Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Bjorn_17
NY MEDLEM

Avidentifiera kund - eEkonomi

Hej!

I samband med att GDPR införs kommer jag behöva ta bort kunder ur mitt kundregister. Enligt vad jag kan läsa mig till går det dock inte att radera kunder i Visma eEkonomi Smart, utan bara att inaktivera dem (jag har fakturerat dem). Hur bör jag göra?
10 SVAR 10
Bjorn_17
NY MEDLEM

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Hej igen, såg nu att ni säger att man ska "avidentifiera" kunden. När jag är inne i redigeringsläget hittar jag dock ingen knapp för att avidentifiera. Kan ni hjälpa mig att hitta den funktionen?
Lisa Henriks
COMMUNITY MANAGER

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Hej Bjorn! 

Det är på gång med en funktion för att kunna avidentifiera kunder, den är dock inte på plats ännu. Men vi är snart där! 
Med andra ord så är inte hjälpen och programmet riktigt synkade just nu. 
Jag ger dig en uppdatering när funktionen är på plats. 
Lisa Henriks
COMMUNITY MANAGER

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Nu finns funktionen på plats i programmet 🙂 
Inom väldigt snar framtid kommer samma funktion till leverantörer också. 
Kjell Nygren
NY MEDLEM

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Var finns den? Såg den när jag skulle lägga upp en ny kund. Men finns inte på gamla kunder
Khedron Wilk
CHAMPION

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Nere i vänstra hörnet av sidan när man redigerar en kund. Knapp ”Avidentifiera”. Jag såg den inte heller först.
Kjell Nygren
NY MEDLEM

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Har tittat flera gånger, finns inte. Bara när man lägger till en ny kund.
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Hej Kjell,

Om det är så att du inte ser knappen med "Avidentifiera" på gamla befintliga kunder, kan det kanske vara så att just den kunden du tittar på då inte har ett organisationsnummer eller personnummer upplagt på sig?
Då har man ej det alternativet.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Khedron Wilk
CHAMPION

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Förstår jag det rätt att hela Avidentifireingsfunktionen i detta fallet är kopplat till förekomsten av ett person-/org-nummer? Vad är skälet till det? 
Lisa Henriks
COMMUNITY MANAGER

Re: Avidentifiera kund - eEkonomi

Hej! 

Jag hoppar in här med ett förtydligande. 

På en kund så ska du antingen kunna Ta bort eller Avidentifiera längst ner till vänster på kundkortet. Valet Ta bort har du på kunder som du inte har något försäljningsdokument kopplat till, dvs "oanvända" kunder. 
Avidentifiera finns på kunder som någon gång i tiden har haft ett försäljningsdokument knutet till sig, det kan vara en offert, order eller faktura. 

Det ska inte vara beroende till om det finns ett personnummer eller organisationsnummer på kunden. Något av alternativen ska alltid finnas på kunden.