2025-04-22
09:45
Hej, Nej det finna ingen moms på försäkringen. För mobilabonemang är rätt konto 6216? Tack snälla.
... Visa mer
2025-04-22
09:43
Tack snälla. Hälsningar, Ervis
... Visa mer
2025-04-22
09:05
Hej, På vilket konto ska jag bokföra försäkring premie här? Har jag bokfört rätt mobilabonemang på 6212? Då periodiserar jag ingen av de fakturor då de understiger 5000kr. Tack så mycket. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-04-20
21:28
Hej, Behövs periodisera försäkringspremie här? Hur blir detta? Tack.
... Visa mer
2025-04-20
21:24
Hej Joachim, Behövs inte bokföras som: 2440 -354 4535 +354 2645 +88.5 (momskod 48) 2614 -88.5 (momskod 30 (25%) Inköp av tjänster från annat EU-land ? Tack snälla. Hälningar// Ervis
... Visa mer
2025-04-17
13:34
Hej, hur ska bokföras detta leverantörsfaktura för webhotel som betalas i förskott för 6 månader. Pengarna kommer dras från företagskontot. Tack snälla. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-04-16
14:32
Hejsan, Har jag bokfört rätt mobilabonnemang fakturan fast det är perioden från 12:e mars - 30 april ? Bifogar bilder på fakturan samt hur har jag bokfört detta. 2) Hur ska bokföra förskott betalning av ansvar försäkrings fakturan som bifogar en bild här ? Tack snälla. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-04-13
17:44
Hej, Hur ska bokföras detta faktura av mobilköp. Det är betalt samma dag med företagskonto. På andra sidan av fakturan finns ett pakaet rabatt -99 kr. Tack för hjälpen. Mvh, Ervis
... Visa mer
2025-04-03
16:03
Hejsan, Fick ett förfrågan om ett organisationsstruktur frå banken som ville ha ett bestyrkt kopia från originalen. Blev tvungen att gå två gånger till advokaten p.g.a. de acepterade inte det första dokumentet och i slutändan fick detta fakturan från Advokaten. Hur skulle jag bokföra detta? Tack snälla. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-04-02
13:32
Hej, Jajamän helt rätt det du säger.... 😞 Har ändrad och rättat inlämnad deklarationen hos Skatteverket också. Tack snälla. Hälsningar, Ervis
... Visa mer
2025-04-02
09:40
Hej, Jag fick idag två fakturor från Visma SPCS med datum 31 mars 2025 men jag var för snabbt att redovisa momsen för kvartalen, t.o.m deklarerade filen till skatteverket. Vad ska jag göra i detta fallet? Vilket datum ska jag bokföra båda fakturorna? Tack för hjälpen. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-04-01
08:35
Hej, Jajamän du har helt rätt. Hade råkat skriva fel men det är tydligt. Tack så mycket för hjälpen. Hälsningar, Ervis
... Visa mer
2025-03-31
18:31
Om jag förstod rätt blir det, Första datumet 28e mars. 1930 kredit 1876.16 kr 2999 Debit 1876.16 kr Därefter när pengarna kommer in t.ex 3e april: 1930 Kredit 1880 kr 2999 Debit 1876.16 kr 8330 Debit 3.94 kr Är det så du menar?! Tack snälla. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-03-31
16:02
Blev debiterad felaktig i Fredags på företagskontot på ett subscription som inte fans, något fel hos leverantören. De drog 187.49 USD mottsavarande 1876.16 kr. Fakturan jag fick i fredags är som detta som jag bifogar. Idag kontaktades jag supporten och de sa att hade hänt nånting i systemet. De har Påbörjat ett återbetalning på hela beloppet på 187.49k USD. Hur ska jag bokföra båda händelser, felaktiga debiteringen i Fredags 28e mars 2025 och återbetalningen när pengarna ska in på konto. Det kommer vara säkert nån kurs diff också. Tack snälla.
... Visa mer
2025-03-31
10:21
Hej Joachim, Jätte snällt av dig och tack för hela supporten. Bara ett sista frågan här, när man kör ett sånt betalning och skappar ett verifikat via bokföringshändelse eller kassa och bankhändelser, måste man spara nånting som underlag? Jag tänkte kan koppla nån printscreen som bild underlag med debiterad preliminärskatt eller behövs det inte? Tack snälla. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-03-30
22:14
Hejsan, Behöver liten hjälp och förklaring med detta: Ny startad AB ser såhär på skattekontot: 2025-04-14 Debiterad Preliminärskatt -6180. Förklaring: Det finns bankkoppling och skattekonto koppling med Visma. Mina frågor är: Ska företaget betala in pengar innan 2025-04-14 6180kr på skattekonto? Hur görs betalningen när det finns bankkopling och skattekonto koppling? Skickar man en utbetalning på skattekonto bankgiro med ocr eller hur? Kan man skicka betalning direkt från Visma till banken ? Hur ska alla steg bokföras här? Tack för hjälpen. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-03-24
17:23
Har fått detta faktura från McAffe i Irland där det står mitt företagets VAT nummer m.m... Hur ska jag bokföra rabaten här samt momsen, är det ej avdragsill moms eller hur? Tack.
... Visa mer
2025-03-17
12:01
Nu kommer lite mer info från kunden, De har fått på Sparkonto 1 samma dag som aktiekapitalet om 25000 kr har suttit in en bank intyg på 625kr (inga bank avgifter på 1250 kr), så undrar jag om bank intyget ska jag bokföra på samma konto som ovan 6570 istället för 1250 kr blir det 625kr där? Det andra som har skett 12 mars har företagsledaren överfört frå sparkonto 1 (aktiekapitalet 24.375kr) , 20.000kr till företagskontot 1930. beloppet som finns kvar på sparkonto 1 idagsläget är 4375kr. ska jag bokföra detta som 1941 Debet 20000 kr och 1930 Kredit 20000 kr, vad händer med kontot 2081? Företaget har använd några hundra lappar för betalning av förbrukningsmaterialer. Tack//
... Visa mer
2025-03-16
18:54
Hej, Ett nytt bildad AB har ett företagskonto som har delats ut plusgiro samt bank-giro nummer. Förutom detta har företaget skapat två till bankkonto där det står Sparkonto företag och der det finns aktiekapitalet men inte hella värdet av 25.000 kr men 23.750kr nånting. Jag antar att det är nån bank avgift som har dragits i samband med betalning av aktiekapitalet. Därefter finns en tredje bankkonto som står sparkonto företag med 0 kronor i sig. Alla konto har olika bankkonto nummer. Jag funderar om jag ska öppna i Visma båda Sparkonto Företag med respektiv kontonummer förutom företagskontot som sk vara kopplad till 1930, samt vilka underkonto kan jag använda för varsin av sparkontona samt hur skulle jag bokföra aktiekapitalet och det möjliga bank avgiften som har dragits från banken? Tack för hjälpen. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-03-02
17:39
Hej, Samt att här gäller när enskildfirman har separat företagskonto från det privata eller hur? Har man ett och samma konto ska man inte bikföra alls skatten, samma som vid preliminärt skatt eller hur?! Tack snälla.
... Visa mer
2025-03-02
17:37
Hej Joachim, Tack för alla svar. Då på punkt 2) Bokföra betalning av F-Skatt för AB stämmer eller hur? Vi änvänder dessa konto?: 1630 Kredit (Skattekontot) 2510 Debet (Skatteskulder) och detta sker efter årsredovisning är klart och skatteverket dra pengarna från skattekontot efter skatten har beräknats för resultaten (vinsten)? Tack snälla.
... Visa mer
2025-03-01
19:59
Hej Joachim, Vid åretsslut när man ska göra inventering och sedan bokför 31 december 2025 t.ex. om vi säger lagret överstiger 5000 kr: 1460 Debet 4960 Kredit Med andra ord är värdet som finns kvar på kontot 4056 (inventariet som vi ska göra) som kommer att bokas vid åretsslut eller hur? En gång till detta som är liten oklart för mig här är att om vi på en faktura köper 15 st olika artiklar, och vi bara bokför hela summan på 4056, behöver vi inte bokföra ett lager att vissa vad som finns i företaget, t.ex eller räcker sedan med att skapa försäljningsfakturan och på ett rad att beskriva vilket bildel det gäller t.ex...?! Vid inventering finns det nån särskild regel som man måste ha koll, angående dokumentation på ett AB, eller det är företaget som fastställer värdet på inventariet och sedan gör bokföringen 31 december om det översiger 5000 kr? Det kommer bli svårt att ha koll på inventariet sedan för att samma produkter t.ex vid olika tidspunkter kan köpas med olika priser, och hur vett vi att det stabilisator t.ex. som vi har kvar är från x fakturan som har kostat 500 kr och inte från det andra som har kostat 1200 kr.... Hoppas du förstår vad jag menar... Jag har detta liten komplicerad. Tack snälla.
... Visa mer
2025-03-01
18:34
Hej Joachim, Hade du tålamod att förklara en bit här... 1) Jag läste liten igenom svaren och såg det här att '' om du använder något av våra boksluts/deklarationssystem så behöver du inte bokföra upp årets skattekostnad (endast Aktiebolag) eller årets resultat (Både AB och Enskild firma). '' Detta betyder att jag behöver bokföra upp årets skattekostnad för Enskild firma. Kan du förklara liten vad och hur ska bokföras, vid vilken tidpunkt? 2) Samt detta : Bokföra betalning av F-Skatt. Vid vilken tidpunkt sker detta och konteringen för detta när skatteverket dra pengarna från skattekontot är: 1630 Kredit (Skattekontot) 2510 Debet (Skatteskulder) Vad betydär och vid vilka tidpunkter samt används det samma konto för båda AB och Enskild firma ? Tack så mycket.
... Visa mer
2025-02-28
09:50
Hej Joachim, Då när varorna köps och betalas direkt samma dag då kommer inga valuta diff. Angående detta med lagret på frågan 3, vi gör detta justeringen vid åretsslut när vi gör ett inventering, men när vi köper varorna bokför vi bara på konto 4056 ? Om vi säger att vi köper 1) motor olja, 2) 1 låda skruvar, 3) bussningar, 4) 4 st stödämpare... Sedan ska jag sälja de till kunden som kommer t.ex. att byta ut stödämpare och de ska nämnas i fakturan, 4st stödämpare om jag vid inköp har inte bokfört nån lager , vart i från ska jag dra de och sälja till kunden ?? Tack snälla
... Visa mer
2025-02-28
08:34
Hej Joachim, Det första biten av puseln är tydligt men om vi säger att priserna är i euro men företaget betalar från bankkontot i svenska kronor, hur skulle detta se ut med valuta kursen, vid inköp och försäljnin efteråt till slutkunden efter bil reparation? Angående det 3e frågan som jag har lagt: 3)Ska man ha de i lager, ska bokföra de som lagervara, hur gör man detta? Sedan sker försäljningen till kund i Sverige som kommer vara privat personer... Fakturering av tjänsten är tydligt ......
... Visa mer
2025-02-27
17:10
Hejsan, Nu behöver jag förklara liten synpunkter på ett AB som är verksamt inom bilservice (bilverkstad). Förutom försäljning av tjänster för reparationer (utfört arbete) kunden kommer att fakturera även reservdelar som kommer att ersätta de skadade delarna på kundens fordon. Företaget kommer att köpa reservdelar från Tyskland med ett X pris och fakturera till kunden i Sverige för ett Y priss + tjänsten för utfört arbete.. 1) Främst av allt vill jag förklara, innan Företaget ska köpa reservdelarna från Tyskland, ska öppna ett företagskonto hos leverantören och måste ge till de VAT nummer SExxxx..... eller hur? måste detta inkluderas i derras fakturan när vi köper? 2)Hur bokför jag dessa reservdelar och kan jag dra av måmsen på de? 3)Ska man ha de i lager, ska bokföra de som lagervara, hur gör man detta? Sedan sker försäljningen till kund i Sverige som kommer vara privat personer... Fakturering av tjänsten är tydligt ...... Jätte tacksamt för allt hjälp. Hälsningar, Ervis
... Visa mer
2025-02-27
16:58
Hej Joachim, Sista frågan på detta ämnet snälla, Gäller samma sak för enskildfirman: liksom efter EN blanketen med INK1 har skickats och allt är bokfört ska göras samma sak i början av nästa år samma som vi gjorde på AB: Ombokning av Åretsresultat : 01 januari 2025 vid förlust: 2099 kredit 100 000 2091 Debet 100 000 Självklart blir det tvärtom om vinst: 2099 Debet 100 000 2091 Kredit 100 000 Tack så mycket. Mvh// Ervis
... Visa mer
2025-02-25
10:47
Hej Joachim, Här bifogar jag Balansavstämning, Resultaträkning, Balansräkning för 2024 och omföring 01 janar 2025. Tack snälla
... Visa mer
2025-02-24
21:35
Hej, Tack för hjälpen. Efter har bokfört detta 1a januari 2025: 2099 k (8545.02 kr) 2091 D (8545.02) När jag går på konto analys för valda perioden 01.01.2025 - 31.12.2025 det kommer 2099 -8545.02 kr (IB) och 2091 8544.01 kr (IB) , är detta korrekt som det ser ut ? Företaget hade ett förlust ! Tack snälla.
... Visa mer
2025-02-24
16:44
Hej Joachim, Liten otydligt här efter årsredovisning är klart och bolaget har ett förlost, är det 2 manuella konteringar som måste göras eller endast ett? t.e.x. 01-01-2025 Förlust på 100 000 kr Konto Debet Kredit 2099 - Årets resultat 100 000 2098 - Vinst eller förlust från föregående år 100 000 Efter bolagsstämman så bokförs vinst eller förlust från föregående år till balanserad vinst eller förlust. om bolagsstämans datum är 20 februari 2025 så bokförs 21-02-2025 : Endast omföring av vinst eller förlust från föregående år till balanserad vinst eller förlust: Tack för hjälpen. Förlust på 100 000 kr Konto Debet Kredit 2098 Vinst eller förlust från föregående år 100 000 2091 Balanserad vinst eller förlust 100 000
... Visa mer
2025-02-21
17:05
Hej Joachim, Allt ovanpå är tydligt men jag ser nu nånting som verkar konstigt här och undrar om måste lägga manuellt bokföring eller inte. Jag använder Visma Skatt & Bokslut Pro och egentligen skulle detta bokföras automatiskt.. Om du kollar på resultatanalys det finns en siffra på Beräknat resultat men det finns 0 på Årets resultat, jag undrar om jag måste bokföra manuellt den 31 december 2024 , 8999 K 24530.6 2019 D 24530.6 För att det gäller förlust. Du kan se detta också på Balansavstämning där Årets resultat delegare 1 är 0, och vid balansräkningen där det står Beräknat resultat (ej bokfört). Vad tycker du? Obs! Sedan har jag omfört 31 dec 2024 kontona 2013 och 2018 mot 2010 men detta stämer och är helt ok. Vad tycker du? Varför har vinst/förlusten inte bokfört automatiskt?
... Visa mer
2025-02-20
15:52
Här är dett som jag nämnde ovanpå om att ladda upp underlag i pdf från skatteverket om INK 1. Så jag undrar om jag ska vänta INK1 i mars , ladda upp här och sedan lämna in deklarationen. Men det som är konstigt är att förenklat årsbokslut kommer helt tumt nu fast årsresultat och balansräkning är ifylld och har sifrorna i sig... Nån åning vad det kan berå på?! Tack snälla. Med vänlig hälsning, Ervis
... Visa mer
2025-02-20
15:37
Hej Joachim, Främst det stämmer helt att en redovisningskonsult har biträtt vid årsbokslutet. Sedan mina frågor har mest att göra med dessa: 1)Förenklat årsbokslut kommer helt tumt, fast resultat och balansräkningen har siffror i sig , ska det synas såhär här eller hur?! Företaget har haft väldigt litet utförda jobboch utgifter, det är få fakturor och bokföringen är gjort som det ska, men frågorna dyker upp här nu... 2) Deklarationsblnketer-INK1-Inkomstdeklaration 1 är också helt tumt, kommer det skickas ändå såhär till skatteverket, eller väntar man få in inkomst deklarationen i mars först och sedan göra nånting här...?! På sista bilden det finns ett option som man kan ladda upp i pdf ifylld inkomstdeklarationen från skatteverket INK1, så jag undrar om man måste vänta med detta föst och sedan lämna allt till skatteverket? Samt angående preliminärskatt som har betalats under året kommer det med på INK1 från skatteverket alltså eller måste jag lägga manuellt på nått sätt? 3) NE-Inkomst av näringsverksamhet har siffrorna i sig som stämmer helt med års resultatet, ark har jag lagt i och har det varningen gått ut. Har aldrigt jobbat innan med enskildfirma och fast är enkelt med få bokförings underlag verkar vara svårt att få allt i ordning nu!!
... Visa mer
2025-02-19
19:23
Hej Joachim, Hoppas du kan hjälpa liten att få ordning på ett enskildfirma medan jag använder Visma Skatt och Bokslut Pro. Första gången jobbar med ett enskildfirma och behöver vetta vad ska göra och när, vilka är nästa steg med att lämna deklarationer och bokslut. Här listar jag steg för steg de flickor som har från Visma Skatt och Bokslut Pro, skickar bilderna hur ser ut i programet också: 1)Balansavstämning 2)Resultatanalys 3)Deklarationsunderlag..... a)Underlag INK1..... b)Enskildfirma c)Deklarationsbilagor........ (Ska jag lägga nånting här?) d)Skatteuträkning.... e)Kvarskatt/överskott 4)Resultat och Balansräkning 5)Årsbokslut- Förenklat Årsbokslut................. (är helt tum)...?? 6)Deklarationsblanketter/Översikt..........................a)INK1-Inkomstdeklaration 1.......... b)NE-Inkomst av Verksamhet.......... 7)Inlämning............Deklarationskontroll a) enskildfirma-Grunduppgifter b) Enskil firma-Övriga justeringar Ber om ursäkt för många bilder som har laddat upp men behöver hjälp att få ordning på detta. tack snälla. Om det är för mycket här och nån vill hjälpa kan mejla på ervislilo@gmail.com. Jätte tacksamt för hela hjälpen.
... Visa mer
2025-02-19
17:14
Hejsan, Behöver hjälp med några frågor men kan inte ladda upp bilder här i forumet längre!! Innan har jag laddat upp bilder men nu står det att ''Du har inte tillstånd att ladda upp bilder.'' Nån som kan hjälpa mig!
... Visa mer
2025-01-15
13:49
Hej, Då vid sista punkten på Årsavstämning , "Har du bokfört årets resultat?", kommer jag bara att pricka av den som gjort, fast jag ska inte bokföra manuellt och är inte bokfört en? (Jag använder Visma Skatt & Bokslut Pro). Tack snälla. Mvh// Ervis
... Visa mer
2025-01-14
16:22
Hej på er, Jag håller och jobbar lite snabbare med Årsboksluten och Årsredovisningen p.g.a liten helså problem och vill inte missa nånting senare. Jag har gått igenom checklistan vid Årsavstämning i Bokföringen i Visma spc och sista punkten står: Har du bokfört årets resultat? När allt är avstämt är du redo att bokföra årets resultat. Gör så här: Skapa en manuelt verifikation och använd bokföringsförslaget Bokföring av årets resultat. Medan vid ett annat ställe läste jag det här: OBS! Notera att om du har Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration & Årsredovisning för aktiebolag så behöver du inte bokföra årets resultat manuellt, programmet gör det åt dig automatiskt när du låser deklarationen. Det är verkligen en tidsbesparing som du kan använda till att fokusera på det du älskar att göra mest - driva ditt företag. Nu min fråga är, ska jag pricka av det sista punkten vid årsavstämning och inte bokföra årets resultat manuellt ? Kommer det ske automatiskt efteråt när jag vänder mig på Deklaration och Årsredovisning? Gäller samma sak vid enskildfirma? Efter Årsredovisning är skickat och deklarationen inlämnat ska jag omföra vinsten eller förlusten från 2024 till 2025, d.v.s 01 januari 2025: 2098 (vinst eller förlust från föregående år) Debet till 2091 (Balanserad vinst eller förlust) Kredit ?? Tacksamt för allt hjälp. @Joachim
... Visa mer
2025-01-09
21:25
Hej @Joachim , Främst av allt god fortsättning! En liten fråga vid enskildfirma, efter man har redovisad momsen och om vi säger att vi har 2650 i Debet så skatteverket kommer att betala in pengar på oss, så bokförs detta som 2013 Debet och 2650 Kredit eller hur? (ägaren använder sama konto även för personligt användning). Tvärttom om vi skulle betala till skatteverket efter momsredovisningen skulle vi bokföra 2650 Debet och 2018 Kredit ?! Som vi har sagt tidigare bokför vi inte preliminär skatt betalningar ?! Tack snälla. Med vänlig hälsning// Ervis
... Visa mer
2024-12-09
22:09
Hej, Är betalt från privat konto, d.v.s det används en bankkonto för företaget och personligt användning. Så allt nu bokförs på 2018 och det är onödigt att bokföra som du säger. När kunden ska skappa ett separat konto och använda endast för företaget då skulle man bokföra 1930 k och 2012 D. Allt är jätte tydligt. Tack snälla för hjälpen. Hälsningar, Ervis Tack snälla.
... Visa mer
2024-12-09
19:21
Det har ordnat redan med kunden, kommer att fixas under veckan. Tack snälla för hela hjälpen.
... Visa mer
2024-12-09
19:18
Hej, Hittade detta men är fortfarande liten oklart. Om företaget har ingen särskild bankkonto men det används samma för verksamheten samt egna användning, då skulle detta bokföras: 2018 K 2012 D Jag bifogar gärna ett bild från skattekontot hur ser ut om ni kan hjälpa med att bokföra de rätt. Ex: Bokföra preliminärskatt - Enskild firma Driver du en enskild firma har företaget inget eget skattekonto, istället används ditt privata skattekonto både för dig och din firma. Skattekontot ses som en privat tillgång/skuld och behöver inte bokföras förutom om du använder företagets tillgångar för att betala F-skatten. Då behöver du bokföra händelsen och använder då ett konto för eget kapital, exempelvis 2010 - Eget kapital eller 2012 - Skattekonto. I det här exemplet använder vi 2012 - Skattekonto. Du betalar in F-skatten till skattekontot från företagets bankkonto. Konto Debet Kredit 1930 - Företagskonto X 2012 - Skattekonto X Tack för allt hjälp.
... Visa mer
2024-12-09
15:53
Hej, Skatteverkets inbetalning blir 2013 Debet och 1630 i Kredit eller hur? Eller ska jag använda 2013 Debet och 1510 i Kredit även här?! Så för att tydligtgöra när man använder sig samma bankkontot för personligt användning samt företagets verksamhet på ett enskildfirma ska man bokföra inbetalningarna(försälning) på 2013 och utbetalningarna (inköp) för olika leverantörer på 2018 eller hur? Tack för hela hjälpen.
... Visa mer
2024-12-09
15:47
Jag tänker inte göra några till köp alls för ett tag iallafall. Så är det ok att bokföra dessa som det är allt på 4000 ? Inga moms alls.. Eller måste jag ändå deklarera de 5 st till tullverket nu, ta nån kontakt hos de?! Tack för hjälpen
... Visa mer
2024-12-09
15:27
Hej, Jag tror är ett missförståndet här. Jag glr dett enklare.. Vi säger att jag är företaget, ett städfirma och har utfört arbetet på ett privat kund. Flyttstädning. Detta fakturan har jag skapat och skickat till kunden, nu ska jag bokföra händelsen. Fakturan och inbetalningarna. Tack snälla.
... Visa mer
2024-12-09
10:52
Hej Joachim, Jajamän kontot 4056 var felaktigt skrev, menades precis 4000. Men angående tullverket eller fraktbolaget har jag inte mottagit någon faktura alls. Är det något självdeklarering man måste göra till tullverket eller hur? Tack snälla.
... Visa mer
2024-12-09
10:47
Hej, Det är för en privat person. (Används 2018 istället för 1930 om man använder ett bankkonto?!) Tack.
... Visa mer
2024-12-08
22:02
Hejsan, Lite hjälp att göra noga detta bokföringen. Har köpt varor från Kina, Inköp av varor från ett annan land utanför EU. First fakturan var i USD. (bifogar här) Betalar fakturan från egen bankkonto i SEK medan på bankkvitens står att original valuta var i euro. Nu första frågan är 1) : Ska jag omvandla original fakturan i USD på EURO och sedan i SEK annars direkt i SEK och bokföra den? 2) 2893 K (3922,22) 4056 D 2614 K 2645 D Hur bokför jag payment procesing fee (10.55 usd / 113.9767 SEK) som bankkostnader på 6570 eller hur? Har använd 2893 istället för 1930 då är betalt från eget konto. Samt största frågan här är ska jag bokföra hela summan tillsamans med shipping fee på 4056 då detta utgör produktens kostnaden faktist. Tack för hjälpen. Hälsningar, Ervis
... Visa mer
2024-12-08
21:36
Hejsan, Någon som kan hjälpa med bokföring av städtjänst på ett flyttstädning av 36 kvm där preliminär skattereduktion anges. Kunden använder ett och samma bankkonto för sig själv och företaget. Samt är kvittensen från skatteverket där kunden har ansökt om skattereduktionen. Faktureringsmetoden används. Vad ska bokförs vid vilka tidpunkter. OBS! När man t.ex. betalar leverantörsfakturan använder sig av kontot 2018 övriga egna insättningar. Hur bokförs vid inbetalning?! Bifogar delar av fakturan hur ser ut samt kvittensen från skatteverket. Tack för alla hjälp.
