2025-05-28
08:10
Hej @Sandra1
Tack för din fråga.
Så här gör du för ändra inställning och byta till XML-format (ISO20022/pain.001) för Danske Bank i Visma Lön 600:
Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Utbetalning.
Där kan du justera formatet på lönefilen till det XML-format.
Mer info om hur du arbetar med XML/ISO20022/pain.001 för olika banker i Visma Lön 300/600 finns i tipset XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:55
Hej @paul mwasa
Precis som du uppmärksammat så har vi just nu ett fel. Följ tråden Problem att se underlag när du använt drag & drop som vi uppdaterar när detta är löst.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-03-16
20:44
1Gilla
Hej Tillkommande fordringar har den raden döpts om till så det är det fältet du använder för årets insättningar. /Joachim
... Visa mer
2024-11-14
10:41
Hej @M Nordgren
Tack för din feedback.
Jag beklagar att vår AI-robot har gett dig felaktig information. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra system och våra AI-funktioner för att säkerställa att de ger korrekta och hjälpsamma svar. Självklart ska vi se över informationen kring kontrollbalansräkning - jag har rapporterat det vidare internt.
Fint att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2024-10-01
13:30
Hej @MalinHolmstrom
Toppen att du löste det och tack för att du återkopplade till oss så kan du säkert hjälpa någon annan forumanvändare framöver.
Ha en härlig dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-08-26
15:00
Hej @JennyPenny
Det är svårt för mig att svara på men den information jag har fått från våra specialister stämmer helt med det som min kollega Anton skriver lite högre upp i tråden dvs det är kolumnerna som styr om formatet på rapporten blir liggande eller stående.
Vill du att supporten kikar på det är du självklart välkommen att slå oss en signal.
/Tinna
... Visa mer
2024-08-25
20:22
1Gilla
Hej Anton, Stort tack för återkopplingen! Då jag har länsförsäkringar så har jag ändå ingen bankkoppling och kommer få göra alla utbetalningar manuellt, men jag får åtminstone in bokföringen korrekt från utlägg, nästa mål är att lära sig hur tjänstepension, skärskild lönseskatt och alla avdrag iom pension ska bokföras. Redovisningskonsult är något jag ska kontakta snart så tack för infliken. Gällande momsbiten så kontrollerade jag alla kvitton igen och såg att ett köp var momsbefriat och det har också bokförts korrekt. Åter igen, tack för svaren, många pusselbitar faller sakta på plats!
... Visa mer
2024-08-23
15:48
Hej @Sara Westman!
Som det ser ut idag så finns det ingen extra kontroll i det läget, men man kan ställa in att anställda måste ha timmar på alla schemalagda dagar för att kunna låsa perioden. Den inställningen gör du via Tid & kvitton - Raporteringsprofiler och fliken Grundprofil.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller så kan du höra av dig till mina duktiga kollegor på supporten.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:54
Hej @AlexanderJM!
Detta är ingen tjänst som vi på Visma Spcs tillhandahåller eftersom Visma Amili är ett annat bolag. Så jag kan dessvärre inte ge dig svar på hur du kommer igång. Men jag skulle rekommendera dig att kontakta deras support som kan hjälpa dig vidare med ett skapa ett konto för plattformen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-23
09:40
Hej @Jeanette8!
Det du kan göra är att lägga in dina inloggningsuppgifter i företagsinställningarna. Det gör du via Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar och sedan längst ner på Mina tjänster. Sedan klickar du på synkronisera, då kommer rutan nog komma upp igen och då behöver du bara logga in. Därefter bör rutan inte komma upp något mera. Löser inte det problemet rekommenderar jag dig att ringa in till supporten som kan koppla upp sig mot din skärm och felsöka vidare.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2024-08-22
14:55
Hej @webtomten!
Som det ser ut idag så blir det det datumet man sätter som importdatum när man skickar över från Resor & Utlägg blir det på samtliga utlägg i utläggsrapporten när det kommer över till Lön. Om du vill korrigera datumen får du ta bort snabbvalet och lägg upp dem en och en. Om du vill specificera för dig själv kan du alltid skriva en textrad och beskriva vad utläggen avser och vilka datum de gäller.
Om du vill får du jättegärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Feedback och förslag längst ned i sidopanelen. Klicka på den för att komma till förslagssidan där du trycker på knappen Lämna förslag och fyller i önskemål i formuläret.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
14:45
1Gilla
Hej! Kollade i Ekonomiöversikten igen. Efter en dryg vecka så ser nu de ändrade resultatenheterna ut att finnas där! /Mats
... Visa mer
2024-08-22
13:35
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2024-08-22
13:28
Hej @ThereseT!
Först rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia på företaget ifall något skulle gå snett. Sedan för att uppdatera försäljningspriset går du till fliken Försäljning - Försäljningsprislistor. Där behöver du sedan välja försäljningsprislistan som du gäller. På fliken 3. Prisomräkning kan du sedan uppdatera försäljningspriserna. Du skriver in 10% i rutan för Omräkningsvärden och sedan får du göra ett urval på dessa 89 artiklar.
Om redan har exempelvis en artikelgrupp eller lager plats på de 89 artiklarna skriver du de i urvalet. Om du inte har det och det är så att dessa artiklar är i samma intervall kan du skriva två punkter emellan, exempelvis 1..89 i urvalet för artikelnummer. Om du har flera olika intervall kan du använda , (kommatecken) för att kombinera flera urval i ett villkor, exempelvis 1..50,100..139. Du kan läsa mer om olika sökvillkor på vår skrivna hjälp. Välj sedan kommandot Beräkna när du har fyllt i dina uppgifter och gjort eventuella urval.
Observera att priserna i den prislista du räknar om förändras direkt vid kommandot Beräkna. Om du vill ha kvar de gamla priserna ska du skapa en ny prislista där du gör omräkningen. På så sätt kan du också få en utskriven jämförelse mellan den nya och den gamla prislistan. Se hjälpavsnittet Utskrifter för mer information.
Har du några frågor så hör av dig här i tråden eller kontakta vår support.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
13:06
Hej @danielosser!
Jag ser att du har varit i kontakt med supporten och de kommer återkoppla till dig när de har fått svar kring ditt ärende.
Ha en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:42
Hej @Jennyh1!
I ditt fall fungerar inte samma lösning som min kollega Tinna skrev tidigare. Om jag förstår dig rätt så har du en order som du vill fakturera i tre steg där de två första fakturorna ska skapas innan något är levererat på ordern. Det man får göra i så fall är att skapa tre separata fakturor (som inte är kopplade till ordern) och när man sedan levererar artiklarna på ordern skapar man en full faktura som man sedan då får kreditera för att det ska bli korrekt.
Om inte ovanstående lösningar hjälper dig rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten för att få vidare hjälp. De kan koppla upp sig mot din skärm för att se hur din situation ser ut och sedan hjälpa dig vidare.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:23
Hej @Christel9!
Om du inte har "avslutat" Anställd/Lönebesked på den anställde så tänker jag att du inte behöver göra det, utan att du bara byter anställningsform etc på den anställde i lön. Det beror också lite på om det är endast Lönebesked eller även Anställd. Skulle behöva lite mer information för att kunna svara på frågan korrekt. Behöver veta om du exempelvis betalat ut slutlön och bytt anställningsdatum mm.
Därför skulle jag rekommendera dig att kontakta supporten då vi behöver veta hur det ser ut i ditt program, vilka inställningar som är gjorda och får reda på rätt förutsättningar för att kunna svara helt korrekt. Dem kan koppla upp sig mot din skärm och kika på hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten.
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
12:10
Hej @holmen80!
Tack för du har skrivit in. Just i din situation skulle jag rekommendera att du kontaktar en lönekonsult eller specialist för att kika på dina beräkningar, så att det blir korrekt och riktigt för dig. Våra lönespecialister har mycket erfarenhet i olika typer av lönefrågor och kan hjälpa till med anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du boka en tid med lönespecialist.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-22
11:15
Hej @StinaY!
Jag ser att du redan varit i kontakt med mina kollegor på supporten och fått svar på din fråga men ville bara återkoppla i tråden här med ifall någon annan i forumet skulle stöta på liknande problem.
Som det ser ut idag så finns inte den möjligheten i Visma Administration. Det finns inga möjligheter att göra anpassningar för att kunna hantera underlaget från din integration som kommer in som hh:mm. Det man får göra till vidare är att manuellt ändra i Visma Administration.
Ha en fortsatt trevlig torsdag!
// Anton
... Visa mer