2024-11-12
15:41
Hej @cForslind!
Sidan (Nyhetsrummet) som artikeln är skriven om kommer främst uppdatera dig med branschnyheter, debattartiklar och andra delar som inte berör programmen. Vissa av våra större uppdateringar och nyheter kommer visas på sidan under Produktnyheter. Jag är helt med dig angående en bra "nyhetssida", där vi kan dela med oss av alla fina nyheter, stora som små. Jag tar detta vidare och håller med dig i önskemålet! Trevlig kväll 😊
... Visa mer
2024-11-05
16:01
Jag är den första att erkänna att följande förslag är rätt så... ..tekniskt, men se det som ett teoretiskt alternativ till att Visma SPCS lägger in pappersutskrift i systemet. (Vilket jag inte tror kommer ske, det är antagligen helt enkelt inte värt det för dem som leverantör. Skrivet utan värdering, bara "kall" analys av utvecklingen.) Skulle inte förvåna mig om det finns program man kan ha i bakgrunden på sin dator som ligger och bevakar en mapp/folder och beroende vilken slags fil som skapas så vidtas valda åtgärder. Så till exempel om det i en speciell utsedd mapp skapas en fil som börjar på "Faktura" och är en PDF så skall den skrivas ut på förvald skrivare. Som sagt, om det verkligen går vet jag inte, bara tänker högt.
... Visa mer
2024-11-01
12:37
Nu har vi uppdaterat våra appar för att göra samarbetet mellan dig och dina kunder smidigare och mer överskådligt. Här förklarar vi vad som är nytt – så att du verkligen vet hur allt funkar!
Scanner
Nu kan du och dina kunder scanna flera sidor av ett dokument och slå ihop dem till ett underlag i Scanner-appen. På så sätt slipper du samla på lösa papper och kan enkelt hålla reda på allt som skickats in – direkt kopplat till kundens bokföring.
Nytt i Spiris-appen för iOS:
Skapa och ändra offerter och ordrar
Skapa och redigera dokumenten snabbt, direkt från mobilen. Perfekt om du är på språng eller vill fixa något utan att logga in på din dator.
Förbättrad artikelhantering
Nu blir det ännu enklare att lägga till, ändra eller ha koll på artiklar med en ny och tydlig design.
Hantera Grön teknik-avdrag
Lägg till eller ändra Grön teknik-avdrag enkelt när du jobbar med offerter, ordrar och fakturor – direkt i appen.
Företagsuppgifter
Med den nya funktionen hittar du snabbt viktig information om ditt företag och kan kopiera och dela vidare vid behov. Den finns i iOS och kommer snart även för Android.
Ny startsida
Den nya startsidan visar en klar och tydlig överblick av företagets ekonomi och viktigaste siffror direkt när du öppnar appen.
Nytt i Spiris-appen för Android:
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik-avdrag
Lägg enkelt till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du hanterar offerter, ordrar eller fakturor.
Ny kundvy
Se all information om dina kunder på ett och samma ställe med en uppdaterad och enkel design.
Ny startsida
Även i Android-appen får du nu en snygg och tydlig översikt av företagets ekonomi och central information redan vid start.
Tips!
Berätta gärna om de nya funktionerna för dina kunder så att fler kan jobba smidigt, spara tid och få ut mer av ert samarbete.
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
15:04
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur gör jag en lönekörning?" eller “Hur ser jag lönehistorik för anställda?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i lönefunktionen!
AI-Assistenten finns inbyggt i ditt Spiris, en liten stjärn-ikon ute till höger på din skärm. Den lilla ikonen kan du flytta längst med högra kanten om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag lön?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en utbetalning av lön till en anställd?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade lönekörning!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Lönekörning” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:24
5 Gillar
Generellt om AI och hur du bäst kommunicerar
AI (Artificiell intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Du kan ställa en fråga till AI-assistenten och få ett svar tillbaka. AI:n tar din fråga, letar upp relevant information och ger ett svar utifrån det.
Hur skriver jag till AI? (En prompt)
Att skriva tydligt är nyckeln till att få bra och träffsäkra svar. En AI-prompt är en instruktion eller fråga till AI-assistenten. Ju mer specifik och tydlig du är, desto bättre blir svaret.
När du använder AI-assistenten i våra funktioner är din “prompt” en fråga, till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?” eller “Hur ändrar jag ett samarbete för en kund?”
För bästa resultat, undvik onödiga ord och upprepningar. Testa gärna att formulera om din fråga om du inte får det svar du vill ha. Tänk på AI-assistenten som en kollega – fråga, följ upp och förtydliga vid behov.
AI i Spiris!
AI-assistenten finns inbyggd i Spiris och du hittar den till höger på skärmen. Klicka på stjärnorna för att öppna assistenten. Du kan flytta på AIA längs högra kanten om den är i vägen.
När du använder AI-assistenten, tänk på att formulera dina frågor som till någon som inte är insatt i ditt arbete. Var gärna så tydlig och beskrivande som möjligt – till exempel “Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?” istället för bara “Hur gör jag betalning?”
Om svaret inte stämmer, testa att omformulera frågan eller lägg till mer information. AIA kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så det kan vara hjälpsamt att förtydliga med “Jag menade kundfaktura!”
För att få bästa möjliga hjälp, ge lite extra kontext och beskriv vad du egentligen behöver stöd med. Det gör det enklare för AI-assistenten att ge dig rätt support – precis som när du pratar med en kollega.
