2025-04-29
11:32
Hej - jag hade visst missat helt detta svar - menar du alltså att ni endast backat på att kan maila via visma scanner appen - fast bara mot visma eEkonomi och inte mot visma administration 2000??
... Visa mer
2025-04-09
08:09
Håller med dej, väldigt märkligt. Tidigare i det köpta programmet var det bara att ta bort momsredovisningen o sen göra en ny.
... Visa mer
2025-04-07
15:52
Hej Johan!
Den avrundningen av tiden görs direkt på tidsregistreringen i det fallet. Den räknar alltså upp fakturerbar tid till 30 minuter när man gör tidsregistreringen.
Så den går alltså inte per uppdrag utan avrundningen görs vid tidsregistreringen man gör. Jag vet inte om det skulle vara bättre då att inte ha någon avrundning för då kan man styra själv på var man vill räkna upp tiden.
Blir ju lite mer handpåläggning så klart för då får man själv ändra den fakturerbara tiden på tidsregistreringen. Om man vill göra det så får man ha rutan för fakturerbar tid synligt som man ställer in på underhåll.
Då kan man sedan själv justera vilken fakturerbar tid man önskar. Förstår om det hade varit smidigare om programmet kunde räkna upp detta dock.
När det gäller #date# och de andra koderna så är det endast dessa du har hittat i hjälpen som kan användas i dagsläget.
Jag kan ta båda dina önskemål vidare till vår utvecklingsavdelning!
/Tobias
... Visa mer
2025-03-24
09:13
1Gilla
Hej @Johan Ekman
Från sidan Inlämning kan blanketten genereras antingen som en sru- eller pdf-fil för att sedan kunna bifogas till den privata deklarationen. Läs om hur du gör i avsnittet K10 för delägare i fåmansaktiebolag.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-21
00:12
Ja, detta upptäckte jag med idag. inte bra utvecklat.. bättre om man kan lägga upp delaägare i AB:ts skatt och bokslut pro och få till deras K10 blanketter i AB formen istället för att lägga upp nya kunder som privatpersoner - mycket admin..
... Visa mer
2025-03-19
07:42
1Gilla
Godmorgon @Johan Ekman
Då låter det som om vi kan utesluta att klockan i din dator går fel och att det är något annat som inte stämmer på den aktuella kunden. Ring vår support så ska vi felsöka och hjälpa dig att reda ut vad det beror på. Om du hinner får du gärna uppdatera mig här i forumet sedan så kanske vi kan hjälpa någon annan med likande problem framöver.
Välkommen att kontakta supporten och ha en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-03-13
11:35
1Gilla
Hej @pauladehollanda
Guldstjärna till dig som hör av dig 🌟 Jag har uppdaterat länken och hoppas att du får god nytta av filmen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-04
17:07
Hej Jag hr dessvärre inte någon bättre och smidigare lösning för detta är jag rädd. Då systemet inte har stöd för detta så finns det inte något annat sätt att hantera det på. /Joachim
... Visa mer
2025-02-24
08:02
Hej @Johan Ekman
Jag skulle säga att detta är ett designbeslut av följande skäl: Att behålla decimaler säkerställer att alla beräkningar som involverar tid, lönekomponenter eller kvantiteter är korrekta och exakta. Exempelvis kan arbetade timmar, övertid och andra tillägg ofta vara representerade med decimaler för att korrekt återspegla den faktiska arbetade tiden.
För både arbetsgivare och anställda är det viktigt att lönebeskeden är så tydliga och informativa som möjligt. När beloppen visas med decimaler undviks potentiella missförstånd kring ersättningens exakthet.
Många regelverk och ekonomiska standarder kräver att visa exakta värden, inklusive decimaler, för att undvika avvikelser och säkerställa att alla redovisade siffror stämmer överens med de faktiska utbetalningarna.
Vi förstår att detta kanske inte är den lösning du hade hoppats på, men vi strävar efter att säkerställa att alla löneuträkningar är så korrekta och transparenta som möjligt för både arbetsgivare och anställda.
Och till sist - du är självklart välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Visma Lön Smart via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin vecka! /Tinna
... Visa mer
2025-02-21
09:05
Hej @Johan Ekman
Det finns i vårt lokalt installerade program Visma Bokslut. Hur det fungerar kan du läsa mer om i hjälpavsnittet Kontrollbalansräkning
Om du inte har access till Visma Bokföring rekommenderar jag en signal till våra byrårådgivare då de har bättre koll på vad som gäller än vad vi har här i forumet.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-20
00:20
1Gilla
Strålande tack för ditt stöd som alltid!
... Visa mer
2024-12-13
10:41
Hej Det finns och kommer inte finnas något stöd för 0 eller 9 konton då detta inte kontoklasser som finns i baskontoplanen. Vi rekommender att man använder konto 2999 som är ett Obs/Observations/Slaskkonto som man använder för händelser som man inte kan placera. Så lägg om belopp på de 0 eller 9 konton på konto 2999 istället. /Joachim
... Visa mer
2024-12-06
08:57
2 Gillar
Hej, du börjar med att matcha betalningar till de kundfakturor du har. Då blir det en differens kvar som motsvarar din dagskassa. Du klickar på Ny bokföringshändelse och få då fram konteringsrader som du bokför på. Om betalningen härstammar från ett kassasystem bör intäkterna redan vara bokförda och du ska matcha mot ett avräkningskonto, i annat fall bokför du intäkter och moms på raderna. Slutligen har differensen avklarad och du klickar på Bokför.
... Visa mer
2024-12-02
09:51
Hej @Johan Ekman
Självklart kan du som administratör registrera tider åt dina medarbetare. Först behöver du kontrollera att du har rätt behörighet att kunna tidregistrera. Detta görs under fliken Underhåll - Medarbetare - klicka in på en medarbetare - fliken Behörighet. Här behöver du ha full behörighet på Tider och utlägg.
Du kan läsa mer i hjälpavsnittet Ställ in behörighet på medarbetare.
Efter att ha säkerställt att du har rätt behörigheter, kan du registrera tider åt en medarbetare under fliken "Tidregistrering". Välj där vilken medarbetare du ska registrera tider för.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-08-27
17:38
1Gilla
Tack för återkopplingen. Fanns inte direkt några "strålande" out of the box lösningar med provision men fick hjälp av lönespecialisten hur på bästa sätt lyckas. Blir lite sido-excel kalkyler till stöd. Case closed 🙂
... Visa mer
2024-06-22
23:41
Var som jag misstänkte, Strålande, tack!
... Visa mer
2024-04-29
09:40
Hej @Johan Ekman
Bra att du varit i kontakt med våra specialister och vi är självklart måna om försöka hitta lösningar som fungerar för våra kunder. Eller så tipsar vi om standardlösningar som kan bli riktigt bra 🙂
Kika på kompsaldobite och om du gör någon egen lösning kan det vara bra att ha med en förklarande textrad på lönespecifikationen för att förtydliga för den anställda.
Önskar dig en riktigt fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-04-05
14:10
Tack för svar!
... Visa mer
2024-03-28
17:44
Ja såklart, detta var en dum fråga får jag erkänna nu i efterhand. Tack @Roffakab !!
... Visa mer
2024-03-25
07:57
Hej @Johan Ekman
Precis, du tänker helt rätt. Om du kostnadsfritt vill ha in din leverantörsfakturor i programmet får du manuellt lägga in dem och sedan kan du koppla dina underlag med hjälp av Visma Scanner helt gratis.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-02-12
22:03
2 Gillar
Hej Perfekt. Då har du koll på utdelningsfrågan. När det gäller verifikationen så kan du bara bokföra de två översta raderna 2024-01-01. Balanserad vinst och utdelning bokförs på samma datum som bolagsstämman. Det är först då som förslagen beslutas och protokollförs. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2024-01-29
11:07
1Gilla
Hej igen @Johan Ekman, tack för att du återkopplar. Och känn dig inte långsam 🙂
Som du skriver hade du tidigare eEkonomi Payslip, vilket mycket riktigt ersattes av Visma Lön Direkt. Eftersom det är en nettoersättning som du betalar ut på löneutbetalningen så bör det vara en och samma händelse (dvs löneutbetalningen), och du kan då lägga in kvittot för hyran på verifikationen för löneutbetalningen. Om du tycker att det inte känns helt rätt att det blir en händelse och vill felsöka i det tänker jag att du kan slå en signal till mina kollegor på supporten, de kan nämligen koppla upp sig mot din miljö och kika på varför det blir så.
Återkom gärna om du funderar över något mer!
/Tinne
... Visa mer
2023-11-07
12:32
När det gäller skattedeklarationen är det viktigt att du följer de svenska skattereglerna för att deklarera dina inkomster korrekt. I Sverige finns specifika regler som styr uthyrning av bostäder till företag, och det kan vara klokt att konsultera Skatteverket eller en revisor för att säkerställa att du uppfyller alla krav och följer rätt procedurer. För övrigt är det också viktigt att vara uppmärksam på uthyrningen av lokaler https://bostadslistan.se/blog/allt-du-beh-ver-veta-om-depositionsavgift-i-sverige eftersom en hel del problem kan uppstå. De kan ge dig råd om hur du deklarerar dina hyresinkomster och vilka eventuella skatteregler som gäller i ditt specifika fall.
... Visa mer
2023-08-14
21:18
2 Gillar
TACK @CarinaEsp och @Joachim E ! Det här forumet är bäst! Så bra folk. Uppskattar hjälpen en massa! Hoppas detta blir en hjälp för fler som söker samma fråga! Tyvärr kan jag bara trycka godkänn svar på en då ni båda delat på svaret. Blev Carina denna gången.
... Visa mer
2023-08-04
08:52
Hej @Johan Ekman!
Jag ser att du även ställt din fråga i bokföringsområdet och eftersom att dina frågor främst är bokföringsrelaterade så tänker jag att vi besvarar dina funderingar i den tråden 🙂
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-03-03
11:10
Hej!
