2025-05-28
08:10
Hej @Sandra1
Tack för din fråga.
Så här gör du för ändra inställning och byta till XML-format (ISO20022/pain.001) för Danske Bank i Visma Lön 600:
Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Utbetalning.
Där kan du justera formatet på lönefilen till det XML-format.
Mer info om hur du arbetar med XML/ISO20022/pain.001 för olika banker i Visma Lön 300/600 finns i tipset XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:55
Hej @paul mwasa
Precis som du uppmärksammat så har vi just nu ett fel. Följ tråden Problem att se underlag när du använt drag & drop som vi uppdaterar när detta är löst.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-16
20:44
1Gilla
Hej Tillkommande fordringar har den raden döpts om till så det är det fältet du använder för årets insättningar. /Joachim
... Visa mer
2024-11-14
10:41
Hej @M Nordgren
Tack för din feedback.
Jag beklagar att vår AI-robot har gett dig felaktig information. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra system och våra AI-funktioner för att säkerställa att de ger korrekta och hjälpsamma svar. Självklart ska vi se över informationen kring kontrollbalansräkning - jag har rapporterat det vidare internt.
Fint att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2024-10-01
13:30
Hej @MalinHolmstrom
Toppen att du löste det och tack för att du återkopplade till oss så kan du säkert hjälpa någon annan forumanvändare framöver.
Ha en härlig dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-08-26
15:00
Hej @JennyPenny
Det är svårt för mig att svara på men den information jag har fått från våra specialister stämmer helt med det som min kollega Anton skriver lite högre upp i tråden dvs det är kolumnerna som styr om formatet på rapporten blir liggande eller stående.
Vill du att supporten kikar på det är du självklart välkommen att slå oss en signal.
/Tinna
... Visa mer
2024-08-25
20:22
1Gilla
Hej Anton, Stort tack för återkopplingen! Då jag har länsförsäkringar så har jag ändå ingen bankkoppling och kommer få göra alla utbetalningar manuellt, men jag får åtminstone in bokföringen korrekt från utlägg, nästa mål är att lära sig hur tjänstepension, skärskild lönseskatt och alla avdrag iom pension ska bokföras. Redovisningskonsult är något jag ska kontakta snart så tack för infliken. Gällande momsbiten så kontrollerade jag alla kvitton igen och såg att ett köp var momsbefriat och det har också bokförts korrekt. Åter igen, tack för svaren, många pusselbitar faller sakta på plats!
... Visa mer
2024-08-23
15:48
Hej @Sara Westman!
Som det ser ut idag så finns det ingen extra kontroll i det läget, men man kan ställa in att anställda måste ha timmar på alla schemalagda dagar för att kunna låsa perioden. Den inställningen gör du via Tid & kvitton - Raporteringsprofiler och fliken Grundprofil.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller så kan du höra av dig till mina duktiga kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:54
Hej @AlexanderJM!
Detta är ingen tjänst som vi på Visma Spcs tillhandahåller eftersom Visma Amili är ett annat bolag. Så jag kan dessvärre inte ge dig svar på hur du kommer igång. Men jag skulle rekommendera dig att kontakta deras support som kan hjälpa dig vidare med ett skapa ett konto för plattformen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:40
Hej @Jeanette8!
Det du kan göra är att lägga in dina inloggningsuppgifter i företagsinställningarna. Det gör du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar och sedan längst ner på Mina tjänster. Sedan klickar du på synkronisera, då kommer rutan nog komma upp igen och då behöver du bara logga in. Därefter bör rutan inte komma upp något mera. Löser inte det problemet rekommenderar jag dig att ringa in till supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2024-08-22
14:55
Hej @webtomten!
Som det ser ut idag så blir det det datumet man sätter som importdatum när man skickar över från Resor & Utlägg blir det på samtliga utlägg i utläggsrapporten när det kommer över till Lön. Om du vill korrigera datumen får du ta bort snabbvalet och lägg upp dem en och en. Om du vill specificera för dig själv kan du alltid skriva en textrad och beskriva vad utläggen avser och vilka datum de gäller.
Om du vill får du jättegärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Feedback och förslag längst ned i sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i önskemål i formuläret.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
14:45
1Gilla
Hej! Kollade i Ekonomiöversikten igen. Efter en dryg vecka så ser nu de ändrade resultatenheterna ut att finnas där! /Mats
... Visa mer
2024-08-22
13:35
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2024-08-22
13:28
Hej @ThereseT!
Först rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia på företaget ifall något skulle gå snett. Sedan för att uppdatera försäljningspriset går du till fliken Försäljning - Försäljningsprislistor. Där behöver du sedan välja försäljningsprislistan som du gäller. På fliken 3. Prisomräkning kan du sedan uppdatera försäljningspriserna. Du skriver in 10% i rutan för Omräkningsvärden och sedan får du göra ett urval på dessa 89 artiklar.
Om redan har exempelvis en artikelgrupp eller lager plats på de 89 artiklarna skriver du de i urvalet. Om du inte har det och det är så att dessa artiklar är i samma intervall kan du skriva två punkter emellan, exempelvis 1..89 i urvalet för artikelnummer. Om du har flera olika intervall kan du använda , (kommatecken) för att kombinera flera urval i ett villkor, exempelvis 1..50,100..139. Du kan läsa mer om olika sökvillkor på vår skrivna hjälp. Välj sedan kommandot Beräkna när du har fyllt i dina uppgifter och gjort eventuella urval.
