2023-03-22
10:58
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan inte se att något är annorlunda gällande moms för frankeringsmaskiner, så det låter som att du kanske inte får tillräckliga underlag för påfyllnadskvittona och bör kontrollera dessa. Om man läser på Skatteverkets vägledning så verkar det handla om individuella avtal vid just frankeringsmaskiner som avgör om det är momsfritt eller momspliktigt, så det kan vara bra att kolla med din leverantör fangående detta. Om det inte står någon moms specificerad på underlaget så har du inte heller någon avdragsrätt på momsen oavsett om det skulle vara momspliktigt. För att få kunna dra eventuell moms så måste alltså underlaget tydligt visa att det finns moms och vad för momssats det är.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
16:23
1Gilla
Hej!
Den särskilda löneskatten betalas i samband med inkomstskatten och ingår i den slutliga skatten som dras på skattekontot. På slutskattebeskedet så ser du vilka belopp som gäller inkomstskatten samt särskilda löneskatten för det årets beslutade slutliga skatt. Så om vi går igenom ett exempel kring hur man hanterar detta så tar vi ett där du har 10 000 i särskild löneskatt och 15 000 beräknad inkomstskatt år 1. Då bokför du det som följande:
7533 med 10 000 i D
2514 med 10 000 i K
2510 med 15 000 i K
8910 med 15 000 i D
Du lämnar in INK2 i år 2, men den slutliga skatteskulden kommer inte dras/hanteras förrän i mars år 3 och det är först då som skulden för särskilda löneskatten och inkomstskatten för år 1 bokförs bort. För sakens skull så säger vi att den slutliga skatten blev samma belopp som du beräknat, dvs 25 000:
1630 med 25 000 i K
2510 med 15 000 i D
2514 med 10 000 i D
Så om du nu är i år 3 nu i 2023 så bör du alltså ha fått ett beslut angående slutlig skatt på ditt skattekonto (förutsatt att du har kalenderår som räkenskapsår) först nu i mars och det är alltså först då du hanterar skulden angående särskild löneskatt samt eventuell inkomstskatt. Den slutliga skatten syns bara som slutlig skatt på skattekontot, och det är alltså enbart på slutskattebeskedet som man kan se vad som ingår i den slutliga skatten. Att du lät särskilda löneskatten år 2 ligga kvar på 2510 istället för att flytta det mot 2514 gör ingenting, utan det går bra att använda konto 2510 till både inkomstskatt och särskild löneskatt. Många föredrar dock att ha skulden för särskild löneskatt mot ett separat konto för att kunna hålla koll. Då måste man tänka på att dela upp den slutliga skatten mellan särskild löneskatt och inkomstskatt och därmed bokföra bort skulden mot både 2510 och 2514. Här kan du se lite olika hanteringssätt kring detta som säkert kan hjälpa dig med dina funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
15:48
Hej!
Tack för din fråga. Jag antar i och med detta att du hanterar förenklad VMB. I sådana fall så bör du kunna bokföra som du gjorde i 2022 fast tvärtom dvs följande:
4010 Inköp VMB D- 143 679.32
1790 Övr förutbetalda kostnader K-143 679.32
4212 Sålda varor neg VMB K-143 679.32
2990 Övr Upplupna kostnader D-143 679.32
Du kan även bara göra den mer förenklade och vanliga hanteringen där man bara tömmer dessa två 4XXX kontona, och bokför upp dem igen nästa år. Dvs 4010 K- 143 679.32 och 4212 D-143 679.32 i 2022, och 4010 D- 143 679.32 och 4212 K-143 679.32 i 2023. Skulle bara säga att det blir mer krångligt och lite missvisande att använda kontona 1790 samt 2990, utan att det istället bör hanteras som man gör löpande under året dvs flyttar saldona mellan 4XXX kontona.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
15:31
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har du skickat en kreditfaktura i 2022 men inte återbetalat och har två st fakturor i 2023 som du skulle fått betalt för men som istället drogs av på den kreditfakturans belopp som kunden hade tillgodo? I sådana fall så bör du lägga in kreditfakturan med datum i 2022 och de andra två debetfakturorna i 2023 för det första. Sedan så blir arbetsgången som nedan:
Bankhändelse på 2500 kr pengar in.
Matcha först mot debetfakturan, 11 000 kr, se till att hela fakturan blir slutbetald så det inte blir delbetalning
Belopp kvar att stämma av slår över på -8 500 kr. Matcha mot kreditfakturan, -12 500 kr, se till att hela fakturan blir slutbetald så det inte blir delbetalning
Beloppet kvar att stämma av slår åter över på plus 4 000 kr. Matcha mot debetfakturan, 3 750 kr
När du gör på detta sättet så blir belopp kvar att stämma av 250 kr, så kanske att du råkat skriva fel belopp i tråden eller så bör du undersöka om det kanske saknas någon del som behöver kompletteras? För vad jag kan se så har kunden betalat in 2 500 och hade tillgodo 12 500 dvs 15 000 totalt, men de två fakturorna som ställdes ut i 2023 är enbart på 14 750 kr dvs verkar som att kunden betalt in 250 kr för mycket.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
15:29
Hej!
Om den anställde har använt sin egna bil på tjänsteresa så kan du betala ut milersättning, men kan dock inte ersätta den anställde för den verkliga kostnaden. I och med att den anställde inte har betalt något själv utan använt företagskortet så skulle jag säga att det inte går under milersättning utan snarare under reglerna för drivmedelsförmån. I sådana fall så kan du läsa här om vilka regler som gäller längst ner på sidan.
Om den anställde genom en körjournal eller liknande kan visa att ingen del av drivmedlet gäller privat resa så bör hela beloppet vara avdragsgillt för dig som företag och ingen förmån uppstå för den anställde, men här är det bäst att kontrollera med Skatteverket. Då bör det bokföras inom 58XX kontogruppen då det gäller resekostnader i tjänsten och om ingen del av bensinen är för privat resa.
Du får gärna återkomma om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
14:40
Hej!
Jag hoppar in i tråden för att du skall få svar. Jag skulle säga att du kan bokföra den kronan mot tex 3740 i och med att den är så pass liten och behöver inte blanda in 8920 i just detta fallet. I normala fall så bokför man det man bokfört som för mycket/för lite gällande inkomstskatten mot 8920 men i och med att diffen bara är en krona så kan du bara lägga det mot konto 3740 i mitt tycke. Jag tycker inte du skall låta det ligga kvar på konto 2510 utan alltid ha för vana att kontrollera slutliga skatten så som Roffakab rekommenderade, så du alltid har korrekt saldo på konto 2510. I det här fallet så bokför du alltså som Roffakab föreslog men lägger även med 3740 dvs:
1630 med slutliga skatten i kredit
2510 med den beräknade inkomstskatten i debet
3740/8920 med diffen i kredit om den beräknade skatten var högre än slutliga skatten
Om den beräknade skatten är annorlunda än slutliga skatten med mer än någon krona så rekommenderar jag dig att använda 8920 i framtiden. Här kan du läsa mer om hur du hanterar slutlig skatt i bokföringen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
14:20
Hej!
Tack för din fråga. Jag har personligen inte hört detta förut och kan inte riktigt hitta någon vägledning som stödjer det, så jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning. I tex denna vägledningen så står det att man får ta bilkostnader på företaget om bilen är bokförd som tillgång alternativt leasas i företaget, så kanske detta som tipset handlade om? Detta gäller dock inte om bilen är enbart privat och alltså inte företagets tillgång eller företagets leasing.
Om du nu får svar att du får ta en del av driftskostnaderna för den privata bilen på företaget så betyder det även att kostnaderna skall påverka resultatet, så i sådana fall så bör du bokföra både kostnaden samt momsen på den delen och inte bara momsavdraget. Vad jag kan hitta så får man dock bara ta ut milersättning och eventuell trängselskatt som gäller med körning privatbil i tjänsteresor. Om bilen används såpass mycket i tjänsten så kan det vara en idé att tänka på att "sälja"/"sätta in" bilen i företaget till marknadsvärde så att du kan ta upp driftskostnaderna på företaget. Detta kommer dock innebära bilförmån om du använder bilen privat.
Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
09:54
Hej!
Detta låter som vidarefakturering, dvs att du hanterar försäljningen till företaget i Irland med normala regler och faktureringen mellan dig och din partner sker under normala faktureringsregler inom Sverige. Du kan kontrollera med Skatteverket om det kanske blir något form av utlägg men det låter som att det är vidarefakturering och därmed så hanterar man de olika händelserna var för sig och försäljningen går under ens normala försäljningsregler. Man kan se det lite som att man säljer tjänsten att hantera faktureringen till det Irländska företaget och den tjänsten säljs i Sverige mellan er.
En liten notis angående din kommentar kring momsen är att moms är aldrig en kostnad eller intäkt så länge man är momsregistrerad, för den som fakturerar med moms så får den in mer pengar från den andre parten som de sedan betalar in till Skatteverket. Samtidigt så får den som köper tjänsten dra av momsen på inköpet och får sedan tillbaka den från Skatteverket. Dvs intäkten samt kostnaden blir likadan oavsett om man tar ut moms eller inte på tjänsten. Det handlar bara om att det skall redovisas rätt helt enkelt, och det är därför viktigt att kontrollera med Skatteverket.
