Märkligt nog har liknande hänt för mig på en faktura där det automatiskt valt 1910 när jag registrerat som inbetalt. Har ej gjort manuellt men det kanske har blivit något eftersom jag registrerade bankkopplingen runt den perioden.
Hur korrigerar jag detta? Funkar det att man gör en ny verifikation på K1910 D1930?
Normalt så går det att ångra matchning under kassa och bankhändelser, så är det enklaste sättet att ändra inbetalningen.
Hej HAK__1,
När du aktiverar en bankkoppling i eEkonomi försvinner valet att betala med detta konto direkt på fakturan och du kan istället utgå ifrån fliken Kassa-och bankhändelser för att registrera fakturan som betald.
I det här fallet är det smidigast att ångra betalningen under Kassa-och bankhändelser enligt följande:
1. Gå in under Kassa-och bankhändelser och ställ dig under Kassakonto, Periodens händelser och korrekt period.
2. Klicka på raden för den felaktiga betalningen och välj Ångra matchning ute till höger. Fakturan blir då registrerad som obetald igen.
När du har gjort det här kan du radera raden med krysset ute till höger.
3. Ändra från kassakontot till företagskontot och matcha fakturan mot den importerade händelsen, eller om bankkopplingen inte var aktiv när betalningen gjordes kan du skapa händelsen manuellt via knappen Ny bankhändelse uppe till höger.
/ Hanna B
Tack båda för snabbt svar!
Jag har ångrat och tagit bort. Bankkopplingen var inte registrerad vid den här fakturan så då kanske jag måste göra det manuellt.
EDIT:
Supersmidigt! När jag gjorde en ny bankhändelse med samma summa så förstod programmet att det gällde den obetalda fakturan. Så det var bara att trycka på bokför!
Tack för hjälpen!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.