Observera att priserna i den prislista du räknar om förändras direkt vid kommandot Beräkna. Om du vill ha kvar de gamla priserna ska du skapa en ny prislista där du gör omräkningen. På så sätt kan du också få en utskriven jämförelse mellan den nya och den gamla prislistan. Se hjälpavsnittet Utskrifter för mer information.
Har du några frågor så hör av dig här i tråden eller kontakta vår support.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:06
Hej @danielosser!
Jag ser att du har varit i kontakt med supporten och de kommer återkoppla till dig när de har fått svar kring ditt ärende.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:42
Hej @Jennyh1!
I ditt fall fungerar inte samma lösning som min kollega Tinna skrev tidigare. Om jag förstår dig rätt så har du en order som du vill fakturera i tre steg där de två första fakturorna ska skapas innan något är levererat på ordern. Det man får göra i så fall är att skapa tre separata fakturor (som inte är kopplade till ordern) och när man sedan levererar artiklarna på ordern skapar man en full faktura som man sedan då får kreditera för att det ska bli korrekt.
Om inte ovanstående lösningar hjälper dig rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att se hur din situation ser ut och sedan hjälpa dig vidare.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:23
Hej @Christel9!
Om du inte har "avslutat" Anställd/Lönebesked på den anställde så tänker jag att du inte behöver göra det, utan att du bara byter anställningsform etc på den anställde i lön. Det beror också lite på om det är endast Lönebesked eller även Anställd. Skulle behöva lite mer information för att kunna svara på frågan korrekt. Behöver veta om du exempelvis betalat ut slutlön och bytt anställningsdatum mm.
Därför skulle jag rekommendera dig att kontakta supporten då vi behöver veta hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och får reda på rätt förutsättningar för att kunna svara helt korrekt. Dem kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:10
Hej @holmen80!
Tack för du har skrivit in. Just i din situation skulle jag rekommendera att du kontaktar en lönekonsult eller specialist för att kika på dina beräkningar, så att det blir korrekt och riktigt för dig. Våra lönespecialister har mycket erfarenhet i olika typer av lönefrågor och kan hjälpa till med anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du boka en tid med lönespecialist.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
11:15
Hej @StinaY!
Jag ser att du redan varit i kontakt med mina kollegor på supporten och fått svar på din fråga men ville bara återkoppla i tråden här med ifall någon annan i forumet skulle stöta på liknande problem.
Som det ser ut idag så finns inte den möjligheten i Visma Administration. Det finns inga möjligheter att göra anpassningar för att kunna hantera underlaget från din integration som kommer in som hh:mm. Det man får göra till vidare är att manuellt ändra i Visma Administration.
Ha en fortsatt trevlig torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
11:00
Hej @Katarina1!
Det ska du kunna göra. Den anställda kommer då att börja tjäna in semesterdagar från det nya anställningsdatumet, antar att det är det du önskar. Sedan kommer du kunna se i personalhistoriken vilka ändringar du har gjort på den anställda.
Ha en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
10:00
1Gilla
Hej @LinnéaBäckström!
Eftersom du rättar felet på nästkommande månad så behöver man egentligen inte göra någon rättelse i arbetsgivardeklarationen. Förra månaden gjordes en lön och en arbetsgivardeklaration som skickades in till SKV. Sedan gör du de korrigeringar som behövs och betala ut en ny lön denna månaden. Korrigeringarna kommer då redovisas på den aktuella arbetsgivardeklarationen. Totalt på året så blir det ju korrekt. Det viktiga är att det som faktiskt är utbetalt stämmer med det på Skatteverket.
Hade det däremot varit så att du har skickat in AGIn till Skatteverket, och sedan kommer på i efterhand att ändringar behöver göras på den nuvarande lönekörningen samt på den redan inskickade AGIn i nuvarande månad så hade man behövt göra en rättelse på Skatteverket för då stämmer ju inte siffrorna med det du har i lönekörningen kontra Skatteverket.
Nu vet inte jag hur det ser ut i ditt program och vilken typ av korrigering du vill göra. Det får tex inte bli negativt i någon ruta, det lägsta beloppet man kan redovisa är 0. Eller om det till exempel avser en inbetalning från anställd. Du får gärna utveckla och återkomma om det inte skulle lösa sig alternativt kontakta mina kollegor på supporten för att förtydliga just din situation.
Ha en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
08:29
Hej @BooABja!
Det du kan göra är att delmatcha lönebesked. Det du gör då är att matcha den större summan mot lönebeskedet och bokför det. Det som kommer ske då är att det kommer finns ett "restbelopp" kvar på lönekörningen. Det beloppet bör motsvara den bankhändelsen på det resterande mindre beloppet som du har kvar. Då väljer du sedan att matcha det beloppet mot samma lönekörning som tidigare.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
08:22
Hej @Helena80!
Det du måste göra är att bokföra lönekörningarna i Lön Direkt i kronologisk ordning för att kunna byta beräkningsmetod på den anställde. Även om bokföringen sker i Speedledger så behöver du ändå bokföra det i eEkonomi/Lön Direkt för att det ska gå. Där av skulle jag rekommendera dig att arbeta med både lönen och bokföringen i Lön Direkt och i eEkonomi. Annars får du exportera en SIE-fil under Inställningar - Import och Export eller göra det manuellt i Speedledger. Det viktiga är att du har klickat på bokför i Lön Direkt helt enkelt.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
16:00
1Gilla
Hej Anton, Tack för ditt svar. Jag har varit i kontakt med supporten och har löst problemet. Mvh Agnes
... Visa mer
2024-08-21
14:19
Hej @Hercules!
Nej, det går tyvärr inte att få valutakursen på artiklar att uppdateras automatiskt utan att trycka på Uppdatera till aktuell dagskurs. För närvarande måste detta göras manuellt.
Om du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp, tveka inte att fråga!
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
13:20
Hej @Camilla111!
Om jag tolkar dig rätt så har du skapat en leverantrösfaktura i EUR men får sedan in bankhändelsen på sitt företagskonto i SEK? Det du behöver göra då är att klicka på bankhändelsen och Ändra bankhändelse. Bocka sedan i Utlandsbetalning, välj valuta och fyll i det utländska beloppet. Välj sedan spara och klicka på matcha igen. Då bör du kunna se din leverantörsfaktura och kunna matcha emot den.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
11:22
1Gilla
Hej @Svenfabian!
Vi har ordnat så att en kollega kommer ta kontakt med dig för att felsöka och hjälpa dig vidare.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag.
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
11:15
Hej @JennyPenny, @JohanL & @Carina Wesenlund-Jonsson!
Jag har varit i kontakt med en kollega som kommer ta kontakt med er för att kunna att reda ut detta och felsöka vidare.
Önskar er en fortsatt fin onsdag.
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
10:54
Hej @Anne Vidigsson!
I vissa fall kan det vara så att vissa operatörer inte kan ta emot bifogade dokument. Utan att se exakt hur det ser ut hos dig så kan du testa att bocka ur rutan för "Slå ihop fakturan och bilagor till ett dokument" under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Faktureringsuppgifter och sedan skicka på nytt.
Om inte det skulle lösa problemet behöver du kontakta mina kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna felsöka vidare om det skulle vara så att de bifogade dokumentet har stoppats och inte kunnat levereras. Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2024-07-12
16:59
Hej @nikgu158
Tack för din fråga och välkommen till forumet!
Om du har balansrapporten för 2022 från det tidigare bokföringssystemet så bör du kunna utläsa utifrån den vad som blivit fel i de ingående balanserna 2023. Om inte, kolla på din årsredovisning/inkomstdeklaration för 2022 om du där kan utläsa vad de utgående saldona var och isf justera de ingående balanserna 2023 därefter.
Trevlig helg!
/Pamela
... Visa mer
2024-06-10
09:54
Hej @MathiasCrona
Jag håller med dig om att det är skönt att slippa alla plastkort men just nu har vi ingen mer information kring när/om kortet kommer kunna läggas till i Apple Pay. Blir detta aktuellt kommer vi att uppdatera här i forumet.
Om du inte redan har lämnat ett förbättringsförslag till våra utvecklare av Visma eEkonomi kan du göra det via knappen Feedback och förslag längst ned på sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag.
Tack för att du hörde av dig och ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-04-15
10:09
Hej Jag är personligen inte så kunnig i lönesystemet så vågar inte ge dig ett svar på hur du bäst rättar till detta. Skulle rekommendera att du ringer in till vår support för lönesystemet de kan helt säkert hjälpa dig hur du gör detta bäst rent praktiskt. 0470-70 62 00 /Joachim
... Visa mer
2024-02-20
10:36
Hej @sofiedanielsson
Jag kan inte se att behörigheterna i programmet skulle kunna hindra dig för att göra kolumninställningar eller dölja artiklarna på en utskrift.
Gör så att du slår oss en signal så får vi kika på det tillsammans. Hänvisa gärna till forumtråden så kan antingen jag eller Anton förklara närmare hur vi har gjort.
Välkommen att kontakta oss så hjälps vi åt.
/Tinna
... Visa mer
2024-01-11
09:18
Hej Årets resultat är den absolut sista konteringen du gör på året. Så du bokföra klart alla intäkter och kostnader, Gör momsrapporten och när du känner att nu är det inte något mer som skall bokföras så bokför du årets resultat. Så det går med andra ord bra att göra det strax innan du skall deklarera. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-01-09
14:36
1Gilla
Hej @Adamtj
Vi delar din uppfattning om att det skulle vara en utmärkt funktion i programmet. I dagsläget finns det inga planer för det men vi ser gärna att du lämnar ett förslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via knappen längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag.
Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna förslag och input direkt till vår utvecklingsavdelning som utvärderar förbättringsförslag i dialogen med banken.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-01-03
08:15
Hej Lars! På grund av GDPR gör vi rensningar av medlemsregistret varje månad för de som inte har varit inloggade de senaste två åren. Det stämmer att ditt (vad jag gissar) gamla konto inte har varit inloggat de senaste två åren. Vid det senaste utskicket, som gjordes den 8:e december, skickades ett informationsmejl till dig via en annan mejladress än den du använder på användaren @lars_r. Det är alltså inte samma mejladress som du använder på @lars_r-användaren. Av säkerhetsskäl skriver jag inte ut detaljer om ditt gamla konto eller mejladress, men om du vill att jag skickar dina kontodetaljer till dig så att du själv kan undersöka det, gör jag gärna det via mejl. Ha det fint så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2024-01-02
11:04
Hej @PSW8111 och varmt välkommen till forumet!
Beroende lite på hur du har hanterat krediteringen och om du har kvittat fakturorna mot varandra så finns det lite olika tillvägagångssätt för att lösa problemet. För att lösa problemet smidigast behöver du kontakta supporten för att få korrekt hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare och hjälpa dig så momsen och allt blir korrekt.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-01-02
10:07
Hej @AndEng
För att få rätt saldo på ditt bankkonto behöver du göra en manuell verifikation och vända på den ursprungliga verifikationen när du förde över aktiekapitalet från bankkontot till konto 2081. Men sedan hade du behövt kontakta supporten för att kika vidare på debet-/kreditposten på 25 000kr under Kassa- och Bankhändelser. De kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-01-02
07:40
Tack för din input. Tar en sväng med Collectum också. God fortsättning Peter
... Visa mer
2023-12-29
15:37
Hej @tomvägför!
Eftersom fakturan följde med som reskontra så finns endast alternativet Inbetalning. Det du får göra då är att registrera en inbetalning på fakturan för att sedan boka bort inbetalningen manuellt. Sedan skapar du en manuell verifikation som bokför kundförlusten. Här finns en guide om hur du går tillväga.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
14:56
Hej @Jessan!
Vill du redigera i föregående års värden väljer du knappen Skriv in fg års värden på Företagstablån alternativt går du till menyn Arbeta med och väljer Föregående års/periods värden. Och ska du ha bara ett år i balans- och resultaträkning går till Arkiv - Grunduppgifter ta bort föregående års period.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
14:51
Hej @Liselott Oldin!
När du skickar iväg flera uppdrag till Kronofogden för samma kund under samma dag så kommer du debiteras endast 300 kr. Dessa 300 kr får du tillbaka sedan när kunden har betalat sin faktura. Om du däremot skickar fakturorna vidare till Kronofogden med några dagars mellanrum så behöva betala 300 kr per faktura.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
13:25
Hej @Tinaaxell!
Tyvärr finns det ingen motsvarande variant for aktiehanteraren i den molnbaserade varianten.
Ha en fortsatt fin dag.
// Anton
... Visa mer
2023-12-29
11:38
Hej @Sofia F-L!
I Visma eEkonomi finns ingen funktion för budget, men vi rekommenderar att ni använder Visma Ekonomiöversikt för att skapa en budget som jag ser att ni har. Om du har lagt upp resultatenheter eller projekt i Visma eEkonomi under Bokföring - Resultatenheter respektive Projekt så får du möjligheten inkludera de dimensioner när du skapar en budget i Visma Ekonomiöversikt.
Visma Ekonomiöversikt hittar du under Mina Tjänster, och för att skapa en ny budget så klickar du på Budget & Prognos och sedan Skapa Budget. Sedan får du möjligheten att välja räkenskapsår, om den ska vara baserad på en tom kontoplan eller importerat räkenskapsår. Du kan läsa mer om att skapa budget i hjälpavsnittet Skapa ny budget
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-11-24
11:57
Hej @Sampletekk1! För att få en korrekt lönespecifikation så kan du följa vår skrivna hjälp om beräkna och registrera sjuklön. Mitt tips är annars att du uppgraderar till Visma Lön Smart så att du får hjälp med sånna här beräkningar framöver. Exempelvis då Bruttolön: 42 857 kr Karensavdrag : - [Belopp]
Sjukavdrag (dag 1-14, 100 %): - [Belopp] Sjuklön (dag 1-14, 80 %): + [Belopp]
Sjukavdrag (dag 15-180, 100 %): - [Belopp] För att beräkna beloppen i karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön används följande formler:
Karensavdrag : Karensavdrag per timme x Antal karenstimmar
Belopp = - 0.8 x ([Månadslönen x 12] / [52 x genomsnittligt antal arbetstimmar per vecka]) x (0.2 x genomsnittlig veckoarbetstid)
Sjukavdrag (dag 1-14, 100 %):
Belopp = - ([Månadslönen x 12] / [52 x genomsnittlig veckoarbetstid])
Sjuklön (dag 1-14, 80 %):
Belopp = 0.8 x ([Månadslönen x 12] / [52 x genomsnittlig veckoarbetstid])
Sjukavdrag (dag 15-180, 100 %):
Belopp = - ([Månadslönen x 12] / 365)
Om du blir osäker så är du varmt välkommen att återkomma eller kontakta vår support. 🙂 // Anton
... Visa mer
2023-11-24
10:48
Hej @MiaNic!
För närvarande finns inte en sådan funktion, men vi välkomnar det som ett förslag för förbättring. I Visma Lön finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. På så sätt kommer det direkt till vår produktutvecklingsavdelning, där önskemålet hanteras. Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-11-24
10:07
Hej @Företagskul och varmt välkommen till vårt forum!
