Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Årsskiftet

Hej, jag har enskild firma. Jag startade september 2022 med förlängt räkenskapsår så mitt första räkenskapsår slutar 31 december 2023. Jag ska göra ett förenklat årsbokslut då jag uppfyller de kriterierna. Jag har Visma eEkonomi och tänkte köpa till "Deklaration och Årsbokslut" under appar och tillval.

Frågan är, måste jag göra något särskilt 31 december? Eller sköter programmet allt automatiskt och det är först vid deklarationen i maj som jag faktiskt måste logga in och göra något?

Jag har sökt på forumet men tycker mig inte hitta något enkelt svar.

Mvh

Daniel

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240408

9 SVAR 9
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Dap123 

Tack för att du kontaktar oss. 

Nej, det finns inget specifikt du behöver göra i Visma eEkonomi förrän det är dags att påbörja själva bokslutsarbetet. Ett tips är att du kikar på Checklista för deklarationen i din enskilda firma samt filmen Skapa deklaration och årsbokslut för enskild firma i Visma eEkonomi

Det är även bra att vara ute i god tid men det har du såklart koll på själv. 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna

Men vad skönt, då antar jag att så länge all löpande bokföring är gjord så löser programmet resten.. med exempelvis obetalda fakturor osv. Årsavstämningen, är det mer som en kontroll inför bokslutet? 

Spelar det någon roll när på året som jag väljer att aktivera tillvalet "Deklaration och Årsbokslut"? Eller kan jag göra det när jag ska göra själva bokslutet i vår?

Hej @Dap123!

Precis som du säger så är årsavstämningen mer en kontroll så att alla händelser är bokförda osv och för att säkerställa att din bokföring är rätt innan du börjar deklarera. 

Sedan spelar det ingen roll när du aktiverar tillvalet Deklaration och Årsbokslut utan det kan du göra i samband med bokslutet. 

God fortsättning!

// Anton

Jag har en bankkoppling mot mitt företagskonto i Handelsbanken. När jag loggade in i Visma och på Handelsbanken 30 december så såg jag att saldot diffade med ca 140kr. Handelsbanken har dragit pengar för en tjänst 29 december men bankkopplingen har inte skickat över det till Visma. Jag kollade även 31 december men fortfarande inte överskickat. Jag försökte registrera det manuellt men det fick jag inte då jag har en bankkoppling. Försökte skicka över kontoutdraget till Visma men det funkade inte heller. Fick lägga ner när det var dags att börja med nyårsmiddagen. Jag hade alltså en diff över natten 31 december till 1 januari. När jag nu går in och kollar så stämmer saldot och det står att det uppdaterades 31 december. Jag fattar ingenting. Kan jag bokföra dessa transaktioner på 2023 års räkenskapsår i efterhand och sen blir det rätt på bokslutet? Eller har jag strul framför mig nu?

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hejsan! 

Det låter som att det var någon fördröjning där över helgen mellan banken och vårt program. Exakt vad som hänt vågar jag inte svara på men skönt att du fick in transaktionen tillslut. Du behöver inte oroa dig att det är något tokigt här utan det ska bokföras på det datum som pengarna drogs, vilket är 29:e december. Det gör alltså inget att du bokför detta nu i efterhand. 😀

Jag hoppas att jag tolkade din fråga rätt, annars är det bara att återkomma! 

Ha en fin eftermiddag! 
/Ebba

Tack, det verkar ha ordnat sig. Jag bokför enligt kontantmetoden, jag skickade ut 3 st fakturor i december 2023, dessa betalas nu under januari 2024. När jag bokför inbetalningen så verkar de hamna på 2023 års räkenskapsår, är det korrekt?

Nästa fråga, när jag fått in pengarna för dessa tre fakturor och alla händelser från det förra räkenskapsåret är klara, ska jag då göra en manuell verifikation och välja förhandsvalet "Bokföra årets resultat"? Eller är detta något jag gör i samband med bokslutet/deklarationen i maj?

Hej @Dap123 

Skönt att höra. 

Använder du kontantmetoden ska du lägga in alla fakturor som hör till räkenskapsåret innan det avslutas. Obetalda fakturor ska läggas in i Visma eEkonomi Smart och bokförs då per automatik som kundfordran i samband med att du skapar årets sista momsredovisning. Efterföljande år kvittar programmet automatiskt kundfordringarna åt dig när du registrerar betalningarna.

När ditt räkenskapsår närmar sig slutet är det dags att stämma av din bokföring och förbereda bokslutet. Jag hoppas och tror att du ska ha ett bra stöd för hjälpavsnittet Årsavstämning där vi beskriver hur du som driver en enskild firma och som inte har deklarationstillägget kan gå tillväga.

Ha en fin kväll
/Tinna

Tack för svar. Jag har momsen årsvis så jag har inte gjort någon momsredovisning än då jag precis slutfört mitt första räkenskapsår.

Jag läste i din länk, väldigt bra information. Men jag förstår fortfarande inte riktigt när jag ska boka om årets resultat.. om det ska göras så snart de sista fakturorna betalats eller om jag lika gärna kan göra det i maj i samband med mitt förenklade bokslut?

Hej

Årets resultat är den absolut sista konteringen du gör på året. Så du bokföra klart alla intäkter och kostnader, Gör momsrapporten och när du känner att nu är det inte något mer som skall bokföras så bokför du årets resultat. 

Så det går med andra ord bra att göra det strax innan du skall deklarera.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim