2025-01-16
18:20
Hej Orsaken är att det saknas momskod på konto 6351. Du behöver korrigera den så den ser ut på detta sätt. Om allt du säljer har 25% moms så kan du ställa in 6351 på detta sätt under Inställningar > Kontoplan. Så kommer det automatiskt bli rätt ifall detta händer igen vilket vi i och för sig inte hoppas. /Joachim
... Visa mer
2025-01-08
12:37
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2025-01-07
10:29
Hej 1. Den betalningen bokför du mot det kostnadskonto och med den moms som eventuellt gäller. Som en korrekt betalning av fakturan. 2. Borde inte finnas någon skuld i företag B utan det räcker med att bokföra summan på 21 kr till företag A mot rätt kostnadskonto och moms (Punkt1) 3. Denna punkt är helt korrekt som du angett det. /Joachim
... Visa mer
2024-04-15
10:31
Hej @Fysioguiden
Ja det borde fungera även hos dig. Annars är du välkommen att höra av dig så tar vi nya tag tillsammans.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-07
10:05
Hej Följ då instruktionen som jag skickade till dig. Efterom måltider inte är en avdragsgill kosntad så bör det inte vara någon moms på detta. "Det är inte ovanligt att en arbetsgivare vid tjänsteresor betalar för anställdas måltider
Utgångspunkten är att utgifter för anställdas måltider under tjänsteresor utgör personliga levnadskostnader. De anställda ska då beskattas för en kostförmån för måltiden (schablonbelopp).
Kostnaden för måltiden är avdragsgill som en personalkostnad vid inkomstbeskattningen. Arbetsgivaren får inte avdrag för den ingående momsen på måltidskostnaderna. Istället får momsen räknas in i den avdragsgilla utgiften för måltiden." Så de 10 kronor som det skulle beräknas moms på anses som en avdragsgill kosntad men momsen skall inte dras av på de 10 kronor som blir skillnaden mellan vad du betalt och summan du återbetalat. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-23
09:40
Hej @Fysioguiden,
Bra att du har fått besked från Skatteverket om hur du ska göra!
Här kommer svar på dina funderingar:
1. Det går fint att ta upp de äldre kostnaderna i bokföringen i efterhand.
2. Om det inte ska förmånsbeskattas så ska det inte tas med i arbetsgivardeklarationen.
Återkom gärna om något känns oklart eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-02-23
11:23
Hej @Tina22
Tack för att du hör av dig till oss med en fråga.
Om det på fakturan är ett irländskt VAT nummer och fakturan hänvisar till Reverse Charge Art 44 & 196 så bör det hanteras som ett inköp inom EU. Eftersom Irland är medlem i EU bör inte Brexit ha någon betydelse i sammanhanget. Dock nämner du att Skatteverket informerat dig om att bokföra fakturan som inköp utanför EU så det kan vara bäst att följa deras direktiv.
Ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer
2021-12-07
16:12
1Gilla
Ja, dina konteringar stämmer bra. Du ska se till att alla obetalda fakturor (kund- och leverantörsditon) blir bokförda och det blir de automatiskt när du tar ut sista momsrapporten för året. Men när det gäller själva ränteintäkten är det inget mer att fundera över.
... Visa mer
2021-11-18
14:47
1Gilla
Jag skulle göra enligt ditt alternativ 1, då har du full koll på intäkterna.
... Visa mer
2021-10-05
15:50
Hej igen!
Har tyvärr lite svårt att ge dig ett definitivt svar om det som jag skrev innan, så om du känner dig osäker så kan det vara bra att kontakta en konsult kring det så att det inte blir fel. Det enda jag kan säga är att man kollar som sagt på det totala egna kapitalet för att avgöra hur mycket kostnader man kan hantera utan några intäkter, och om man har då haft mer vinster än förluster genom åren så betyder ju även det att de egna kapitalet är högre än enbart aktiekapitalet eftersom vinster räknas in i det totala egna kapitalet.
Baserat på den informationen du gett mig så skulle jag säga att du har mer utrymme än enbart beloppet som halva aktiekapitalet är på men är som sagt svårt att ge ett konkret svar utan att ha tillgång till alla dina rapporter och en mer insyn i din bokföring.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-04-28
10:57
1Gilla
Du måste själv se till att du lägger in rätt uppgifter när du bokför. Ett intäktskonto för momspliktig verksamhet och ett för momsfri verksamhet. När det gäller inköpen så måste du själv räkna fram rätt moms i samband med att du bokför kostnaden.
... Visa mer
2021-03-22
12:10
Hejsan!
Som sagt så är detta inte ett helt lätt ämne så jag tycker vissa av dina frågor kan vara bra att ta med din redovisningskonsult också, så allt verkligen blir rätt och riktigt. Nedan listar jag det jag kan hjälpa dig med så gott som möjligt. Jag har hittat min information från Redovisa rätt. 🙂
1. Här hittade jag följande information från Redovisa rätt:
Om kapitalförsäkringen klassificeras som en anläggningstillgång ska, som huvudregel, nedskrivning göras om värdet på kapitalförsäkringen har gått ned och värdenedgången bedöms vara bestående. (Observera att K2 p. 11.17 innehåller en möjlighet att underlåta nedskrivning om beloppet är litet.)
Även om värdenedgången inte antas vara bestående får den skrivas ned enligt ÅRL.
2. Detta tycker jag är lämpligt att lyfta som en fråga till din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult idag kan du via vår hemsida Hitta redovisningsbyrå söka efter en själv, detta är konsulter/byråer som även använder Visma som programleverantör.
3. Så tolkar även jag det.
4. Jag funderar på om du skulle kunna använda dig av resultatenheter, du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare. Jag tänker alltså att du har en enhet för Avanza och en för Nordnet och på så sett kan du i olika rapporter du tar ut se vilket saldo som tillhör vilken enhet, men ändå bokföra allt på samma konto så du har beloppen korrekt bokförda. Vad tror du om det?
Skulle någon annan användare också ha erfarenhet av detta är det självklart välkommet att flika in.
Ha en fortsatt fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-04
12:29
2 Gillar
Du tänker helt rätt och det är ett avslut som absolut funkar. Tänk på att avregistrera dig i god tid före 1231 då skatteverket ofta har lång handläggning och du blir inte avregistrerad förrän dom har gjort det, oavsett när du skickade in ärendet. Lycka till!
... Visa mer
2021-02-17
09:33
Ok tack för svar. Förstår att sparkontot måste vara i företagets namn. Hur gör alla ni andra med dessa pengar? Har ni satt över det på något sparkonto på en nischbank och lyckats starta konto i företagets namn? Jag har konto i traditionell bank med 0 % ränta. Det känns ju bättre om man kan flytta över pengarna under året (aktiekapital + momspengar + oskattade pengar) på ett sparkonto med lite ränta (dvs ifrån företagskontot med 0 % ränta, ifrån den traditionella banken till en nischbank). Skattade vinstpengar kan jag sätta i en kapitalförsäkring ju. Vad har ni för tips?
... Visa mer
2021-02-01
13:23
1Gilla
Du ser bankhändelser dagen efter, fredagens händelser kommer på måndagen
... Visa mer
2021-01-29
11:52
Svarar på min egna fråga (från Skatteverket): "Intäktsränta Från den 1 januari 2017 är intäktsräntan noll på grund av en lagändring. Det innebär att den inte längre följer basräntan när basräntan grundar sig på lägsta nivån (1,25 procent)."
... Visa mer
2021-01-12
23:40
1Gilla
Då får du en skattereduktion på 3,9 % x 50.000 kr =1950 kr som räknas från slutlig skatt
... Visa mer
2020-12-30
08:09
1Gilla
Okej tack för svar!
... Visa mer
2020-12-25
09:45
Okej, tack!
... Visa mer
2021-04-28
10:57
1Gilla
Du måste själv se till att du lägger in rätt uppgifter när du bokför. Ett intäktskonto för momspliktig verksamhet och ett för momsfri verksamhet. När det gäller inköpen så måste du själv räkna fram rätt moms i samband med att du bokför kostnaden.
... Visa mer
2020-12-17
22:20
2 Gillar
Hej Inte alls men du har hoppat över punkt 1 och 2 och gått direkt på instruktionen kring att bokföra själva betalningen punkt 3 och framåt. Innan dess måste du registrera fakturan i Inköp/leverantörsfakturor (punkt 2). Där anger du totalbelopp och ingående moms (2641) samt vilket kostnadskonto som gäller. När fakturan år registrerad kan du köra punkt 3 och framåt. MVH RoffaK
... Visa mer