2025-06-09
11:58
Hej Fakturadatumet skulle jag sätta till dagen då du skriver fakturan. Dvs skulle du skriva den idag så blir fakturadatumet 2025-06-09 öven om beställningen skedde igår den 8/6. Då det skiljer så få dagar mellan beställning, bekräftelse och leverens så påverkar det i princip inget. /Joachim
... Visa mer
2025-04-16
09:00
Hej Att byta underlag är en komplettering och kräver ingen ny kontering. /Joachim
... Visa mer
2025-03-20
07:40
2 Gillar
Tack båda för svar!
... Visa mer
2025-03-10
08:28
Hej Kostnader bokförs alltid i debet när dett faktiskt är en kostnad/Avdrag som är gjord. Så ja är det en faktiskt kostnad så är jag helt säker. /Joachim
... Visa mer
2025-03-02
10:53
Tack Anders för svar! Det är en bra workaround som funkar för nu. Lite konstigt om det inte går att lägga in egen text i sidfoten. När jag gör det till en bild så går det inte att kopiera texten när man genererar fakturan som PDF vilket är irriterande för kunder som t.ex. behöver kopiera organisationsnummer.
... Visa mer
2024-12-02
16:54
Plockar du ut någon lön från ditt bolag? I så fall kan du göra utbetalning av traktamente i samband med löneutbetalningen. Alltid bra med tydliga underlag, så gör en reseräkning. Tror att det finns mall för detta hos Visma. Du kan använda konto 7320 för kostnaden, alternativt dela upp den enligt nedan bild. Tar du bara ut den skattefria delen så behöver du inte blanda in arbetsgivaravgifter.
... Visa mer
2024-12-02
16:32
Tack Joachim!
... Visa mer
2024-11-13
08:27
Hej @David Samuelson
Tack för att du kontaktar oss.
Lätt hänt att det blir lite fel men bra att du uppmärksammade det. Du kan följa instruktionen Rätta tidigare periods momsredovisning så är du snart på banan igen.
Lycka till och ha en fin dag.
... Visa mer
2024-10-21
08:54
Hej Du gör en manuellt skapad verifikation via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Visar nedan hur et kan se ut. Förmodar i mn bild att det är 12% moms du skall använda eftersom det rörde sig om livsmedel som jag tolkade den ursprungliga frågan. Skulle det inte röra sig om livsmedel så använder du istället 4056 och momskod 20 (25%). Som underlag använder du dels kreditnotan samt gärna en kopia på betalningen du gjorde som var för hög tillsammans med fakturan på det lägre beloppet. /Joachim
... Visa mer
2024-08-16
15:25
Hej ja spelar ingen större roll om det är deklararerat i Luxemburg eller Tyskland. Det bokförs på samma sätt oavsett. /Joachim
... Visa mer
2024-07-25
08:21
Hej Egentligen inte för det ser ut som du har bokfört upp fakturorna som leverantörskulder i 2023 och det enda du i så fall behöver kontrollera är att betalningarna i 2024 har bokförts mot 2440 för att reglera leverantörsskulden när de har betalats. /Joachim
... Visa mer
2024-07-22
14:36
1Gilla
Hej igen! Tänkte bara säga att jag fick hjälp av er eminenta telefonsupport. Så problemet är löst! ☺️
... Visa mer
2024-07-22
10:04
Hej @David Samuelson
Skönt att det löste sig och ja vår kära Joachim är verkligen en riktig klippa.
Tack igen för att du uppdaterar mig.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-19
13:30
Hej på er, Vill först och främst uttrycka min tacksamhet över detta forum och alla fantastiska individer som hjälper till att besvara frågor. För en nybliven företagare som jag med begränsade resurser är det ovärdeligt. Tack! 🧡 Nu sitter jag med min första årsavtämning och tar mig igenom checklistan i Visma eEkonomi. Jag har fastnat på punkt fyra (“Kostnader och intäkter”) och önskar lite hjälp från er. Kort om mitt företag: aktiebolag som grundades november 2022 och därför gäller årsredovisningen perioden 2022-11-01 – 2023-12-31. Bolaget handlar livsmedel från länder inom EU som saluförs via e-handelsplattform (Shopify) till privatkunder inom Sverige. Varorna skickas till kunderna genom PostNord. Finns det intäkter som är bokförda på räkenskapsåret du ska avsluta, men som egentligen hör till kommande räkenskapsår? Om intäkterna överstiger 5000 kr ska de vid bokslutet redovisas som en förutbetald intäkt. Det kan exempelvis vara förskottsbetald hyra. Min kommentar: Nej. Alla intäkter under 2023 avser produkter som redan är sålda. Finns det intäkter som hör till räkenskapsåret du ska avsluta, men som är bokförda i nästa räkenskapsår? Om intäkterna överstiger 5000 kr ska de vid bokslutet redovisas som en upplupen intäkt. Titta igenom de kundfakturor som skickats efter den sista dagen i räkenskapsåret du ska avsluta. Exempel på intäkter som ofta faktureras i förskott är konsulttjänster och byggtjänster. Min kommentar: Två utbetalningar från Shopify (2024-01-02 samt 2024-02-01), som avser försäljning månaden innan, alltså december 2023. Intäkterna uppgår till 4889,64 kr. Eftersom intäkterna inte överstiger 5000 kr tolkar jag det som att jag inte behöver göra något? Finns det kostnader som är bokförda på räkenskapsåret du ska avsluta men som hör till nästa räkenskapsår? Om kostnaderna överstiger 5000 kr ska de periodiseras vid bokslutet. Det kan exempelvis vara kostnader för licenser, försäkringspremier eller hyra. Min kommentar: Årsavgift till Shopify (e-handelsplattformen) den 2023-04-24 på 3360 kr som gäller perioden 2023-04-24 – 2024-04-15. Det innebär alltså att en del av kostnaden gäller för januari-april 2024 (1120,3 kr). Nu är överstiger kostnaden inte 5000 kr och då antar jag att jag inte behöver göra något, men tänker jag rätt här? Om jag betalar en årsprenumeration där en del av avgiften gäller användning av en tjänst en bit in på det kommande räkenskapsåret, behöver man då periodisera denna kostnad? Finns det kostnader som är bokförda under nästa år, men som egentligen gäller året du ska avsluta? Exempel på kostnader som ofta faktureras i efterhand är konsulttjänster eller bensinfakturor. Om kostnaderna överstiger 5 000 kr ska de periodiseras. Min kommentar: Tillsynsavgift till Stockholms kommun på 6400 kr. Avbetalning beviljas (533 kr/12 mån) fr.o.m september 2023. Under 2024 betalar jag därför totalt 4264 kr för en tillsyn som skedde 2023. Vid årsavstämningens datum har den sista avbetalningen ännu inte skett, så bokfört belopp under 2024 är alltså 3731 kr. Varuinköp från livsmedelsproducent. Faktura utfärdades 2023-11-09 och varorna ankom kort därefter. Fakturan betalades 2024-01-02. Beloppet var 14 531,74 kr. Frakt för varuinköp ovan. Faktura utfärdades 2023-11-20 och betalades 2024-01-02. Beloppet var 1 013,98 kr. Köp av transporttjänst från PostNord för varor skickade till kunder under december 2023. Faktura utfärdades 2023-12-29 och betalades 2024-01-12. Beloppet var 761,09 kr. Moms för Q423. Beloppet var 778 kr och bokfördes 2024-02-12. Köp av transporttjänst från PostNord för varor skickade till kunder den 2023-12-29. Faktura utfärdades 2024-01-31 och betalades 2024-02-23. 96,10 kr. Köp av transporttjänst från Sendify för varor skickade till kunder den 2023-12-09. Faktura utfärdades 2023-12–12 och betalades 2024-01-02. Belopp 105 kr. Köp av IT-tjänst från Google, gäller perioden 2023-12-01 – 2023-12-31. Fakturadatum 2023-12-31, betald 2024-01-02. Belopp 58 kr. Totalt: 21 074,91 kr. Behöver jag periodisera alla kostnader, eller räcker det med den enda posten som överstiger 5000 kr (nr 2)? Jag hoppas att ni har möjlighet att hjälpa mig. Tack på förhand. Mvh, David
... Visa mer
2024-07-14
09:30
Ok, tack Annica för hjälpsamt svar som vanligt!
... Visa mer
2024-07-14
08:50
Tack för svaret, Thomas!
... Visa mer
2024-05-12
13:07
Tack Göran! ☀️
... Visa mer
2024-04-22
08:58
1Gilla
Hej Egen lunch är aldrig en avdragsgill kostnad så jag skulle säga att det är bättre att du betalar luncher mm med privata pengar. Betalar man lunch för ofta och tar kosntaden på företaget så skall privatpersonen förmånsbeskattas för detta då det blir en måltidsförmån. Så min rekommendation är att står för lunchen helt privat. Skulle du bbetala för lunchen med företagets pengar så bokför du utlägget mot konto 2013 eget uttag (Enskild firma) eller 2893 (AB) Om frågan gäller ett AB så bör du betala tillbaka beloppet snarast till företaget och bokföra även återbetalningen mot 2893. När det gäller ordet avdragsgill så innebär det att kostnaden dvs beloppet exklusive moms inte är avdragsgillt. Så en representation t ex där du bjuder ut t ex kunder på lunch får du lyfta moms på belopp upp till 300 kr per person men den stora delen dvs kostnaden är ej avdragsgill och skall dras bort i dekalrationen sedan så den summan inte påverkar resultatet. Så ordet Avdragill har egentligen inte något med moms att göra alls. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer