2025-04-08
09:46
Bra att du frågar! Om det blir en faktura eller en betalningsbekräftelse styrs ifrån vilket betalningsvillkor du har valt på din kund. Väljer du ex 10 dagar netto blir det en faktura med det villkoret. Väljer du kortbetalning blir det en betalningsbekräftelse precis som den jag skickade tidigare i tråden. Hoppas detta hjälpte dig! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
08:50
Hej igen! Jag inser att jag uttryckte mig lite fel. Väljer du något av betalningsalternativen Swish, Kontant eller Kort på din kund så blir själva "fakturan" som skrivs ut en betalningsbekräftelse. Bokföringskontona skiljer i bakgrunden beroende på vilken du väljer.
Betalningsbekräftelsen ska innehålla alla de uppgifter som du nämner ovan. Däremot vet jag inte hur "hård" mottagaren är gällande om det står just betalningsbekräftelse eller kvitto. Kanske bäst att höra med din patient. Väljer du en vanlig faktura som du verkar ha gjort från början så blir det ingen betalningsbekräftelse. Du har rätt i att det blir en inbetalning på fakturan när du registrerar den som betald, men jag tror inte detta skulle räcka som underlag till mottagaren. Hoppas att du är med på hur jag menar. Återkom annars om jag ska förtydliga mig. Ha en härlig tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:16
Hej @JohannaR! Hur semesterskulden bokas upp styrs från dina inställningar i programmet. Du hittar inställningen om semesteruppbokning via inställningar - löneinställningar - bokföring. Har du valt att ni ska jobba med uppbokning av semesterskuld så gör det automatiskt vid varje lönekörning. Det är alltså inget du behöver göra i samband med semesterårsavslut. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:10
Hej @Katarina7! Kontrollera att du har ett program som stödjer redigering av PDF-filer. Det finns flera onlineprogram som du kan testa. Jag skulle dock vilja slå ett slag för ditt eget program, eEkonomi. Där kan du skriva ut kvitton om du skapar en kund och lägger in rätt momssats för det du säljer – dessutom bokförs allt på samma gång. Supersmidigt! Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:01
Hej @FossiEL! Tack för din fråga. Om ni har betalat manuellt via banken och har en bankkoppling, kan ni ångra den manuella betalningen och sedan matcha händelsen som finns i kassa och bank. Mitt tips är dock att ringa in till oss, så kan vi hjälpa er att kika på det samt ta bort transaktionen om ni inte lyckas. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
15:28
Hej @Annika36! Så typiskt. Det ska vi såklart ordna. Jag misstänker att du får det meddelandet för att det inte ligger något förvalt bokföringskonto för kassa (1910) i dina företagsinställningar. Om du lägger till det bör meddelandet försvinna. Ta en säkerhetskopia innan du låser upp din lönekörning och håll koll på alla klarmarkeringar om du väljer att låsa upp. Se sedan till att kontrollera att ingenting har ändrats eller att allt ser okej ut innan du låser den igen. Det bör dock fungera finfint när du gjort denna justering samt låst upp/ låst igen. Hoppas att detta hjälpte. Hör annars av dig igen! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:49
Hej @martin61! Jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att meddela oss detta. Vi ska se till att ordna att länken rättas till. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:43
Hejsan @EdBoke! Tack för din fråga. 120 dagar är den längsta perioden som kan ställas in i vårt program. Jag förstår att det vore praktiskt om ni kunde ställa in längre än så. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:14
Hej igen! Vad konstigt. Jag testade precis att kopiera över en rad hos mig och det funkade fint. Jag har dock Nordea men jag tycker inte att det bör vara någon skillnad. Jag tror att det är bäst att vi får kika hur du gör när du kopierar och klistrar in. Ring in till oss när det passar dig så hjälper vi dig över telefon. Just nu har vi inga väntetider på telefon. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:07
Hejsan! Tack för att du skriver till oss i forumet. Jag har själv testat detta i mitt program men lyckas inte återskapa scenariot. Vi skulle gärna vilja att du ringer in till oss så att vi kan få kika hur det ser ut när felet uppstår, och förhoppningsvis komma fram till en smidig lösning. Ha en fin fredag och en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:26
Oj vad konstigt, nu när jag kikade kan jag inte se att vi har någon väntetid alls. Jag tar kontakt med dig via mejl och hjälper dig med en telefonkontakt direkt. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:18