Det bästa är att kontrollera med Skatteverket eller Bokföringsnämnden vad som krävs när det gäller underlag på bonusen då den ändå verkar ske vid flera tillfällen. Ett kvitto är en förenklad faktura så du kan läsa vägledning kring vilka krav det finns för faktura samt kvitto/förenklad faktura här och se vad som passar in i din situation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
08:11
Hej @Johan Ekman
Stort tack för att du tog dig tid att återkoppla i tråden. Detta kan säkert hjälpa någon annan medlem som går i samma tankar.
Önskar dig en fin föräldraledighet med de/den viktigaste i livet.
//Tinna
... Visa mer
2023-02-13
08:18
1Gilla
Det är så bokföring fungerar! Du får in pengar på banken och då blir det plus på det kontot. För att det hela ska balansera måste motposten bli en minuspost. Så försäljningsintäkten är minus. Helt korrekt.
... Visa mer
2023-02-12
17:04
Kanon tack! Strålande !
... Visa mer
2023-02-06
12:57
Okej, tusen tack!
... Visa mer
2023-02-01
13:30
2 Gillar
Perfekt! Jag såg nu också att på företags kontot på banken så hamnade hyresersättningen som en egen transaktion och lönen som en egen (även om de var i samma underlag löneuppdrag) vilket gjorde det enkelt att matcha hyres-fakturan med den egna transaktionen.
... Visa mer
2023-01-03
15:15
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att om du är en enskild firma så hade man nog kanske kunnat komma undan med att ha det som privatperson då du och företaget är ett, men om du är ett aktiebolag så måste fakturan i normala fall vara ställd till ditt företag (dvs i företagets namn)vilket gör i sin tur att man även skall ange sitt VAT nummer vid inköp utanför EU. Så där hade du inte kunnat komma undan med att inte välja business enligt mig.
Dock så känns detta som en mer juridisk fråga, dvs vad du får lov att göra gällande avtal osv med ditt företag så jag får hänvisa dig till en konsult för mer rådgivning kring hur du kan tänka. Det viktiga är att det är tydligt att fakturan och köpet är till företaget, oavsett bolagsform.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-29
10:25
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Just kostnader kring konferens och tjänsteresor är ett klurigt område med många olika regler att uppfylla. För att konferens skall räknas som konferens och vara avdragsgill så behöver man uppfylla vissa krav, vilket du kan läsa om här. Om man uppfyller de kraven som finns för konferens så kan mat och nöje vara avdragsgilla, men här får jag hänvisa till Skatteverket alternativt en konsult för mer rådgivning då det inte finns några tydliga vägledningar kring detta. Att tänka på är att om konferensen sker utomlands så krävs det också att man dokumenterar de affärsmässiga anledningarna till att den sker där för att undvika förmånsbeskattning. Här kan du läsa lite mer om mat kring konferens och om det kan räknas som avdragsgillt eller intern representation. Om maten anses som intern representation så är detta skattefritt för den anställde/dig vilket du kan läsa om här men ej avdragsgillt för företaget. Momsen kan däremot vara avdragsgill upp till ett visst belopp.
Du får gärna återkomma om du får något svar som kan hjälpa andra i forumet med samma funderingar. Kanske det finns någon annan användare i forumet som är en hejare på dessa regler kring mat på konferens/tjänsteresa som kan dela med sig av sin kunskap?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-02
11:22
1Gilla
Hej @Johan Ekman
Du tar ett foto på kvittot i Visma Scanner och den blir markerad som Betald om du handlar med kort och momsen blir tolkad och inlagd i fältet för moms.
I Visma eEkonomi väljer du att gå in under Kassa- och Bankhändelser och om du har fått in din bankhändelse (eller om du lägger upp den manuellt) kan du sedan välja att Matcha och där göra valet Inköp mot kvitto - Egen kontering så kan programmet lägga in belopp och moms som registrerats i Visma Scanner.
Hoppas detta kan hjälpa dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
//TInna
... Visa mer
2022-10-17
17:24
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du bokför både köpet samt återbetalningen mot samma konto, tex 2999 för att få dessa bokfört. Du kan välja eget uttag/övrig insättning och välja egen kontering. Den nya beställningen matchar du mot din nya orderbekräftelse och bokför som ett inköp inom EU/utanför EU för att hantera den omvända momsen. Du kan använda den gamla orderbekräftelsen samt kvittot på att du fått en retur som underlag till originalköpet och returen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-14
10:45
1Gilla
En lösning kan vara att du bokför bankhändelsen (inbetalningen) mot fakturan och därefter genom Ny bokföringshändelse som en Övrig insättning som du konterar på ett intäkts- och ett momskonto, gärna samma intäktskonto som fakturan. Du behöver då inte vare sig splitta inbetalningen i 2 eller göra en extra faktura.
... Visa mer
2022-10-09
11:07
Hej Det är bara att fråga på om du behöver tips. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer