Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Isabelle1
MEDLEM

Bortbokning av slutskatt

Har fått tips om att använda kontona

Debet 2510

Kredit 8910

efter det att skatteverket har dragit pengarna för min slutskatt (för 2022), nu i mars (2023).

 

Undrar när jag bokför det som en manuell verifikation om jag ska använda

Bokföringsförslaget - Bokföring av årets skatt

och/eller

Beskrivning -och skriva- Slutskatt

 

Jag hittar inte Slutskatt som bokföringsförslag

 

6 SVAR 6
Isabelle1
MEDLEM

Det gäller Aktiebolag

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag antar att det är slutskatten för 2021 som Skatteverket meddelade i december 2022 och nu drar från bolagets skattekonto nu 2023-03-13.

 

Slutskatten bokför du:

Debet 2510 (kontrollera att det är samma belopp som du beräknade i 2021 års bokslut)

Kredit 1630

 

Konto 8910 används när du beräknar och bokför Årets skatt i ett bokslut.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Det är inte riktigt samma summa. Jag har bokfört 1 kr mer (för mycket) 2021. Kan den kronan bara "ligga kvar" på 2510? För jag vet ju inte hur slutskatten blir för det jag bokförde 2022 så att säga?

 

När jag bokför som manuell verifikation-Ny verifikation, ska jag använda/skriva beskrivning "Slutskatt" eller finns det något förvalt i Visma?

Hej!

 

Jag hoppar in i tråden för att du skall få svar. Jag skulle säga att du kan bokföra den kronan mot tex 3740 i och med att den är så pass liten och behöver inte blanda in 8920 i just detta fallet. I normala fall så bokför man det man bokfört som för mycket/för lite gällande inkomstskatten mot 8920 men i och med att diffen bara är en krona så kan du bara lägga det mot konto 3740 i mitt tycke. Jag tycker inte du skall låta det ligga kvar på konto 2510 utan alltid ha för vana att kontrollera slutliga skatten så som Roffakab rekommenderade, så du alltid har korrekt saldo på konto 2510. I det här fallet så bokför du alltså som Roffakab föreslog men lägger även med 3740 dvs:

 

1630 med slutliga skatten i kredit

2510 med den beräknade inkomstskatten i debet

3740/8920 med diffen i kredit om den beräknade skatten var högre än slutliga skatten

 

Om den beräknade skatten är annorlunda än slutliga skatten med mer än någon krona så rekommenderar jag dig att använda 8920 i framtiden. Här kan du läsa mer om hur du hanterar slutlig skatt i bokföringen. 

Ha det fint!

 

Josefine

Redovis
UTFORSKARE

Hej jag undrar också - ska man då välja Övrigt Uttag - Egen kontering i så fall i rullistan?

Hej

 

Mitt svar omfattar bara bokföring av den slutskatt som SKV lägger ut på bolagets skattekonto.

 

Nästa steg är om du behöver betala in pengar för att täcka slutskatten. Då matchar du utbetalningen med Övrigt uttag, Egen kontering och 1630.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB