Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Antal artiklar i lager - eEkonomi

Hej, jag använder e-ekonomi men blir inte klok på lager/artikelfunktionen. Många gånger säljer jag artiklar utan att först lagerföra den, då den skeppas direkt från min leverantör till slutkunden. Jag registrerar inköpet på 4056 (men kan där inte ange vilken artikel det gäller). När jag sedan fakturerar kunden, och väljer aktuell artikel på fakturaraden, så minskas antal artiklar i lager. Det vill jag inte, eftersom antal artiklar aldrig ökades när jag registrerade inköpet. Hur löser jag detta?
7 SVAR 7
Pacsac
CHAMPION

man kan se detta som en framtida funktion som (kanske) kommer.

Man kan manuellt ändra saldot på artiklarna. Men detta får man göra en och en eller så exportera till Excell och sedan ändra för att sedan importera igen

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Pacsac! Men om jag ändrar lagersaldot (antalet) på artiklarna, påverkar det bokföringen då (t ex lagervärdet?)

Ingenting påverkas

Och lagervärdet måste man kontera separat, lämpligen vid inventering eller om det är stora belopp och rörelse oftare (t.ex. varje månad)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Att lägga upp artiklar och lager för att sälja - eEkonomi.

Vi har startat en handelsträdgård där vi odlar och säljer bla kryddor, men vi måste kunna lägga upp artiklar, vilket vi har gjort, men hur får vi lager saldo och hur för man in från inköp mot lager saldo samt hur får man ut artikel lista som man kan skicka till kund ?

Vi säljer mot kontantfaktura mot privat kund för att slippa kassaregister vilket fungerar bra, men lager och artikel hanteringen har vi inte fått stil på hur vi ska göra, vi har dygt 1500 artiklar.

Sen kan man importera artkiel lista från tex Excel ?

mvh

Drömmens Trädgård & Handel
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Lars,


Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden. Du kan exportera en lista på dina artiklar genom att gå till Inställningar - Import och export. Klicka på Import och export av artikelregister. Välj Ny export - Exportera. Filen går att öppna i Excel, du kan även där göra ändringar som Pacsac skriver ovan och importera det som en CSV-fil i eEkonomi på nytt. Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här.


/Theodor

Hej! 

 

Jag ser att det dykt upp ett par frågor t ex om hur lagervärdet ska bokföras m.m. Jag vill därmed upplysa er om att det idag har släppts en lagermodul till Visma eEkonomi, där du får hjälp att hantera ditt lager och att bokföra lagertransaktioner m.m. 

Läs gärna mer i forumtråden; Visma eEkonomi Lager för mer information.