Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fourmore
UTFORSKARE

Årsavstämning - Periodisering av betald kundfaktura?

Hej!

Håller på med årsavstämningen och när jag följde checklistan för 'Kostnader och intäkter' i Visma eEkonomi stod det att jag skulle skapa en manuell verifikation för periodisering för vad jag tolkar är en upplupen intäkt under 2022, men fakturerad och betald i början på 2023 (genom debet 1790). Gjorde detta men när jag sen kommer till sista frågan i samma lista 'Stämmer saldot för dina periodiseringskonton?' och skapar rapporten 'Kommande periodiseringar' visar den 0 men borde visa den periodisering jag skapade med den manuella verifikationen som debet mot 1790 under 2022, eller?

 

Det verkar som om jag skulle ha periodiserat kundfakturan istället för att skapa en ny manuell verifikation. Försökte se om jag kan periodisera kundfakturan (som betaldes tidigare i år 2023) men det går inte. Finns bara 'Kreditera' eller 'Kopiera' som alternativ. Tacksam för hjälp!

Mvh,

Fourmore

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Rapporten Kommande periodiseringar visar bara de poster som skapats automatiskt, inte de som gjorts via manuell bokföring. Gör en egen notering på rapporten så blir det tillräckligt! 

Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Fourmore!

 

Precis som @AnnicaL säger så visar rapporten Kommande periodiseringar endast periodiseringar som kommer hanteras av systemet och inte manuella verifikationer. Periodisering av kundfakturor hanteras inte i eEkonomi Smart utan endast i eEkonomi Pro. Där av visas endast alternativet Kreditera och Kopiera.

 

Ha det gott! 

// Anton

Fourmore
UTFORSKARE

Tack för snabb support. Lite förvirrande att det står såhär i fet stil när man iallafall inte kan göra något som du säger. Lite feedback ifall det kan förtydligas i framtiden. "..Om alla periodiseringar är utförda men saldot vid jämförelsen med kontoanalysen ändå inte stämmer, beror det troligen på att något är manuellt bokfört mot periodiseringskontona. Rätta i så fall felet med en manuell verifikation."

Hej @Fourmore 

Jag tar med mig detta och ser om vi kan förtydliga i hjälpen. 

 

Ha en fin dag

//Tinna