2024-06-05
09:54
Hej 4535 inköp av tjänster från annat EU land bör du ha i din kontoplan. Däremot kan kontot eventuellt inte vara aktivt och du behöver aktivera det. Markera rutan visa även inaktiva poster i kontoplanen så bör du hitta konto 4535. Önskar dig en fortsatt fin dag /Joachim
... Visa mer
2023-12-11
08:16
Hej Du kan göra som du gjort på den sista bilden eftersom totalbeloppet På den verifiaktionen är 236,25. Då behöver inte öresavrundningen vara med i konteringen. Öresavrundningen kommer enbart in i bilden om betalningen som skall matchas hade varit på 236 kr. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-11-23
09:55
1Gilla
Hej Du gör precis som du själv skriver att du skapar både en ny artikelkontering och en artikel för förskott. När du sedan skall skapa din RUT faktura så gör du den precis som vanligt med ett undantag och det är att du lägger till en minusrad med förskottet. Bifogar bilder på hur det både artikelkontering, artikel och fakturan kan se ut. Artikelkonterngen.
Artikeln
När sedan den nya fakturan skapas så fyllre du i det på följande sätt. Då kommer förskottet bokas bort när fakturan bokförs/Matchas.
Hoppas att detta skall ge klarhet i hur du kan hantera förskott. Har du någon följdfråga eller om något vr oklart är du välkommen att återkomma. /Joachim
... Visa mer
2023-11-16
10:56
1Gilla
Hej Alla inköp av produkter som skall användas för tillverkning av något, en komplett dator i detta fallet skall bokföras som varuinköp på t ex konto 4000. Att garantin på just hårddisken har börjat gälla spelar inte någon roll. Då det krävs att den startas upp för att en dator skall kunna färidigställas med operativsystem etc. Så har du bokfört den som en lagervara på ett 14-konto så bör du bokföra om detta antingen direkt eller vid nästa inventering. Sedan får du uppskatta värdet på hela datorn om den inte skulle bli såld och boköra upp den som en lagervara. Gällande fakturan du skickar till kunden så är det upp till dig att antingen ge en rabatt eller lämna en garanti på hela datorn skulle jag säga. Någon artikel för en bagagnad disk behöver du inte lägga upp. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-11-15
18:23
Härligt att vi tillsammans gjort hanteringen av detta klarare för dig. Är en något snårigt hantering kan jag hålla med om. Inte lätt att ha koll på allt som berör import. Övertygad om att du kommer lösa det mesta på egen hand framöver annars finns vi här i forumet och du är välkommen att återkomma om ytterliga funderingar uppstår. Ha en fortsatt fin vecka Joachim
... Visa mer
2023-09-21
08:51
1Gilla
Nej det behöver du inte! Verifikationen är det dokument från banken du sparat. Detta kan spara digitalt. Det enda du behöver ha på papper är sådant underlag som kommit på papper till dig, tex postade fakturor.
... Visa mer
2023-08-06
13:27
1Gilla
Hej inte helt med på vad du menar med att dra av skatten? Milersättning för bruk av privat bil är skattefritt upp till 25 kr/mil kanske är det som du menar med dra av skatten? Det är helt korrekt att du behöver föra en körjournal för att det skall kunna dras på företaget. Milersättning vid användning av privat bil får du ta upp i företaget för allt som är företagsrelaterat. Är reklamutdelandet en del av verksamheten i företaget så är det ett godkänt avdrag. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-08-06
13:24
1Gilla
Hej Själva routern som du köpt in bokför du på konto 5410 förbrukningsinventarier. Kostnaden för själva bredbandet kan du bokföra på konto 6230 datakommunikation. När du sedan fakturerar kunden för kostnaden för det mobila bredbandet så kan du bokföra detta som försäljning av tjänst. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-07-04
09:47
1Gilla
Hej Det låter lite märkligt att skatteverket sagt att det inte skall vara moms på det när du vidarefakturerar detta. Du säljer ju inte skatten utan säljer en tjänst att du haft kostnader i samband med resor vilket inte är en skatt. men om du fått det svart på vitt från skatteverket så följer du deras råd. Att det inte är moms på vägtullen när du betalar den är helt korrekt. Önskar dig en fortsatt fin dag. Joachim
... Visa mer
2023-07-03
16:02
1Gilla
Hej Du kan lägga det som ett eget uttag om du vill eller så bokför du hela summan som en kostnad på det kontnadskonto som inköpet avser. Du får dock inte dra av någon moms då du inte har kvar kvittot. Du kan du skriva ut transaktionen från banken och använda den som underlag. Den visar ju att du faktiskt har haft en kostnad på företagskontot. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-06-26
10:32
1Gilla
Kan skapa ny faktura på betalningsdagen iom att kund har kontantmetoden
Hej @Hafstrands IT-Support, hoppas att du hade en fin midsommar 🙂
Jag hittade den här tråden där vi går igenom hur du gör efter att kundfakturan är kvittad, men jag skriver även ut stegen här i tråden så ser du hur du ska gå tillväga:
1. Skapa en bankhändelse för beloppet som kund betalat in felaktigt
2. Matcha bankhändelsen mot Övrig insättning - Egen kontering och plocka upp konto 2420 - Förskott från kunder. Beloppet sparas då i eEkonomi och du kan använda det här vid ett senare tillfälle.
Efter detta avvaktar du tills att du ska skapa upp den nya fakturan till kunden. Eftersom du har kontantmetoden så skapar du upp den på dagen du fick betalt. Den ska vara på totalbeloppet och du ska inte dra av det som din kund råkat betala i förväg.
3. När den nya fakturan är skapad, lägger du upp en bankhändelse under Kassa-och bankhändelser på beloppet som din kund har betalat.
4. Matcha bankhändelsen mot Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan betalningen avser.
5. I rutan för Betalt belopp ändrar du beloppet från kundens inbetalning till det totala fakturabeloppet. Det kommer då att vara ett belopp kvar att stämma av nere till höger.
6. Klicka på Ny bokföringshändelse och välj Övrig insättning - Egen kontering.
7. Plocka upp kontot 2420 och bokför. Fakturan blir då registrerad som betald och du använder kundens förskott som en del av betalningen.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med hur du gör med din faktura - återkom gärna om du har några funderingar.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-01-13
13:51
Hej!
Tack för din fråga. Eftersom båda kontona är inom 54XX kontogruppen så spelar det ingen roll förutom för din egna skull mot vilket konto du bokför detta emot skulle jag säga. Så det är upp till dig om vilket konto du känner passar bäst i situationen. 5420 är fortfarande under kontogruppen "Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial" så det är bara i din resultatrapport som du kommer kunna se någon skillnad. I resultaträkningen i bokslutet så hamnar de ändå under samma rubrik, dvs övriga externa kostnader. Även om de är evighetslicenser så är de relativt billiga, med tanke på att du säger att den dyraste är på 4 500 så jag skulle inte säga att det är något som behövs delas upp på flera år.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
13:25
Hej igen!
Okej vad bra.
Nja, inte riktigt. Om det handlar om utlägg så tar man inte kostnaden för någon annan, eftersom då är betalningskyldigheten på din kund men du går in och betalar åt kunden. Detta är dock ingen kostnad för dig och du har inte heller rätt att redovisa eventuell moms varken på köpet eller betalningen från kunden. Handlar det om utlägg så bokför man istället det mot ett 16XX konto i debet när man betalar det, och krediterar det när man får betalt från kunden. Ett passande konto är tex 1681 Utlägg för kunder.
Handlar det om vidarefakturering så använder man sig av ett 35XX konto när man fakturerar det till kunden, och bokför kostnaden som det vore ens egna inköp alternativt mot ett eget 46XX konto. Du har då avdragsrätt för eventuell moms på köpet, och skall redovisa moms på vidarefaktureringen. I den länken jag skickade i mitt tidigare svar så kan du läsa på Skatteverket kring vad som räknas som utlägg, i annat fall så handlar det om vidarefakturering.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-10
10:41
Hej igen!
Vad bra. Ingen fara, det är detta vårt forum är till för! Vi är alla nybörjare någon gång.
Ja du kan definitivt göra en korrigeringsverifikation om du skulle vilja för att lättare hålla koll så som du säger. Ja det kan jag förstå att det blir, men det är bra att tänka på att man alltid behöver göra en inventering inför varje bokslut om man har varor kvar vilket du kan läsa om här.
Bara att återkomma om du har fler funderingar, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-02
15:01
1Gilla
Hej!
Jag tänker att du kan göra som vår kunniga forummedlem beskrivit i tråden Kund betalat faktura två gånger.
God fortsättning!
/Tinna
... Visa mer
2022-07-26
19:36
1Gilla
Jättetack Josefine! Det var bra och lärorikt. Kort sagt, så fick jag betala en till frakt separat och så flyttade leverantören en redan betald produkt till fakturan med enbart fraktkostnaden, samtidigt som de tog bort denna sak från den tidigare fakturan och lade det på nästa faktura som jag enbart behövde betala frakten på. Så jag betalade beställningen med kort, sedan behövde jag betala en gång till för en extra frakt separat, då vissa produkter inte fanns i lager. Kort sagt, så bokför jag faktura 2, med fraktkostnaden som en enskild faktura med 2 delbetalningar. Den redan betalda produkten konteras som en vanlig produkt i faktura 2 och sedan så skriver jag det som två delbetalningar. Tack för hjälpen!
... Visa mer