... Visa mer
2024-10-28
20:30
Hej, Tack för alla svar och din tid. Väldigt hjälpsamt! Ha en fortsätt trevligt vecka. Hälsningar, Ervis
... Visa mer
2024-10-25
20:46
Hej Joachim, Tack för alla förklaringar. Nu har jag ett tydligare bild. Det ända på punkt 4 nu med återbetalning, pengarna har kommit in på 1980 36 euro 1930 finns det ingen transaktion där! Ska jag ta istället: 1980 D (omräknat i SEK med återbetalningsdag valutakurs från banken) 4531 (momskode 22) K 2614 (momskod 30) D 2645 (momskod 48) K Och om det finns diff från valuta kursen vid inköps av tjänsten datumet och återbetalnings datumet då använder jag kontot för valuta diff också 8330. För att 1930 används inte här vid återbetalning tror jag. Därefter om jag ska överföra de från Euro till Sek Då ska jag 1930 D 1989 K (omräknat i Sek med dagens valuta. Här skulle inte finnas nån valuta diff eller hur. Vi bara använder överförings dag valutakurs?) Tack snälla. // Hälsningar, Ervis
... Visa mer
2024-10-24
14:39
Hej Joachim, En sista korta förklaring på punkt 1 och 2, Om vi registrerar försäljningen på svenska kr som är helt korrekt och jag tar det exempel som du har tagit: ( Vi säger att vi har ett försäljning på 80 Euro, blir 100 sek efter konvertering) 1511 debet 100 sek 3051 kredit 80 sek 2611 kredit 20 sek Nu på punkt 2: Efter på ditt exempel du har tagit samma siffra och bli lite svårt att förstå exakt men Insättning på valuta konto i Euro hur ska bli då : 1980 debet (80 Euro) 1511 kredit (100 SEK) Liksom kan man bokföra med båda valuter a i samma konteringen eller vad är som jag missar här ?? Samt jag hade ett punkt 4 på mitt exempel om du kan ta och den, det var återbetalning av shopify månads avgiften. Det kom in på valuta kontot och är där, ingen överföring eller sånt. först var detta bokfört som inköp av tjänst utanför EU och pengarna hade dragits från kontot i SEK nån dag innan. 1930 K 4531 (momskode 22) D 2614 (momskod 30) K 2645 (momskod 48) D så har jag bokfört betalningen till shopify iallafal. Tack snälla. // Ervis
... Visa mer
2024-10-23
14:17
Hej Joachim, Om vi kan tar i turordning alla 3 transaktionerna som har skett för att tydligtgöra lite gran. Jag bifogar ett bild från kontot i EURO där sker 1) insättning av Shopify på 12.44 Euro och sedan överföringen på de till SEK konto, så 2) ut med 12.44 EURO samt kontot på SEK 3) in med 141.70 SEK från överföringen frå EURO kontot. Hur skulle vi bokföra i turordning alla 3 transaktionerna? Medan punkt 4) är Återbetalning för månadsabonemang hos shopify, så först var detta bokfört som inköp av tjänst utanför EU och pengarna hade dragits från kontot i SEK nån dag innan. 1930 K 4531 (momskode 22) D 2614 (momskod 30) K 2645 (momskod 48) D så har jag bokfört betalningen till shopify iallafal. Sedan den återbetalning är liten osäkert. Tack för hela hjälpen, vill bara förstå rätt en gång sedan behöver inte fråga mer. 🙂
... Visa mer
2024-10-22
11:57
Hej, Angående valutakursen på punkt 1 eftersome det har skett samma dag som pengarna frå företagskonto i Euro överförs på företagskonto i SEK, ska använda den angivna kursen som själva banken har använd ? dvs 11,391220 i detta konkretiska exemplet ? Angående punkt 2) är jag liten otydligt fortfarande för att pengarna från shopify förs in först på företagskonto på EURO, så in med 12.44 EURO. Sedan har de övörförat på företagskonto i SEK med valuta kurs 11,391220 som blev ut med 12.44 Euro från EURO kontot och in med 141.70 SEK på SEK kontot. Angående punkt 3 är återbetalning för köp av tjänst utanför EU, månads betalning. in på företagskontot med 36Euro bara.. Så finns ingen 15 konto här ... Tack så mycket för hjälpen. Mvh// Ervis
... Visa mer
2024-10-21
14:59
Hejsan, Jag är liten osäkert att bokföra detta: En vara säljs från shopify till en kund i Sverige. Shopify skickar en betalning på företagskontot på 12.44 EURO. 1) Här bokför jag första steget: Försäljning av varor inom EU 1932 12.44 EURO 3051 9,952 EURO 2611 2,488 EURO Undantags från shopify avgiften, detta slipper vi. Jag undrar hur bokför vi första transaktionen som är i annat valuta, i EURO? Är det rätt som jag har gjort? 2) Det andra direkt efter inbetalning har kommit in samma dag, flyttar beloppet på 1244 EURO på företagskontot i SEK , med en valuta kurs 11,391220 , 141,70 SEK. 3) det bli Ingående belopp på svenska kontot samma dag på 14170 SEK. Kan ni tydlig förklara för mig hur ska man bokföra dessa 3 händelser ? Det sista som jag behöver är ett återbetalning av shopify månadsavgiften på 36 EURO på företagskonto på EURO, hur ska bokföra detta. Vanligtvist dras pengarna direkt från primera kontot på Svenska Kronor. Tack för alla hjälp.
... Visa mer
2024-08-30
22:37
Hej alltihopa, Ville gärna få lite hjälp av nån kunning som är redan igång med dropshipping och har fått reda och ordning med bokföringen. Ville gärna få liten hjälp att bokföra 4-5 olika händelser, så om det är nån villig att hjälpa till lämnar jag min privata mejlet här i inlägget. OBS!! Har precis startat och testar med en dropshipping butik men det finns saker att tänka på och göra rätt. Tack på förhand och alla tips och rekommendationer är välkommna. Hälsningar, Ervis Mejl: ervislilo@gmail.com
... Visa mer
2024-06-15
17:33
Hej på alla löneexperter , Jag känner mig inte så tryggt på detta derför behöver erat hjälp. Kvinnan har haft ett lön på 25500kr från december 2022. Från maj 2023 blev lönen 26500kr per månad tillsvidare... Juli 2023 komm de överens med arbetsgivaren att ta ut 11 semesterdagar. Fråga ne 1) Har han betalat ut rätt semesterlön ?? Jag bifogar ett lönebesked och här nere har gjort mina argumenter men har inte en tydligt bild på vad som har hänt här: Semester tilläget med kollektiv avtal ska vara: 11 semester dagar X 0,8% X 26500kr månadslön = 2332 kr OBS! De två sista raderna 3215 och 3205 måste tas bort för att normalt lönedagen är betald på Månadslönen 1101, så blir det en skillnad på -1.599,62 kr som är betalda mindre. Samma beräkningen utan kollektiv avtal ska vara: 11 semester dagar X 0.43% X 26500kr månadslön = 1253.45kr OBS! Här har vi ett skillnad på -521.07kr betalda mindre. Enligt procentregeln som verkar är använd här för att då måste göras avdraget med 4.6% av de semesterdagarna, som är gjort här skulle vara: Semesteravdrag -4.6% stemmer helt och hålet, 26500kr månadslön X 0.046 = 1219kr, så 3205 stämmer helt. 3215 semesterlön vid procentregeln : 26500kr månadslön X12 månader X 0.12 = 38.160kr / 25 (semester dagar under året) = 1526.4kr X 11 dagar (semester dagar) = 16.790,4 kr. OBS! Här har en skilnad på 16.790,4 kr - 14.141,38 kr = 2.649,02kr betalade mindre. Det andra gäller semesterersättning vid avslutning i april 2024: I aprill 2024 har han betalat ut semesterersättning som verkar vara som helften hon skulle tagit ut, jag bifogar ett bild på detta också och här fortsätter jag med mina argummenter. Semester ersättning med kollektivavtal: 18603 kr. Semesterersättning blir: 13 semesterdagar x 5.4% x 26.500kr = 18.603kr Utan kollektivavtal: 17.885kr Semesterersättning blir: 13 semesterdagar x 26.500kr / 21 = 16.404kr. Plus 13 semesterdagar x 0.43% x 26.500kr =1481kr Eftersom intjänande semesterdagar beräknas för semesterår från (1 april 2023 - 31 mars 2024, betydär att du har tjänat in 25 semesterdagar totalt - 11 dagar som du har tagit ut juli 2023 blir kvar 14 semesterdagar och ej 13! Som följd alla beräkningar gjorda ovanpå ska beräknas för 14 semesterdagar istället för 13. Tacksamt för alla som kan förklara vad har hänt här och hur mycket skulle hon egentligen fått betald vid semesterlön juli 2023 och semesterersättning april 2024. Mvh, Ervis
... Visa mer
2024-04-30
19:54
1Gilla
Super tack för din tid samt länken var super bra! Nu har jag allt klart 🙏
... Visa mer
2024-04-29
11:58
Hej, Jätte tacksamt om du har tid att förklara lite vilket steg på skattekonto ska bokföras separat. Menar du om t.ex utbetalning som jag ska göra där jag stänger av 2650 D mot 1630 K och 1930 K, kanske ska inte bokföra bankkonto på samma kontering eller hur menar du. Vill förstå som det är bättre detta steget snälla. Tack för hela hjälpen.
... Visa mer
2024-04-26
20:30
Hej Joachim, Först tack för svaret. Att förstå rätt så säger vi att jag har bokfört rätt momsredovisningen 31 mars och nån av dessa dagarna ska jag ladda upp filen till skatteverketb för perioden. (spellar inget rolle om det är innan den 12e maj eller hur? ), vid den punkten så behöver jag inte redovisa nånting. Sedan ska skatteverket betala mig på skattekontot t.ex 15e maj 309 kr. Den 15e maj ska jag bokföra inbetalningen 2650 (309:-) K och 1630 (309kr) D. Det är allt för den perioden. Sedan nästa kvartalet jag redovisar momsen enligt exemplet: 30e juni redovisar momsen; 2641 K (400:-) 2611 D (1000:-) 2650 K (600:-) under juli skickar jag filen till skatteverket och betalar momsen till (innan/senast 12e augusti): 15e juli t.ex ska jag betala: 2650 D 600:- 1630 K 309:- 1930 K 291:- Stämmer detta eller är nånting fel i min logik? Tack för hjälpen.
... Visa mer
2024-04-25
20:14
Om du skulle förklara liten bättre med konkret exempel. Jag bifogar en bild på andra kvartalet som har redovisad momsen och som kommer att få moms utbetald från SKV, Vilka är kommande steg och under vilka datum? Den belop som ska utbetalas från SKV ska jag ha kvar på skattekontot och nästa perioden blir det att jag ska betala några tussen lappar p.g.a har fakturerat kunder, då ska jag använda den kvarstående belopet på skattekontot samt företagskontot. Självklart det är 12e maj deklarations och betalningsdatumet för kvartalen. Om du kan tydligt förklara datum för alla transaktioner. Tack så mycket.
... Visa mer
2024-04-23
21:09
Hej Annica, Tack för svaren, men bara för att tydligt göra detta: om vi tar först endast månad 1: steg-1: efter att vi har redovisad momsen i Visma och har laddat ner filen då ska vi bokföra K2650 D1630 500kr, stämmer detta? steg-2: först ska vi föra om momsskulden efter vi har redovisad momsen i Visma och laddat ner filen och då blir det: D2650 K1630 700kr ? steg-3: ska betala momsskulden till skatteverket: D1630 K1930 200kr eller hur? Så för första månaden om vi ska få tillbaka efetr momsredovisning är endast detta bokföringen som vi ska göra efter har laddat ner filen och lämnat in på skatteverket? Spelar nån rolle när ska detta bokföras, vilka datum, om det bli samma med momsredovisning i Visma t.ex eller när man laddar up filen på skatteverket..?! Tack för hjälpen.
... Visa mer
2024-04-17
22:22
jag har konto 2650 momsredovisning som används. Om jag har pengar att få tillbaka från skatteverket den månad från momsredovisningen men tar inte ut de och de betalas till min skattekonto. Nästa månad kommer att jag måste betala till skatteverket efter momsredovisningen, på så sätt väljer jag att betala först med de pengar som är på skattekontot och resten från företagskonto. Hur bokförs alla de transaktioner? Samt vilket konto använder ni för skattekonto i Visma? Som exempel kan vi ta första momsredovisningen 500kr att få tillbaka och månaden efter 700kr att betala. Tack för alla svar.
... Visa mer
2024-03-14
19:39
1Gilla
Hej, Vilka konto använder ni för dessa två rader: 1) Skickade brev via Autoinvoice, 1 sida 1 st 17,00 25 17,00 Visma Advisor: och 2) Visma Smarta Byrån. Tack för tipsen.
... Visa mer
2024-03-12
06:26
Ja precis, det var det jag tänkte , om jag skulle bokföra som icke avdragsgill representation! Tack för svaret.
... Visa mer
2024-03-10
09:18
Hej, Vi har köpt för alla hjärtans dag ett choklad ask med en dekorativt rosa och bjudit till alla kunder och besökare som har kommit in under dagen. Hur ska jag bokföra detta som marknadsföring eller som gåva till kunderna ? Tack för alla tips//
... Visa mer
2024-02-12
17:00
Hej, Jag driver ett filial, som i princip fungerar som en AB. Jag har lagt in pengar på konto då aktiekapital saknar på dessa bolag och kontot 2893 är öppet. Får jag köpa för eget bruk mot företagskonto och bokföra detta som minskning av företagskonto samt minskning av skulden 2893 på andra sidan och hålla kvitot eller fakturan som bevis ? Eller måste endast överföring mot pengar slutföra kontot 2893? Tack//
... Visa mer
2024-02-09
12:45
Öeverantören har en hemsida helt på svenska. Sen på fakturan som finns leverantörs uppgifter står att leverantören har ett VAT nummer SE2050.... När jag googlar företagsuppgifter kommer till att det är ett utländsk företag men har fått organisationsnummer och är momsregistrerat i Sverige. P.g.a detta antar jag att detta ska bokföras som en vanligt svenskt inköp med moms 2641 ingående moms. ringde och dubbelkollades hos skatteverket att företag var momsregistrerat i Sverige och de bevisade samma sak. Så, Ja det ska bokföras som ett vanligt inköp. Tack.
... Visa mer
2024-02-08
08:06
Hej på er, Jag har köpt en faktura med brochurer för att dela ut för reklamation. Detta är direkt betalt från företagskontot. Företaget är en utländsk juridiskt person inom EU som har sitt organisationsnummer och är momsregistrerat i Sverige. Hela fakturan är på engelska förutom beloppet står i SEK. Det är kalkulerat VAT på 25% också i fakturan. Ska jag bokföra ingående moms som vanligt oavsett att det är annan företag inom EU men den är momsregistrerad i Sverige, eller betraktas den som inköp av varor/tjänster från annan företag inom EU ? Tack.
... Visa mer