2025-06-10
16:31
Hej Förstår jag dig rätt med att du bokfört upp räntan i 2024 efter att bokslut och deklararation var inskickad? I så fall får du vända bort den verifikationen (Göra samma bokföring på samma datum men vända på debet och kredit) Sedan lägger du in den på nytt igen på ett datum i 2025. /Joachim
... Visa mer
2025-04-04
13:27
Nej inte om du använder 0 kr på K7
... Visa mer
2025-03-05
17:05
Ska du hyra ut biostadshuset till utomstående så helt rätt att även den delen ska ingå i näringen. Jag tycker det är bra att dela upp byggnaderna på ekonomibyggnad 1110 och bostadshus på ex.vis 1111. Bostadshuset skriver du av med 2 % årligen. Nej du bokför lånet på 2350 och balanserar ut på 2018 för att balansräkningen ska bli +-0
... Visa mer
2025-01-27
08:19
Hej @Göran A
Ja, registervård bör kunna åtgärda problemet med minussaldot på 0,50 kr i reskontran. Genom att utföra registervård korrigeras mindre skillnader och avvikelser, vilket inkluderar justeringar som öresavrundningar.
Innan du genomför registervård är det viktigt att ta en säkerhetskopia av ditt företag. Om registervård inte löser problemet kan du kontakta supporten för ytterligare hjälp.
Lycka till!
... Visa mer
2025-01-15
15:13
Har du inget konto i din kontoplan så lägg upp ett konto 12.. -försäljning inventarie med momskod 05 Den bokför du försäöljningen där + utgående moms och inköpet inventarie + ingående moms
... Visa mer
2025-01-14
12:09
1Gilla
Tack till er båda för svaren! Nu ser allt ut att stämma 🙂
... Visa mer
2025-01-14
10:05
1Gilla
Klart du ska redovisa detta intäkt - sedan drar du av dina kostnader . Får du in lika mycket som du har i kostnad så blir det ju +-0
... Visa mer
2024-12-30
23:48
Inget som hindrar som jag ser det - det enda du behöver tänka på är du ska göra en uppskattning av hur mycket din privata användning är och inte dra av det - se bifogat https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.7/341459.html
... Visa mer
2024-12-18
12:40
Var lite snabb och missade uppläggningsavgiften så Joachims svar är rätt Själva inköpet är ju inget du ska bokföra för det är inte ni som köpt in bilen utan finansbolaget - sedan leasar ni bilen under 36 månader och har troligen sedan möjlighet att köpa bilen
... Visa mer
2024-12-08
17:29
1Gilla
Som RoffaK skrev sedan återför du beloppet i i blankett NE ruta R14 och fyller i beloppet i ruta R 27
... Visa mer
2024-11-19
12:57
Toppen, tack för hjälpen!
... Visa mer
2024-11-06
22:43
Tänk också på att om du satt av till exp.fond måste du hålla koll på ”EK” vid årets slut så du inte blir tvingad att återföra avsatt belopp då hur stor avsättning du gör ha bygger på ditt ”EK ” vid årets slut . Ett vanligt fel är att man omplacera bankmedel till ex.vis fonder som inte får finnas i EF
... Visa mer
2024-10-18
23:39
1Gilla
Du bokför D5619 och K1930 om du tar ut pengar - alternativt gör du avdraget direkt på blankett NE i rutaR22 i samband med deklarationen - på så sätt behåller du mer pengar i rörelse och kan därigenom öka möjligheten till räntefördelning o avsättning expansionsfond
... Visa mer
2024-10-11
08:10
Hej, Vad menar du med avdrag? Amortering påverkar endast balanskonton och har därmed ingen resultatpåverkan. //Carina
... Visa mer
2024-10-10
22:58
Nej Du kan skriva av 30 % första året dvs 180.000 kr - gör sedan avsättning till expansionsfond med 20.000 kr så får du +~0 i resultat. Nästa år skriver du av 30 % på 420.000 kr dvs 126.000 kr (kostnad) och plockar tillbaka avsättningen expansionsfond 20.000 kr (intäkt) om du vill annars kan du plocka tillbaka den senare beroende på resultat
... Visa mer
2024-09-24
21:07
Om det är en bil med avdragsbar moms - kolla nedanstående - så görs avdrag för momsen vid inköpet. Personbilar och motorcyklar | Rättslig vägledning | Skatteverket
... Visa mer
2024-07-30
22:27
1Gilla
Ja då hade du ett outnyttjat underskott år 2 på 120000 kr och det börjar du år 3 med. Man måste alltid utnyttja underskott mot vinst eller är det förlust det året ökar underskottet dvs du måste varje år ta hänsyn till ingående underskott.
... Visa mer
2024-07-23
16:21
Förseningsavgiften bokför du K 1630 - D 6992. När du betalar in avgiften K 1930 - D1630
... Visa mer
2024-07-22
07:37
Hej Då ni slutbetalar leasingkontraktet med en slutlikvid och inget annat restvärde skall betalas så blir det som att ni köper ut bilden till det värdet på 7 X månadsbetalningarna. Så konto 1241 skall den betalningen bokföras mot. Er vinst vid försäljningen av bilen blir högre eftersom inköpspriset var betydligt lägre så försäljningen hanteras som en vanlig försäljning av inventarier. 1930 Debet Insatt belopp 3971 Kredit försäljningsbeloppet 1241 Kredit Inköpsvärdet 7973 Debet Inköpsvärdet (Om inga avskrivningar gjorts på bilen) /Joachim
... Visa mer
2024-07-19
13:57
1Gilla
Alldeles för lite fakta för att lämna svar -varför funderar du ? Hur ser din EF resultatmässigt o balansmässigt ? Var bygger du den - egen fastighet ? Normalt finns ingen anledning bilda AB istället för EF skattemässigt om du inte har högt resultat
... Visa mer
2024-07-02
12:55
Nej 1358 Acc. nedskrivningar skall det vara. Ok, tack för info, jag får kolla upp det vidare.
... Visa mer
2024-06-19
07:38
Är ju inte ovanligt - du kan ex.vis ha avskrivningar i resultatet som inte påverkar bankkontot, du kan ha kostnader som du betalt genom egen insättning , resor i verksamheten som inte är bokförda m.m
... Visa mer
2024-06-13
10:52
1Gilla
Du gjorde ju ett uttag när du förde över bilen från firman till dig själv så som jag ser det är SKV påpekande rätt om du inte redovisade moms på uttaget eftersom bilen vid inköpet var en momsbil dvs du drog av momsen.Har alltså ingen betydelse om du sålde den i firman eller privat. Såld medan den var "registrad" på firman som taxibil - vanlig försäljning, uttag och sedan såld privat - uttagsbeskattning till marknadsvärde
... Visa mer
2024-05-30
08:21
Förutsätter att du lagt upp separata konton på företagskontot och placeringskontot - sen är det bara att bokföra överföringen K på ett konto och D på det andra
... Visa mer
2024-05-12
13:07
Tack Göran! ☀️
... Visa mer
2024-05-12
11:50
Tack för snabb feedback!
... Visa mer
2024-05-01
18:46
Hur gör man det i deklarationen? Kan man göra det när man deklarerar genom Visma? Mvh Lena Österberg
... Visa mer
2024-04-29
00:14
Som jag skrev Köpeskilling x (taxeringsvärde för byggnad/totala taxeringsvärdet) = så får du avskrivningsunderlaget för byggnaden som du ska gör avskrivning på med 2 %/år. Ex. köpeskilling 1.000.000 kr och om du har 250.000 kr i tax.värde på byggnad och det totala tax.värdet är 500.000 kr så blir avskrivningsunderlaget 1.000.000 x (250.000/500.000) = 500.000 kr och avskrivning 10.000 kr/år .Du för in siffrorna i din blankett NE
... Visa mer
2024-04-26
16:08
Nej man kan ha max 18 månader första räkenskapsåret så du behöver inte lämna nu men som jag skrev innan tappar du då 1 år för ev. räntefördelning
... Visa mer
2024-04-16
10:49
Tack så mycket för svaret Göran! Då vet jag lite bättre vad som gäller 👍
... Visa mer
2024-04-10
11:25
Eftersom det är ett utnyttjat underskott (som allmänt avdrag) och inte ett outnyttjat avdrag skall du inte räkna med detta i underlag för räntefördelning och expansionsfond
... Visa mer
2024-03-08
12:22
Hej I en enskild firma så bokförs både inbetald och återbetald skatt på konto 2012 så det är rätt konto att använda. /Joachim
... Visa mer
2024-02-21
13:34
Tack för svar. Ja det är verkligen inte lätt att förstå och jag har googlat i timmar på olika ställen och får ändå inte något bra svar. Tack och ha en bra dag ! Kajo46
... Visa mer
2024-02-05
20:53
Nej du har ju ett maxbelopp på räntefördelningen och har ingen betydelse hur det utnyttjas - i ditt fall blir det mot beloppet i R29
... Visa mer
2023-12-06
11:03
Hej Insättningen som du bokfört tidigare och som du skal rätta till korrigerr du enbart med de 200 000 som du har frt över vid det tillfället. Byt ut kontot för uttaget du gjort till 1940. Om du inte har sparkontot kopplat till kassa och bankhändelser skulle jag rekommendera att du väntar med att bokföra upp räntan till bokslutet. När du sedan avslutar året så gör du en manuell kontering av enbart räntebeloppet som ser ut på följande sätt. 1940 Debet 8310 Kredit /Joachim
... Visa mer
2023-06-19
10:42
Hej @Skåneadministratör !
Du kan använda tråden som @Göran A hjälpte dig med ovan, men vill också tillägga att det också kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket vad som gäller för det enskilda fallet. Huvudregeln är att försäljning av överskottsel ska redovisas som momspliktig försäljning, vilket du kan läsa mer om här.
Jag utgår dock från att den här försäljningen inte tillhör din huvudverksamhet, så ett bra konto att använda till detta är 3990 - Övriga ersättningar och intäkter alternativt 3690 - Övriga sidointäkter.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-04-20
10:51
Hej @kajo46
Du har fått svar på din fråga av min kollega Joachim i tråden Avveckla EF
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-01-20
09:18
Hej Kredit blir försäljning dvs Kredit 3051 Kredit 2611 Debet 1370 Notera att emitterat insatskapital inte ska tas upp till beskattning förrän inlösen (det som Göran kommenterade). Tänk också på att ränta och utdelning rapporteras via kontrolluppgift till Skatteverket och därmed läggs ut som Inkomst av kapital i din privata deklaration. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-11-28
10:47
1Gilla
Vad gäller P-fond har Josefin svarat på detta . Nu framgår inte av frågan om du har AB eller enskild näringsverksamhet. Om du har enskild bör du tänka på att om du placerar i räntepapper kan dessa belopp inte räknas in i underlaget för räntefördelning.
... Visa mer
2022-11-14
20:57
1Gilla
Hej Stäm gärna av dina funderingar vid bokslutet här på forumet speciellt det som Göran nämner och möjligheterna att göra skogsavdrag eller att använda skogskonto. I grunden ganska enkla system. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-06-08
11:17
1Gilla
Du måste ha fram uppdragsredovisningen och kan inte gå på årsbeskedet. Troligen har man gjort en större avverkning och delat upp utbetalningen på 2 eller fler år. Då gör man insatsavdraget (50.000 kr i ditt fall) på den utbetalning som skett 2021. Du måste alltså ha fram underlagen för att kunna göra konteringen rätt - skulle tippa att du inte har en utbetalning på 443 171 (354 538+88 633) utan du har en utbetalning på 443 171 - 50 000 = 393 171
... Visa mer
2022-04-25
15:15
2 Gillar
Du skulle varje år räknat ut hur stort räntefördelningsbeloppet skulle varit. Hade du "Eget kapital" under 50.000 kr så blev det inget belopp att räknad fram det året eftersom det är gränsen för underlaget. Kolla bakåt sedan du startade och se om det finns år när underlaget är över 50.000 kr. Glöm inte sedan att du får "ränta på ränta" åren efter dvs. det beloppet du inte utnyttjat ett år skall ingå i underlaget till kommande dvs EK+Sparad räntefördelning= underlag för det årets räntefördelning. Här kan du hitta procentsatserna för åren bakåt - står under räntefördelning Belopp och procent inkomstår 2022 – privat | Skatteverket
... Visa mer
2021-12-19
14:23
2 Gillar
Robert25 - frågan gällde utdelning på insats i Landshypotek och Landshypotek har inga emissionsinsatser. UTDELNING på insatser och emissionsinsatser (Som ex.vis hos Södra och Lantmännen ) är alltid ränteintäkt och beskattas när de betalas ut. Däremot har du rätt - om det sker en vinstutdelning i form av emissionsinsatser beskattas detta när man säljer dessa emissionsinsatser eller om de löses in i samband med utträde ur den ekonomiska föreningen
... Visa mer
2021-11-23
09:31
Som någon skrivit innan - på specifikationen som följer med huvudblanketten framgår om du gjort avsättningar till Exp-fond och P-fond. Om det är så att du satt av till dessa så skall dessa tas fram nu när du avslutar näringen men om du då har sparad räntefördelning kan du utnyttja detta och då får detta beskattat som kapital istället för inkomst av näringsverksamhet.
... Visa mer
2021-11-08
09:11
2 Gillar
Menar att om du gör avskrivningar kommande år ökar ju underskottet som du precis skriver kan ha nytta av vid ett framtida överskott
... Visa mer
2021-09-29
13:25
1Gilla
Det är dessutom så att underlagen för p-fond m.m. gäller ditt skattemässiga resultat. Du kan ju ha skattefria intäkter och/eller ej avdragsgilla kostnader. Även om dom inte är så många i en EF... Lycka till!
... Visa mer
2021-03-29
17:08
Hejsan! Jag tror och hoppas att vårt skrivna hjälpavsnitt om Deklarationen till eEkonomi kan hjälpa dig på vägen för att svara på dina frågor, där finns beskrivet om vad varje del av programmet innebär och hur dessa uppgifter fylls i. Du beskriver att du fått en PDF om vilka rutor som ska fyllas i på Skatteverket, kan det vara deras länk Hur du fyller i NE-bilagan så länkar jag den här. Om vi tar privata inkomster som du funderade på så gäller följande rent programässigt: I Deklaration under Deklaration - Privata inkomster behöver du som är enskild företagare uppge vissa inkomster och avdrag som inte har att göra med företagets uppgifter. Dessa måste du komplettera med för att programmet ska kunna resultatplanera och räkna fram det slutliga skattemässiga resultatet för din del. De uppgifter du fyller i under Privata inkomster används sedan i programdelen Deklaration - Resultatplanering. Texten är hämtad från vårt skrivna hjälpavsnitt så jag tänker att vi börjar här, sen är du varmt välkommen att återkomma om något skulle kännas oklart. 🙂 /My
... Visa mer
2021-02-17
20:55
1Gilla
Det vanliga är att momsen ska deklareras i nära anslutning till din inkomstdeklaration om du har helårs-moms. Det vill säga momsdeklarationen ska in 12 maj. Observera att momsdeklarationen kanske ska in tidigare. Det är vid de tillfällena du har haft EU-handel som du ska deklarera tidigare. Vad som ofta glöms bort vid sådana här tillfällen (nej, jag har absolut INTE haft någon EU-handel 😀) är att det räcker att man uppger sitt VAT-nummer i samband med att man exempelvis gör ett inköp av mjukvara över nätet, exempelvis Office 365, Facebook-annonsering, Google Ads. Dessa tre nämnda företag har sitt säte på Irland, vilket är inom EU och om ett sånt köpt har gjorts, så får du en faktura utan irländsk moms på. Om du har haft några inköp från EU, ska momsdeklarationen in 26 februari. Detta datum gäller även om du har haft försäljning till något EU-land.
... Visa mer
2021-01-19
12:39
1Gilla
Bara tryck på knapparna och gör klart. Som ensam ägare är det ju bara dig som det berör
... Visa mer
2021-01-12
23:40
1Gilla
Då får du en skattereduktion på 3,9 % x 50.000 kr =1950 kr som räknas från slutlig skatt
... Visa mer
2020-12-31
13:41
2 Gillar
Hej Helt rätt som Göran A svarat men observera att kommande K10 deklaration avser inkomståret 2020 och att beräkning av utdelningsutrymme enligt Huvudregeln (lönebaserat) ska baseras på 2019 års löneunderlag. Eventuellt kan Förenklingsregeln vara fördelaktigare detta år. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-12-14
13:13
Den verifikationen du bifogat en bild på ser korrekt ut, det kan vara datumet som programmet avviker på precis som Roffakab skriver. Att du ska betala moms innebär i stora drag att du redovisat mer utgående moms än ingående, om programmet påpekar att du ska få tillbaka så kanske inte all försäljning är redovisad? Det är svårt för mig att säga eftersom jag inte har en fullständig bild av din bokföring dock. Du får gärna ta en bild på programmets momsredovisning i sin helhet så kan jag kika på det lite närmre.
/My
... Visa mer
2020-11-06
13:49
Då borde det bli så här 1930: D 2.500.000 2393: K 2.500.000 1930: K 1.500 8490: D 1.500 1930: K 2.250.000 1130: D 2.250.00 När du betalade handpenningen innan borde det bokats 1930 : K 250.000 1130: D 250.000
... Visa mer
2020-10-24
15:04
1Gilla
Momsen du skall redovisa är ju skillnaden mellan årets utgående moms och årets ingående moms och har ingenting med det skattemässiga resultatet att göra.
... Visa mer
2020-04-14
13:44
Jag och sambon har gemensam verksamhet. Resultatet delas på 50% i var. Jag använder visma eEkonomi med deklarationstillägg (för min deklaration, sambons får vi göra manuellt). Har kryssat i programmet att det är gemensam verksamhet och på mina deklarationspapper i Visma syns det att det blir rätt i reslutatfördelning. Men nu till problemet, räntefördelningen. När jag ska räkna ut min räntefördelning så använder programmet totalsumman på "eget kapital", jag anser att jag bara ska räkna på 50% av den och sambon på 50%. Är jag ute och cyklar? Hur gör jag i så fall justeringar på detta i programmet? För nu när jag skriver ut pappren så stämmer inte punkten "Övriga uppgifter 10" på min NE-blankett mot vad jag manuellt räknat ut vad det borde vara. Någon vänlig själ som kan hjälpa en förvirrad individ?
... Visa mer
2020-04-03
13:06
1Gilla
Räntefördelning görs bara på "eget kapital" vid årets början. Det är expansionsmedel som styrs av det "egna kapitalet" vid årets slut. Har du ett "eget kapital" (fördelningsunderlag för räntefördelning) vid årets början på 50.000 kr eller mer väljer du frivilligt om du vill göra positiv räntefördelning. Har du ett negativt värde på 50.000 kr eller mer MÅSTE du göra negativ räntefördelning
... Visa mer
2020-04-03
09:47
Hej Hur bokför jag ett momsintyg från Vägsamfällighet? det är utställt med min andel av den betalda momsen som föreningen betalt under året. OBS endast föreningens totala momsbelopp och min momsandel redovisade på intyget enligt RSV rekommendation för intyg Till näringsverksamheter
... Visa mer
2019-09-17
07:12
2 Gillar
Här har du information om beskattningen av olika intrångsersättningar https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338393.html?date=2015-02-17&q=intr%C3%A5ng
... Visa mer
2019-08-14
05:03
1Gilla
Du kan kanske testa att dra in filen från USB minnet till skrivbordet och köra den därifrån?
... Visa mer
2019-04-02
10:26
1Gilla
Ja Beloppet som lyfts ut tas upp som intäkt och om det inte använts för att betala ngn kostnad blir det inkomst Mikael
... Visa mer
2019-03-19
10:26
1Gilla
Ok, ja det är nog föräldrapenning jag ser på Ink1. Så det fungerar olika med föräldrapenning och sjukpenning alltså. Tack, då vet jag
... Visa mer
2019-01-16
14:44
Hej andersson! Ja, jag tänker att du tar med amorteringen i bokföringen om det är ett lån som rör ert företag. /Moa
... Visa mer
2018-09-15
08:16
1Gilla
Helt rätt
... Visa mer
2018-09-07
09:24
Hej Elin! Vill bara flika in och informera om att vi har ett tillägg till eEkonomi för enskilda firmor som heter Deklaration. Tillägget hjälper dig med deklarationsarbetet och du får ut filerna som behövs till Skatteverket. Innan man påbörjar deklarationsarbetet är en rekommendation att gå igenom årsavstämningen. Den hittar du via Bokföring - Årsavstämning inne i ditt program. När man följt och dubbelkollat alla stegen går man sedan vidare till tillägget för Deklaration (om man har köpt det). Om du behöver hjälp med att stämma av den rena bokföringen och känner att det är väldigt krångligt rekommenderar jag att du följer Mikaels rekommendation - kan alltid vara bra att stämma med någon annans ögon 🙂 Vill du att jag aktiverar deklarationstillägget åt dig? Ha en trevlig dag! /Sofia
... Visa mer
2018-08-21
05:08
1Gilla
Hej. Tack för era svar. Bra, då använder jag 1510 (D) vid bokslutet och när fakturan betalas i september så gör jag 1520 (K) och 1930 (D). / Magnus
... Visa mer
2018-04-24
11:04
Hej Nybban, Vi beskriver hur du gör i programmet väldigt bra i vår skrivna hjälp och i avsnittet om Avknoppning. Här är ett ex, Händelsen Avknoppning används när ett börsnoterat bolag knoppar av ett bolag från moderbolaget. Då delas moderbolagets anskaffningsutgift upp mellan moderbolaget och det avknoppade bolaget. Skatteverket brukar utfärda rekommendationer för denna typ av fördelning. Hur Skatteverket gjort fördelningen för olika bolag framgår av sammanställning under Avknoppning i programmets informationsbank. I aktiehanteraren går du in i moderbolagets aktier. Här anger du Avknoppning som händelse. I dialogrutan Avknoppning anger du namnet på din erhållna aktie, antalet samt hur mycket anskaffningsutgiften minskar med. Exempel Electrolux knoppar av Husqvarna. Anta att du erhåller 100 st Husqvarnaaktier av Electrolux. 45% av Electrolux ursprungliga anskaffningsutgift ska fördelas till Husqvarna enligt Riksskatteverkets rekommendationer. Innan avknoppningen äger du 100 st Electroluxaktier med en total anskaffningsutgift på 20 000 kr. 45 % av anskaffningsutgiften ska fördelas till Husqvarna, 0,45 * 20 000 = 9000 kr. Detta görs i aktiehanteraren med händelsen Avknoppning. Lägg in datum och välj händelse Avknoppning. Här lägger du in Namn på erhållna aktier, Antal erhållna aktier samt hur mycket Anskaffningsvärdet minskar med. Klicka på OK. Programmet har nu fyllt i belopp i kolumnen Belopp. Dessutom har programmet skapat aktien Husqvarna. Tack för din fråga. /Victor
... Visa mer
2018-03-19
08:18
1Gilla
Ja du måste först utnyttja ingående underskott och först efter det kan du sätta in på skogskonto om det före avsättningen finns ett överskott .
... Visa mer
2018-03-23
15:23
Hej Ola! För enskilda firmor och aktiebolag finns ett tillägg till eEkonomi Smart som heter Deklaration. Just nu har du eEkonomi Bokföring men för en smart hantering kan man uppgradera till det lite större eEkonomi. Detta kan ni använda för att göra klart allt 🙂 Jag kontaktar dig via e-post för mer information och om du vill aktivera tjänsten. Ha en trevlig helg! /Sofia
... Visa mer
2018-03-01
16:59
1Gilla
1930 kredit 2390 debet
... Visa mer
2018-03-01
11:12
Hej Writer! Jag tror du fick svar på din fråga från Göran A, men tänkte även lägga till en jättebra länk På denna sida hos Skatteverket finns all matnyttig information för att avsluta en enskild firma 🙂 Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2018-01-31
12:52
2 Gillar
Hej Länk till mervärdesskattelagen - se 14§ http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/mervardesskattelag-199... Ingen tvekan - momsen ska tas upp i samband med likvid eller fakturering Mvh Ulf
... Visa mer
2018-02-06
15:06
Hej Annika, Det kontanta inköpet av mopedbilen kan du skapa upp en kassahändelse för under Kassa- och bankhändelser. Du kan matcha det som ett Övrigt uttag - Egen kontering och utgiften för inköp av bilar och andra transportmedel debiterar konto 1240 Bilar och andra transportmedel. Om den ingående momsen inte är avdragsgill läggs den till anskaffningsvärdet, ingående moms. Du lägger sedan in mopedbilen som inventarier under Bokföring - Inventarier och anger då anskaffningsvärdet och under hur lång tid det förbrukas. Om hela momsen är avdragsgill eller inte är nog bäst om du kollar med Skatteverket, det beror lite på situationen och exakt hur mycket den används i företaget. Du kan även läsa mer på länken Köpa varor eller tjänster till företaget. Gällande frågan om hur du lägger upp förmånsvärdet på en anställd i Visma Lön 300 så skulle du inne i personalregistret på flik 3 Lön kunna lägga in en bilförmån. Det kommer då att hamna som en löneart på standardlönebeskedet. Du kan läsa mer på länken Beräkna bilförmån. Hälsningar Theodor
... Visa mer
2018-01-22
08:20
1Gilla
Ja du gör en K10 i den deklarationen du lämnar nu i vår där du redovisar uttagen utdelning under 2017. ( På den framgår att du skall räkna på utbetalda löner 2016) Du skall alltid upprätta en K 10 varje år även om det inte skett någon utdelning eftersom man ju sparar med sig utdelningsutrymme som inte utnyttjas.
... Visa mer
2018-01-21
18:36
1Gilla
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkoptillforetaget.4.7459...
... Visa mer
2018-01-18
07:37
1Gilla
Hej, Precis som du fått svar på ovan så är detta en förmån, i denna dokumentationen från skatteverkets sida står det följande. TidningarAtt fritt få tidningar hem till bostaden kan vara skattefritt i vissa fall.I RÅ 2004 ref. 101 har förmån av fria dagstidningar som en chefredaktörför en dagstidning fått av arbetsgivaren ansetts skattefri enligt 11 kap. 8§ IL. Skattefriheten gällde även om det var en tidning av nyhets- ellerallmänpolitisk karaktär och även om den skattskyldige inte hadeytterligare en tidning som han betalat för.Förmånen att få en fri tidning utdelad i bostaden är skattefri förpersoner för vilka det är av väsentlig betydelse för arbetet att hatillgodogjort sig innehållet i tidningen före arbetsdagens början. EnligtHögsta förvaltningsdomstolen, HFD, måste en arbetsgivare i ettdagstidningsföretag i regel anses ha ett starkt intresse av att anställdamed journalistiska arbetsuppgifter tar del av det som skrivs i branschen.Hit räknas personer som arbetar som journalister, fotografer, grafiskpersonal samt personal tillhörande ledningsgruppen (Skatteverket 2005-05-02, dnr 130 225096-05/111).För anställda i allmänhet torde det för arbetets del räcka att hatillgång till en eller flera tidningar på arbetsplatsen. För ytterligare information hur du ska hantera detta ber jag dig kontakta skatteverket.
... Visa mer
2017-12-28
14:52
Hej! Beloppen på dessa konton hittar du i eEkonomi under Bokföring - Transaktionsanalys - Huvudbok. Moa
... Visa mer
2017-12-04
09:50
Hej! Om du redan bokfört verifikationen och det blev fel momskod så kan du gå rätta till detta genom att gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Korrigera momskod. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-10-13
16:04
1Gilla
Redovisar du moms årsvis har du deklarationsdag för moms 12 maj året efter dvs 12 maj 2018 nästa gång och efter det får du tillbaka momsen omdiskuterade ska ha tillbaka moms. Om du är färdig med ditt bokslut fort efter årsskiftet kan du beställa momsdeklarationen från Skatteverket och redovisa momsen direkt efter bokslut så behöver du inte vänta så länge utan kan kanske få tillbaka momsen redan i slutet av jan 2018
... Visa mer
2017-10-12
16:41
Hmm avskrivningar hur gör jag det eller har aldrig gjort det. Kan du tipsa mig är du snäll
... Visa mer
2017-10-03
06:15
1Gilla
Super! Tusen tack för hjälp
... Visa mer
2017-10-02
09:22
1Gilla
Hämta kontoutdragen från SKV:s hemsida och stäm av mot din bokföring. Det är det enda jag kan råda dig i dagsläget. Då ser du enklare vad som hänt och varför det betalats ut till SKV på så udda datum. Där har ju också SKV matchat inbetalningarna mot de skulder för skatt och arbetsgivaravgifter som uppstått. Skriv ut från SKV och från bokföringen, ta en överstrykningspenna och matcha skulder och betalningar månad för månad. //L
... Visa mer