Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jallow
UTFORSKARE

Hur ska jag matcha detta?

Hej!

En kortavgift har dragits från mitt företagskonto sedan matchad och bokförd som sig bör. 

Dagen efter drogs felaktigt samma avgift på nytt och dök upp på bankhändelser för att bli matchad. Jag kontaktade banken och ytterligare en dag senare återbetalade banken avgiften så även den dök upp på bankhändelser för matchning.

Hur gör jag med dessa? Hur ska jag matcha dem? Den ena är ju felaktig och den andra är ju en kreditering. Jag behöver veta hur jag ska bokföra dem, behöver jag göra verifikationer eller går det att lösa i bankhändelser direkt?

// Yaya

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

jag föreslår att du matchar den första posten, den felaktiga dragningen, mot konto 1680 Övriga kortfristiga fordringar.  Återbetalningen matchar du sedan mot samma konto, så kommer de att ta ut varandra. 

 

Tack för hjälpen 

Gör jag det i bankhändelser? Jag hittar inte var jag söker efter kontot 1680, det går inte att ändra bokföringshändelse

 

Ja du gör det i bankhändelser . Välj Egen kontering och skriv in kontonumret direkt på konteringsraden. Du kan behöva aktivera kontot om du inte använt det tidigare, bara svara ja på frågan som kommer upp. 

 

Tusen tack för hjälpen!