2022-08-22
16:35
Hej TRundst!
Dessa deklarationsbilagor stöds för närvarande i Visma Skatt och Bokslut Pro: K2 - Uppskov bostad K4 - Försäljning av värdepapper K5 - Försäljning av småhus K6 - Försäljning av bostadsrätt K7 - Försäljning av näringsfastighet K10 - Kvalificerade andelar i fåmansföretag K12 - Okvalificerade andelar i onoterade företag N8 - Skogsavdrag/ substansminskningsavdrag N3A - Andel i handelsbolag NEA - Inkomst av flera näringsverksamheter Följebrev till inkomstdeklarationen
K11 har vi tagit in som ett förbättringsförslag, men vi har i dagsläget tyvärr ingen tidsplan att delge just nu.
Ett tips är att kika in i nyhetsfliken i forumet, där publicerar vi nyheter i byråprodukterna!
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-22
12:40
Hej EbSoWe!
Här så tror jag att det är bäst att du skapar återkommande fakturor för de första fakturorna enligt anvisningarna i hjälpavsnittet Skapa återkommande faktura. Slutfakturan skapar du sedan manuellt som en kundfaktura med slutbeloppet. De tidigare betalningarna kan du specificera för kunden på slutfakturan i en textrad.
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig med faktureringen. Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-22
12:33
1Gilla
Hej Lentzit!
Precis som @AnnicaL säger så ska en revisor endast kunna läsa och inte ändra eller göra något i programmet. En redovisningskonsult ska däremot kunna göra justeringar precis som du nämner.
Jag kikade på användaren och såg att redovisningskonsulten hade Revisor som roll, så vi har nu ändrat till Användarbehörighet. För att det ska fungera så behöver du avsluta samarbetet och bjuda in på nytt igen för att det ska ges tillgång till konsulten.
Skulle problemet kvarstår så är det bäst att du tar kontakt med våra duktiga kollegor på supporten så får de koppla upp sig och felsöka vidare direkt i din miljö.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-22
10:22
Hej EbSowe!
Benämningen på din artikel bör vara tydlig för dig och kunden du fakturerar, så att ni vet vad den avser. På Skatteverket så kan du se vad för typ av moms som ska tillämpas för resekostnader.
Jag inte helt med på vad du menar med att fakturan hamnar tillsammans med byggtjänst och att den inte ska stå på något eget pga resekostnad, du får gärna förtydliga vad du menar här och hur du tänker att det borde vara. 🙂
Gällande din sista fråga om att det inte ska göras något rotavdrag på resekostnaden så gör programmet endast rot-avdrag på de artiklar där du har bockat i ROT/RUT:
Om du inte bockar i detta på artikeln gör programmet alltså inte något rot-avdrag för det på fakturan.
Läs gärna vårt hjälpavsnitt Arbeta med husavdrag där vi går igenom alla steg för hur du gör för att skapa en ROT/RUT-faktura.
Återkom med mer info så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-22
08:20
Hej Jocke!
Vi skulle behöva kika på detta tillsammans med dig för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel med underlaget. Gör så att du tar kontakt med våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning där.
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
14:36
Vi har nu upptäckt att detta är ett fel i programmet vid kopiering av bokföringsförslag, då användningsområde leverantörsfakturor bara finns för Pro-varianten av Visma eEkonomi. Det är alltså därför som du inte kommer vidare och kan spara bokföringsförslaget.
Vi ska se över och åtgärda detta, tack för att du uppmärksammade oss.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
11:53
Hej EbSowe!
Jag uppfattar dig som att du får hjälp av Servicefinder att hitta kunder, och att du nu ska faktureras för det? Om så är fallet så kan du läsa mer i den här tråden.
Om fakturan inte ska skickas till banken så ska autogiro vara ifyllt på leverantören.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått är du självklart välkommen att återkomma i tråden så kikar vi på det en vända till 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
11:39
Hej!
Vi håller på att undersöka detta närmre och återkommer i tråden så snart vi har mer information om bokföringsförslaget.
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
11:38
Hej k_attis!
Jag vill bara meddela att vi håller på att undersöka din fråga och återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge.
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
11:36
1Gilla
Hej Jessica!
I dagsläget har vi dessvärre ingen funktion för självfakturering, så du behöver här hantera det manuellt genom att lägga in det som en leverantörsfaktura, precis som du är inne på.
Du registrerar fakturan på leverantören och får hantera bokföringen manuellt, sen kan du registrera betalning på den som vanligt.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
11:34
Hej Magnus!
Konto 2518 brukar användas för att göra löpande förskottsinbetalningar på den preliminära skatten.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
10:39
Hej VictorB!
Min kollega Josefine har besvarat din fråga kring detta i den här tråden - läs gärna hennes svar och återkom om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
09:36
Hej Linnéa!
Jag vill bara meddela att vi ska kika på din fråga och återkommer till dig i början på nästa vecka.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-05
08:57
Hej LottaW1!
Tack för att du kommer med bra input till oss. Från och med 1/4 ändrade vi idéhanteringen, vilket innebär att ni nu lämnar ni feedback och önskemål direkt i produkterna. Vi tar väldigt gärna emot er feedback där då det inkommer direkt till vår utvecklingsavdelning.
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-04
10:36
Hej Helen!
När du går in på Referenser/Attest under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, så bör personen ligga upplagd där eller en med samma Sign.
Kika om det ligger en dublett där.
Om du inte hittar något avvikande är du välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig med vidare felsökning i den kanalen istället, då har vi möjlighet att koppla upp oss och söka tillsammans med dig.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-04
09:24
Hej Sofia_12!
I våra produkter så går det endast att ha svenskregistrerade företag och det går inte att skapa en brittisk momsdeklaration.
När det gäller att ha ett företag som är momsregistrerat både i Sverige och i Storbritannien så finns det en del att tänka på, så det kan också vara bra att kontakta Skatteverket eller en redovisningskonsult om hur du ska tillämpa detta lagmässigt och bokföringsmässigt, så att allt blir rätt och riktigt för dig.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-03
13:52
Hej Lars12!
Om du har pågående avtal så ska du endast behöva klicka på Skapa fakturor när du är inne i avtalshanteringen. Då blir de medlemmar/avtal som har ett "nästa fakturadatum" som stämmer överens med datumet som står i "Fakturera t om" automatiskt markerade för att faktureras. Du ska i det läget inte behöva markera dom manuellt.
Har du rätt inställningar på avtalen så borde faktureringen fungera lite smidigare, utan att du ska behöva markera varje medlem/avtal manuellt flera gånger.
Jag har bollat detta med mina kollegor och nästa gång du ska fakturera så skulle vi gärna vilja att du kontaktar vår support om om du har möjlighet, så att vi tillsammans kan kika på hur inställningarna på dina avtal ser ut för att eventuellt kunna förenkla fakturahanteringen för dig lite.
Du kan också kika i vårt hjälpavsnitt Skapa fakturor från avtal, det kanske också kan hjälpa dig att se om du har rätt inställningar på dina avtal.
Jag hoppas att jag kunde ge dig lite vägledning i dina funderingar, återkom gärna i tråden eller kontakta supporten om du har några andra frågor.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-03
10:57
Hej Jan S_!
När du registrerar en faktura från en utländsk leverantör i Visma eEkonomi så görs det i den valuta du har angett på leverantören. Programmet hämtar aktuell kurs för valutan när du anger fakturadatum och räknar om beloppet till SEK för bokföringen.
I tråden Inköp via Paypal och tråden Inköp EU med vat egna pengar, valutaväxling och bildunderlag? så kan du läsa mer om hur andra användare har gjort.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, du är självklart välkommen att återkomma i tråden om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-03
09:43
Hej P_____2!
Precis som @AnnicaL skriver så kommer programmet ihåg vilka kostnadskonton som användes första gången du bokförde en faktura från en viss leverantör.
Det finns olika varianter av Visma eEkonomi med olika funkionalitet, som @Khedron Wilk länkade till ovan. I Smart-varianten som jag ser att du har, går det inte att lägga upp ett bokföringsförslag med användningsområde leverantörsfakturor, men det går däremot om du har Visma eEkonomi Pro.
Det går tyvärr inte att lägga in belopp i bokföringsförslagen, men du får gärna lägga in detta som ett förbättringsförslag till oss via Feedback och förslag som du hittar längst ner till vänster i programmet.
Jag hoppas detta hjälper dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart så hjälper vi dig vidare.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
10:18
Hej Numbers_and_Friends!
Här skulle vi behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna se vad som kan ha blivit fel med överföringen.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
10:00
Hej igen!
Nu har jag fått lite hjälp gällande prisökningen och precis som du är inne på beror en del av prishöjningen till dyrare kostnader för oss. Den främsta anledningen till detta är att vi jobbar hårt för att förbättra produkten. Bland annat bankkopplingen som vi släppte under våren och flera andra större förändringar som vi jobbar med.
Vi lyssnar jättegärna på era tankar och har ni förslag på förbättringar i Visma eEkonomi Lönebesked lämnar ni dem enklast under Feedback och förslag längst ner till vänster i ditt program.
Återkom gärna om det dyker upp fler funderingar och frågor så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa er.
Önskar er en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
09:53
Hej Wool77!
Jag tror att du i första hand bör ställa denna fråga till en redovisningskonsult och eventuellt Skatteverket som kan hjälpa dig med dina funderingar och hur du ska tänka kring detta. När det kommer till försäljning via plattformsföretag så finns det en del att tänka på och det är viktigt att allt blir rätt och riktigt i din bokföring.
På Skatteverkets hemsida hittade jag rättslig vägledning för plattformsföretag som kanske kan hjälpa dig längs vägen, men jag råder dig att kontrollera bokföringen med en redovisningskonsult så att allt blir rätt bokföringsmässigt.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
09:37
Hej Filip_2!
Du kan bara ta bort en anställd som aldrig har fått en lön utbetalad till sig. Om den anställde har fått en lön utbetald kan du istället avaktivera den anställde.
För att avaktivera den anställda måste du först ange ett slutdatum för anställningen och spara ändringen. När du har gjort det kommer valet att avaktivera den anställda bli synligt.
Återkom gärna om du har några fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
09:14
Hej Suzanne!
Jag ser att du igår var i kontakt med vår support, löste ni detta eller behöver du fortfarande hjälp?
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
08:59
Hej Viktoria1979!
Jag gissar på att din faktura har status Betald eftersom att du lyckades få den bokförd?
I det här fallet får du matcha bankhändelsen mot en Övrig insättning för att få bort den från Kassa- och bankhändelser, där du väljer ett tillfälligt konto, till exempel 2893. Då kommer det att skapas en ny verifikation, som du därefter under Bokföring - Verifikationer skapar en korrigeringsverifikation på den nyskapade verifikationen för att "nolla" den.
Hoppas detta hjälper och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-02
08:43
Hej igen!
Innan Visma Lön Anställd avaktiveras får den anställde gå in i tjänsten och spara eller skriva ut sina lönebesked.
Lönebeskeden finns också kvar i löneprogrammet och du som löneadministratör kan skriva ut dem i efterhand om det skulle behövas.
/Tinne
... Visa mer
2022-08-01
15:33
Hej ms_1994!
På Skatteverket hittade jag en bra guide med bokföringsexempel för när du avslutar en enskild firma, där de även visar upp försäljning av inventarier och hur du gör med bokslutet, jag tror att den borde kunna ge dig bra vägledning i hur du ska göra!
Kika på den och återkom om något känns oklart.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-01
13:34
Hej nicke_7!
Det som vi kan säga i dagsläget gällande rensningen är att det är något som vi framöver kommer att arbeta vidare med, då vi är medvetna om att det finns en del förbättringar att göra här.
Du har även fått information om detta i ditt ärende hos oss.
Jag vill också tacka för din feedback och för att du tog dig tid att skriva in till oss. Önskar dig en fortsatt fin måndag! /Tinne
... Visa mer
2022-08-01
13:10
1Gilla
Hej igen och tack för ditt förtydligande, nu är jag med på vad du menar 🙂
Du kan bokföra det mot konto 6090 - Övriga försäljningskostnader. Om du ofta utför den här typen av tjänst så kan jag rekommendera att skapa ett upp eget konto för detta, t ex. 6091, för att använda i framtiden.
Jag hoppas att jag har uppfattat dig rätt, återkom annars!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-01
10:52
1Gilla
Hej igen Behruz!
Precis som i en enskild firma så betalar du in din preliminära skatt på ditt eget skattekonto och redovisar din del av vinsten i en bilaga till inkomstdeklarationen.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-01
09:35
Hej klementsson!
När rutan Har slutat och slutlön är utbetald är markerad kommer den anställde inte längre med på lönekörningar och rapporter, men uppgifterna för den anställde finns kvar i löneprogrammet. Du behöver själv avaktivera digitala tjänster, när det är gjort så har den anställde inte längre åtkomst till Visma Lön Anställd.
I Checklista när anställd slutar så ser du steg för steg hur det går till när en anställd slutar på företaget.
Jag hoppas att detta hjälpte dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-08-01
08:40
Hej ms_1994!
Tack för att du hörde av dig till oss.
Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet, jag vill därför be dig att ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-29
11:30
Hej igen!
Jag är inte helt med på om det har gjorts en besiktning på er egen verkstad eller om den är gjord på en annan verkstad.
Om besiktningen är gjord på er egna verkstad ska det bokföras som en vanlig försäljning.
Skulle det vara besiktning på en annan verkstad så är det nog enklast att bara fakturera för det precis som vanligt. så vanliga försäljningskonton och sen bokföra kostnaden som vanligt.
I vårt användartips Bokföra försäljning så hittar du information om hur bokför en försäljning.
Återkom gärna om det dyker upp några fler funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-29
10:02
1Gilla
Hej Behruz!
Handelsbolag är väldigt likt enskilda firmor i hanteringen. Precis som för en enskild firma så har även handelsbolag ett skattekonto där man hanterar moms, arbetsgivaravgifter och dylikt.
Jag hittade bra information om hur skatt hanteras i handelsbolag hos verksamt.se om du vill läsa mer om detta.
Återkom gärna om du har några fler funderingar!
/TInne
... Visa mer
2022-07-29
08:42
Hej Simon!
Jag skickar med hjälpavsnittet Kreditera faktura som visar hur du gör.
Återkom gärna om du har några fler funderingar eller behöver hjälp med något annat.
Trevlig helg!
/TInne
... Visa mer
2022-07-29
08:37
Hej Aradahl!
När det kommer till bokslut så är det en hel del att tänka på och jag förstår att många frågor uppkommer. I just det här fallet så skulle jag därför råda dig att kontakta redovisningskonsult som säkert kan hjälpa dig med dina funderingar och hur du ska tänka kring detta.
Här kan du få hjälp med att hitta en redovisningskonsult med kompetens inom våra produkter.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-29
08:21
Hej Anders!
Så bra att det löste sig så fint för dig, det var det lilla 🙂
Hoppas att du får en fortsatt fin sommar!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-29
08:17
Hej DevonCobolt!
Vi har sett din fråga och kommer att försöka hjälpa dig så snart som möjligt, men eftersom det är semestertider så kan svarstiden dröja något längre än normalt.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-29
08:15
Hej overkligheten!
Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga och kommer att återkoppla till dig så snart som möjligt, men eftersom det är semestertider så kan svarstiden dröja något längre än normalt.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
11:53
Hej dwnor1!
Såhär säger Skatteverket om medlemsavgifter respektive serviceavgifter:
"Medlemsavgift
Den medlemsavgift som betalas till en ekonomisk förening är avsedd att täcka kostnaderna för föreningens förvaltning, t.ex. för kallelser till föreningsstämma o.s.v
Serviceavgift En förening kan också ta ut s.k. serviceavgifter. De är en ersättning för varor eller särskilda tjänster, och utgör en skattepliktig inkomst för föreningen. I bredbandsföreningar används ofta begreppet byanätsavgift eller nätavgift för den ersättning föreningen tar ut för att tillhandahålla nättjänster till medlemmarna."
Baserat på informationen ovan samt utifrån det du har skrivit så verkar det rimligt att det ska hanteras som en serviceavgift.
Jag tycker dock att du bör kontrollera med Skatteverket hur du ska hantera detta så att det blir rätt och riktigt i er redovisning.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
11:08
Hej Anna__70!
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så skulle jag vilja få lite mer information från dig.
Vad är det för typ av verksamhet ni bedriver, är ni ex. en bilfirma som utför besiktningar? Vad är det för affärshändelse som du vill bokföra, är det en faktura eller dylikt?
Återkom gärna med mer information om vad du skulle vilja göra här så ska jag göra mitt bästa för att försöka hjälpa dig!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
11:03
Hej Anders!
I samband med att du matchar och bokför bankhändelsen kan du klicka på Koppla bild ute till höger och välja bilderna.
Har du redan bokfört bankhändelsen går du istället direkt in på verifikationen och använder Kopplade bilder ute till höger, väljer bilderna och sparar verifikationen.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, om något känns oklart är du självklart välkommen att återkomma.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
10:39
Hej Samuel!
Prishöjningen gäller när du skickar fakturor som brev digitalt, dvs. När Visma Spcs skriver ut, lägger i kuvert, postar och frankerar brevet åt dig. Om du skickar brevet själv så kostar ett porto inom Sverige idag 13kr + kuvert.
Att skicka elektroniska fakturor till Kivra är ett billigare och mer miljövänligt alternativ, det kanske kan vara något för dig? Här kan du hitta mer information om elektroniska fakturor.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
09:25
Hej Bree!
Tack för att du återkopplar, kul att höra att du kände att du fick en lärorik förklaring! 🙂
Du hittar det arkiverade företaget under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Grunduppgifter.
Jag önskar dig en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-28
09:19
Hej Erika!
I dagsläget så fungerar hanteringen för räntefakturering så som du skriver, fakturan måste vara slutbetald.
Du får gärna lägga detta som ett önskemål via programmet! I april flyttade idéhanteringen från forumet och in till respektive produkt, vilket innebär att vi istället tar emot era önskemål direkt i produkten.
Vi tar väldigt gärna emot er feedback där då det inkommer direkt till vår utvecklingsavdelning.
I Visma Administration lägger du in önskemål här:
En alternativ lösning för dig kanske kan vara att använda Visma AutoCollect?
Du skickar fakturor direkt från Visma Administration till ett inkassoföretag, där du får hjälp med att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor. Jag tror att det hade kunnat underlätta ditt eget arbete med räntefakturering.
Här kan du läsa om hur AutoCollect fungerar i Visma Administration.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om detta.
Jag önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-27
15:47
Hej! Vi har testat den här lösningen i vår miljö och upptäckt att vi får samma utfall som dig. Lösningen har framförts internt och vi ska kika vidare på det.
Tack för att du uppmärksammade oss på detta!
... Visa mer
2022-07-27
15:43
Hej Khedron!
Tack för din feedback och för att du har tagit dig tid att skriva in till oss. Jag har tagit med mig detta vidare internt och framfört det till mina kollegor.
Jag hoppas att du får en fortsatt fin sommar! /Tinne
... Visa mer
2022-07-27
12:49
1Gilla
Hej VB aktiebolag!
Orsaken till detta beror, precis som du är själv är inne på, på omstarten. Vid omstart försvinner alla verifikationer, men själva lönebeskeden ligger kvar.
Eftersom lönebeskeden har status Betald så fanns det verifikationer för både lönebeskedet och utbetalningen innan omstarten gjordes. Om du då skulle läsa in en SIE-fil efter omstarten så kommer verifikationerna in igen men utan koppling till lönebeskeden.
Om du inte läser in SIE-fil så får du istället bokföra dessa manuellt om de fortfarande ska räknas med.
Om du är osäker på hur verifikationerna ska vara uppställda så kan du gå in i det arkiverade företaget och se hur verifikationerna såg ut där.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, återkom gärna om det dyker upp några fler funderingar så hjälper vi dig.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-27
12:47
Hej nicke_7!
Jag vill bara meddela att jag har tagit din fråga vidare och inväntar mer information om detta, så du inte tror att vi har glömt dig.
Vi återkommer så snart vi har mer information att ge.
Tack för ditt tålamod.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-27
11:03
Hej Theres!
När du skapar en ROT-faktura så anger du de kostnader som du fakturerat kunden i samband med det skattereduktionsgrundande arbetet under Övriga kostnader och Materialkostnad. Beloppen som skrivs in där är alltså "inbakade" i ditt skattereduktionsgrundande jobb och är endast information till Skatteverket, det visas inte på fakturan till kunden.
Om dina materialkostnader och övriga kostnader är skattereduktionsgrundande så skrivs det alltså in under Materialkostnader och Övriga kostnader, vill du specificera dessa för kunden så kan du förslagsvis lägga in en textrad på fakturan och förklara att det ingår i det skattereduktionsgrundande beloppet.
Vill du fakturera specifikt för materialkostnad och övriga kostnader så behöver du skapa upp egna artikel för detta och lägga in på fakturan, vilka ska läggas in med inklusive moms.
I den här tråden har vi fått en liknande fråga där en av våra champions har beskrivit hur du också kan lägga upp en ROT/RUT-faktura. Jag tror att den kan hjälpa dig i din fråga, så kika gärna på den!
Jag hoppas att detta hjälper dig med din fråga, känns något oklart är du självklart välkommen att återkomma i tråden så kikar vi vidare på det.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
13:10
Kul att höra att du fick till det som du ville, snyggt jobbat!
Hoppas att du får en fin sommar 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
11:07
Hej Kentdahl!
Om det är flera verifikationer som har blivit fel så är det enklast att skapa en verifikation för det totala beloppet, där du debiterar konto 3051 och krediterar 3041.
Gällande frågan om de låsta perioderna så ändrar det ingenting bakåt i tiden, men de rapporter du tar ut efter förflyttningen kommer att stämma.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig vidare, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
10:36
Hej byggtjanster!
När du är inne på Visma Online så klickar du på företagsnamnet uppe till höger. I rullisten hittar du Fakturainformation, klicka där så hittar du alla dina fakturor:
Om du vill ändra faktureringssätt eller har fler funderingar om dina fakturor så är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor på Avtal & Abonnemang som kan hjälpa dig med detta.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
08:42
Hej Khedron! Du har förstått svaret helt rätt - du kan bara ha ett aktivt valutakonto per valuta. Även om det är en annan bank som du har kopplat till samma valuta så är det just valutan som enbart kan finnas på ett konto under Kassa- och bankkonton.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-26
08:31
Hej Eureco och tack för din fråga!
Det som kunden behöver göra är att lägga till en API-licens som aktiveras under Appar & tillval - Vismas tillval - under Övriga integrationer. När denna är aktiverad behöver de kontakta kassasystemet för vidare hjälp med att koppla på det.
Behöver kassasystemleverantören hjälp med hur man gör detta är det vår API-support leverantör man behöver kontakta. Är de en partner till oss ska de ha fått en mailadress som de kan kontakta oss via.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler frågor gällande detta.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
14:54
Hej igen, tack för ditt tålamod.
Jag har bollat din fråga med mina kollegor och har mer information att ge.
Rutan Inköp är en helt "vit ruta", vilket innebär att den inte hämtar några värden från programmet, utan där behöver du specificera beloppet som hänt på tillgången där manuellt.
Du ska alltså kunna fylla i ett belopp i rutan så som Roffakab visade dig ovan, har du testat att göra detta? Är det fortfarande helt fel med hänsyn till infon ovan så kan vi kika på det tillsammans med dig och visa hur det är tänkt att fungera i programmet, men det är lättare om du kontaktar oss direkt via telefon så vi kan se hur det ser ut i din miljö.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
14:41
1Gilla
Hej Lars och välkommen till Visma Spcs forum!
Utbetalningen av lönen ska göras på utbetalningsdatumet som väljs på lönebeskedet, så det låter märkligt att utbetalningsdatum ändå blev 25/7, trots att du valde 28/7. Jag skulle vilja be dig att ta en extra kik på om det står 28/7 på lönebeskedet. Om du har råkat skapa lönebeskedet på fel datum, dvs att det står ett annat datum på lönebeskedet, så hittar du instruktioner här under rubriken "Jag har skapat ett lönebesked med fel datum" för att se hur du rättar till det.
Om det står 28/7 på lönebeskedet så behöver vi kika på det tillsammans med dig för att se vad som kan ha blivit tokigt, då är det bäst att du kontaktar vår duktiga support så att de får koppla upp sig mot dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
10:09
Hej Hansberg!
Precis som du säger så har vi en begränsning med ett valutakonto per valuta. Om du vill lämna in det som ett förbättringsförslag så tar vi gärna emot det via knappen Feedback och förslag inne i programmet.
En alternativ lösning för dig är att lägga upp det enda EUR-valutakontot så kan du använda det via Kassa- och bankhändelser. Det andra får du manuellt bokföra genom att skapa manuella verifikationer på det 19-konto du använder för det.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
10:05
Hej Datasektionen!
Försäljningsstatistiken för artiklar baseras på att du har skapat en faktura eller order och det är dessvärre inte möjligt att göra detta manuellt via en verifikation eller Kassa- och bankhändelse.
Däremot tar vi gärna emot detta som ett förbättringsförslag från dig! Skicka in det via knappen Feedback och förslag i programmet, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
10:00
Hej Anette!
Just nu har vi inget fel med överföringen till Visma Ekonomiöversikt och jag skulle behöva lite mer information av dig för att kunna felsöka i detta. Vad är det som händer när du försöker föra över uppgifterna? Får du exempelvis någon form av felmeddelande?
I vårt hjälpavsnitt Läs in data hittar du vägledning för hur du för över uppgifterna.
Återkom med mer info så ska jag kika vidare på detta!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
08:50
Hej Margareta!
För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så skulle jag behöva lite mer information om vad för typ av uppgifter som du ska föra över till det köpande företaget.
Gällande GDPR så rekommenderar vi att ladda upp information på en säker yta så som Google Drive eller Dropbox som bara de aktuella personerna kommer åt.
Återkom med mer information så ska vi kika vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
08:22
Hej Camlan och välkommen till forumet!
Vi skulle behöva kika på detta tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel när du försöker låsa perioden.
Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
08:13
Hej Tunacat!
Du har uppfattat min kollega helt rätt, det går idag inte att ta bort fakturorna i fakturalistan.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-22
16:25
Hej Sandra!
Jag ser att du tidigare har fått hjälp av duktiga @Roffakab, men vill bara hoppa in och meddela att vi ska kika på din senaste fråga och återkommer med svar om hur du bokför detta i början på nästa vecka.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-22
13:07
Tack för ditt förtydligande.
När du skriver att du har höjt upp månadslönen så innebär det att du gör omvänd löneväxling, men jag uppfattade dig som att du ville göra det som ett nettolöneavdrag - dubbelkolla gärna om det är omvänd löneväxling eller nettolöneavdrag som du ska göra.
Ska du göra omvänd löneväxling så ska du plocka upp lite fler lönearter, då ska 2101, 2102, 1306 och 1180 finnas på lönebeskedet. Då redovisas inget i 013/133 på arbetsgivardeklarationen.
Om du ha ett belopp i 013/133 så är det ett nettolöneavdrag som du ska göra och då ska du inte höja lönen. Då ska du endast följa den övre delen i hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling.
Ovan gäller för förmånsbil.
När du ska lägga in förmånen för själva drivmedlet så använder du löneart 2103 och 2104.
Hoppas att det blev tydligare för dig nu, annars får du självklart återkomma!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-22
10:12
Hej och tack för mer info!
Vi ska kika mer på din fråga och återkommer i början av nästa vecka.
Tills dess önskar jag dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-22
10:08
Hej Iryna!
Jag uppfattar dig som att du vill att programmet per automatik ska fördela alla intäkter och kostnader procentuellt per projekt, vilket vi dagsläget tyvärr inte har någon funktion för.
Du får däremot väldigt gärna lägga detta som ett förbättringsförslag till oss via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi.
Om ni arbetar mycket med manuella verifikationer har du möjlighet att skapa bokföringsförslag där du även på kontona kan lägga in projektet. När du skapar en manuell verifikation kan du välja upp bokföringsförslaget och få upp kontot och projektet per automatik. Som ett alternativ till hur du jobbar idag så tänker jag att du då kan skapa olika bokföringsförslag med de olika projekten, vilket kanske hade underlättat arbetet för dig då du slipper plocka upp de manuellt varje gång.
Detta är dock främst användbart om ni jobbar med manuella verifikationer, arbetar ni mer med att skapa kund- och leverantörsfakturor måste du manuellt plocka upp projektet när du skapar dokumentet.
Jag hoppas att jag kunde ge dig lite vägledning i din frågeställning, och som jag skrev ovan så tar vi mer än gärna emot detta som ett förbättringsförslag!
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet. /Tinne
... Visa mer
2022-07-22
09:14
Hej Juanjia1979!
Jag ska säga att jag inte är helt med på vad du menar med att du inte kunde bokföra 2018 - Övriga egna insättningar in i Eget kapital och skulder.
Jag uppfattar det som att du själv vill placera ut konto 2018 - Övriga egna insättningar i modulen Deklaration/Årsredovisning och att du har fått ett felmeddelande som säger att det finns oplacerade konton i balansräkningen, har jag uppfattat dig rätt?
Återkom gärna med lite mer information om hur du har gått tillväga och vad du vill göra så ska vi kika mer på det! 🙂
När jag tittar på dina uppgifter så ser jag att du har ett aktiebolag. Jag vill också förtydliga att konto 2018 - Övriga egna insättningar normalt sätt används för bokföring i enskilda firmor. När du för in privata pengar i ett aktiebolag bokförs detta mot 2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del.
Jag kan också varmt rekommendera att använda Checklista Årsavslut vid årsavslut om du känner dig osäker på hur du går tillväga.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-22
07:40
Hej Gunilla!
I vårt skrivna hjälpavsnitt Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling finns förklaring steg för steg på hur du går tillväga när du ska lägga in bilförmån, det tror jag kan vara till god hjälp för dig.
Du är självklart välkommen att återkomma om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
15:22
Hej RikardEdje!
Ser nu att jag glömde lägga in bilden som visar vart du lägger in förbättringsförslaget i Visma Lön.
Jag ber om ursäkt, ibland går det lite snabbt på tangenterna 🙂
Jag uppdaterade i mitt svar ovan, så nu ska du kunna se bilden.
Trevlig helg!
... Visa mer
2022-07-08
14:23
Hej Kristina!
Det här med vinstmarginalbeskattning kan vara lite klurigt, såhär säger Skatteverket:
"Vid förenklad VMB får kvittning ske mellan förlust vid försäljning av vissa varor och vinst vid försäljning av andra varor. Om värdet av en viss redovisningsperiods inköp överstiger värdet av försäljningar för samma period får det underskott som uppkommer läggas till inköpen under en efterföljande period."
Under Rättslig vägledning Begagnade varor m.m på SKV hittar jag också följande information:
"Det negativa beloppet får föras över till efterföljande period och kommer därmed att påverka hur stor den förenklade vinstmarginalen blir i den perioden.
Beloppet får däremot inte avräknas mot vinstmarginal som ska redovisas enligt normal vinstmarginalbeskattning eller mot mervärdesskatt som redovisas enligt ML:s allmänna regler."
Jag rekommenderar att du ändå dubbelkollar hur du ska hantera detta med Skatteverket, då det är viktigt att det blir rätt i din bokföring.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
13:19
Hej Dan!
I dagsläget finns det inga planer på att genomföra en sådan funktion. Däremot får du gärna lägga detta som ett önskemål till våra produktutvecklare via Förbättringsförslag via Min sida i Visma Administration.
Önskar dig en fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
13:12
Hej Retro221!
När det gäller Åland så är det ett lite snårigt område, men utifrån det jag kan läsa mig till så står det på Skatteverket att Åland inte är med i EU:s momsområde. I just det här fallet skulle jag därför råda dig att kontakta Skatteverket kring frågor om fakturering av tjänster till Åland, så att allt blir rätt och riktigt för dig. Du kan också läsa generell information om vad som gäller vid försäljning av tjänster utanför EU här.
Jag kan också rekommendera att kika på Finlands skatteförvaltning Vero, de kanske också kan vara till hjälp?
Jag hoppas att jag kunde vägleda dig vidare i frågan, önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
12:42
Hej Carina!
Jag uppfattar dig som att det saknas datum på en löneartsrad, stämmer det?
Det är möjligt att lösa detta genom att låsa upp lönekörningen för att komplettera med detta i efterhand, men det är dock inget vi rekommenderar att man gör så pass lång tid efteråt. I ett sånt här fall så rekommenderar vi att manuellt hålla koll på avvikelsen som blivit fel.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, återkom gärna om du har några fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
12:40
Hej Lotta!
Jag har bollat detta med mina kollegor en vända till och vi skulle behöva lite mer information av dig för att kunna kika vidare på det. En kollega till mig kommer att ta kontakt med dig under dagen, så tar vi det vidare därifrån.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
10:35
Hej Magnus!
Baserat på svaret du fick av Skatteverket så tycker jag att ditt förslag gällande att bokföra det manuellt låter rimligt, men eftersom detta är en ny fråga för mig tycker jag det kan vara bra att dubbelkolla med en lönekonsult eller Skattverket också, så att det blir rätt och riktigt.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
10:26
Hej Gunilla!
Tack för att du hörde av dig.
Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
10:08
Hej Madelene och tack för din fråga, det här ska vi självklart hjälpa dig att lösa.
Om du skapade en för stor betalfil så går det att istället göra flera mindre filer.
Gå in under Betalningar - Utbetalningar. Markera de betalningar som ligger som "påväg" eller "betalda " som var med i den ursprungliga filen och ändra betalstatus till obetalda. Därefter skapar du upp flera mindre betalfiler.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
08:59
1Gilla
Hej RikardEdje!
Här hittar du Förbättringsförslag i VIsma Lön:
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-08
08:54
Hej Oscaradel!
Jag har tyvärr ingen möjlighet att se den typen av information från min sida, så jag rekommenderar att du tar kontakt med din revisor och frågar om det har gjorts några ändringar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
15:40
Hej Johanna!
Som min kollega Tinna skriver ovan så har vi i dagsläget ingen hantering av expertskatt i programmet, men vi har försökt att hitta en annan lösning för dig som du kan använda dig av.
På lönebeskedet så kan du lägga upp följande:
- En löneart som inte är grundande för arbetsgivaravgifter som du kodar med fältkod 035 - En löneart för resterande månadslön - En löneart för manuellt framräknad preliminärskatt med beräkningsformel 0,3*LöneartBelopp(11002)
Då skulle det kunna se ut som nedan:
Ett annat alternativ är att manuellt räkna fram preliminärskatten varje gång, om det finns fler lönearter som är skattegrundande. Sedan får du ställa in de lönearter som är semestergrundande och påverkar att arbetsgivaravgiften blir rätt.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig vidare, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
15:05
Hej Oscaradel!
Jag ser att du har licens för Visma eEkonomi Bokföring, då har man inte fliken Försäljning. Något som jag också uppmärksammade var att du har samarbete med en redovisningsbyrå, kan det vara så att du påbörjade samarbetet i samband med att du upptäckte att fliken har försvunnit?
Om så är fallet bör du kontakta din redovisningsbyrå och se om de har kopplat på rätt variant av Visma eEkonomi till dig eller om du bör ha någon annan variant.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om det dyker upp några fler funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
14:50
Det var det lilla 🙂
Ha en fin sommar!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
12:46
Hej Numbers_and_Friends och tack för att du informerar oss om detta!
Vi har tidigare haft problem med bokföringsförslagen, men jag lyckas inte återskapa problemet du upplever. Jag har bollat detta med mina kollegor och har landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten då vi vill felsöka direkt i din miljö.
Gör så att du tar kontakt med supporten så hjälper dem dig med vidare felsökning.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
11:14
Hej Avraam!
Jag har kikat på din fråga och i just det här fallet skulle vi rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du bör hantera detta. För att svara på din fråga så att allt blir rätt och riktigt för dig i det här specifika fallet krävs nämligen mer information om hur det ser ut i just ditt företag.
Via Partners och återförsäljare kan du hitta en redovisningskonsult med kompetens inom våra produkter.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
10:02
Hej Linnéa!
Om du har registrerat betalning för en del av fakturan så visar betalningspåminnelsen det belopp som återstår att betala.
Gå in på fliken Obetalda kundfakturor, välj sedan den faktura du vill skicka betalningspåminnelse för.
Välj Åtgärder - Påminnelse.
Jag hoppas att detta hjälper dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:58
Hej Ewa!
Jag har bollat din fråga med min kollegor en vända och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att vi kan se hur det ser ut i ditt program. Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig med detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:55
Hej Anne-Lie3!
Du ska inte betala ut förskottet med lönearten 1313, utan lönearten används när förskottet ska betalas tillbaka av den anställde. I detta läget så måste utbetalningen göras kontant eller via en överföring direkt från banken. Utbetalningen skapar du alltså inte i löneprogrammet. Det kan du endast göra om utbetalningen och återbetalningen av den anställde är inom samma månad Om det inte betalas ut och dras tillbaka samma månad så ska det vara skatteavdrag. med 30 %.
Återkom gärna om något känns oklart!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:11
Hej Nestor!
Om du har använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska det gå att bokföra oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller ej.
I den här tråden så har min kollega My visat hur du gör, läs igenom den och se om du kommer vidare med hjälp av instruktionerna. Återkom annars så kikar vi på det igen.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:06
Hej LottaUppsala.
Jag förstår verkligen att du har behov av att kunna skicka med en specifikation i dina betalfiler. Informationen som finns i Visma Administration omvandlas till rätt format för att passa XML-filen, det fungerar som en typ av mall. Här så har vi tyvärr ingen möjlighet att påverka filens format, eftersom formatet är framtaget av bankerna.
En alternativ lösning är att du inte tar med kreditfakturan i betalfilen. Du får istället kvitta krediten mot debitfakturor innan du skapar betalfilen, men även här får du förmedla till din kund manuellt utanför programmet vilka debetfakturor som du har kvittat mot kreditfakturorna.
Jag förstår att det inte är den mest optimala lösningen för dig, men det är så det fungerar i dagsläget. Du får gärna skicka in önskemål och förbättringsförslag via knappen Förbättringsförslag på startsidan i programmet.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
08:48
Hej Annfri!
Kontaktuppgifterna som du ser under fliken för Arbetsgivardeklaration och under länken Kontaktuppgifter hämtar sina värden från Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar. Så du behöver ändra kontaktuppgifterna i företagsinställningarna under Företag för att det ska bli rätt uppgifter i filen till Skatteverket.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
12:36
1Gilla
Hej schteko och tack för din fråga!
I dagsläget har vi tyvärr ingen funktion för ersättningsartikel. Du får gärna skicka in det som ett önskemål till våra produktutvecklare under knappen Förbättringsförslag på Min sida i programmet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
10:25
Hej Charlotte8!
I hjälpavsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom så visar vi steg för steg hur du gör när detta sker mitt i en löneperiod.
Jag passar även på att skicka med Checklista när anställd byter anställningsform och/eller personalkategori som jag också kan hjälpa dig i ditt arbete.
Hoppas att detta hjälper dig vidare, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några följdfrågor.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
10:14
Hej LottaUppsala!
Jag uppfattar det som att du skickar XML-filer till din leverantör. Om du har med en kredit i betalfilen, så kommer det att redovisas som en klump och inte detaljerat. Det är tyvärr inget som vi kan styra över, utan det är så det redovisas i xml-formatet som bankerna tagit fram.
Om din leverantör behöver få fram den informationen så behöver du specificera det på ett annat sätt när du skickar betalfilen.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
08:32
Hej Helen!
I dagsläget står företagen i alfabetisk ordning och det är tyvärr inte möjligt att ändra uppställningen. Om du inte redan använder dig av sökfunktionen i översikten så kanske det kan hjälpa dig lite?
Jag förstår att det skulle vara önskvärt att kunna sortera på de mest aktiva, speciellt om man som i ditt fall har en längre lista över företag som man arbetar med. Vi tar gärna emot detta som ett förbättringsförslag så du är mer än välkommen att skicka in detta till vår utvecklingsavdelning via knappen Förbättringsförslag på Min sida 🙂
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-05
10:18
1Gilla
Hej @Panumanders!
Jag ser att du har fått hjälp av duktiga @Roffakab, jag vill bara hoppa in i tråden och klargöra att det inte blir någon skillnad om du har Momsfri ibockad eller inte på fakturan i ditt fall, det kommer fortfarande att vara momsfritt och bokförs på samma konton.
Momssättningen styrs både av de inställningar du har på din kund och dina artikelkonteringar, som Roffakab har skrivit ovan. Om du har angett att din kund har Omvänd skattskyldighet på kundkortet så blir det momsfritt, oavsett om Momsfri är ibockad på fakturan eller inte.
Hoppas att detta kunde förtydliga det hela lite för er, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar. /Tinne
... Visa mer
2022-07-05
09:05
Hej Ted!
Vi har just nu inget fel som gör att programmet arbetar långsamt. Vart i programmet upplever du att det är långsamt?
Du kan själv testa ett par saker som kan hjälpa:
- Rensa cache och cookies, starta sen om webbläsaren.
- Testa att arbeta i en annan webbläsare.
Om ovan inte fungerar så kontakta gärna mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig med fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-05
08:53
Hej Soul7yes!
Det här är något vi kan hjälpa dig bäst med via supporten, så slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
16:04
Hej! Jag hoppar in här i tråden.
Eftersom du har faktureringsmetoden och detta hänt i olika månader så ska du ta med den felaktiga fakturan i momsrapporten för maj, på grund av att du då faktiskt hade fordran och den momsen. I juni så krediterade du fakturan och skapade upp en ny, vilket innebär att du bokför kreditfakturan och den nya fakturan i juni månad.
Den felaktiga fakturan i maj (dvs. den ursprungliga) kommer tas med i maj månad rent programmässigt. Kreditfakturan som avser den ursprungliga debetfakturan skapades i juni månad och kommer därför att komma med på momsrapporten för juni. Dessa kommer att kvittas ut mot varandra vad gäller momsrapporten.
Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för dig. Har du något mer du vill tillägga om detta @Pacsac?
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
10:58
Hej Jeanette!
Utan att veta vart i programmet du är eller vad du försöker bokföra så är det svårt att ge ett mer precist svar, men det finns vissa funktioner i programmet där du kan bokföra framåt i tiden, exempelvis manuella verifikationer. Däremot går det exempelvis inte att skapa bankhändelser framåt i tiden.
Orsaken till att det ser ut så är för att bokföring ska göras löpande efter att en affärshändelse har skett för att kunna visa vad som har hänt i företaget, inte vad som kommer att hända.
Om du behöver göra övningarna enligt datum så kanske det är att föredra att du startar om företaget och väljer räkenskapsår 2021 istället, som du själv föreslog.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig framåt, återkom om något känns oklart så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer