Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Google som leverantör - får upp alla vid momsredoviningen? - eEkonomi

Har läst överallt på forumet men alla verkar göra olika när det gäller Google adwords när det ska bokföras.

Trodde jag hade en smart lösning men nu får jag upp dem som kontrollverifikationer på varenda momsrapport. Får man alltid upp dem om det är omvänd moms eller har jag gjort något galet trots allt?
10 SVAR 10

Problemet är att du inte kan använda 5910 som kostnadskonto utan du måste först använda kto 4535 Inköp tjänster från annat EU-land. Sedan efter att du bokfört månadens momsrapport kan du flytta beloppet från 4535 till 5910. 
Det här kommer sig av att du måste ha med beloppet på momsdeklarationen. Du kan ju inte heller välja att ändra momsmärkning på 5910 då det används även till svenska inköp. Lägga upp ett till konto för en affär känns också onödigt då resultaträkning och kontoplan är stor nog ändå. Lycka till!

Är det ofta förekommande kan man ju göra ett 591X konto med rätt momskod
Fd medlem
Inte tillämpbar

Antar att det är samma med Facebook då? Vi har ca 10-15 betalningar till Google och Facebook / år

Ser att alla med omvänd moms ligger på 5910 och inte några svenska inköp (ev. svenska läggs på ett annat konto). Kan jag lägga till momskoden 21 till konto 5910 i efterhand?

Finns ju en risk att du får en förfrågan från Skatteverket om du inte redovisat de tidigare inköpen korrekt. Har det funkat då med omvända momsen eller har du inte bokat den så då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har haft massor av strul pga av byte av redovisningsbyrå. Så nu i somras valde jag att ta tag i allt själv då LRF inte kunde leverera det de lovade.
Så hur de tidigare har redovisat de tidigare inköpen på för vis vet jag inte. Men ska gå igenom varje kvartals moms nu när jag samtidigt ska lyckas klura ut bokslutet. 

Nytt program för mig så jag känner mig som en jäkla amatör och hittar absolut nada 😕

Facebook håller ju till på Irland och jag har för mig att Google är lika. Så japp, då bör det bli samma.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Här ser du hur inköp från utlandet ska hanteras. Här ser du hur Google AdWords bokförs.

Ha det fint!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men om jag gör alla inköp av tjänster från utlandet som leverantörsfaktura från resp leverantör och därefter markerar dem som betalda - hur skulle uppställningen enligt länken se ut då? Eller måste jag göra en manuell verifikation direkt?

Antar att jag får kreditera alla registreringar på Google o FB och göra om och göra rätt 😕

När det gäller dom "gamla" inköpen så skulle väl jag, om det nu visar sig vara felredovisat, välja att bara rätta dom i mervärdesskattedeklarationerna på rätt period. Det skall ju bara in ett inköpsbelopp, en utgående moms och öka den ingående med samma. Påverkar ju inte totalsumman, om vi förutsätter att du har rätt att lyfta hela momsen vill säga. Då slipper du rätta i bokföringen som då inte har någon egentlig betydelse på sista raden. Rätt eller fel vete katten men så skulle jag gjort. Däremot så skulle jag se till att göra rätt framåt. Hur det funkar i eEkonomi kan jag tyvärr inte svara på....men det kan säkert någon annan här i forumet.
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Anna! 

Om du får en faktura från leverantören så är det absolut bäst att du lägger upp leverantören under Inköp - Leverantörer. Se till att välja rätt land på leverantören får då hjälper programmet dig att bokföra momsen rätt. Lägg sedan in fakturan som en leverantörsfaktura i programmet och plocka upp Google eller Facebook som leverantör. Tänk bara på att du ska ändra konto 4056 som föreslås till 4535 som AccountantfromHell_singland nämnde. 
Har du inte det kontot i kontoplanen får du skapa det, och tänk på att du ska ha momskod 21.

Såhär bör fakturan från Google se ut 




Om du behöver rätta tidigare momsredovisningar kan du väl återkomma här, så hjälper vi dig hur du rättar på enklaste sätt 🙂