Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

Forumets layout och uppdelning

Detta inlägg har sin grund i att jag själv, och som jag tolkar även andra användare, har svårt att vänja sig vid forumets nuvarande utformning. Utöver mina tankar om själva färgerna som används (se Ändrad färgsättning / Ökad kontrast) så har jag återkoppling på forumets utformning. Eftersom jag inte har någon konkret idé om hur, det jag beskriver nedan, skall lösas lägger jag in det som en Fundering,

 

 

BRISTFÄLLIG ÖVERBLICK / PASSIV LÄSNING

Det tycks inte finnas något bra sätt att passivt ta del av det samlade innehållet från de olika produktgrupperna vid tidpunkter man själv väljer För den som, liksom jag, inte vill ha sin e-post belastad på bestämda tidpunkter med ögonblicksbilder alla nya diskussioner och alla förändringar i pågående diskussioner så tycks det inte finnas något smidigt sätt att läsa "tvärs över forumet".

Möjligen skulle man kunna använda en RSS-läsare och i den lägga in respektive forumdels RSS-flöde och på så sätt få en aggregerad bild men det blir snabbt omständligt eftersom man då  skall hoppa fram och tillbaka mellan RSS-läsare och webbläsare.

 

 

INKONSEKVENT LAYOUT

Beroende var man är i forumet så ser det olika ut:

  • Indelning av innehåll (vilka flikar som finns) varierar mellan de olika produktgrupperna.
  • Innehållet i motsvarande flikar hos hos olika produktgrupper varierar.
  • Utformning/layout av flikar inom en given produktgrupp varierar.

Ett troligt skäl att det förhåller på detta sätt är att man försökt att anpassa layout och innehåll efter syfte med respektive flik. Och olika produkter har olika behov. Och man kan vilja skilja på innehåll som skapats av kunder och innehåll som skapats av Visma-anställda.

 

Det är i grunden en bra tanke... ..men det leder till att som forumanvändare  blir det svårt att hålla reda på vad för innehåll man kan förvänta sig. Man måste i princip lära sig och komma ihåg hur respektive flik ser ut under respektive produkt. Min personliga upplevelse är att det helt enkelt är rörigt. Variationen är just nu för stor, speciellt om man vill läsa innehåll i flera olika produkter.

 

Detta märks också i form av layouten på underliggande teknisk nivå inte är 100% överensstämmande överallt. Något olika färger på några ställen, något annorlunda "luft" kring texter på olika ställen. Det mesta av det syns inte direkt men en del kan anas vilket i sin tur leder till rörigt intryck hos användaren på ett mer omedvetet plan. (Med reservation för att jag kan ha misstolkat den underliggande CSS-uppmärkningen som används av forumet.)

 

 

Som sagt, vet inte riktigt vad man skall göra åt det mesta av detta. Jag antar att det är styrt av den tekniska lösningen och att det är som det är. Men nu har jag åtminstone gett min återkoppling, annars kan det aldrig bli bättre. Och kanske någon annan känner igen sig i min fundering.

 

 

(Det allra bästa vore naturligtvis om någon nu svarade med att "Duh!, såhär gör du..." 😊)

 

4 SVAR 4
Agronom Andersson
UTFORSKARE

Håller med. Saknar att enkelt kunna överblicka vad som händer på Forumet just nu (och några dagar tillbaka). Och se om något är intressant eller om någon behöver hjälp. Är därför nästan aldrig inne på forumet numera.

Hej Khedron och Agronom Andersson,

 

Tack för er input! 

 

Jag svarar kring detta och berättar lite om våra tankar för forumet framåt i Agronom Anderssons andra inlägg Saknar det gamla forumet. Kika gärna på det inlägget och ta del av de olika hjälpmedlen som finns här på forumet. 

 

Det gör såklart ont i hjärtat att höra att ni inte känner er lika hemma i det nya forumet som på det gamla. Förhoppningsvis kan våra användartips hjälpa er en bit på vägen och om ni har några ytterligare frågor är ni alltid varmt välkomna att höra av er. 

 

Som sagt, ni får också gärna säga till om ni skulle vara intresserade av att ge input på forumet till hösten. Jag skickar er ett mail när det börjar närma sig i så fall. 🙂 

 

Önskar er en fin fredag och helg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Är alltid intresserad av att ge input. Försöker vara ärlig och konstruktiv i all återkoppling.

 

 

Godmorgon!

Härligt att höra och vi vet ju att många av er har massor av bra tankar och idéer som ska bli spännande att få ta del av. Vår forumchef Agnes kommer att höra av sig framåt hösten men tills dess önskar jag alla en underbar sommar med mycket avkoppling, sol och kanske ett och annat bad. 

 

/Tinna