Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SCmaine
MEDLEM

Avskrivning byggnad

Hej!

Behöver hjälp med hur jag bokför avskrivning på en liten byggnad. Ca 60 000 exl moms.

1) Måste jag göra avskrivning på x antal år, eller kan jag välja låta bli att göra avskrivning? Alltså bokföra hela summan år 1?

2) OM jag måste göra avskrivning, OK att välja 3 år eftersom det då blir under ett halvt prisbasbelopp per år? Även om jag tror byggnaden ska stå och användas längre.

3) Tacksam med ett bildexempel från visma eekonomi hur en avskrivning ser ut i programmet.

 

Tacksam för hjälp!

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19

9 SVAR 9
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej SCmaine!


Du hanterar lättast dina avskrivningar på anläggningstillgångar i funktionen Anläggningstillgångar

I vårt hjälpavsnitt Åtgärder för anläggningstillgångar visar vi steg för steg hur du gör en avskrivning. Gör du avskrivningar via funktionen så bokför programmet det automatiskt åt dig. Programmet hanterar linjära avskrivningar som kan göras månadsvis eller årsvis.

 

Skatteverket finns det förklarat hur avskrivningar görs på byggnader där kan man läsa detta om direktavdrag:
“Om en byggnad bara är avsedd att användas ett fåtal år, får hela utgiften dras av omedelbart (19 kap. 6 § IL).
Skatteverket anser att uttrycket ”bara ett fåtal år” avser en tid som inte överstiger tre år.
Det kan exempelvis vara en barack eller liknande som är avsedd att användas enbart under en övergångsperiod, t.ex. i avvaktan på att egentliga lokaler ska iordningställas. Sådana tillfälliga byggnader får normalt inte något taxeringsvärde.”
 

I allmänhet så brukar byggnader inte få lov att skrivas av på så kort tid, dvs inte gå under förenklingsreglerna med 5 år utan snarare vara på cirka 20-50 år eller liknande.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med dina funderingar, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

Tack! tror jag fått till det nu.

Hej Tinne!

Har lite mer funderingar...

Ovan attefallshus kom som en byggsats, så egentligen var det ju byggnadsmatereial som blev ett attefallshus.

Kan jag bokföra det på nått annat sätt för att få kortare avskrivningstid?

 

Tacksam för hjälp igen/Maine

Hej!

 

I och med att det byggdes ett attefallshus så bör man inte kunna få lov att ta det som en direkt kostnad, då du köpte en byggsats så fanns det en plan att bygga ett attefallshus och utfallet av köpet blev en byggnad. Regler kring kostnader när man uppför en byggnad kan du läsa om här. Detta är dock svårt att svara på och jag rekommenderar dig att du kontaktar en konsult för mer vägledning om du känner att det inte känns korrekt att bokföra det enligt reglerna för byggnader. Du kan även kontakta Skatteverket för att få råd kring avskrivningsreglerna. 

 

Ha det fint!

Josefine

SCmaine
MEDLEM

Jag har nog lyckats få in avskrivningen nu på 3 år men.... när gör jag åtgärden avskriv nu?

och hur får jag in att hela summan dragits från mitt företagskonto? Annars dröjer det ju 3 år innan mitt konto stämmer

Hej!

Likt hur vi skriver i programhjälpens avsnitt Lägg till en anläggningstillgång så behöver inköpet av anläggningstillgången registreras genom att du bokför inköpsfakturan. Under Bokföring - Anläggningstillgångar bygger du sedan upp ditt företags tillgångsregister och inköpet av anläggningstillgången måste därmed registreras innan du lägger till den nya anläggningstillgången i listan.

 

När du gör en avskrivning genomförs och bokförs den enligt inställningen du gjort under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter. Här tydliggörs därmed hur ofta du skriver av tillgången. 

För att skriva av tillgången enligt detta valda tidsintervall gör du såhär:

Välj Bokföring - Anläggningstillgångar.
Välj den anläggningstillgång du vill göra en avskrivning på i listan.
Välj Åtgärder - Gör avskrivning.
Välj Bokför.

 

Hoppas du får det att fungera som du önskar och har du några föjdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig. 

//Tinna

 

Hej!

Fick tag på en hjälpsam person på skatteverket.

Hon sa då att jag inte skulle göra en avskrivning utan sätta det som en kostnad men naturligtvis då utan moms eftersom byggmateriel till byggnad (skulle bokföras som byggnad) inte hör till min direkta verksamhet.

nu är mitt problem istället hur får jag in det? Går jag under anläggningstillgång som det skulle bokföras under finner jag bara med alternativ avskrivning. Gjorde en kopia på den med avskrivning och kunde då skriva 0 år som hon sa men alla gråa rutor för avskrivning finns ju kvar..... OK att det ser ut så??

 

Tacksam för hjälp/Maine 

Hej!

 

Om jag förstår dig rätt så har du fått svar från Skatteverket att detta skall bokföras som en direktkostnad dvs inte som en tillgång utan mot ett kostnadskonto och skall därmed inte göras några avskrivningar på. Då skall den inte heller vara med i anläggningsregistret då det inte är en tillgång, utan bara bokföras som en kostnad mot bankhändelsen. Ett lämpligt konto hade kunnat vara t.ex. 5410 Förbrukningsinventarie, alternativt tex 5170 Reparation och underhåll av fastighet. 

 

Så jag skulle säga att du alltså inte alls skall lägga upp den under funktionen Anläggningstillgång då du säger att den skall kostnadsföras direkt och inga avskrivningar skall göras och är därmed ingen tillgång. Funktionen är gjord för att vara som ett anläggningsregister där man håller koll på tillgångens värde och avskrivningar samt kan få ut underlag för bokföring av avskrivning, vilket du inte skall göra för denna byggnaden. 

 

Ha det fint!

Josefine

SCmaine
MEDLEM

Tack!