2025-06-09
08:17
1Gilla
Hej
Båda punkterna du nämner är rätt. O. du inte hade använt ett boksluts/deklarationsprogram så hade du behövt bokföra skatten och resultatet manuellt. När du nu använder deklaration och årsredovisning så kommer det programet hjälpa dig med detta. Systemet skapar alltså bokföringen av årets skattekosntad och årets resultat åt dig och för över till Bokföring & fakturering när du är helt klar. Eftersom du inte är klar med årsredovisningen så är det inget lagbrott att låsa upp december 2024. Hade du varit klar och redan skickat in det så hade det varit annorlunda. 1. Lås upp december i bokföring och fakturering 2. Gör klart årsredovsningen i deklaration och årsrdovisningen 3. Lås sedan året via årsredovsning så de bokföringshändelser systemet skapar åt dig förs över till bokföringssystemet. /Joachim
... Visa mer
2025-04-11
21:03
Tack så mycket för din hjälp!
... Visa mer
2025-01-15
18:46
Tack för din hjälp! Nu verkar det som att jag börjar förstå mer. Förut tänkte jag att vi behöver flytta årsresultatet från konto 2019 eller 8999 till kontot 2010, som i den här artikeln. https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754 Jag tänkte inte på hela 20xx konton. Det var ganska förvirrande. Hoppas, jag kommer att kunna göra detsamma för år 2024 efter att jag stänger det och skapar en deklaration 🙂
... Visa mer
2024-04-22
09:19
Hej Kostnadskontot för inköpet förändras inte pga av vilket betalsätt du använder. Det som kan skilja sig åt är om det skall bokföras direkt mot banke eller om det skall vara en lverantörsskuld. Då beror det även på vilken boköringsmetod , kontant eller faktureringsmetoden du bokför enligt. /Joachim
... Visa mer
2023-04-25
09:54
1Gilla
Hej Du hanterar det på samma sätt som din inledande fråga. Enda skillnaden är att du inte fått hela summan återbetald denna gången. Du väljer egen kontering och konto 5410 på återbetalningen. På så sätt kommer du minska din kostnad för inköpet med de 2 000 kr du fått återbetalda. 5 000 - 2 000 = en faktiskt kostnad på 5410 på 3 000 kr. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-04-20
11:01
Hej @Juliaa
När du ska registrera en faktura med annan valuta än SEK som betald går du in under Kassa- och Bankhändelser och sedan måste du markera Utlandsbetalning för att kunna matcha mot rätt faktura.
Om du har bankkoppling och inte kan göra några ändringar här och betalningen kommit in i SEK, kan du kreditera den ursprungliga fakturan (betala manuellt) och kvitta mot debet och sedan skapa en ny i SEK, markera att den inte ska gå iväg för betalning (betala manuellt) och matcha den mot bankhändelsen.
Vill du inte kreditera fakturan kan du använda dig av Kassakontot för att slutföra betalningen, både för att matcha bankhändelsen (Övrigt uttag/insättning) mot Kassakontot och matcha fakturan mot Kassakontot.
Hör gärna av dig till supporten om du vill ha mer detaljer eller om du vill att vi visar i ditt program.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2023-04-18
14:27
1Gilla
Perfekt! Tack så mycket, Tinna!
... Visa mer
2023-04-17
13:30
1Gilla
Hej igen!
Det är lite svårt att svara på tyvärr, det får du kolla med företaget som gett dig fakturan. Om de angett ett VAT nummer inom EU på fakturan och ditt VAT nummer står med samt att det inte angett något momsbelopp så låter det som att det skall hanteras som inköp inom EU. Tanken med fiktiv moms är då att du redovisar den fiktiva momsen med den momssatsen det hade varit om du köpt varan i Sverige. Så hade det varit 12% moms om du köpte en likvärdig vara här i Sverige så blir det 12% fiktiv moms.
Det spelar ingen större roll, men om det är en faktura du fått så rekommenderar jag att du gör det via inköp - leverantörsfakturor och sedan matchar den mot bankhändelsen. Matcha direkt inne i kassa- och bankhändelser gör man främst mot kvitton och liknande i vanliga fall.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer