Hej Magnus!
När du har bankkoppling med SEB så finns det egentligen två olika varianter. En variant (den som du har nu) innebär att du måste signera betalningarna inne i eEkonomi och därmed ha tvåstegsverifiering för att kunna utföra detta. Med den andra varianten så skickas betalningarna direkt till banken och det är istället där du godkänner att dom ska betalas.
Det låter helt klart som att du ska ta kontakt med SEB och be om att få använda lösningen där du godkänner betalningarna på banken istället. Titta på filmen Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken så får du se hur flödet är med den varianten.
Lisa
Hej,
Jag har haft bankoppling mot SEB i 1,5 år och det har fungerat fantastiskt tills dess att integrationen utökades att även omfatta betalning av leverantörsfakturor.
Det är möjligt att undvika att en leverantörsfaktura skickas från eEkonomi till SEB för betalning genom att välja "betala manuellt" när fakturan registreras. Glömmer jag att kryssa i "betala manuellt" så hamnar fakturan i läget "Väntar på signering". eEkonomi kräver 2-stegs verifikation för att signera fakturan; detta är jag ej intresserad av.
Jag betalar därefter fakturan direkt via SEB internetbank och matchar via eEkonomi. Därefter och trots att fakturan är betald samt avstämd så ligger den kvar i systemet med status "Väntar på signering".
Jag tror säkert att bankkopplingen fungerar utmärkt, men observera dock att du även måste acceptera 2-stegs verifikation/inloggning för att det ska fungera som det är tänkt.
Även lösningen att "Exportera" från eEkonomi, utan signering kräver 2-stegs verifikation.
Det vore fint om eEkonomi kan exkludera att skicka betalningar till SEB om 2-stegs verifikation är inaktivt.
Mvh
Magnus
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.