Om det är vidarefakturering så kan den som fakturerar bokföra intäkten mot ett 35XX konto och den som faktureras mot ett 46XX konto. Intäkten från företaget i Irland hanteras som en försäljning inom EU. Du får gärna återkomma i tråden om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra användare i forumet som har liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
09:30
Hej!
Tack för din fråga. Menar du att du bokfört den mot konto 8423 i 2023 men att den egentligen gäller för 2022? I sådana fall så tycker jag du kan låta den vara i 2023 eftersom den är på ett såpass litet belopp. Om du verkligen vill periodisera den så bokför du det mot 2990 i kredit och 8423 i debet i 2022, och gör en spegelvänd verifikation i 2023 med samma konton för att få räntekostnaden på rätt räkenskapsår.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-21
09:04
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar med "Periodiserar man självaste utgiften (betalningen) eller periodiserar man den manuella verifikationen man lagt in för 2023? Eller periodiserar man båda? " Jag tänker att jag förklarar hur man periodiserar intäkter och kostnader, så får du återkomma om hur du menar kring det. Jag rekommenderar dig att kolla in detta tipset som går igenom alla olika hanteringar av periodiseringar. Om vi tar förutbetalda intäkt, vilket det låter som att du pratar om, så bokför man först intbetalningen helt normalt och sedan gör man en manuell verifikation i 2022 samt en spegelvänd i 2023. Då ser de ut som följande:
2990 med beloppet i kredit
3XXX med beloppet i debet
I 2023 så gör man följande:
2990 med beloppet i debet
3XXX med beloppet i kredit
På så sätt får man intäkten i rätt år, dvs 2023. När det gäller din andra fråga kring elkostnader som betalats i 2023 men gäller för 2022 så beror det lite på om du fått fakturorna i 2022 eller om både betalningen och fakturorna kom i 2023. Om fakturan kom i 2022 och betalningen skedde i 2023 så är detta bara en normal leverantörsfaktura och då bokför du det mot 2440 kredit och lämpliga kostnadskonton i debet. I Visma eEkonomi så finns det en funktion där de automatiskt blir uppbokade som kundfordran respektive leverantörsskuld om man har fakturor med datum i föregående räkenskapsår när man matchar dem mot betalning i nästa år vilket du kan läsa om här.
Vid de tillfällen som du har fakturor med datum i 2023 samt betalningen sker i 2023, men själva kostnaden tillhör 2022 så kallas dessa för upplupna kostnader. Då bokför man dessa som vanligt i 2023, men gör en manuell verifikation i 2022 och en spegelvänd verifikation i 2023 som följande:
1790 med beloppet i debet
5XXX (eller annat kostnadskonto) i kredit
i 2023 :
1790 med beloppet i kredit
5XXX med beloppet i debet
På så sätt får du kostnaden i rätt räkenskapsår. Så det är alltså kostnaden eller intäkten man periodiserar, betalningen av fakturorna blir alltid i det året som det faktiskt sker och skall inte periodiseras på något sätt.
Hoppas detta hjälper dig framåt i dina funderingar, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
13:40
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Ja du kan göra en manuell verifikation i 2022 där du flyttar det saldo som gäller arbetsgivardeklarationen från 1630 D till 2990 K så att 1630s saldo stämmer i 2022. När beslutet sedan syns på skattekontot kan du bokföra bort fordran från 2990 i debet och 1630 kredit. På så sätt så får du korrekta saldon på 2710 och 2731 eftersom dessa tillhör 2022, men även rätt saldo på 1630.
Du hade även kunnat nollställa verifikationen som gjorts i 2022 som gäller bokföringen av besluten mot 1630, och bokföra om den manuellt i 2023 om du hellre vill det eftersom beslutet ändå skickades in först 2023.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
13:37
1Gilla
Hej!
I och med att eventet sker i Spanien så går de under undantagsreglerna för inköp inom EU som du kan läsa om här. Detta betyder att det alltså skall vara säljarens lands moms på försäljningen och därav är det spansk moms. Denna momsen är inte avdragsgill för dig förutsatt att du inte är momsregistrerad i Spanien, så hela beloppet du betalar blir din kostnad som du bokför mot lämpligt kostnadskonto utan momskod. Om det gäller utbildning så kan ett lämpligt konto vara 7610.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
13:26
Hej!