Hej Carina! Jag önskar att jag hade en lösning att ge dig på direkten men det kan vara flera faktorer som spelar roll här. Därför kommer vi lösa detta ärendet bäst via telefon. Ring in till oss vid en tidpunkt som passar för dig. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:49
Hejsan! När du via vårt program lämnar över till Kronofogden har vi beskrivningen: Vill du lämna över uppdraget till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett uppdrag är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar. Läs gärna vår fulla instruktion här. Vi har alltså ingen information om att det är ett krav på att Socialnämnen ska lämna ett intyg och heller ingen funktion från programmet där du kan bifoga intyget. Behöver ni ändå skicka med detta tänker jag det är bäst att ni kontaktar Kronofogden hur ni bäst gör det. Återkoppla gärna här i tråden då det kanske kan hjälpa fler användare i framtiden. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:46
Den skrivna hjälpen (som du når via frågetecknet) är på engelska, samt AI-assistenten kan svara dig på engelska - så min rekommendation är att verkligen testa dessa så mycket du kan. "Guida mig" är på svenska men informationsrutorna när du klickar på (i) i olika delar i ditt program ska även de vara på engelska. Konton är dock tyvärr på svenska som du nämner och det har vi ingen inställning för. Om du bokar en specialisttid med oss är det en avgift, mer info om tider och priser finns i länken i mitt tidigare svar. Vill du först bolla med oss angående dina funderingar är du varmt välkommen att ringa till vår support, som mer än gärna hjälper dig. De kan även boka in dig hos en specialist om det behövs. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:19
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det finns tyvärr ingen funktion i Visma Tid Smart där du kan välja två attestansvariga på en användare.
Däremot om du jobbar med projekt, kan personen som är projektledare attestera timmarna för projektet och sedan attesterar den attestansvariga hela månaden när den är avslutad. Du kan läsa mer om attestering här. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:11
Hejsan Karin! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. För att läsa in verifikationer till Administration krävs det att det är en SIE-fil. Jag vet faktiskt inte om Excel klarar av det formatet, men det kanske någon annan användare vet bättre? Jag har inte hört att det funkar tidigare men vet som sagt inte helt säkert. Hur uppställningen i så fall skulle se ut vågar jag heller inte svara på, men ett tips är annars att exportera ut en SIE-fil från Administration och öppna i anteckningar på din dator. Då ser du hur det är uppställt. 😀 Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:07
Hejsan! Jag har en fakturamall som utgår från "Faktura silver" i mitt program. När jag väljer exempelvis engelska som språk på min kund + SEK som valuta får jag upp valutakoden på fakturan. Testa gärna detta i ditt program. Har ni en egenskapad mall, kan du testa att byta till en silvermall och se om det blir annorlunda då. Om du vill testa lite fram och tillbaka kan du göra det i ditt övningsbolag. Skulle det ändå vara så att ni har en helt egen mall finns det en ändring du kan göra för att lägga till så att valutakod alltid syns på fakturan. Då görs alltså inställningen för alla kunder. Läs mer om det här. Hör av dig om fler funderingar dyker upp. Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:39
Hejsan Anna! I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet. Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult. För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?" Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen. Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊 Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:21
Hejsan! Tack för att du hör av dig till oss. Jag har tittat på ditt felmeddelande och det verkar som att anledningen till felet beror på att bokningen inte balanserar. Mer specifikt kontona 7510 och 2731. Vet du med dig att ni gjort någon justering kan du kontrollera detta och se om du lyckas lösa det. Jag kommer att skapa upp ett ärende hos oss där mina duktiga kollegor kontaktar dig för vidare felsökning, så kan du svara vid de tidpunkter som passar dig. Du får ett mejl inom kort. Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:01
Hejsan! Om du använder någon av bankerna Danske Bank, Länsförsäkringar, SEB, Swedbank, Sparbankerna eller Nordea kan du kopiera transaktionerna och klistra in i ditt program. Det spelar ingen roll om det är samma datum, det går fint att klistra över ändå. Programmet söker efter fakturor/händelser och föreslår matchningar åt dig. 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer