2024-08-23
15:48
Hej @Sara Westman!
Som det ser ut idag så finns det ingen extra kontroll i det läget, men man kan ställa in att anställda måste ha timmar på alla schemalagda dagar för att kunna låsa perioden. Den inställningen gör du via Tid & kvitton - Raporteringsprofiler och fliken Grundprofil.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller så kan du höra av dig till mina duktiga kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:54
Hej @AlexanderJM!
Detta är ingen tjänst som vi på Visma Spcs tillhandahåller eftersom Visma Amili är ett annat bolag. Så jag kan dessvärre inte ge dig svar på hur du kommer igång. Men jag skulle rekommendera dig att kontakta deras support som kan hjälpa dig vidare med ett skapa ett konto för plattformen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:40
Hej @Jeanette8!
Det du kan göra är att lägga in dina inloggningsuppgifter i företagsinställningarna. Det gör du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar och sedan längst ner på Mina tjänster. Sedan klickar du på synkronisera, då kommer rutan nog komma upp igen och då behöver du bara logga in. Därefter bör rutan inte komma upp något mera. Löser inte det problemet rekommenderar jag dig att ringa in till supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2024-08-22
14:55
Hej @webtomten!
Som det ser ut idag så blir det det datumet man sätter som importdatum när man skickar över från Utlägg blir det på samtliga utlägg i utläggsrapporten när det kommer över till Lön Smart. Om du vill korrigera datumen får du ta bort snabbvalet och lägg upp dem en och en. Om du vill specificera för dig själv kan du alltid skriva en textrad och beskriva vad utläggen avser och vilka datum de gäller.
Om du vill får du jättegärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Feedback och förslag längst ned i sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i önskemål i formuläret.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:59
Hej @JennyPenny & @Admin Gottskär Grundskola!
Som det ser ut nu så finns ingen inställning som påverkar så att utskriften blir liggande eller stående. Det är mängden kolumner som avgör om utskriften blir liggande eller stående. Tex om man använder sig av transaktionstexter så tar de upp en extra kolumn på utskriften och då kommer inte allt med och därför blir den liggande. Medans om man bara tar ut en kontoanalys utan transaktionstexter, utan projekt och utan resultatenheter så kommer den troligen bli stående.
Jag önskar er en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:40
Hej @matsbj!
Ser dessvärre ingen genväg för att lösa problemet. Inställningarna på diagrammen bör endast försvinna om man tar bort alla räkenskapsår, det behöver bara finnas något år kvar tillbaka i tiden för att dem ska stanna kvar. Men om du har flera år så kan du ta bort det senaste året om det är där problemet är. När det gäller dokumenten så flyttas alla till inkorgen, de tas inte bort men man behöver placera ut dessa på nytt.
Har du fler frågor så återkom gärna i tråden eller kontakta mina duktiga kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:28
Hej @ThereseT!
Först rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia på företaget ifall något skulle gå snett. Sedan för att uppdatera försäljningspriset går du till fliken Försäljning - Försäljningsprislistor. Där behöver du sedan välja försäljningsprislistan som du gäller. På fliken 3. Prisomräkning kan du sedan uppdatera försäljningspriserna. Du skriver in 10% i rutan för Omräkningsvärden och sedan får du göra ett urval på dessa 89 artiklar.
Om redan har exempelvis en artikelgrupp eller lager plats på de 89 artiklarna skriver du de i urvalet. Om du inte har det och det är så att dessa artiklar är i samma intervall kan du skriva två punkter emellan, exempelvis 1..89 i urvalet för artikelnummer. Om du har flera olika intervall kan du använda , (kommatecken) för att kombinera flera urval i ett villkor, exempelvis 1..50,100..139. Du kan läsa mer om olika sökvillkor på vår skrivna hjälp. Välj sedan kommandot Beräkna när du har fyllt i dina uppgifter och gjort eventuella urval.
Observera att priserna i den prislista du räknar om förändras direkt vid kommandot Beräkna. Om du vill ha kvar de gamla priserna ska du skapa en ny prislista där du gör omräkningen. På så sätt kan du också få en utskriven jämförelse mellan den nya och den gamla prislistan. Se hjälpavsnittet Utskrifter för mer information.
Har du några frågor så hör av dig här i tråden eller kontakta vår support.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:06
Hej @danielosser!
Jag ser att du har varit i kontakt med supporten och de kommer återkoppla till dig när de har fått svar kring ditt ärende.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:42
Hej @Jennyh1!
I ditt fall fungerar inte samma lösning som min kollega Tinna skrev tidigare. Om jag förstår dig rätt så har du en order som du vill fakturera i tre steg där de två första fakturorna ska skapas innan något är levererat på ordern. Det man får göra i så fall är att skapa tre separata fakturor (som inte är kopplade till ordern) och när man sedan levererar artiklarna på ordern skapar man en full faktura som man sedan då får kreditera för att det ska bli korrekt.
Om inte ovanstående lösningar hjälper dig rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att se hur din situation ser ut och sedan hjälpa dig vidare.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:33
1Gilla
Hej @Natasa!
Precis som @CarinaEsp tipsar om så behöver du inte ändra anställningsdatum om de ska ha kvar de intjänande dagarna från första anställningen men inte tjäna in semester mellan 21/6 - 31/7. Just för semesterskuldlistans skull, sen efter att du har gjort semesterårsavslut kan man ändra till ett nytt anställningsdatum.
Om du har några frågor får du återkomma i tråden eller kontakta mina kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:23
Hej @Christel9!
Om du inte har "avslutat" Visma Lön Anställd/ Mitt lönebesked på den anställde så tänker jag att du inte behöver göra det, utan att du bara byter anställningsform etc på den anställde i lön. Det beror också lite på om det är endast Mitt Lönebesked eller även Visma Lön Anställd. Skulle behöva lite mer information för att kunna svara på frågan korrekt. Behöver veta om du exempelvis betalat ut slutlön och bytt anställningsdatum mm.
Därför skulle jag rekommendera dig att kontakta supporten då vi behöver veta hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och får reda på rätt förutsättningar för att kunna svara helt korrekt. Dem kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:13
1Gilla
Hej @Flödesanalys!
Precis som du är inne på är anledningen till att du inte kan se rapporten från Visma Utlägg för att det inte finns någon integration mellan Visma Utlägg och Visma Lön Direkt. För att kunna ha en integration med Visma Utlägg behöver du ha Visma Lön Smart. Det finns en hel del fördelar med att arbeta med Visma Lön Smart, så om det är något du skulle vara intresserad av skulle jag kunna be en av mina grymma kollegor att ringa dig för att diskutera detta mer. Återkom här i tråden isåfall så ordnar vi det.
Det du annars får göra är att precis som du nämner sköta utläggen manuellt i bokföringen. Hanteringen blir då att bokföra och sedan betala ut manuellt på banken eftersom det är något begränsat i Lön Direkt med färre lönearter.
I Lön Smart får du även hjälp med beräkningarna som du säger, scheman och avtal finns också endast i Lön Smart, koppling till Lön Anställd så dina anställda själva kan stämpla in och ut och en massa fler fina funktioner!
När det kommer till din konteringen så ser uppställningen i sig rätt ut, men beloppen bör du se över då de inte riktigt ser ut att stämma. 25% moms av 52 314,46 bör enligt beräkningar bli 10 462,89. Det kan alltid vara bra att se över med en redovisningskonsult också så att allt blir rätt och riktigt för din specifika situation.
Har jag missförstått något eller har du några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka i tråden.
Ha en fortsatt fin dag! // Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:10
Hej @holmen80!
Tack för du har skrivit in. Just i din situation skulle jag rekommendera att du kontaktar en lönekonsult eller specialist för att kika på dina beräkningar, så att det blir korrekt och riktigt för dig. Våra lönespecialister har mycket erfarenhet i olika typer av lönefrågor och kan hjälpa till med anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du boka en tid med lönespecialist.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
11:15
Hej @StinaY!
Jag ser att du redan varit i kontakt med mina kollegor på supporten och fått svar på din fråga men ville bara återkoppla i tråden här med ifall någon annan i forumet skulle stöta på liknande problem.
Som det ser ut idag så finns inte den möjligheten i Visma Administration. Det finns inga möjligheter att göra anpassningar för att kunna hantera underlaget från din integration som kommer in som hh:mm. Det man får göra till vidare är att manuellt ändra i Visma Administration.
Ha en fortsatt trevlig torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
11:00
Hej @Katarina1!
Det ska du kunna göra. Den anställda kommer då att börja tjäna in semesterdagar från det nya anställningsdatumet, antar att det är det du önskar. Sedan kommer du kunna se i personalhistoriken vilka ändringar du har gjort på den anställda.
Ha en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
10:33
Hej @MalinHolmstrom!
Det bästa hade varit för dig att kontakta mina duktiga kollegor på supporten. De kan koppla upp sig mot din skärm och vara med dig när du skriver ut semesterskuldlistan och kan felsöka om det ligger något fel på den resultatenheten.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
10:00
1Gilla
Hej @LinnéaBäckström!
Eftersom du rättar felet på nästkommande månad så behöver man egentligen inte göra någon rättelse i arbetsgivardeklarationen. Förra månaden gjordes en lön och en arbetsgivardeklaration som skickades in till SKV. Sedan gör du de korrigeringar som behövs och betala ut en ny lön denna månaden. Korrigeringarna kommer då redovisas på den aktuella arbetsgivardeklarationen. Totalt på året så blir det ju korrekt. Det viktiga är att det som faktiskt är utbetalt stämmer med det på Skatteverket.
Hade det däremot varit så att du har skickat in AGIn till Skatteverket, och sedan kommer på i efterhand att ändringar behöver göras på den nuvarande lönekörningen samt på den redan inskickade AGIn i nuvarande månad så hade man behövt göra en rättelse på Skatteverket för då stämmer ju inte siffrorna med det du har i lönekörningen kontra Skatteverket.
Nu vet inte jag hur det ser ut i ditt program och vilken typ av korrigering du vill göra. Det får tex inte bli negativt i någon ruta, det lägsta beloppet man kan redovisa är 0. Eller om det till exempel avser en inbetalning från anställd. Du får gärna utveckla och återkomma om det inte skulle lösa sig alternativt kontakta mina kollegor på supporten för att förtydliga just din situation.
Ha en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
08:29
Hej @BooABja!
Det du kan göra är att delmatcha lönebesked. Det du gör då är att matcha den större summan mot lönebeskedet och bokför det. Det som kommer ske då är att det kommer finns ett "restbelopp" kvar på lönekörningen. Det beloppet bör motsvara den bankhändelsen på det resterande mindre beloppet som du har kvar. Då väljer du sedan att matcha det beloppet mot samma lönekörning som tidigare.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
08:22
Hej @Helena80!
Det du måste göra är att bokföra lönekörningarna i Lön Direkt i kronologisk ordning för att kunna byta beräkningsmetod på den anställde. Även om bokföringen sker i Speedledger så behöver du ändå bokföra det i eEkonomi/Lön Direkt för att det ska gå. Där av skulle jag rekommendera dig att arbeta med både lönen och bokföringen i Lön Direkt och i eEkonomi. Annars får du exportera en SIE-fil under Inställningar - Import och Export eller göra det manuellt i Speedledger. Det viktiga är att du har klickat på bokför i Lön Direkt helt enkelt.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
15:54
Hej @Agnes Nowakowski!
Vad är det för betalningsfil eftersom du har bankkoppling? För att ångra skapandet av en betalningsfil som inte blev signerad, kan du följa dessa steg:
Gå till Inställningar - Import och export.
Välj Skapa betalningsfil för leverantörsfakturor.
Klicka på sändningsnumret för betalningsfilen du vill ta bort.
Välj Ångra.
Skulle gärna behöva veta lite mer hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och vilken bank du har. Av den anledningen vill jag be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
// Anton
... Visa mer