Sammanfattning: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte bara be om en frukt – eller om ett äpple. Säg istället: “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Och glöm inte – ju mer du använder AI, desto bättre blir den. Lycka till och missa inte AI-resan!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:48
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
16:41
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
07:51
1Gilla
Tack för återkoppling! Jag har lagt ett förslag med vårt önskemål.
... Visa mer
2024-10-18
13:42
Hej @Jan_Värmon! Man kan säga att det ungefär är samma visa i Lön Direkt. Men i Lön direkt heter det istället Övrigt avdrag, brutto och du lägger helt enkelt till den raden i lönekörningen för den anställde som ska ha avdraget. Hoppas du får kläm på det. Jag önskar dig en fin helg i hösten!🍁
... Visa mer
2024-10-18
12:47
Hej @paul mwasa! Om du menar att du står under Bokföring - Resultatenheter, då ser du bara dem 4 senaste verifikationerna som du bokfört för respektive kostnadsbärare under den resultatenhet du kollar på. Om du istället kollar på kontoanalys och huvudbok, välj det tidsintervall du vill och välj ute till höger vilken resultatenhet och kostnadsbärare du vill se. Då får du fram en fullständig lista över konton och verifikat som bokfört med den valda reusltatenheten och kostnadsbäraren. Hoppas du fick klarhet i hur det funkar i Visma eEkonomi och vad du ser vart mm. Ha en fin helg när den kommer! 🙂
... Visa mer
2024-10-18
12:27
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Vi tar såklart jättegärna emot alla tips och förbättringar! I alla dina program så har du en Feedback och förslag. I ekonomiöversikten har den uppe till höger, det är en tumme upp och en tumme ner. Där kan du lägga alla förbättringsförslag och tips direkt till våra utvecklare. Det är det absolut bäste sättet att skicka tips till oss och denna funktion har du i alla dina program! 🙂 I eEkonomi har du samma funktion men då nere till vänster och där står det Feedback och Förslag. Tack snälla för att du vill dela med dig av alla dina förslag och tips, så värdefullt!
... Visa mer
2024-10-17
08:40
Mmmm, det upplever jag isf som en ordentlig brist i upplägget. För mig som löneutbetalare är då fördelarna marginella om jag först måste gå in och kontrollera varje tidrapport och manuellt lägga till dem för löneutbetalning. Då kan jag ju liksom lika gärna knacka in timmarna manuellt också, när jag ändå är där och har dem på skärmen framför mig. För attestansvarig, som tidigare meddelade mig personerna och timmarna, är det antagligen lite tidsbesparande dock. Självklart skulle jag vilja ha en synkroniering hela vägen - och automatiskt få de personer som ska ingå i lönekörningen inlästa vid skapandet. Lämnar ett förslag.
... Visa mer
2024-10-16
16:52
Hej @ChristinaH! Vi har ingen sådan funktion idag där man kan lägga in återkommande avvikelse. Det vi rekommenderar är att gå in i kalendariet och lägga in avdraget med snabbvalet de fredagar ni vill att det ska finnas. Jag tar det gärna vidare som en förbättring i ditt program och jag gillar idén! Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:30
Hej igen! Tack för ditt svar. Ska jag kontakta er här igen när det är dags för flytten? Ja men kalas, där ser jag ju att artikelregister följer med. (antara att det är dessa koder?) //Alexander
... Visa mer
2024-10-16
16:13
Hej @grimjack! Tack för din fråga. Uppmaningen du refererar till är bara en upplysning om att det finns en debetfaktura som krediten krediterar. Det ska bara vara en upplysning och du ska kunna läsa in den MEN vi har haft ett par kunder som detta inte har funkat för. Den går inte heller att läsa in igen och då får man ta bort den och lägga in den manuellt i programmet. Kan du kvitta debet mot kredit och det är de du vill göra, då tycker jag att du ska göra det! 🙂 Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:04
Hej @Yohanna_a! Det du presenterar ser rimligt ut men för att säkerställa så att allting stämmer både lönemässigt och för rapportering till Skatteverket rekommenderar vi dig att du kontrollerar med din redovisningskonsult. Har din redovisningskonsult redan godkänt och sagt att det är så du ska göra - då tycker vi att du ska lita på det! 🙂 Ha det så fint!
... Visa mer
2024-10-16
10:57
Hej @EvaH__2! Om du går via Utskrifter - register - Adress och telefon leverantörer. Markera sedan "Visa endast aktiva". Då får du ut samma utskrift men utan inaktiva leverantörer. 🙂 Hoppas du får till det som du vill, annars får du gärna ringa vår support så har de säkert lite fler utskrifter som du kan ta ut och välja vilka kolumner du vill ha med i din utskrift.
... Visa mer
2024-10-16
10:50
Hej @Jacqueline! Tack för din fråga. Det går inte att importera en direkt Adresslista. Det går att importera kundregister med adresser men inte enbart adresslistor. Tar det gärna vidare som ett förbättringsförslag om det önskas. Vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
10:26
Hej @LxLasso! Precis som du skriver så ingår inte Skattekontot i den prognosen. Går inte heller att göra så mycket åt dessvärre. Det jag skulle vilja att du gör är att lägga ett förbättringsförslag på det - längst nere till vänster i eEkonomi så har du Feedback och Förslag. Där kan du när som helst lägga förbättringar direkt till våra utvecklare. Jag tar med mig den också! Med vänliga hälsningar
... Visa mer