Hej!
Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud.
Hur felsöker jag detta?
Vilken är avsändaradressen som används? Från vilket system kommer mejl, hostnamn / ip-adress?
Uppföljning, fler frågor.
Tog data från en faktura skickad till kund (fick en tillbaka från en kund).
Har mer frågor:
Varför är det satt så här i mail-header denna när innehållet ursprunget är på svenska och Sverige?
"Content-Language: en-US"
Avsändare av mejl är en server: o1.eaccounting.vismaonline.com (149.72.55.35)
Geo-location på avsändande IP-adress är USA, Las Vegas.
Not. Hanterar extremt nedlåsta system åt vissa kunder där del av användare inte kan ta emot mejl förutom från ett fåtal länder och avsändare. USA är en av de länder som inkluderas i blockeringen.
Har ni inte all data i Sverige/Norden/Europa?
Vänligen hänvisa mig till och var i det avtal man ingår med er där ni specificerar var data lagras och tjänster körs. Inkludera gärna vilka molnleverantörer ni använder för drift som hanterar kunddata.
Mvh, micce
I väntan på Vismas officiella svar kan jag sticka emellan med att IP-adressen "ägs" av SendGrid som är en amerikansk leverantör av e-post-utskick.
Man använder helt enkelt någon som är specialiserad på att skicka e-post för att få ut e-postfakturor. Antagligen är det större chans att ett mail skickat via SendGrid kommer fram än om Visma skulle skicka det från egen servrar. (Förutsatt att SendGrid att stenkoll på vilka som använder deras tjänster.)
Det är detta som är lite intressant och jag vill verifiera i det avtal man ingått. Om där står att information behandlas i datacenter i EU och fakturor skickas från US... Oavsett vilken tjänst de använder (typ sendgrid) så har vi plötsligt kunddata på ett ställe som inte är avtalat.
Hittade lite länkar på Visma Visma Trust Centre om hur de handskas med moln m.m. och hur duktiga de är på GDPR. Men hittar inte specifikt var eEkonomi har sina data och tjänster.
Den sidan https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information du länkar till har ett stycke också med detta:
Detta meddelar ju att data och tjänster kan geografiskt vara ungefär var som helst 🤨
Så, inväntar officiellt svar från Visma var exakt data och tjänster är och var i avtal det specificeras.
Hej på er @Mikael Östergren @Khedron Wilk
Detta är som ni säkert förstår inget jag kan besvara själv här i forumet utan jag väntar på internt svar. Återkopplar så snart som möjligt.
/Tinna
Hej!
Förståelse för detta, inväntar med spänning.
Trådens ämne stämmer ju inte riktigt längre vad vi diskuterar nu. Men min initiala fråga är fortfarande obesvarad:
"Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud.
Hur felsöker jag detta?"
Hej igen @Mikael Östergren
Gör så att du ringer supporten rörande där kunderna inte fått sina fakturor som du skickat ut så får de titta i loggarna och felsöka tillsammans med dig.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information
"Vissa av våra tjänster använder Microsoft Azure och dess datacenter i norra Europa för lagring av information."
Hej! @Mikael Östergren @Khedron Wilk
Tack för era frågor, när det gäller felsökningen kring de fakturor som inte nått era kunder så det precis som min kollega Tinna svarat att du gör bäst i att kontakta supporten som kan hjälpa dig att kolla på detta.
Vad det gäller era andra funderingar så hänvisar vi till sidan ni redan hittat till https://www.visma.com/trust-centre
Vi har en uppdaterad information om varje produkt när man söker efter specifika produkter. Till exempel kan databehandlingsplatsen för eEkonomi hittas här: https://www.visma.com/trust-centre-products/visma-eaccounting
Vår hosting provider och datacenter för att hantera kunddata finns i Nederländerna och Sverige.
Alla underleverantörer som listas där har också sina datacenter i olika länder inom EU.
Det enda undantaget är Sendgird som är vårt e-posthanteringssystem för våra kunder. Sendgrid tillhandahålls av Twilio som är en del av Data Privacy Framework https://www.dataprivacyframework.gov/list . Vi har utvärderat denna leverantör och har en Transfer Impact Assessment (TIA) på plats.
Hoppas detta svarade på era frågor och funderingar.
/Hilda
Bra länkar, bra info. Tack!
Tack för tydligt svar och det ser ut att vara bra information! Har inte gluttat så noga än på nytillägget med information som du länkar till, men kommer.
Och tillbaka till det som var upprinnelsen till detta, fakturor som inte kommer fram.
Hittills en ganska förvirrad dialog med er support, undertecknat en "Rådgivare". De har inte riktigt greppat situationen och första svängen fick jag ett mindre genomtänkt svar att mottagaren skulle kolla sin "skräppost", det är ju lite knepigt när det är ett ekonomisystem som använder sig av scancloud som mottagare för fakturor.
Nåja, jag förtydligade och vi får se vad nästa svar blir. Återkopplar här om en lösning eller förklaring hittas.
@Tinna Gunnarsson taggad för du nämnde kontakt med support.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.