Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Förväntad inbetalning från Swish för faktura från webshop

När en kund köper i Visma webshop och väljer swish som betalningsalternativ så skapar eEkonomi en kundfaktura enligt nedan.

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 14.19.07.png

 

eEkonomi skapar sen ett verifikat som heter Förväntad inbetalning från swish för faktura XXXX med konteringen.

Skärmavbild 2021-12-09 kl. 14.18.38.png

 

I och med att den gör verifikat Förväntad inbetalning från swish så bokas fakturan som betald. 

På konto 1580 sen ligger den. 

 

Om nu kunden inte betalar denna faktura så kommer den ligga som betald ändå under försäljning och kundfakturor. 

Vid årsbokslut så blir det ett fasligt letande i huvudboken på konto 1580 om vilka som inte är betalda. Man kan dessutom inte skicka någon påminnelse till denna kunden samt skriver man ut fakturan så står den som betald. 

 

Detta är ju något ni måste titta på. Att kontera över den till 1580 skapar ju detta problemet. hade den legat kvar under 1510 som obetald hade man kunnat styrt detta med både påminnelse och inkasso men de är ju svårare nu.

// Jocke - JP Ekonomiservice
8 SVAR 8
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice,

 

Tack för du skriver in! Hanteringen för Swish-betalningar fungerar i dagsläget precis så som du beskriver ovan och hamnar på konto 1580. Jag flyttar därför din fråga till vår idéflik här i området Visma eEkonomi så att vi kan kika på detta närmare och se över ditt förslag samt eventuell implementation framåt. 

 

Vi återkommer här i tråden när vi har kikat på detta samt när vi har mer information att dela med oss av. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej

jätte bra, för i dag är detta ett jätte problem med avstämningar som ska göras och att systemet förutsäger att de blir betalt. 

// Jocke - JP Ekonomiservice
Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej,

För att en order ska gå igenom när man använder betalsättet swish behöver man som kund slutföra beställningen genom att utföra swishbetalningen. Om kunden skulle avbryta betalningen genererar inte detta en beställning. Det bör således inte finnas några beställningar i eEkonomi som saknar en swishinbetalning, då detta inte är möjligt. 

Om vi har uppfattat din fundering felaktigt får du gärna återkomma eller höra av dig till vår support. 

 

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B

Då är det något fel om det är som du beskriver för har flera som ligger som betalda men inte är det.

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej

Detta är fortfarande en del problematik på detta.

// Jocke - JP Ekonomiservice
Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej

Sitter med ett bokslut just nu där kunden har just denna uppsättning. På konto 1580 finns det just nu ett saldo. Men att hitta vilka eller vilken detta är så behöver man ju ta ut en huvudbok på hela konto 1580 och sen pricka av allt. 

När väl man funnit dessa så visar de sig att dessa ligger som "BETALDA" under försäljning vilket inte stämmer. Denna funktion och hur programmet bokför de hela är ju väldigt allvarligt att systemet bokar av dem som betalda även fast de inte är detta.

Ni har ju haft detta hos er nu ett tag och väntar fortfarande på någon slags återkoppling/åtgärd så detta inte bokas på detta sättet.

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej @ Jocke - JP Ekonomiservice, 

Jag lyfte tråden igen med våra produktspecialister och fick följande svar:

För att en order ska gå igenom när man använder betalsättet swish behöver man som kund slutföra beställningen genom att utföra swishbetalningen. Om kunden skulle avbryta betalningen genererar inte detta en beställning. Det bör således inte finnas några beställningar i Visma eEkonomi som saknar en swishinbetalning, då detta inte är möjligt.

Detta gäller alltså om kunden faktiskt har integrationslösningen med betalsättet Swish. Alltså inte om de skapat upp ett eget betalsätt som de kallar för swish. Om man har integrationslösning med betalsättet swish i Visma Webshop kan man inte få felet som beskrivs i tråden.

 

För att kunna hjälpa er att lösa detta behöver ni ta kontakt med supporten så hjälper vi gärna till att felsöka och se varför detta uppstår.

 

Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
 

Då är det ett ärende för Supporten eftersom kunden i fråga har Swish enligt er hemsida.

// Jocke - JP Ekonomiservice