Hej!
Jag är helt ny på detta med bokföring och med visma och förstår inte riktigt vart jag ska bokföra ett vanligt inköp? Ska jag skapa en manuell verifikation eller räcker det att jag klicka på kassa och bankhändelser och klickar på matcha och skriver in rätt konton? eller måste det bokföras på ett annat ställe också?
Vad jag förstått det som måste man bokföra leverantörsfakturor både på leverantörsfakturor och matcha det med kassa/bank händelse?
Tycker allt känns så krångligt, snälla hjälp mig.
Löst! Gå till lösning.
Om du fått en faktura är det bästa flödet att bokföra fakturan under inköp. När du har betalat fakturan matchar du bankhändelsen mot fakturan. Har du betalat med kort i stället så att du har ett kvitto matchar du uttaget mot kvittot, som du skannat in.
Okej tack så mycket. Hade även en fråga kring händelser som skett innan jag aktiverade bankkoppling. Tex ett inköp som gjorts. Ska jag då även boka upp en utgift från kassa bankhändelser och matcha de med kvittot på betalningen?
Ja det är det bästa. Du kan registrera de händelserna manuellt under bankhändelser men jag har iofs hört att detta kan vara kinkigt när man ha bankkoppling aktiverad. Prova! Annars måste du bokföra de betalningarna som manuella verifikationer och hoppas på att det går att boka manuellt på bankkontot.
Hej @SBJ111!
Jag kan verkligen relatera till din känsla när jag själv var ny i eEkonomi. Jag håller med Annica om att flödet hon beskriver är det bästa men jag hoppas också kunna bidra med lite tips på vägen som jag tror kan hjälpa dig.
Först och främst har vi en grym kom igång film på vår YouTube som jag verkligen rekommenderar om du inte redan kikat på den.
Bra svar, jag hade samma frågor! Jag undrar dock om man måste skapa faktura även om man bokför med kontantmetoden och gjort inköp med kort, innan bankkopplingen skapats?
Hej
Kortköp behöver man inte skapa en faktura i eEkonomi för. Det är enbart fakturor du får me d förfallodag i framtiden som detta skall göras på.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.