Hej, har av misstag skrivit in fel räkenskapsår. Skulle vara t.o.m 31/12-2016 men blev 31/8-2016. Går detta att ändra? Tacksam för svar
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240219
Hej, har insett att jag haft räkenskapsår tom 191231 i visma när jag egentligen haft ett räkenskapsår tom 200131. Jag har startat ett nytt räkenskapsår from 200201, stämmer det att jag kommer att förlora all information bara för att jag ska förlänga räkenskapsåret i visma eller går det att lösa på något annat sätt?
Hej @martinhallberg
När du har skapat ett nytt räkenskapsår som löper fortsatt på felaktigt datum kan du längre inte ändra det gamla räkenskapsårets datum, du kan ändra slutdatum på det senast upplagda räkenskapsåret.
Du kommer behöva göra en omstart men all information behöver inte gå förlorad om du exporterar bokföringsdata och register, då kan du importera dessa uppgifter på nytt i det omstartade företaget så alla befintliga verifikationer, kunder, artiklar och leverantörer hämtas in på nytt. Du kan också i efterhand gå in i det arkiverade företaget om du vill kolla upp något eller om du missat någon export. Du har då läsbehörighet i programmet så du kan inte utföra några nya ändringar men du kan exportera de befintliga uppgifter som finns. I vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag går vi igenom mer detaljerat vad som faktiskt sker vid en omstart, samt eventuella förberedelser du ska göra innan.
Känns något oklart? Återkom gärna! 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.