Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Flytt från konto 3051 till 3041 inför årsredovisning har ställt till det med momsredovisningen

 
Hej, jag har ett aktiebolag.

 

Inför årsredovisningen 2020 så såg jag att jag hade lagt min försäljning på fel konto (3051 - försäljning av vara), och att jag behövde flytta över till 3041 (försäljning av tjänst). 

 

Så jag gjorde korrigeringsverifikationer på detta. 

 

Utöver detta hade jag även autogenererade fakturor som jag hade lagt in manuellt, men som systemet klagade på då de inte låg under försäljning. Så jag korrigerade dessa och gjorde reskontrabokningar på dessa.

 

Allt ser korrekt ut i kontoanalysen vad gäller 3051, 3041 och 2611 (utgående moms). 

 

Problemet är att jag har gjort momsredovisningar på de tidigare, och de nya korrigeringsverifikationerna inte är med i dessa.

 

Så nu när jag skulle göra min momsredovisning, blir siffrorna helt uppåt väggarna eftersom den vill ta med alla korrigeringsverikationer som jag har lagt till, och dessa kan jag inte exkludera från beräkningen.

 

Detta blir knas:

Ex har jag försäljning 426 562,50 kr, men i momsredovisningen så anges försäljningen till 96823,00 kr

 

Likaså momsen som ska ligga på 89784,10 kr men som i momsredovisningen hamnar på 168102,00 kr 

 

Har någon stött på liknande problem tidigare? En idé var att skapa momsredovisning med felaktiga siffror och sedan korrigera, men detta blir väl knas i nästa momsredovisning då den tittar på konto 2611 när den plockar med verifikationer i momsredovisningen...??

 

Inte heller kan jag korrigera gamla momsredovisningar utan att ställa till det av samma anledning. Eftersom jag använder redovisningsmodulen för att skapa årsredovisning vill jag gärna att detta ska åtgärdas. Annars kommer systemet inte tillåta mig att skapa en årsredovisning.

 

Likaså tror jag gäller om jag skulle lägga till kommande momsredovisningarna manuellt och göra det manuellt hos skatteverket, det kommer också ställa till det av samma anledning då systemet inte har dem inlagda som momsredovisningar...

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om någon råkar ut för samma problematik, så fick jag en lösning från supporten. 

 

Det är bara att ta bort momskoderna på de verifikationer som du inte vill ska plockas med i momsredovisningen.

Hej Oscar-sjo!

 

Vad härligt att höra att det löste sig för dig och att du fick hjälp från våra duktiga kollegor på supporten i detta. Jättebra att du delar med dig av din lösning här på forumet också, det uppskattas verkligen. Det är så härligt att se att vi delar med oss av vår kunskap och erfarenheter här inne!  

 

Om du skulle ha några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig här på forumet. 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Viktoria1979
MEDLEM

Jag är nybörjare på detta och har gjort samma misstag. Det är bokfört men inte låst ännu då misstagen är gjorda april-maj. Finns det ngn enkel lösning att byta från 3051 till 3041. Båda 25% moms. 

Hej Viktoria1979!

 

Jag ser att du även har ställt din fråga i Bokföringsområdet, min duktiga kollega Josefine har svarat dig i den tråden så du hittar ditt svar där!

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet.

/Tinne