Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-01-19 16:47 )
  • 2 Svar
  • 4 gilla
  • 5274 Visningar

Vi vill hjälpa dig att bli så digital som möjligt och på så sätt effektivisera ditt arbete. Du kanske redan vet att du kan skicka e-fakturor till privatpersoner genom vårt samarbete med Kivra.

 

Inte nog med det kan du också få hjälp med att ta reda på hur din kund faktiskt vill ta emot sina fakturor. 

 

JennySjstrmSannus_0-1648130406075.png

 

 

Vi börjar med Kivra. 

 

Har du en kund som är privatperson, och som vill få fakturan via Kivra? Det enda du behöver göra är att använda utskriftsvalet Kivra. Ännu smidigare för din kund blir det då de även kan betala fakturan direkt via Kivras app. När du skickar första fakturan till Kivra så kommer du få fylla i lite kontaktuppgifter samt godkänna Kivras avtal och du får även information om vad det kostar. Se fullständig prislista

 

Läs mer om Kivra på vår sida Skicka e-faktura till privatperson

Du får numera en rekommendation som visar hur din kund vill ta emot sina fakturor, antingen via Kivra eller e-faktura. När du är inne under Försäljning - Fakturahantering finns det en kolumn, Rekommenderat. I den kolumnen visas informationen om hur kunden vill ha det. Du kan välja att uppdatera enbart en faktura åt gången eller använder du kommandot Använd rek. utskriftsval och då ändras alla fakturorna som finns i listan. Frågan om du vill uppdatera kundregistret med det valda utskriftsvalet kommer även att komma. 

 

JennySjstrmSannus_1-1648130406123.gif

 

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-04-25

 

Kommentarer
Liselott Oldin
UTFORSKARE

Jag har märkt att programmet ställer in Kivra automatiskt på nya kunder som råkar ha Kivra.

Hur gör man om man inte vill det?

Jag har fortfarande lokal e-post som under normalinställningar.

Tack på förhand.

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Liselott Oldin!

 

Precis som du skriver så gör programmet automatiskt en sökning om din kund kan ta emot fakturor via Kivra. Vill du inte att det ska göras med automatik kan du inte använda sökrutan du får upp när du skapar upp en ny kund för att få fram din kunds adressuppgifter.

 

sök ny kund.PNG

Du kan antingen välja att stänga rutan eller stänger du av sökfunktionen den under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning och ta bort markeringen vid Adressök vid ny kund. Vill du kunna söka fram din kunds adress kan du istället använda Hämta adress som du hittar på fliken 1. Grunduppgifter i kundregistret. 

 

Ha det gott!

/Jenny