Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Fakturamejl som inte kommer fram

Hej!
Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud.

Hur felsöker jag detta?

 

Vilken är avsändaradressen som används? Från vilket system kommer mejl, hostnamn / ip-adress? 

 

8 SVAR 8
Mikael Östergren
UTFORSKARE

Uppföljning, fler frågor.

Tog data från en faktura skickad till kund (fick en tillbaka från en kund).

 

Har mer frågor:

 

Varför är det satt så här i mail-header denna när innehållet ursprunget är på svenska och Sverige?

"Content-Language: en-US"

 

Avsändare av mejl är en server: o1.eaccounting.vismaonline.com (149.72.55.35) 
Geo-location på avsändande IP-adress är USA, Las Vegas.

Not. Hanterar extremt nedlåsta system åt vissa kunder där del av användare inte kan ta emot mejl förutom från ett fåtal länder och avsändare. USA är en av de länder som inkluderas i blockeringen. 

 

Har ni inte all data i Sverige/Norden/Europa?

Vänligen hänvisa mig till och var i det avtal man ingår med er där ni specificerar var data lagras och tjänster körs. Inkludera gärna vilka molnleverantörer ni använder för drift som hanterar kunddata.

 

Mvh, micce

I väntan på Vismas officiella svar kan jag sticka emellan med att IP-adressen "ägs" av SendGrid som är en amerikansk leverantör av e-post-utskick.
Man använder helt enkelt någon som är specialiserad på att skicka e-post för att få ut e-postfakturor. Antagligen är det större chans att ett mail skickat via SendGrid kommer fram än om Visma skulle skicka det från egen servrar. (Förutsatt att SendGrid att stenkoll på vilka som använder deras tjänster.)

(Avsändande mailadress är för den delen mail@eaccounting.vismaonline.com)

Det är detta som är lite intressant och jag vill verifiera i det avtal man ingått. Om där står att information behandlas i datacenter i EU och fakturor skickas från US... Oavsett vilken tjänst de använder (typ sendgrid) så har vi plötsligt kunddata på ett ställe som inte är avtalat.

 

Hittade lite länkar på Visma Visma Trust Centre om hur de handskas med moln m.m. och hur duktiga de är på GDPR. Men hittar inte specifikt var eEkonomi har sina data och tjänster.

 

Den sidan https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information du länkar till har ett stycke också med detta:

  • Vissa av våra tjänster levereras via ett nätverk med globala datacenter som körs dygnet runt och som på olika sätt säkerställer driften genom att skydda mot strömavbrott, fysiskt intrång och avbrott i nätverket. De här datacentren följer gällande branschstandarder avseende fysisk säkerhet och tillförlitlighet, exempelvis ISO/IEC 27001:2005.

Detta meddelar ju att data och tjänster kan geografiskt vara ungefär var som helst 🤨

 

Så, inväntar officiellt svar från Visma var exakt data och tjänster är och var i avtal det specificeras.

Hej på er @Mikael Östergren @Khedron Wilk 

 

Detta är som ni säkert förstår inget jag kan besvara själv här i forumet utan jag väntar på internt svar. Återkopplar så snart som möjligt. 

 

/Tinna

Hej!

Förståelse för detta, inväntar med spänning.

 

Trådens ämne stämmer ju inte riktigt längre vad vi diskuterar nu. Men min initiala fråga är fortfarande obesvarad:

"Har ett par händelser där kund inte fått fakturor som skickas ut som mejl. Senast var scancloud.

Hur felsöker jag detta?"

Hej igen @Mikael Östergren 

 

Gör så att du ringer supporten rörande där kunderna inte fått sina fakturor som du skickat ut så får de titta i loggarna och felsöka tillsammans med dig.  

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information
"Vissa av våra tjänster använder Microsoft Azure och dess datacenter i norra Europa för lagring av information."