Du kan antingen lägga upp detta kontot och ha samma inställningar som för kontona 3043 eller 3053 eftersom de båda har Försäljning Sverige 6% moms. Om du inte ännu har börjat bokföra din försäljning i programmet så kan du lika gärna använda någon av de intäktskonton som finns redan i kontoplanen med momskoder för 6% moms, för att slippa lägga upp ett eget konto. Om du väljer att lägga upp konto 3011 så skall den ha momskod 05 med valet 6% moms.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
13:12
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Har du bokfört betalningen av fakturan manuellt då du säger att den är bokförd som betald 2022 men att själva betalningen på banken är gjord i 2023? Precis som AnnicaL säger så skall alla fakturor intäktsföras i 2022 som är utställda i det året, men det betyder inte att de skall påverka 1930.
Om du har obetalda fakturor kvar när du gör momsrapporten i Visma eEkonomi så kommer den automatiskt bokföra upp dessa mot 1510 debet och mot lämpliga intäkts- samt momskonto i kredit. Det är först när betalningen görs i 2023 som 1930 påverkas dock, så det låter konstigt att du fått den betalregistrerad i 2022-12-31 men det kanske gjordes manuellt?
Jag tror det det bästa är om du ringer in till supporten för att kontrollera så allt gjorts korrekt rent programmässigt och se om du kanske behöver göra om något steg.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
12:59
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle tolka det som att det är en tjänst, i och med att det är ingen fysisk vara. Så i sådana fall så låter ditt bokföringsförslag du angivit helt korrekt, och ja det bör vara 6% moms.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
11:43
1Gilla
Hej!
Precis som det står tidigare i tråden så skall momsen som anges bokföras mot 2641 i debet och resten mot lämpliga kostnadskonton. Gäller fakturan även hyrbilskostnaden så är det viktigt att kolla om du har full avdragsrätt på momsen gällande hyran eller inte. Ett förslag på ovan information är följande:
1930/2440 med 224 i kredit
56XX/58XX med 123,13 i debet
2641 med 101,27 i debet
3740 med 0,40 i kredit
I detta förslaget så gäller kostnaden för hyrbilen och momsen på hyrbilen är 50% avdragsgill. Ett förslag på 56XX konto för detta är tex 5619 och ett 58XX konto tex 5820. Om fakturan innehåller andra avgifter än just för hyrbilen så kan du dela upp kostnaden mellan dessa två konton, i annat fall så kan du ta konto 5820 för hyrbilskostnaderna.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
10:24
Hej!
Tack för din fråga. Jag vet inte riktigt vad det är du hänvisar kring att man inte behöver periodisera kostnader eller intäkter enligt K1 regelverket, men det finns däremot en förenklingsregel som säger att någon periodisering inte behöver ske för belopp under 5 000 kr som du kanske tänker på. I och med att detta beloppet är över det så bör periodisering ske, och du skall därmed bokföra upp intäkten samt eventuell moms i kredit och mot tex 1510 i debet i 2022. När du sedan får in pengarna i 2023 bokför du bort fordran mot 1510 kredit och 193X debet.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-20
10:03
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker dina förslag ser rimliga ut angående detta, men jag skulle säga att konto 2990 är mer rimligt än konto 1790 eftersom det blir en skuld och inte en fordran du skall bokföra i 2022. I annat fall så ser det rimligt ut baserat på den informationen du gett.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-16
14:20
Hej!
Tack för din fråga. jag skulle säga att motkontot bör bli någon form av marknadsföringskostnad i och med att du ger bort presentkorten mot någon sorts reklam. Din försäljning av varorna skall fortfarande vara detsamma, dvs 2 000 (om detta var ex moms dvs), och presentkortet blir en skuld tills det används mot 2421. Detta kan du kontrollera med tex Bokföringsnämnden eller Skatteverket om du känner dig osäker på huruvida detta kan anses som en marknadsföringskostnad alternativt någon annan sorts kostad för dig. Det är möjligt att man även kan se det som en sorts lämnad rabatt i förhand så att det skall bokföras mot 373X kontogruppen istället för ett kostnadskonto. Om man kan anse att detta ges istället för en rabatt så bör du kan hantera det som detta, men det kan vara bäst att dubbelkolla detta.
Denna tråden går igenom hur man kan hantera presentkort om man tävlat ut dem till kunder, vilket kan likställas till viss del gällande din situation tänker jag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-16
09:16
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom EU. I Visma Administration 500 så finns det konteringsmallar som du hittar via Bokföring>Konteringsmallar. Där finns det en konteringsmall som heter levfaktura EU som du bör kunna använda till detta. Du kan alltid testa med dina belopp och se hur bokföringsförslaget blir via att klicka längst ner till höger när du är inne i konteringsmallen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer