Är det verkligen meningen att jag måste skicka in faktura och tillhörande kreditnota samtidigt i filen till banken? Jag hade skickat in fakturan tidigare. Sedan gjorde jag upp med leverantören om en kredit. Fick en kreditnota som jag la in på samma förfallodag som fakturan. Men när jag skulle skapa en fil till banken säger den att det finns en kreditnota som den inte kommer ta med!... och det gjorde den inte heller.
Någon på Visma?
Jag själv igen.
Det var inte ens så att jag skulle skicka dem samtidigt. Jag måste kvitta ut dem innan de skickas. Är detta ok av leverantörerna tro?
Hej
Ja det är så för att enbart eventuell mellanskillnad skall skickas in för betalning.
/Joachim
Jo, såklart. Men tidigare matchades dessa hos bankgirot. Man skickade in båda mot samma förfallodag, så också leverantören kunde se båda 'fakturorna' som reglerade.
Jag har SEB och skickar Iso20022/camt53/xml fil ...........till seb och visma säger till mig att SEB inte kan läsa minus tecken i filen utan man måste kvitta den själv innan , obegripligt då mottagaren av pengarna ska då gissa sig till vilka kreditfakturor jag dragit av mot vilken faktura.............hur gör stora bolag ? och hur får man en återrapporteingsfil som visma kan läsa ?
Hej @Admin Gottskär Grundskola och @Stefan L553
Du kan skicka en kreditfaktura i formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) till svenska leverantörer så länge debetfakturans belopp är större än kreditfakturans. Bankerna hanterar inte längre bevakning av kreditfakturor i det nya betalformatet. De leverantörsfakturor som skickas med i filen till den aktuella leverantören måste därför ha ett värde som är större än noll för att utbetalas.
Om det behövs mer än en debetfaktura för att summan ska bli mer än kreditfakturans belopp, måste de båda debetfakturorna ha samma betaldatum.
Om summan av debet- och kreditfakturan blir 0, eller om det gäller utländska leverantörsfakturor, behöver du kvitta fakturorna innan betalfilen skapas. Då skapas en betalning på beloppet du kvittade på båda fakturorna. Betalfil skapar du endast om det fortfarande finns ett belopp att betala efter kvittningen.
Man kan inte delutnyttja en kreditfaktura eftersom det inte går att korrigera beloppet.
Tyvärr stödjer bankerna inte bevakning av kreditfakturor i betalformatet XML/ISO20022.
Vänligen Tinna
Hej,
Det här stämmer inte. Debeten är högre än krediten, men krediten tas inte med ändå. Och som sagt, hur ska leverantören veta vilken kredit jag dragit av...?
Hej @Admin Gottskär Grundskola,
Jag har kikat på detta ett extra varv och dubbelkollat med våra produktspecialister. Svaret min kollega Tinna skrev ovan stämmer och kreditfakturan ska skickas med, under förutsättningen att debetfakturans belopp är större än kreditfakturans.
Eftersom det inte fungerar för dig tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten för vidare felsökning.
Gällande din följdfråga om när du hanterar kvittningen manuellt så behöver du själv informera din leverantör om vilken kreditnota du har dragit av på betalningen, vilket du alltså behöver hantera utanför programmet.
Önskar dig en fin dag,
Tinne
...lägger till - OM jag drar av krediten manuellt menar jag alltså.
Jag ringde SEB som "aldrig hade hört talas om detta" att det skulle vara ett problem, dem hänvisade till programföretagen/Visma , kan filen vara felbyggd ? Ringe även min leverantör som då erhåller informationen att en kundfaktura där det saknas pengar åker ut på en fellista och så får dem manuellt kolla kundens reskontra om samma belopp finns som en kredit ....och gör det det så kvittar dem det manuelllt...man blir förvånad att XML filen är så korkad.
Hej @Stefan L553!
Jag har stämt av med våra produktspecialister och filerna är inte byggda fel. Vi har även säkerställt att våra format hanterar detta korrekt med SEB, så svaret från min kollega ovan stämmer.
Har du några andra funderingar kring detta är du välkommen att återkomma i tråden.
Önskar dig en fin dag,
Tinne
Hej igen, Kreditnota tas INTE med även om debetfakturan är på ett högre belopp. Jag pratade med supporten igår (efter lång kö) och hon skulle kolla vidare, och bad mig vänta. Samtalet bröts och jag trodde förstås att hon skulle ringa upp igen. Vilket hon INTE gjorde. Kan ngn kontakta mig igen i ärendet, tack?
Hej @Admin Gottskär Grundskola
Jag ber om ursäkt och ser till att du får en kontakt med någon av mina kollegor på supporten.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.