Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

Bokför dropbox kostnad

Hej, 

Jag har testat en molnlagringstjänst för filer som jag gillar och vill använda för företaget. Dropbox.  (Det är som one drive eller google drive etc) 

Dock så har de en plan som är riktat för konsumenter som är lagom för mig gällande vad man får 9.99 EURO månad. Men sedan har de även "business plan" för en användare som är dubbelt så dyr 19.99 EURO månad med ännu mer utrymme med mera. Dock behöver jag inte det som det paketet ger utan 9.99 paketet räcker.

Problemet är: Har man Business så kan man lägga in sitt MOMS reg nummer på sitt konto. Har man inte Business går inte detta... 

Så min fråga är: Kan jag ändå skapa ett "vanligt privat/konsument" konto och köpa 9.99 tjänsten och lägga in företagets debit kort så det dras på företagskontot?

Dropbox är amerikanskt men jag tänker att måste man dra av moms när man handlar som företag? Jag hade gladeligen betalat hela 9.99 på företaget inc moms och bokfört det som IT tjänst hela beloppet ? 
Går det eller måste man "krångla" med moms och hela konceptet faller ? 

Tack för all er hjälp, ni är bäst!
 
 


 

2 SVAR 2
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Johan Ekman,

 

Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot ditt senaste inlägg och att vi återkommer i frågan nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂 

 

Så länge önskar jag dig ett gott nytt år! 

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att om du är en enskild firma så hade man nog kanske kunnat komma undan med att ha det som privatperson då du och företaget är ett, men om du är ett aktiebolag så måste fakturan i normala fall vara ställd till ditt företag (dvs i företagets namn)vilket gör i sin tur att man även skall ange sitt VAT nummer vid inköp utanför EU. Så där hade du inte kunnat komma undan med att inte välja business enligt mig. 

 

Dock så känns detta som en mer juridisk fråga, dvs vad du får lov att göra gällande avtal osv med ditt företag så jag får hänvisa dig till en konsult för mer rådgivning kring hur du kan tänka. Det viktiga är att det är tydligt att fakturan och köpet är till företaget, oavsett bolagsform. 

 

Ha det fint!

Josefine