Hej igen!
Okej vad bra.
Nja, inte riktigt. Om det handlar om utlägg så tar man inte kostnaden för någon annan, eftersom då är betalningskyldigheten på din kund men du går in och betalar åt kunden. Detta är dock ingen kostnad för dig och du har inte heller rätt att redovisa eventuell moms varken på köpet eller betalningen från kunden. Handlar det om utlägg så bokför man istället det mot ett 16XX konto i debet när man betalar det, och krediterar det när man får betalt från kunden. Ett passande konto är tex 1681 Utlägg för kunder.
Handlar det om vidarefakturering så använder man sig av ett 35XX konto när man fakturerar det till kunden, och bokför kostnaden som det vore ens egna inköp alternativt mot ett eget 46XX konto. Du har då avdragsrätt för eventuell moms på köpet, och skall redovisa moms på vidarefaktureringen. I den länken jag skickade i mitt tidigare svar så kan du läsa på Skatteverket kring vad som räknas som utlägg, i annat fall så handlar det om vidarefakturering.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer