Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hoogey
UTFORSKARE

Deklaration: Utdelning som bokförts under räkenskapsåret

Frågan gäller Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning för år 2020 (räkenskapsår = kalenderår). Aktiebolag. Kontantmetoden.

 

Under fliken ÅRSREDOVISNING -> FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE -> EGET KAPITAL och stycket "Disposition enligt årsstämmobeslut" finns möjligheten att ange utdelning som bokförts under räkenskapsår 2020-01-01 - 2020-12-31 (det räkenskapsår som jag nu gör min årsredovisning för).

 

Fråga 1

Här anger jag alltså den utdelning som betalats ut under 2020, men som härstammar från resultatet jag gjorde året innan, dvs 2019. Rätt?

 

Fråga 2

Det finns tre rutor. Man kan tolka det som att de hör till rubrikerna "aktiekapital" / "balanserat resultat" / "årets resultat". Vilken av rutorna ska jag fylla i den utdelning som betalades ut? Endast en utdelning under året, dvs den som beslutades i samband med årsstämman.

 

Fråga 3

Av någon anledning hämtas den här informationen inte automatiskt? Hur kommer det sig?

 

PS. Hjälpsektionen (frågetecknet) är lite för kortfattad och svårbegriplig tyvärr....

5 SVAR 5

1. Du anger den utdelning som beslutades på årsstämman under 2020 och om du eventuellt har gjort en extra bolagsstämma med utdelning så tror jag att du måste räkna med denna också för det finns ingen egen ruta för detta. Se också till att det stämmer mot bokföringen att du bokfört utdelningen som beslutades.

 

2. Skriv utdelningen i kolumnen för balanserat resultat.

 

3. Jag tror inte att det går att låsa denna ruta då man kan ta beslut om extra utdelning och då måste det räknas med också. Man får helt enkelt ha lite koll på regelverken vid upprättande av både bokslut och årsredovisning även om man får god hjälp i programmet 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Så var det dags för nästa årsredovisning - den här gången ser Visma Deklaration/Årsredovisning annorlunda och modernare ut.

 

En följdfråga till konversationen ovan, avseende punkt 2 där du beskriver att man ska skriva utdelningen i kolumnen för balanserat resultat. Visst är det så att man måste ange ett minustecken innan? Annars gissar jag att det blir fel?! (och blev det inte automatiskt en negativ post i föregående version?)

Ja, det stämmer att man måste skriva minus innan 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
HAK__1
UTFORSKARE

Så bara för att förtydliga. Under deklaration/årsredovisning och förvaltningsberättelse - förändring i eget kapital så ska man skriva minus den utdelning som gjordes under året (2022) där utdelningen härstammar från resultatet för 2021? 

Så under fliken Utdelning och kolumnen Balanserat resultat skriver man ex "-10 000" och inte bara "10 000"?

 

Sen under Resultatdisposition - utdelning så fyller man i det man föreslår i utdelningen för 2022 (som kommer betalas ut 2023)

Hej @HAK__1

Tack för att du hör av dig till oss. Du har uppfattat detta helt korrekt och får en guldstjärna från oss 🙂

 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

/Tinna