Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Lämna koncernbidrag direkt

Jag har ett holdingbolag och ett verksamhetsbolag. Jag direktäger holdingbolaget till 100% och holdingbolaget äger verksamhetsbolaget till 100%. Finns det något som helst hinder för att när som helst ge ett koncernbidrag mellan bolagen?

Då borde det väl bara vara att göra en banköverföring och bokföra den så här i bolagen.

Konto i givande bolagDebetKredit
8830 - Lämnade koncernbidrag100 000 
1930 - Företagskonto/affärskonto

100 000

Konto i mottagande bolagDebetKredit
8820 - Mottagna koncernbidrag  100 000

1930 - Företagskonto/affärskonto

100 000

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Skatteverket har en sida med förutsättningar mm gällande koncernbidrag. De skriver följande om vilka förutsättningar som gäller.

"Förutsättningar för koncernbidrag

• Det måste ha skett en värdeöverföring mellan företagen senast den dag givaren av koncernbidraget ska lämna sin inkomstdeklaration.
  • Dotterföretag som ger eller tar emot koncernbidrag måste ha varit helägt (mer än 90 procent) under givarens och mottagarens hela beskattningsår eller sedan dotterföretaget började bedriva verksamhet.
  • Mottagaren av koncernbidraget får inte ha hemvist i utlandet, förutom i de fall inom EES som nämns under rubriken Dessa kan lämna koncernbidrag.
  • Näringsverksamheten som koncernbidraget avser får inte vara skattefri i Sverige genom skatteavtal.
  • Om koncernbidrag lämnas från dotterföretag till moderföretag krävs att en utdelning från dotterföretaget skulle ha varit skattefri.
  • Om bidrag lämnas mellan dotterföretag krävs antingen att
    - moderföretaget är ett investmentföretag 
    - utdelning från det dotterföretag som ger koncernbidraget inte beskattas i moderföretaget eller
    - utdelning från det dotterföretag som tar emot koncernbidraget beskattas i moderföretaget."

https://www.skatteverket.se/foretag/drivaforetag/foretagsformer/aktiebolag/koncernbidrag.4.109dcbe71...

Skulle rekommendera att du vänder dig till skatteverket direkt med frågan om något är oklart gällande förutsättningarna.

/Joachim