Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2021-05-06 10:18 )
  • 19 Svar
  • 2 gilla
  • 3096 Visningar

Vi rekommenderar att du skickar och tar emot dina fakturor som e-faktura. Det är det snabbaste, säkraste och mest miljövänliga sättet att skicka och ta emot fakturor på. Du slipper fysiska mappar fyllda med gamla fakturor eftersom den digitala filen räknas som originalfilen och lagras automatiskt i Visma eEkonomi. Den kopplas även till affärshändelsen, vilket gör det lättare för dig om du behöver gå tillbaka och kolla på fakturan i efterhand.

3 fördelar med att skicka e-fakturor:

• Du sparar tid och slipper skriva ut, frankera och posta fakturorna
  • Du får bättre kontroll över dina fakturor 
  • Dina kunder får fakturan snabbare, vilket innebär att du får snabbare betalt

3 fördelar med att ta emot e-fakturor:

• Du slipper pappershanteringen och kan arkivera leverantörsfakturorna som de kommer - digitalt
  • Du slipper mata in alla sifferuppgifter manuellt
  • Det är säkrare - risken för fel vid inmatning elimineras då alla värden och leverantörsuppgifter läses in direkt i programmet

Spara tid och pengar genom att fakturera digitalt! Använd vår kalkyl för att räkna ut hur mycket ditt företag skulle spara.

Hur fungerar det? 

Skicka e-fakturor

Oavsett om det är ett företag eller en privatperson du ska fakturera kan du välja att skicka alla dina fakturor elektroniskt. Om du har angett företagets organisationsnummer eller privatpersonens personnummer kontrollerar Visma eEkonomi automatiskt om kunden kan ta emot e-fakturor när du skapar en faktura, och notifierar dig om det.

Fakturan kan skickas på olika sätt beroende på om mottagaren är ett företag eller en privatperson.

E-faktura - fakturan skickas från ditt ekonomiprogram till kundens ekonomiprogram (företag).
Kivra - fakturan skickas direkt till Kivra, kundens digitala brevlåda (privatperson)
Brev - fakturan skickas elektroniskt från ditt program, men levereras som brev till din kund. Visma skriver ut fakturan som sedan levereras med vanlig post till kunden. Du slipper på så sätt att skriva ut, frankera och posta dina fakturor (perfekt som alternativ de gånger företaget eller privatpersonen du ska fakturera inte kan ta emot fakturan som e-faktura). 

Skicka e-fakturor från Visma eEkonomi »

Ta emot e-fakturor

Du kan ta emot alla leverantörsfakturor som e-fakturor i Visma eEkonomi, oavsett om de ursprungligen skickats som brev, via mejl eller som en e-faktura från din leverantör. När du tar emot en e-faktura läses informationen på fakturan automatiskt in i programmet. Allt du behöver göra är att kontrollera innehållet och lägga till bokföringskonton för att fakturan ska bli bokförd.

Ta emot e-fakturor i Visma eEkonomi »

Du är redan aktiverad för att kunna skicka fakturor elektroniskt. Första gången du skickar till Kivra får du godkänna ett avtal. För att ta emot e-fakturor går du till Appar och tillval - Digitala fakturor, och väljer AktiveraLäs mer om hur du skickar och tar emot e-fakturor » 

Hur mycket kostar det?

Du betalar bara för det du använder. Kolla in prislistan på Vismaspcs.se.

Medverkande
Kommentarer
lars_r
NY MEDLEM

Jag har bett att få veta hur jag kan slippa den extremt störande reklamen som dyker upp varje gång jag ska bokföra en faktura från flertalet av mina leverantörer. Inget svar!

Självklart måste jag kunna slippa störas av reklam för en betaltjänst ideligen!

Jag har absolut inget intresse av att låta eEkonomi automatiskt bokföra några fakturor. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Lars,

Rutan kommer som en påminnelse men ska endast dyka upp en gång per leverantör och inte nästa gång du lägger in en faktura från samma leverantör. Upplever du att detta inte stämmer så tar du kontakt med supporten så kan vi kika på det tillsammans. 

Välkommen! /Tinna

Pacsac
CHAMPION

"ska endast dyka upp en gång" - gäller då inte på fakturor till kund...

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Pacsac
Är det notisen som du får upp när du väljer kund på kundfakturan, som informerar om att kunden kan ta emot e-faktura, som du tänker på? 🙂 

Mvh 
Marielle

Pacsac
CHAMPION

Ja, och jag får det varje gång jag skall fakturera en utländsk kund som jag gör ca 2 ggr varje månad

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Okej! Jag misstänker att du skickar fakturan på annat sätt då? 🙂 I det fallet så kommer programmet nämligen att fortsätta tipsa om att kunden kan ta emot e-faktura, till dess att du skickar din första e-faktura till kunden.

Mvh
Marielle

Pacsac
CHAMPION

MEN kunden kan INTE ta emot e-faktura

lars_r
NY MEDLEM

Jag fick ett mail från er att jag skulle kontakta supporten så att ni kan se varför just jag råkar ut för detta. Hittar inte tillbaka till det mailet.

Men jag kan berätta att VARJE gång jag exv bokför en faktura från PostNord så kommer samma pop up fönster upp. Och jag får minst 2-3 fakturor per vecka från PostNord.

Så jag är övertygad om att jag inte är ensam om detta. Varför skulle bara jag råka ut för detta systematiska fel?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen @Pacsac

Vi kontaktar dig via mejl för vidare felsökning. 

//Marielle 

lars_r
NY MEDLEM

Ska det här vara ett svar på min fråga angående att påpekandet om e-faktura dyker upp VARJE gång jag registrerar fakturor från leverantörer som har den möjligheten?

I så fall blir jag ännu mycket mer irriterad! Om jag har skrivit att jag inte är intresserad av den tjänsten så vill jag självklart inte bli utsatt för ännu mer reklam, nu i forumet!

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @lars_r,

Anledningen till att du får det här meddelandet är att programmet vill påminna dig om att det finns ett snabbare och säkrare sätt att ta emot fakturan på. Meddelandet ska visas 1 gång per inloggad session och i dagsläget behöver du ta emot en e-faktura för att meddelandet ska sluta komma. 

Jag vill verkligen lyfta att jag förstår din frustration och din åsikt och lovar att ta den vidare. 

//Marielle

lars_r
NY MEDLEM

i svaret tidigare från Tinna står att meddelandet bara ska dyka upp en gång per leverantör!  Inte en gång per leverantör och session, vilket är vad som sker nu.

Räknar med snabb ändring. Det är osnyggt att störa användarna ideligen med reklam för betaltjänster. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR
(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2021-05-11 12:05 )

Hej Lars,

Ibland blir det fel och då rättar vi till det. Här behövs ett förtydligande gäller när och hur vi visar information om möjligheten att kunna ta emot e-fakturor. 

Informationen dyker upp när man registrerar en e-faktura manuellt i programmet för att uppmärksamma användaren på alla fördelar med att ta emot fakturor elektroniskt istället för att hantera dem manuellt. I strävan efter att alltid bli bättre så kommer vi att göra notisen mer relevant för er användare framöver. 

Tack att du hörde av dig! /Tinna

Jan Ollen
NY MEDLEM

Hejsan!

Hur ska avgiften Visma tar för e-fakturering bokföras?

Alltså vilket konto ska de 3,- per faktura sättas på?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Jan Ollen!

Det går bra att bokföra avgiften som en kostnad för programvara, konto 5420. Men skulle du t.ex vilja skilja på kostnaderna för Visma eEkonomi och e-faktura kan du välja Övriga försäljningskostnader, konto 6090 🙂 

//Marielle

Pacsac
CHAMPION

Det kommer upp en ruta som säger att man skall bjuda in sin leverantör, klickar man på den så skall man ange mejladress till leverantören !?

Har ingen aning om vilken adress leverantören har för detta, Telia, Bahnhof, Trafikverket, Trygg Hansa o.s.v. och eftersom ni så envist hävdar att dessa leverantörer kan skicka e-faktura så borde även mejladressen till dessa komma med.

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej, 

Det stämmer! Det som händer är egentligen att du informerar leverantören om att du framöver vill ta emot e-faktura från dem (det är informationsbladet som du hittar under Appar och tillval - Skicka och ta emot e-fakturor och fliken Ta emot e-fakturor som skickas till leverantören). 

Har du tagit emot en faktura från leverantören tidigare borde information om mejladress finnas med där. Hoppas att det var till någon hjälp! 

/Marielle

Pacsac
CHAMPION

Nej, på dom jag anger finns ingen mejladress som funkar att skicka detta till

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2021-07-06 11:26 )

Hej,

Jag vill börja med att förtydliga att det kan vara en allmän mejladress till leverantören. Den behöver alltså inte vara kopplad till e-fakturor på något sätt. 

Jag förstår att det hade varit uppskattat om vi kunde föreslå en mejladress direkt i gränssnittet i Visma eEkonomi och kommer att ta det vidare som ett förbättringsförslag 🙂

/Marielle