HUSARBETE. Klicka på FÖRDELA SKATTEREDUKTION Här fyller du i samtliga personers personnummer - 12 siffror Om du vill göra en egen uppdelning av beloppen så kryssa i rutan FÖRDELA REDUKTION MANUELLT. Tänk på att det är 30% reduktion och inte 50% under 2016..... Davor
... Visa mer
2016-04-14
10:40
Hej D! Vad jag kan se har du en väldigt gammal version av programmet och ni har inget serviceavtal längre. Jag kan tipsa dig om att kontrollera nummerserien under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Nummerserie. Om det inte löser sig behöver du ett aktivt avtal för att vi ska kunna hjälpa dig vidare i programmet. Jag låter tråden ligga kvar om någon annan användare kan hjälpa dig i frågan. /Elin
... Visa mer
2016-03-25
12:46
1Gilla
Om de kommer från vissa bör du kunna kopiera dem till mappen GEMENSAMMA FILER/MALLAR. Se till att eventuell logga är sparad i formatet BMP Davor
... Visa mer
2016-03-24
09:24
1Gilla
Jag är inte säker vad du menar med att du "bokar ut", är det manuella utleveranser eller via order/ faktura? Så viss reservation för nedan. Men blir det inte korrekt om du gör en manuell utleverans av artikel 1 först, där kan du sätta belopp och projektnummer. Då "krediteras" beloppet på projektet och det har blivit +-0. Därefter manuell inleverans av artikel 2 (inget projekt?). Sen kan du göra om rutinen med "boka ut" med projekt.
... Visa mer
2016-03-23
14:56
1Gilla
Eller kopiera in mailadressen i anmärkning på flik 2 på kundkortet, den kolumnen kan du ta fram. Men då får ni underhålla 2 fält:-) . Alternativt använda kortnamn men då ryms nog inte hela adressen
... Visa mer
2016-03-22
12:42
Ok Tackar!:-)
... Visa mer
2016-03-22
07:56
1Gilla
Hej Kenneth, Det är bara det att jag är en bortskämd kvinna som är van vid att få det jag vill ha... Min måndag var toppen och en likadan tisdag önskar jag dig :-). //Tina
... Visa mer
2016-03-14
11:40
Om du har en serverinstallation kan du inte jobba i den lokala datorn. Ska du lämna kontoret och ta med dig en dator kan man köra med fjärrskrivbord OM du inte tar med dig din arbetsplatsdator från kontoret..... Jag rekommenderar inte att man kör fjärrskrivbord direkt mot servern då detta kan bli förödande om någon utomstående kommer in i datorn den vägen. Om du vill ta med din arbetsplatsdator får man titta på en VPN lösning tillsammans med din IT partner. Davor
... Visa mer
2016-03-15
14:19
1Gilla
Hej Elin, Tack för info. Jag fick detta bekräftat av supporten, men slarvade med att komma tillbaka i tråden. //Tina
... Visa mer
2016-03-11
12:20
Hej på er, Tack för era inlägg och synpunkter. Som ni ser har det dykt upp flera olika frågor i den här tråden, som jag svarat på som kommentar till respektive inlägg. Till det vill jag besvara era funderingar kring att vi idag saknar möjlighet att välja exakt sida att skriva ut. Förändringen i sig har varit väldigt medveten och vi var beredda på att den tidigare utskriftsdialogen via Förhandsgranska skulle saknas av vissa användare. Vår vision i förändringen var att skapa en helhet i utskriftsrutinen som ska passa många olika utskriftsval. Programmet har fram till 2014-versionerna varit väldigt formade av pappersutskrifter till skrivaren men idag ser vi att fler och fler fakturor skickas med e-post/elektroniskt. Förhandsgranskningen har vi därför valt att låta vara just ett granskningsfönster av det som kommer skrivas ut på olika sätt. Det går att skriva ut enskilda sidor idag genom att först spara dokumentet till PDF och välja sida vid utskrift från PDF. För att slippa leta efter PDF:en på datorn kan det vara till hjälp att ställa in att filen ska öppnas automatiskt (Arkiv - Inställningar - Programinställningar - Öppna tillhörande program vid filutskrift). Jag förstår att detta kräver några fler steg än tidigare men vi ser inte att behovet att välja sida i utskriften är så pass stor bland majoriteten av användarna att vi kommer återinföra möjligheten inne i programmet. Iallafall inte i nuläget, då vi får väldigt få kommentarer i frågan i förhållande till andra önskemål.
... Visa mer
2018-08-01
13:26
Hej Vera, vi är en integrationspartner till Visma Spcs och har ett program för hantering av leverantörsfakturering. Hör gärna av dig. /Lizanna Nordlander, Pector AB. info@pector.se 0317997685
... Visa mer
2016-03-09
13:05
Hej Pernilla, Tack för din beskrivning. Vi har fått ett liknande önskemål kring detta tidigare här i forumet, du får gärna gå in här och kika.
... Visa mer
2016-03-09
07:54
1Gilla
Support på integration HotSoft får du här, support@pcnet.se Det är precis som Davor skriver, det hänger på integrationen och kanske även beror på vilken version du har av Hotsoft
... Visa mer
2016-03-07
12:12
Tack! Nu är det löst! 🙂
... Visa mer
2016-03-07
09:34
1Gilla
Hej, Du kan använda följande konton: 5070 - Reparation, underhåll hyrd lokal Varför avskrivning på annans fastighet? Det normala är att man gör sådant på egen köpt fastighet. Vad är det för kostnader för fastigheten du vill skriva av? OM du fortfarande skall göra avskrivningar på fastigheten kan du köra på följande: 1110 - Fastigheter 1119 - Ack avskrivning fastigheter 5170 - Reparation, underhåll egen fastighet Davor
... Visa mer
2016-03-04
07:30
1Gilla
Följande är saxat från Skatteverkets webb. DOCK rekommenderar jag fortfarande att man för säkerhets skull pratat med "masen" för att slippa problem. Be dessutom om skriftlig information från dem. Denna kan då åberopas vid en eventuell tvist då bevisbördan ligger på dig att bevisa att du inte har gjort fel..... Om du ska köpa, hyra eller leasa bil eller annat fordon Du får normalt sätt inte dra av momsen när du köper en bil, lätt lastbil eller motorcykel till företaget, men det finns vissa undantag. Om du: har uthyrningsverksamhet och ska hyra ut bilen har bilhandel och ska sälja bilen vidare behöver den i ditt arbete med persontransporter enligt taxitrafiklagen (gäller ej motorcykel) behöver den i ditt arbete med körkortsutbildningar behöver den i ditt arbete för transport av avlidna. Om du köper en lastbil för att använda i företaget får du däremot avdrag för momsen. För att en bil ska räknas som lastbil i momssammanhang krävs att totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil). Eller om den har flak (oavsett vikt), eller den är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonterat Om du leasar en personbil eller lätt lastbil får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. Villkoret är att bilen körs minst 100 mil per år i din verksamhet. Om du hyr bilen kortare tid än ett år, får du räkna om sträckan i förhållande till hyresperioden, till exempel till 50 mil om du hyr bilen ett halvt år. Om bilen hyrs eller leasas för persontransporter enligt taxitrafiklagen, körkortsutbildningar eller transport av avlidna får all moms dras av. Om du skulle välja att köpa bilen du leasar får du inte dra av momsen för bilköpet. Läs mer om bilar och moms
... Visa mer
2016-03-03
07:46
1Gilla
Hej, Den inställningen gör du under ARKIV - Inställningar - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR. Gå in under Betalningar - Påminnelser och räntor Här ställer du in alla avgifter och allt som rör påminnelser och avgofter. När detta är klart går vi vidare till själva SKAPANDET av påminnelserna. Gå in under BETALNINGAR - Betalningspåminnelser. Här ser du vilka fakturor som uppfyller dina "krav" för att skapa påminnelser. Bocka för de fakturor som du vill skall gå iväg som påminnelse. Klicka på SKRIV UT. Jag rekommenderar att du först skriver ut till skärm så att du kan kontrollera underlagen. Därefter skriver du ut påminnelserna och bockar i att den skall räkna upp antalen krav. Davor
... Visa mer
2016-03-03
09:05
2 Gillar
Som beskrivs i den forumstråden arbetar vi med detta. Följ den gärna så får du automatiskt mejl när vi uppdaterar med status. Vi uppdaterar med information när vi vet mer om tidplanen. 🙂
... Visa mer
2016-03-02
11:22
Hej Peter! Ok, jag förstår. Det finns ingen generell inställning för detta utan precis som Davor P nämner ovan behöver du justera detta inne i malleditorn. Markera rutan Radområde och justera sedan Y-positionen på alla de objekt du önskar inom detta område. Tack för ditt inlägg
... Visa mer
2016-03-02
09:50
Hej, Har du medlemsavgiften inlagd som en artikel i ditt system? I så fall tror jag att du skall kunna ändra priset på artikeln och det skall följa med till fakturan. Davor
... Visa mer
2016-02-25
06:17
1Gilla
Dessa följer med, men du får göra sammanställningen på PROJEKT. Klicka på UTSRKIFTER - PROJEKT Därefter klicka på lämpligt objekt för att få ut den information du vill ha fram. Du kan även gå in på BOKFÖRING - PROJEKT Där kan du få fram det mesta som rör dina projekt.
... Visa mer
2016-02-24
13:18
1Gilla
Använd de extra textraderna via ARKIV - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumenttexter Under Fakturatext kan du lägga in valfri text på olika språk. Davor
... Visa mer
2016-08-17
07:05
1Gilla
Hoppas det kommer med i nästa version
... Visa mer
2016-02-25
10:46
Hej Anna 1 Genom att klicka på denna tråd kan du läsa lite mer om hur detta ska hanteras. Tack för ditt inlägg
... Visa mer
2016-02-24
07:43
Hej Pelle! Mitt förslag är att dela upp detta på 2 objekt. Du högerklickar på ditt befintliga objekt och väljer kopiera samma position. Det första objektet låter du stå kvar som tidigare och på det andra ändrar du till de betalningsvillkoren som du vill utöka med, tex %SUMMA<>0,00 OCH %Order->BetVillk="16" ELLER %SUMMA<>0,00 OCH %Order->BetVillk="20" Hoppas detta är till hjälp för dig. /Elin
... Visa mer
2016-02-22
14:59
Jag tror att du har lättare att ändra utskrift från E-post till Skrivare manuellt och att det gör att mailen kommer iväg rätt...... Verkar vara lite av att välja mellan pest och kolera i nuläget..... Andra program jag har arbetat med har kört uppgifterna i två steg nämligen.... Först samkörs kundregistret och sen importeras fakturaunderlagen och inte färdiga fakturor. Detta gör att man i Visma har möjlighet att kontrollera och eventuellt korrigera uppgifter i underlaget innan man skapar fakturan, men ni kör med importen direkt i fakturaläge...... Kolla med leverantören om de kan göra den ändringen så att den bara importerar underlag istället. Tror att det ger mindre problem. Davor
... Visa mer
2016-02-22
14:53
Utöver Visma Integration kommer ni behöva hjälp av en integrationspartner. Vi har en "Axta-lösning" för detta och kan hämta upp uppgifterna direkt från Excel om det underlättar ytterligare, skapa faktura och lägga in uppgifterna. Hör av er om det känns aktuellt så vi får mer info och kan lämna pris, johan@konsultstockholm.se Mvh Johan
... Visa mer
2016-02-18
13:45
1Gilla
Hej. Perfekt, då var det löst! Tack för hjälpen.
... Visa mer
2016-02-17
09:19
1Gilla
Hej Anne, Använder du rätt mall? Det kan vara så att det blivit ändringar beträffande utskriftsmallen till fakturorna....
... Visa mer
2016-02-16
14:19
1Gilla
Tusen tack Davor P !
... Visa mer
2016-02-16
10:04
Först och främst ska du ju bestämma dig för om du ska fakturera med moms och därmed få lov att dra moms på dina kostnader för lokalen. När det gäller hyror så måste man ansökan om Frivillig moms vid uthyrning av verksamhetslokal. http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/fastighet... Detta måste göras innan hyran faktureras. Därefter så fakturerar du hyran på 3911 om det är samma månad, annars så periodiserar du den mot 2970. Enklast när det gäller hyror som brukar vara samma varje månad/kvartal är att lägga upp ett Avtal i Visma och sedan kan du bara skapa fakturorna varje månad med några enkla knapptryck. Kostnader för fastigheten bokas på kontogrupp 51.. istället för 50.. som är vid hyreslokaler.
... Visa mer
2016-02-08
06:58
1Gilla
Du kan få ut en del information när du år inne på ORDER och skriver ut en ORDERSTATISTIK. Här kan du gaffla in de perioder du är intresserad av och skriva ut.
... Visa mer
2016-02-08
07:02
Den tar alltid med fulla belopp. Det har att göra med att mottagaren "prickar av" kreditfakturan för sig och originalfakturan för sig. Bankgirot drar med automatik av kreditfakturan, men den syns både hos dig och hos mottagaren som 2 separata transaktioner. faktura 1 DEBET 500 kr faktura 2 KREDIT 100 kr Bankgirot betalar 400 till mottagaren, men både i ditt och mottagarens system markeras båda fakturorna som BETALDA.
... Visa mer
2016-02-07
16:02
Tack för svaret!
... Visa mer
2016-04-19
11:11
1Gilla
När vi gjorde detta hos oss, tog vi alla kostnader som låg på konto 7000-7699 och fakturerade + moms.
... Visa mer
2015-12-28
10:01
Hej! Precis som Davor P skriver så är det kanske lättast att bokföra på 2 verifikationer. Men inköpet i exemplet är bakvänt, registrera istället: 1. Inköp MOMS - D Inköp - D 2890 - K /Anna
... Visa mer
2015-12-23
08:36
2 Gillar
Hej, Prata med Skatteverket! Det gjorde jag (vi gör större renoveringar inom bygg med fastpris) och vi behöver inte speca varje enskild del, utan kan bocka i den del som de flesta timmarna avser. Detta kan säkert variera en del beroende på vad man gör, men ring absolut till SKV och fråga. Då slipper du förmodligen både att blotta dig för kunden och extraarbete. //Tina
... Visa mer
2015-12-21
20:19
1Gilla
Eftersom det är en avbetalning äger du formellt inte varan. Det är i mina ögon ett leasing avtal. Boka månad 1 mot "lån från ägare". Motkonto 5410
... Visa mer
2015-12-21
10:41
1Gilla
Hej Kenneth! Nja, just i Pelles fall så var det ett handhavandefel hos oss som låg bakom, licensen låg visst inte riktigt rätt i vårt interna system, (kanske hade den gått på julledigt lite i förväg). De tips som du gav Pelle hade med andra ord funkat väl om vi bara gjort rätt från början 🙂 Vad gäller forumet så kan det mycket väl stämma att det var problem i helgen, (inte fått någon rapport på detta än dock, men så kan det vara). Verkar dock funka bra nu så fortsätt med din fina hjälp och härliga inlägg. God Jul!
... Visa mer
2015-12-15
10:24
2 Gillar
Tack Davor! Jag är ny användare och ringde supporten och frågade men de visste inte. Sen kunde jag tillslut klura ut det själv. Tack igen för snabbt svar! 🙂
... Visa mer
2015-12-15
08:02
2 Gillar
Vad har du för problem? Har du aktiverat tjänsten under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR? Har du aktiverat Internettjänster och skapat ett konto på vismaspcs och MINA SIDOR? Om jag inte har fel för mig måste man även ha ett aktivt serviceavtal.
... Visa mer
2015-12-11
20:35
Hej, Man lägger upp ver.serierna först. Kontoplan väljer man när man lägger upp det nya företaget. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-09
09:28
Hej Marge och Davor P Bra svar från Davor P. Då det finns verifikationer på räkenskapsåret, behöver du däremot först exportera ut dessa i korrekta intervall, d v s så som dom senare ska ligga inlagda. Därefter raderar du bokföringsåret/åren - lägger upp dessa på nytt och importerar SIE-filerna i respektive år. Glöm inte att ta säkerhetskopia först. Är du osäker på tillvägagångssättet kan du bara ringa in så hjälper vår support dig igenom detta förfarande.
... Visa mer
2015-12-07
11:21
2 Gillar
Hej, Ta en säkerhetskopia och sen kör du retistervård och sorterar om samtliga register. Det bör få bort problemet. Problemet uppstår ibland när man kör med programmet på en server.
... Visa mer
2015-12-07
07:42
1Gilla
Tack för tipsen! Jag hade is i magen o väntade ytterligare - jo, jag gör det på servern men de här kontrollerna som görs innan själva rensningen tog totalt 5,5 tim att göra i år ändå, men det löste sig. Den jobbade helt enkelt men jag blev lite nervös när det stod Not responding så länge....... Sandra
... Visa mer
2015-11-30
14:41
Tack Johan. Ja, det programmet hade underlättat. Inte så sugen på att köpa extra program för något som borde fungera direkt i Vismas inbyggda funktion. Jag får kolla med Datapartner vad det kostar.
... Visa mer
2015-11-30
14:08
Kan eventuellt fungera att "gå över ån efter vatten...." Exportera din befintliga artikelstruktur till excel. Sortera båda efter attikelnummer så att du kan göra en "klipp o klistra" FRÅN visma TILL nya prisfilen. Sen kan du importera hela filen MED artikelbenämningarna som du då i realiteten inte ändrat....
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »