Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kentdahl
UTFORSKARE

Hur registrerar jag framtida beslutad inbetalning av preliminär skatt?

Jag har nyss fått F-skattsedel och beslut om betalning av preliminär skatt per månad året ut.

I förklaringen för Likviditetsprognosen (under ?-tecknet) står det att kommande betalning av skatt tas med i prognosen.

Hur registrerar man dessa betalningar i eEkonomi?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Min uppfattning av den texten är att arbetsgivaravgifter och skatter, dvs anställdas källskatt som bokförts på kto 2710 tas med - inte bolagets preliminära  F-skatt. Du bokför heller inte F-skatten förrän den dragits från skattekontot, dvs aldrig i förväg. 

Om du vill vara helt säker på tolkningen föreslår jag att du kontaktar supporten. 

Tack för din förklaring. Jag har redan varit i kontakt med supporten och en person där sa at denna rapport är en "kvalificerad gissningslek". Någon sådan har man väl ingen användning av alls?

 

Jag kommer istället lägga ett förslag på att F-skatt och andra på förväg kända eller uppskattade bankhändelser kan registreras i eEkonomi, men ändå utanför bokföringen. Det gäller då allt som inte är Kund- eller Leverantörsfakturor. De kan ju registreras ju redan idag i förväg, så fort de skapats eller erhållits. På detta sätt kan rapporten baserad på inmatad fakta som grundar sig enbart på vad man vet vid tillfället och bli användbar.

Idag får man inte lägga in något i "Kassa och Bankhändelser" i förväg.
Det är en onödig begränsning.
Programmet borde tillåta att man lägger in i "Kassa och Bankhändelser" i förväg,
men ej tillåta att man bokför betalning i förväg.

Gången är (om man inte har bankkoppling):

  1. Fakturan läggs in i eEkonomi
  2. Fakturan betalas via bankens websida
  3. Betalningen registreras i Kassa och Bankhändelser
  4. Betalningen bokförs.

Man vill göra 1-3 vid samma tidpunkt men det går inte.

 

Hej!

Precis som du skriver så går det inte att lägga in Kassa- och bankhändelser med datum framåt i tiden. Tanken är att bankhändelserna under Kassa- och bankhändelser ska spegla kontoutdraget på banken. Skulle du lägga in en bankhändelse i förväg (även om du inte bokför den) så stämmer det ändå inte överens med kontoutdraget på banken.

Men jag är helt med på ditt behov och tycker att du ska lämna det som ett förbättringsförslag till våra programutvecklare. För att lämna ett önskemål till våra programutvecklare i Visma eEkonomi gör du såhär:

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna