2025-05-27
09:26
Nu var det ju inte kalkylpriserna utan försäljningspriserna det gällde.
... Visa mer
2025-05-22
15:45
Jag har samma problem som frågeställaren. Vi har just specialpriser, på vissa artiklar i en prislista till en kund, som inte är kopplade till någon rabatt. Om vi höjer prislistan med säg 5%, ska inte dessa specialpriser höjas. Gör man rabattavtal höjs ju även det priset eftersom det grundar sig på listpriset. Hur gör man då?
... Visa mer
2025-04-04
16:04
Hej
Jag råkade bocka i en ruta som jag inte visste fanns: "kontant utbetalning" på en anställd. Detta upptäckte jag inte utan allt gick iväg så (lite bråttom) och upptäcktes inte förrän hon inte fick sin lön. Jag gjorde en separat överföring till henne och skrev in kontot för bank i "kassa" i inställningar.
Men jag kan inte få ut något bokföringsunderlag. Det står "Beräkningen av bokföringsunderlaget blev fel".
Vad ska jag göra?
Kan jag backa lönekörningen och ta bort bocken i rutan "kontant" och sedan köra på igen?
Kan jag göra arbetsgivardeklarationen, trots att lönekörningen inte är avslutad, utan att det ställer till problem?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2025-01-10
17:09
Jag försöker radera ett företag och gjorde enligt instruktionen i Hjälpen. Det gick bra tills jag skulle öppna ett företag igen. Då ligger det raderade företaget kvar i listan på Företagsnamn men Mapp är ändrad till "b3ae-a3c9-3c69-b317". Stängde ner programmet och öppnade igen men det ligger kvar så. När jag försöker radera företaget igen får jag veta att jag inte har behörighet att radera företag. När jag går in via utforskaren ligger ovan nämnda mapp där med diverse filer men även en mapp som heter "XBCK_SPCS_Adm_FTG4.zip". Den innehåller ungefär samma filer som den först nämnda mappen. Vad ska jag göra med dessa mappar och hur ska jag få bort företaget från listan när jag öppnar programmet? Jag har sökt i supportforumet och hittat andra, visserligen gamla, trådar med administratörer som får meddelande om att de inte har behörighet att radera företag men det finns inget svar på varför det blir så och/eller hur man ska göra för att få det att fungera korrekt. Någon som vet?
... Visa mer
2024-01-23
11:07
1Gilla
Hej Jag undrar om det finns något godkänt svar i denna fråga?
... Visa mer
2023-09-12
16:36
OK, tack för snabbt svar 🙂
... Visa mer
2023-09-12
16:21
Hur gör jag en periodisering av en leverantörsfaktura som avser augusti men är daterad i september? Har inte gjort någon leverantörsfakturajournal på den ännu eftersom jag vill veta att det går att göra så först. Jag har gjort en periodisering på den med 2990 som periodiseringskonto med första (och enda) datum 230831. När jag tittar på Periodiseringar-Sammanställning på datum 230831 så finns den där med detta datum men är markerad som *ej klar och det ska betyda att "det finns periodiseringar som ska utföras innan angivet datum på utskriften". Men det finns inga sådana och när jag försöker utföra periodisering så finns det inget att periodisera. Hur ska jag göra? Hjälper det om jag skriver ut leverantörsfakturajournalen?
... Visa mer
2022-04-14
13:13
Hej @Agnes Ohrling Men jag har Microsoft Edge som standardwebbläsare. Konstigt. Kan du se att jag loggat in med Explorer? Kan jag i Visma Lön ange vilken webbläsare som ska öppnas när jag använder länkar i programmet? Hur som helst så loggade jag in med Chrome nu och det blev en lika tom startsida ändå. Glad Påsk på dig med! Mvh Annika
... Visa mer
2022-04-13
11:10
Hej
Jag är administratör och har inloggning på Vismaspcs.se i flera företag.
Jag har lön från två av företagen. Det ena är redan anslutet till Min Lön.
Nu har jag anslutit ett av de andra företagen till Min Lön men när jag loggar in på mina tjänster Visma Lön Anställd är startsidan blank.
Jag kommer inte längre än så. Vad göra?
Jag har samma epostadress rakt igenom alla företagen.
Nästa fråga: En anställd har lön från alla företagen. Måste samma epostadress genomgående användas på samtliga företag för honom eller kan jag ange olika adresser?
Mvh
Annika
... Visa mer
2022-03-17
11:04
Hej Nu för tiden är det krångligt när man har en artikel där leverantören har olika artikelnr och priser t.ex. beroende på vilken förpackning man köper. Jag tycker att det var ett dåligt beslut att ta bort möjligheten att ha med flera rader på samma leverantör i leverantörspriserna på inköpsfliken i artikelregistret. Finns det någon fördel med att ta bort det? Hur är det tänkt att man ska göra istället? Själva är vi oberoende av vilken förpackning vi fått, när vi säljer varan eftersom den ingår i en paketartikel. Vi vill inte lägga upp en artikel för varje förpackning på varje artikel. Det skulle bli allt för många varianter att hålla reda på. Jag har för mig att detta har varit uppe förut men jag kan inte hitta den tråden för att se vad lösningen blev då.
... Visa mer
2022-02-03
15:33
1Gilla
Går det att skapa och spara olika textrader som man kan plocka upp när de behövs? Alltså återkommande meddelanden som man inte vill behöva skriva in varje gång och på varje lönebesked som ska ha det? Lik de radtexter som man kan ha i VISMA Administration?
Om det inte finns idag; är det något ni kan tänkas införa?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2022-01-20
14:30
Vi har kalenderår som semesterår. Jag har gjort januarilönen med decembers avvikelser, låst och skickat lönebeskeden via Min Lön. Har inte gjort utbetalning eller semesterårsavslut ännu.
Nu visar det sig att jag registrerat med en semesterdag för mycket på en anställd. Hur kan jag korrigera det så att det även blir rätt i semesterårsavslutet? Kan jag låsa upp lönekörningen utan att de andra lönebeskeden ändras och korrigera det lönebeskedet och sedan endast skicka om det lönebeskedet till Visma Lön? Eller behöver jag göra en ny lönekörning med rättelsen.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2022-01-19
10:34
1Gilla
Ja, det gick att göra så som du skriver men först efter att jag ändrat från Min Lön till Papper. När Min Lön var markerad som lönebesked gick det inte att spara eller komma vidare och det valet fanns som default, jag valde det inte själv.
... Visa mer
2022-01-19
10:20
1Gilla
Det är konstig. Jag letar och letar efter något om det jag undrar över men hittar aldrig det jag söker förrän efter att jag publicerat ett inlägg. Nu hittade jag att jag måste ändra utskick från "Min Lön" till "Papper" för att kunna spara den anställde. Varför det är så hittade jag däremot inte men nu kan jag i alla fall gå vidare utan att förlora det jag redan skrivit in.
... Visa mer
2022-01-19
10:11
Jag har påbörjat en nyuppläggning av anställd som jag inte har alla uppgifter om men det går inte att spara eftersom det saknas en del väsentliga data. Måste jag verkligen släppa allt som jag lagt in på honom nu för att kunna komma vidare?
... Visa mer
2021-12-30
09:39
1Gilla
Bra! Tack för svar. Då behöver jag inte stånga pannan blodig med att försöka para ihop äpplen med päron 🙂 Gott Nytt År! /Annika
... Visa mer
2021-12-29
12:53
Hej Jenny Sjöström Sannéus. Jag har just lagt in XML och skickat testfiler till Handelsbanken och det gick bra men får det inte att fungera med återrapporteringen av CAMT.054 debet. Har funderat på om man måste ha skickat betalningsfilen i XML för att kunna återrapportera i CAMT. Är det så? Kan jag inte återrapportera i CAMT.054 om jag har skickat betalfilen i LB-format? Mvh Annika
... Visa mer
2021-09-15
15:00
Detta hade jag problem med för så länge sedan att jag glömt hur jag fick ordning på det. Men jag är i alla fall säker att det har att göra med att alla måste ha ett arbetsschema. Om de ligger med "ej schemalagd arbetstid" så blir det fel. Hoppas att någon annan kan ge dig ett mera utförligt tips om hur du ska komma tillrätta med det.
... Visa mer
2021-04-08
14:34
Hej.
Finns det något utskrift som visar artikelstatistik på inköp?
Jag vill alltså veta vilka artiklar, med kvantitet och inköpsvärde, som jag köpt från en leverantör under en viss period. Gärna med info. om f.g. år också.
Hittade en utskrift som heter Leverantörspriser med urval: Senaste fakturadatum, Årets inköp och Föreg års inköp men lyckades inte att få med det i utskriften. Går det?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10
... Visa mer
2020-11-27
10:15
Vi har löst det det så att ägaren tar ut sin huvudsakliga lön i ett annat bolag och har tjänstebilen i ett företag som han tar ut mycket lite lön ur. Förmånen betalas med nettoavdrag och det som inte lönen täcker betalar han in till företaget varje månad med en stående överföring. Optimalt eller inte - vet ej men det funkar.
... Visa mer