Hej Prefect,
Jag antar från din frågeställning att du redan vet vart i programmet man lägger in ett nytt inventarie men för att även hjälpa andra som läser denna tråd vill jag ändå hänvisa till den skrivna hjälpen
»Lägg till/ta bort ny inventarie.
Jag rekommenderar att man även då väljer att kika extra noga under fältförklaringar.
Sen till dina frågor.
Som
inventariekontering rekommenderar jag dig att välja Datorer då det då bokförs mot konto 1250, Datorer istället för inventariekonteringen Inventarier som bokförs mot konto 1220, Inventarier och verktyg.
Under
nyttjandeperiod så ska man välja den faktiska användningsperioden för inventariet och du behöver inte endast välja mellan 3 eller 5 år. Min motfråga här blir , hur länge har ni tänkt använda datorn i företaget?
När det kommer till avskrivningar så gör eEkonomi det varje månad och bokför den då på sista dagen i månaden. Här väljer du efter hur snabbt och till vilket belopp ditt inventarie ska skrivas av.
Programmet tar ju köpbelopp minus restvärdet och delar det sen efter antalet månader med tanke på hur många år du har valt att skriva av ditt inventarie efter och beräknat efter vilket månad du väljer som
första avskrivningsmånad.
Du kan ändra denna inställning fram tills dess att den första avskrivningen är gjord och bokförd.
På
restvärde väljer ni om ni vill att programmet ska skriva av inventariet helt eller om det endast ska skrivas av ned till det valda restvärdet ni fyller i på fältet.
Restvärdet ska vara tillgångens värde vid nyttjandeperiodens slut. Kommer datorn att ha ett värde för er då?
Hoppas att detta hjälpte lite.
Ha en fin kväll!
/Cecilia