Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-02-15 11:49 )
  • 5 Svar
  • 0 gilla
  • 1492 Visningar

Om du fakturerar samma typ av varor och tjänster till en mängd olika kunder kan du skapa en faktura som du skickar till flera kunder. 


När du skapar en ny faktura och ska välja upp de kunder som fakturan ska skickas till klickar du på fältet för Kund och markerar Välj flera kunder. Du kan då välja upp flera kunder i listan.

MarielleWestberg_0-1642413145043.jpeg

 

Har du skapat upp kundgrupper kan du istället välja välja upp den kundgrupp som ska faktureras istället för att välja dem en och en. Skapa ny kundgrupp »

Tips! Använder du kundgrupper kan du dessutom filtrera rapporten för Försäljningsstatistik och välja vilka kunder som ska inkluderas när du exporterar kundregister. Du kan lägga till flera grupper på en kund och på så vis analysera din försäljning på olika vis.

MarielleWestberg_1-1642413145041.jpeg
Kommentarer
Eileen
MEDLEM

Om jag vill skapa en kundgrupp som innehåller 350 redan inlagda kunder verkar det vara så att jag måste välja varje kund individuellt och sedan klicka på Lägg in efter varje kund. Kan det verkligen vara så illa?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Eileen

Jag förstår verkligen din frustration över det manuella arbetet. Speciellt med så många kunder att hantera. I Visma eEkonomi Pro finns en funktion för att hantera flera kunder samtidigt men i övriga varianter stämmer det att du behöver välja upp och lägga till respektive kund. 

Läs mer om funktionen i Visma eEkonomi Pro, Hantera flera kunder » 

Eileen
MEDLEM

Tack för ditt svar.

eEkonomi Pro kostar tre gånger så mycket, och det har vår lilla förening, med fakturering en gång per år, inte råd med. Så vi får nog fortsätta lägga 4-5 timmar på att bara skapa och ladda ner PDF-fakturorna till hårddisken för utskrift. För det är den tid det tog mig -- och det var med hjälp av ett makro som utförde några manuella steg.

Kanske skulle vara bra att introducera en variant som sådana kunder som vi skulle ha råd med.

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

@Eileen 

Då förstår jag att det inte blir värt! Jag tar din kommentar vidare som ett önskemål och hoppas på en smidigare arbetsgång framåt. 

Om ni inte redan har använt er av PDF-rapport kundfakturor så kan jag varmt rekommendera den. Rapporten gör det möjligt att skriva ut en rapport på massfakturerade fakturor utifrån ett fakturanummerintervall. Du hittar den via genvägen i den blå menyn eller under Bokföring - Rapporter. Jag vill också passa på att tipsa om att skicka fakturor direkt via Kivra för att slippa skriva ut dem. Du kan läsa mer om det här »

//Marielle

Anne Nielsen
NY MEDLEM

Helt galet att man inte har samma funktion som i administration med avtalsmallar. har man ca 700 kunder (barnomsorgsavgifter) och alla betalar olika så är det här inte en bra lösning 😞