Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

2 fakturor har betalats som en - eEkonomi

Jag har skickat två olika fakturor till ett företag, och dom har nu betalat in en totalsumma för båda fakturorna.. istället för att betala separat.Hur bokför jag det då summan inte kommer stämma över med någon av fakturorna när det är en klumpsumma? Jag använder mig av ocr... men dom verkar inte brytt sig om det. Har även bankkoppling.. Är en enskild firma med faktureringsmetoden.
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du är säker på att betalningen avser de två fakturorna ska du gå in på betalningar(eller om du använder dig av eekonomi går du in på kassa och bankhändelser och sedan matchar du inbetalningen mot inbetalning från kundfaktura) och klicka att fakturorna har betalats på den angivna datum som du fick in pengarna. OBS! På eEkonomi behöver du ange den andra inbetalningen samtidigt som du anger den första. Det hela går ut på beloppet ska balansera både på debet och kredit, och förklara vad som har hänt. 😉

du måste ange betalt belopp (fakturabeloppet) på den första fakturan du registrerar, sedan registrerar du ytterligare betalning av kundfaktura och plockar då upp den andra fakturan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför inte splitta upp klumpsumman i två betalningar i Kassan?
Då kan du matcha varje summa för sig mot en faktura.
Du kan också göra egna uttag och insättningar där du masserar bokföringsposterna tills de stämmer.

visste inte det gick att "splitta" en bankhändelse.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om man inte har bankkoppling är det enkelt.
Någon betalar 100+200=300.
Då skapar man en inbetalning med 100SEK,
och en inbetalning med 200SEK i Kassa och Bankhändelser.

Om man har bankkoppling (vilket jag inte har),
så kan man nog flytta 300 SEK till Kassakontot, och sedan kan man göra två betalningar från det (100 + 200) som matchas mot fakturorna.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej natharb,

När du matchar under Kassa och Bankhändelser kan du efter att du har valt den första fakturan att matcha med klicka på Ny bokföringshändelse  - då kan du välja den andra fakturan att matcha med på bokföringshändelsen. Nu borde belopp kvar att stämma av vara 0 och du kan klicka på bokför. 

Hoppas detta löser ditt problem.
Ha en fin dag!
/My 

Jag hade samma scenario fast för mitt Aktiebolag där jag också har bankkoppling. Förslaget My säger funkar lika bra här.

Kassa och Bankhändelser - Matcha. Under ny bokföringshändelse så väljer man den kategori som avser inbetalning av kundfaktura - och då kan man välja en av fakturorna. Sen trycker man på ny bokföringshändelse (dvs innan man bokför det), och då kan man på samma sätt lägga till ytterligare en faktura. Så att båda fakturorna hamnar under samma inbetalning.