Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inbetalning av kundfaktura till privat konto

Hej, jag undrar hur jag ska bokföra en betald faktura från en kund. Jag har enskild firma och ingen företagskonto än. När jag ska bokföra att en kund har betalad sin faktura , kan man bara väljer företagskonto eller kassakonto. Mina kunder betala mig just nu med banköverföring till mitt personkonto eller swish . Tack för hjälpen. 

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 221208

6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

har du fakturerat i eEkonomi?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, eEkonomi smart. 

Hejsan! 

Eftersom du inte har ett företagskonto och inbetalningen tillhör företaget så kan du bokföra betalningen mot konto 2013 - Eget uttag. Om du för över pengarna från ditt privata konto till företagskontot senare så debiterar du konto 1930 och krediterar konto 2018 - Egen insättning. Om du vill behålla pengarna privat behövs denna andra bokning inte men du har ju ändå bokfört intäkten och momsen i företaget när du bokade kundens inbetalning på punkt 1. 

I eEkonomi finns ingen färdig hantering för detta men jag kommer ge dig ett förslag på hur du kan gå till väga. Precis som du skriver så kan du bara välja kassakontot eller företagskontot att bokföra mot men du kan när betalningen bokförts göra en korrigering så det bokas om till konto 2013 istället. Jag rekommenderar att göra detta på kassakontot eftersom det förmodligen kommer att finnas ett företagskonto förr eller senare, då kan det vara skönt att det kontot är tomt från start. 

1. Gå till Försäljning - Kundfakturor - klicka på kundfakturan - Åtgärder - Registrera inbetalning och bokför detta mot Kassakontot
2. Gå till Kassa och bankhändelser - välj Kassakontot - Skapa en Ny kassahändelse - lägg in samma datum, samma belopp som själva inbetalningen låg på men med minus framför beloppet - Lägg till.
3. Matcha kassahändelsen - välj bokföringshändelsen Eget uttag och kostnadstypen Egen kontering. Här ser du att konto 1910 - kassakontot krediteras automatiskt och på raden under lägger du till konto 2013 med samma belopp men i debet. Detta medför en ombokning från konto 1910 till 2013 på samma belopp vilket visar att inbetalningen från kund gick till ditt privata konto och inte till kassan. 

Slänger också in ett tips för inköp, kan du vara att du handlar in något till företaget innan företagskontot finns på plats också. Då kan du följa vårt skrivna hjälpavsnitt Registrera inköp som betalats med egna pengar. 🙂


Ha en fin fortsatt måndag! 
/My 

hej

Nr 3. att välja bokföringhändelsen Eget Uttag finns inte hos mig i Ekonomi smart 😞 finns att välja från 7 rader , men inget Eget Uttag

Mvh Ion

 

Hej!

Om du inte kan välja Övrigt uttag när du har matchat så behöver du backa ett steg och kontrollera så du under Kassa- och Bankhändelser verkligen valde "pengar ut". Sedan ska du kunna matcha och välja Övrigt uttag - Egen kontering. 

 

 

Behöver du ändra från "pengar in till pengar ut" så klickar du på knappen Ändra. 
 

 

Hoppas att du får det att fungera nu och annars rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten som gärna visar dig. 

 

Ha en fin dag!

//Tinna

Stort tack Tinna!

Nu ändrade jag och gick bra!

Trevlig helg

Ion