Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_E
MEDLEM

Förbättringar i eEkonomi Smart

Har tidigare arbetat i gamla Visma Administration 1000 men nu är det eEkonomi Smart som gäller. Har flera saker som gör att det blir så tungjobbat och onödigt bökigt.

 

Säg att jag lägger in en leverantörsfaktura och senare upptäcker ett fel som gör att jag inte vill betala den förrän problemet är löst med leverantören, då hade det varit toppen om jag kunnat markera "skicka ej till bank" men det går inte om jag inte gjort det när jag la in fakturan, varför då undrar jag? Det är ganska lätt hänt att den blir betald annars ändå när jag har en bankkoppling och bara kryssar i de som ska betalas, den borde inte vara med i listan då!

 

Sen undrar jag varför det inte går att lägga in ett avdrag när man fakturerar, inte dra av en procentsats för det går, utan dra av t.ex 100 kr för att leveransen var sen eller liknande. Då måste jag skapa en kredfaktura istället, onödigt krångligt när det skulle kunna gjorts direkt på fakturan!

 

Varför kan man inte välja enkelt att skriva ut sitt kundregister? Också onödigt krångligt efter vad jag kunnat läsa mig till.

 

Varför får man inte en notis när ett mail inte gått fram till mottagaren, t.ex när jag skickar fakturor via e-mail och den inte går fram. Det blir ett rött utropstecken i listan med fakturor men hade varit bra med ett meddelande på engång.

 

Nu är det ju mycket jag gillar med programmet också, främst att man har en sån bra överblick på allt på startsidan, det gillar jag

 

 

 

 

 

 

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Lotta_E!
Jag tänkte försöka besvara dina funderingar så gott jag kan i punktform nedan.

 

1. När du bokför en leverantörsfaktura och har bankkoppling så är tanken att allt ska gå per automatik till banken så fort som möjligt. Jag förstår att det kan vara lite bökigt, men det är uppsatt för att funktionen ska vara så automatisk som möjligt. Det går att stoppa betalningarna på banken och sedan kreditera fakturan, men det blir ju dock några extra steg.

 

2. Jag förstår att detta är en efterlängtad funktion. 🙂
Som en alternativ lösning kan du skapa upp en artikel som heter tex Avdrag och lägga minus i antal som du lägger in på fakturan. Lägger in en bild nedan så du kan se exempel på hur det kan se ut.

 

3. Du skriver ut kundregistret via Inställningar - Import och export - Import och export av kundregister. När du exporterar kundregistret så har du möjlighet att öppna upp det i Excel och kika där, men jag vill också tipsa om att det går att söka på kunderna direkt inne i kundregistret under Försäljning - Kunder.
 

4. Orsaken till att den här funktionen inte finns just nu är för att det sker många processer i bakgrunden när man skickar och mottar fakturor, vilket gör att det blir svårt för programmet att löpande läsa av detta och skicka en notis.

 

Jag hoppas att jag har kunnat besvara dina funderingar kring programmets funktionalitet. Vi ser gärna att du skickar in dina önskemål och förbättringsförslag till oss under Feedback och förslag längst ner till vänster i programmet. Då inkommer de direkt till vår produktutvecklingsavdelning som tar hand om era önskemål.

 

Tack för att du delar med dig av dina tankar och ger oss feedback på hur vi kan bli bättre.
Önskar dig ett gott nytt år!
/Tinne
 

Hej Tinne,

 

Punkt 2, var jättebra, trodde inte det gick att skriva negativt tal men det ska jag prova.

Punkt 1 tror jag inte riktigt du förstod vad jag menade, jag tycker att man ska kunna välja att kryssa i "skicka ej till bank" även efter att man registrerat leverantörsfakturan, bara man inte lagt in den för betalning. 

Sen hittar jag inte var man ska skriva in feedback men ska leta mer sen, nu ska vi fira nyår 🙂

 

Hittade var man skriver feedback nu, det gäller bara att titta på rätt sida 🙂

 

Khedron Wilk
CHAMPION

Ingen egentlig hjälp dessvärre, mest lite bakgrund/utvikning:

Kruxet är väl att om du har aktiverat överföring av leverantörsfakturor till bank så är den i princip omedelbart skickad till banken så fort den är registrerad. När den väl är "uppe" hos banken tror jag inte banken (bankgirot) erbjuder någon funktion för att dra tillbaka den utifrån.

Alternativet hade varit att eEkonomi kräver ytterligare ett steg, först registrera faktura och sedan skicka iväg den. Jag antar att Visma gjort bedömningen att den nuvarande varianten är bättre för de flesta.

 

Gällande mail med PDF-fakturor som inte kommit fram: finns ingen funktion för e-post på Internet (SMTP) som kan någonsin garantera att mail verkligen kommer fram och det finns inget sätt att få en garanterad kvittens. Man kan som avsändare helt enkelt inte kräva det. Därav att Visma inte kan tillhandahålla sådan funktionalitet.

 

Sidonot: kan rekommendera att, om det är möjligt, övergå till riktig e-faktura. Säkrare leverans än e-post och det finns tecken om att det eventuellt i framtiden kommer vara obligatoriskt att mottagande system kvitterar mottagna fakturor. Detta är redan nu (snart?) lag i t.ex. Danmark.