I dagsläget finns det ingen sådan funktion utan endast notiser inne i Visma eEkonomi, men vi tar gärna emot det som ett förbättringsförslag. Det gör du under Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. Då kommer de direkt till vår produktutvecklingsavdelning som tar hand om önskemålet.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-11-24
09:40
Hej @23Elbj Välkommen som ny forummedlem och tack för att du kontaktar oss. Vi ser gärna att du skickar in dina önskemål och förbättringsförslag till oss under Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. Då inkommer de direkt till vår produktutvecklingsavdelning som tar hand om era önskemål. Tack för att du delar med dig av dina tankar och ger oss feedback på hur vi kan bli bättre. // Anton
... Visa mer
2023-07-13
11:01
Hej @AccountantfromHell_singland!
Det låter helt korrekt! Du kan då även byta konto på lönearten under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter, så behöver du inte ändra konto vid varje lönekörning.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-07-10
14:01
Hej @Datasektionen!
Har testat själv att ändra namn i eEkonomi och det följer med över till Ekonomiöversikten. Dubbelkolla så att kontot är aktivt i Visma eEkonomi, om det inte löser problemet så testa att rensa cache-minnet i webbläsaren. Om inte ovanstående lösningar hjälper dig behöver du kontakta mina duktiga kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
... Visa mer
2023-07-06
13:59
Hej @MatteP!
Det du får göra är att bokföra det som hamnar över manuellt med Ny bokföringshändelse - Egen kontering. Men för att kunna ge dig den bästa möjliga hjälpen och säkerhetsställa eventuella problem tillsammans med dig, rekommenderar vi att du kontaktar vår support som kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna hjälpa dig vidare.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
... Visa mer
2023-07-06
11:54
1Gilla
Hej Jag glömde att lägga till att fakturan är på utländsk valuta, men jag fick utmärkt hjälp av er telefonsupport så det har löst sig! Tack sara
... Visa mer
2023-07-06
10:50
Hej @Jonima!
Anledningen till att detta händer är att du förmodligen har skickat flera fakturor som ska till samma kund. Då slås de fakturorna ihop detta enligt inkassolagen där man inte får skicka flera krav samma till gäldenären. Testa att skicka fakturorna på två olika dagar om det är samma kund, alternativ kan du kontakta vår support som hjälper dig med att få iväg fakturorna till kronofogden.
Ha en fortsatt fin dag.
// Anton
... Visa mer
2023-07-05
10:43
Tack @Anton Ingvarsson det funkade toppen!
... Visa mer
2023-07-05
10:29
Hej @RESTORED!
Det finns en inställning i kundregistret som heter Fakturera med moms även när kundens land är utanför EU som du kan bocka i när du har valt exempelvis USA som land. Så gå in under Försäljning - Kunder och klicka på kunden det gäller och sedan redigera. Du hittar inställningen längst ner, och när du har bockat i den får du ångra fakturan du har gjort och skapa om den. Då får du sedan med momsbeloppet på fakturan
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-07-04
13:47
1Gilla
Hej @Elisabeta!
Är det så att betalningen är journalförd? Om inte, och du har gjort en direktbetalning inne på fakturan på fliken 4. Spårning så kan du bara markera raden för betalningen och sedan klicka på Radera knappen. Om du istället har gjort betalningen via en inbetalningsbunt och den inte är journalförd kan du gå in bunten och sedan markera raden och klicka på Radera knappen där med.
Om betalningen/inbetalningsbunten skulle vara journalförd får du skapa upp en kredit för den fakturan och även en betalning på krediten som matchar den felaktiga betalningen. Sedan skapar du upp en ny likadan som den ursprungliga fakturan. Därefter gör du bara en ny betalning på den rätta fakturan till den rätta kunden.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-07-03
11:23
Hej @Stefan eEkonomi! Ja det kommer blir rätt, för att arbetsgivardeklarationen kommer ta alla utbetalningar för den månaden. Men det du behöver ha koll på är skatten, om du tycker att skatten blir för hög/låg får du justera med lönearten Extra skatt inne på lönebeskeden.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-07-03
10:41
Hej @EbSoMa!
Om du har inställningen Engångsskatt - Beräknad under fliken Skatt på den anställde så gör programmet en uträkning utifrån hittills utbetald lön under det aktuella beskattningsåret, och det är den procentsatsen som visas på lönebeskedet. Engångsbelopp som läggs på ovanpå den ordinarie lönen vid enstaka tillfällen ska beskattas med engångsskatt, Därför har alla olika procentsatser eftersom de har förmodligen fått utbetalt olika mycket. Så länge du har valt Tabellskatt på den anställde beräknas skatten utifrån den skattetabell som är vald.
Ha det fint!
// Anton
... Visa mer
2023-05-30
08:59
1Gilla
Hej @coloumbo ,
En standardpost är en post som finns som standard i programmet/databasen och som är upplagd automatiskt när du aktiverar eEkonomi. I vissa fall går inte standardposterna att inaktivera i programmet. Vi kommer dock se över hur det ska hanteras för tillgångstyperna och om någon förändring sker återkommer vi här i tråden.
Tack för du uppmärksammade oss på detta, önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-05-30
08:17
1Gilla
Hej @coloumbo
Så bra att du har fått hjälp av våra kunniga kollegor i supporten. Efter att ärendet är löst blir vi glada om du vill uppdatera din tråd så kan du hjälpa någon annan forummedlem med samma fundering.
Ha en fin dag och välkommen som ny forummedlem
//Tinna
... Visa mer
2023-05-29
10:51
Hej @coloumbo! Tack för att du hör av dig till oss med ett önskemål. När det gäller av idéer från våra kunder så gjorde vi en förändring under våren 2022 där vi flyttade hela idéhanteringen från forumet direkt in i respektive produkt. För att lämna ett önskemål till våra utvecklare av Visma eEkonomi gör du så här: I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. Tack på förhand och varmt välkommen tillbaka till forumet! // Anton
... Visa mer
2023-05-29
10:50
Hej @coloumbo!
Först och främst vill jag tacka dig för att du hörde av dig till oss med ett önskemål. Förstår att detta hade underlättat en hel del och sparat mycket tid. Vi har gjort en förändring kring idéhanteringen vilket innebär att du som kund numera har möjlighet att lämna ditt önskemål direkt till våra utvecklare.
För att lämna ett önskemål till våra utvecklare av Visma eEkonomi gör du så här:
I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha en fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-29
10:48
Hej @coloumbo!
Anledningen till att den fortfarande visas under exempelvis Kontoanalysen är för att du ska fortfarande kunna sortera på resultatenheten ifall det har skett någon bokning på den. Om du istället exempelvis skapar en kundfaktura så ser du att Grupp 2 inte är valbart utan endast de resultatenheter som är aktiva.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-26
12:55
Hej @tktl__ !
Detta rapporterades som ett känt fel men skall nu vara löst. Du hittar mer information i tråden Finns ingen rullista vid exportering av leverantörsfakturor till banken. Om du fortfarande har problem rekommenderar jag dig att kontakta supporten så hjälper dem dig felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-26
10:44
Hej @Marcus17!
Det känns som du har bra koll på läget och hur du ska göra för att det är precis som du skriver. Det finns inget annat sätt att komma runt det när man gör inleveransen via leverantörsfakturorna. Annars får man göra en manuell inleverans där man anger frakten manuellt.
Däremot av tidigare erfarenheter så kan vår partner DataPartner hjälpa till med en lösning för detta. Jag rekommenderar dig att kontakta DataPartner som kan sätta upp en en lösning för era behov.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-23
12:53
1Gilla
Hej Tack för att du skriver till oss i forumet.
Som jag ser det finns två olika alternativ att arbeta utifrån.
Alternativ 1 - Du kan ändra den anställdas schema så att du inte behöver registrera föräldraledighet när den anställda är deltidsledig. Eftersom den anställda är intermittent deltidsanställd kommer dagarna att minska/bli färre men de får samtidigt ett högre värde. Väljer du att hantera det så kommer du inte att behöva justera sysselsättningsgraden eftersom då är det inställt enligt den anställdas schema.
Alternativ 2 - Du gör en omräkning av den genomsnittliga sysselsättningsgraden och då bör du ta hänsyn till allt du vet gällande året i beräkningen för att det ska bli så rättvist som möjligt. Då registrerar du exempelvis Föräldraledighet ej semestergrundande 50% och den anställda arbetar 50%. Väljer du detta alternativ behöver ingen schemaändring göras.
Efter att den anställde varit ledig i juli månad kan du, även om den anställde ska vara föräldraledig i flera år, ändra schemat då istället. Ni behöver själva ta ett beslut om ni ska ändra nu eller vänta med att ändra till efter juli månad eller inte alls.
Mycket mer än så kan vi inte rådgöra med dig här i forumet utan om du vill ha ytterligare hjälp rekommenderar jag att du antingen kontaktar en kunnig lönekonsult eller vänder dig till vår Specialisthjälp där vi kan erbjuda mer ingående hjälp utanför ordinarie programsupport. Mer om Specialisthjälpen hittar du på vår hemsida.
Ha en fin eftermiddag
//Tinna
... Visa mer
2023-05-22
11:27
Hej @Nisse K!
Betalningspåminnelse går endast skicka via e-post, kivra eller som pdf. Om du inte ser påminnelseavgiften på fakturan så är du nog fortfarande inne på orginalfakturan. Längst nere inne på fakturan vid händelserna ska det stå exempelvis Påminnelse 1 - Utskriven som xxx Visa. Om du klickar på Visa så ska du få ut fakturan tillsammans med påminnelseavgift.
Om du vill ha hjälp med att skicka påminnelser så har vi tjänsten Påminnelse Direkt där vi tar över hela hanteringen. I Påminnelse Direkt skickas i första hand alla påminnelser och inkassokrav till Kivra, digital brevlåda. Om din kund inte har en digital brevlåda registrerad skickas ett postalt brev. Du kan läsa mer om tjänsten på vår hemsida.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-19
13:04
Hej @Madeleine9!
Du behöver inte bokföra alla lönerna för att kunna betala och skapa dem. Hur semestern ska beräknas beror på ert avtal. I vår skrivna hjälp för Visma Lön Smart kan du se beräkning utav semesterdaglönen. Sedan skulle jag vilja slå ett slag för just Visma Lön Smart. Där har vi nu automatisk semesterberäkning. Läs mer här Automatisk bokföring av semesterskulden!
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-15
18:01
Ah, okej. Tack för era svar!
... Visa mer
2023-05-15
14:38
Hej @MSchenk!
Utan att veta hur det ser ut hos dig så ska inte du blir stoppad från att gå vidare. Det är mer en upplysning och konstaterar att det finns obetalda fakturor vid årsskiftet. I vårt användartips Faktureringsmetoden vs kontantmetoden finns en beskrivning längst ner på hur du hanterar kontantmetoden i samband med årsskiftet när du använder Visma eEkonomi. Om du inte kommer vidare rekommenderar jag dig att kontakta supporten som kan koppla upp sig mot din skärm för att felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-15
09:58
Hej @Vonne48!
Konto 2440 väljs för att om du har obetalda leverantörsfakturor kvar vid räkenskapsårets slut bokförs de enligt faktureringsmetoden. Du bokar upp de leverantörsfakturor du ännu inte fått betalt för och visar på så sätt att du har en leverantörsskuld som löper över årsskiftet.
Men eftersom du har kontantmetoden så skapas aldrig någon verifikation när du skapar leverantörsfakturan. Alltså bokas det aldrig något på 2440. Utan sedan när du betalar fakturan så konteras den med 1930 i kredit istället.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-12
18:03
Tack så mkt! Nu fungerar det. mvh Anna
... Visa mer
2023-05-12
12:26
Hej @NagelLinda!
Det är svårt att svara på utan att se din bokföring. Det kan bero på i vilket år du har gjort justeringen och hur justeringen är bokförd. Har man bokfört justeringen rätt så bör det inte följa med som IB i kommande år men kan ligga kvar som IB från ett tidigare år. Jag rekommenderar dig att kontakta vår support som kan koppla upp sig mot din skärm alternativ kontakta din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult kan du på vår hemsida under Hitta redovisningsbyrå söka upp en redovisningskonsult som finns i ditt närområde och som använder våra program.
Ha en fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-05-12
09:38
Hej @Raymalt!
Märkligt att varningstriangeln dyker upp med ingen information. Svårt att säga exakt vad det beror på utan att se hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och hur du arbetar. Av den anledningen vill jag be dig att ta kontakt med mina kollegor på supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten // Anton
... Visa mer
2023-05-02
10:07
Hej @Patrick B
När du gjort inköp från privatpersoner så är det ingen moms på inköpet då privatpersoner inte har rätt att redovisa moms på sina försäljningar.
För att se vilka försäljningskonton som som styr mot respektive momskod i VIsma eEkonomi går du in under Inställningar - Kontoplan. I sökrutan skriver du in siffran 3 så kommer du direkt till översikten för de försäljningskonton som färdiga att välja på i programmet.
Jag rekommenderar dig också att kika i tråden Bokföring av begagnade varor VMB för det låter nästan som om det är samma typ av inköp och försäljning som du har? Om du inte använder dig av VMB reglerna så skall du lägga på moms på försäljningarna så länge det är en momspliktig försäljning, oavsett om inköpet var med eller utan moms.
Hopps detta kan hjälpa dig och att du får en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-05-02
08:35
Hej @malinsstäd!
Vi har gjort en korrigering på fakturorna så att statusen är förändrad. Du ska nu kunna registrera en direktbetalning. Om det fortfarande inte fungerar så återkom så kikar vi på det igen!
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-05-02
08:13
Hej @GASTLink
Tack för att du hör av dig till oss.
Toppen att du rensat cacheminnet - många gånger ser vi att det är lösningen. Testa även gärna att byta webbläsare samt förslaget från min kollega Anton ovan. Om inget av detta hjälper behöver du kontakta supporten för vidare felsökning.
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-04-28
12:56
Hej @jp____7!
Du kan läsa mer om skillnaderna mellan gränsbelopp enligt förenklingsregeln/huvudregeln på Skatteverkets hemsida. För hjälp om vad du ska fylla i för värden så kan du läsa mer här, sida 31 och frammåt. För enskilda firmor kan du få hjälp att fylla i K10 blanketten när man har modulen Deklaration/Årsbokslut under Årsavslut - Justera deklarationsunderlag - Deklarationsbilagor. För mer information kan du läsa mer på vår skrivna hjälp.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-04-28
09:33
1Gilla
Hej Viktor, Tack för informationen. Jag skickar ett formulär med önskemålen. Trevlig helg
... Visa mer
2023-04-27
14:02
Hej Har kontrollerat detta lite närmare nu och det stämmer att du ändrar texten i rutan för kommentarer till att -5873 skall balanseras in i ny räkning. Mvh Joachim
... Visa mer
2023-04-24
12:58
1Gilla
Hej, Vet inte egentligen om detta är en "önskning", även om jag uttryckte mig så. Tycker nog mer att det är ett fel. Hoppas verkligen att du har skickat vidare mitt inlägg till Önskningar om det nu är där det ska ligga. Vänliga hälsningar Anette
... Visa mer
2023-04-19
14:06
1Gilla
Det hela har löst sig. Var nog samma problem som tidigare frågeställare
... Visa mer
2023-04-14
10:20
1Gilla
Hej @Marianne O!
Jag har kikat vidare på detta och får samma resultat som du. När man skriver ut inbetalningsjournalen så är det sorterat efter fakturanummer och inte efter betaldatum. Det är så programmet fungerat idag, och även tagit detta vidare till våra produktspecialister om möjlighet att kunna välja om det ska sorteras efter då fakturanummer eller betaldatum. Du får jättegärna också lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare och specialister.
