Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica_T
UTFORSKARE

Felmeddelande - Lev.faktura - kontroll av moms

Hej,

Jag har lagt in en leverantörsfaktura, men när jag ska spara får jag felmeddelande ang. momsen.
Det står "Momsen ser inte ut att vara bokförd korrekt. Vill du fortsätta?

Du kan bortse från den här varningen om det finns kostnader med olika momssatser på fakturan."

Men jag har lagt in exakt de siffror med decimaler, som står på fakturan, och det är bara en momssats 25%.
Varför blir det så här?

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Monica_T 

Kan det vara så att fakturan innehåller påminnelseavgift eller kanske dröjsmålsränta? Då kommer varningen för kontroller görs på totalbeloppet och de delarna är det ingen moms på.

Hoppas detta hjälper dig och annars får du gärna återkomma med mer info. 

/Tinna

Monica_T
UTFORSKARE

Hej,

Det är inga extra kostnader på fakturan. Lagt in enligt nedan.
2440 K 249,05
6540 D 199,24
2641 D 49,81

Trodde jag skulle kunna ladda upp en bild, men får felmeddelande här nedan att jag inte har tillstånd att ladda upp bilder.

Hej

Du kan bortse från meddelandet då beloppen stämmer procentuellt med 25% moms och mosredovisningen ändå inte tar hänsyn till den procentuella fördelningen av kostnader.

Förmodar att du lagt in faktura och momsbelopp även i dessa fält?

/Joachim

Hej Joachim,
Vad menar du med "Förmodar att du lagt in faktura och momsbelopp även i dessa fält?"

Hej

Det skulle varit med en bild också men den verkar inte ha laddats upp. Menade dessa fält.

/Joachim

Tack, och ja det hade jag gjort.

Har sparat nu och ignorerat meddelandet.

Pacsac
CHAMPION

Man får dessa meddelanden ibland utan anledning, och alltid om det skulle vara annan momssats än 25%