I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
09:13
Inga problem @Agronom Andersson!
Skönt att allt fungerar och jag önskar dig en trevlig fredag och trevlig helg när den kommer!
// Anton
... Visa mer
2023-04-14
09:02
Hej @Agronom Andersson!
Jag har svarat dig i din andra tråd om att min sida ligger nere. Du hittar mitt svar här.
Ha det gott!
// Anton
... Visa mer
2023-04-13
09:27
Hej @AccountantfromHell_singland!
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du har fått vänta länge på ditt svar här. Jag hoppas att du redan har hunnit lösa ditt bekymmer gällande säkerhetskopian. Annars så är det så att du får välja vilket företag du vill återställa lösenordet i. Det stämmer också att du behöver välja en signatur och namn. Rutan för e-post kan du hoppa över.
Gällande att ni inte kan vara flera stycken inne och jobba i Visma Lön så tycker jag det låter lite märkligt. Det kan vara så att ni inte har tillräckligt med licenser. Kontakta gärna vår support så kan de hjälpa dig att kika på varför ni inte kan arbeta samtidigt, det ska nämligen fungera.
I vår molnvärld så går det jättebra att vara flera användare inne i samma företag och jobba samtidigt!
Jag kommer att ta ditt ärende vidare internt som ett förbättringsförslag, jag förstår att det är ett bekymmer för er och håller med om att hanteringen inte är optimal. Du får gärna också gå in via programmet och lämna detta som en idé. Ha en fortsatt fin dag! //Ebba
... Visa mer
2023-04-12
10:40
Hej @Fourmore
Jag tar med mig detta och ser om vi kan förtydliga i hjälpen.
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-04-12
09:40
Hej @Fourmore
Tack för ditt förtydligande och det låter som om du har gjort helt rätt. Har du några andra frågor eller funderingar som du funderar på så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
//Tinna
... Visa mer
2023-04-11
11:27
Hej @Andreas18!
Har försökt hitta information angående första punkten på bilden och tänker att den här sidan på Skatteverket skulle eventuellt vara till hjälp för dig. Om du inte hittar ditt svar där så rekommenderar jag dig att kontakta skatteverket kring detta för att säkerställa att blir är korrekt.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-04-06
08:45
Hej @Maine E!
Det är inget känt problem relaterat med de vi hade igår. Jag rekommenderar dig att kontakta supporten för vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka ytterliggare.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2023-04-05
20:33
Tack för snabbt svar. Jag provar detta
... Visa mer
2023-04-05
18:48
Hej @Marcus_F !
Vilka bokföringskonton har du använt dig utav för avsättning till periodiseringsfond? Standard är kontona 2120 - 2139, vilket konto mellan 2120 - 2139 som används beror på vilket år som avsättningen gjordes. Om det är så att du har bokfört på ett annat konto får du göra en manuell verifikation och flytta från t.ex konto 21XX till 2121.
Alternativt kan du koppla om kontona under Underhåll - Kontoplan. Där används referenskonto för att matcha ditt kontonummer mot baskontoplanen. Detta för att programmet bland annat ska kunna placera konton rätt i resultat- och balansräkningen, noter, deklarationsblanketter etc. Om ett konto till exempel är felkopplat så kan du här koppla det till ett annat referenskonto.
Jag skulle föreslå alternativ 1, att boka om till rätt konto genom en manuell verifikation. Vissa ärenden är svåra för oss att lösa i forumet. Om inte ovanstående lösningar hjälper dig behöver du kontakta mina duktiga kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att sedan kunna hjälpa dig vidare.
Välkommen att kontakta supporten. // Anton
... Visa mer
2023-04-05
15:36
Tack Anton! Startdatumet på mitt förra räkenskapsår var fel i redovisningsmodulen, när jag justerat detta så kunde jag komma vidare. 🙂 /Johan
... Visa mer
2023-04-04
08:02
Hej igen @mats ronne!
Testa att tömma cache-minnet i webbläsaren, och även gärna om du får samma utfall i en annan webbläsare, förslagsvis Chrome. Annars behöver vår support kika på det, och du når supporten på nummer 0470-70 62 00.
Dem har öppet mellan Måndag - Torsdag: 9-16.30 Fredag: 9-16.
Välkommen att kontakta oss så hjälper dig gärna.
... Visa mer
2023-04-03
16:26
Hej @H P___
Tack för din fråga!
I Visma Koncern har vi inte stöd för digital inlämning av årsredovisning (med koncernredovisning) till Bolagsverket. Utan det är inlämning på papper som gäller i detta fall. Och som det ser ut idag så är det inget som är planerat för att vi ska stödja detta i programmet.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2023-04-03
16:03
Hej @IFK Ås!
Tyvärr finns det ingen funktion för detta i dags läget. Det man kan göra är att döpa sina kunder till exempelvis Familjen Johansson etc. för att kunna hålla koll på statistiken osv. Alternativet är att jobba med kundgrupper istället för enstaka kunder. Men du har inte samma möjligheter där som i Visma Förening där du kan välja en huvudmedlem utan om du fakturerar en kundgrupp så fakturerar man alla i den kundgruppen. Därav rekommenderar jag det först nämnda.
Det kanske finns någon annan förening här i forumet som har hittat något smidigt arbetssätt? 🙂
Annars önskar jag dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer